X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Hvorfor samle på spil man ikke spiller?


Svar
ildfiskildfiskSkrevet 04/06-08 00:51 
Hej alle sammen.

Jeg vil gerne stille et spørgsmål ud til forummet som virkelig undrer mig. Hvorfor samle på en masse spil som man alligevel aldrig spiller? Der er sikkert nogle her inde som har en komplet (eller næsten komplet) samling af spil til en konsol.

Personligt laver jeg et langt researcharbejde på en konsols spil, og vælger ud derfra. Dette kan blandt andet gøres ved hjælp af forskellige spilsider og youtube. Min Dreamcast samling består eksempelvis af 26 spil. De er nøje udvalgt og jeg har kun spillene fordi de er interessante. Kunne sagtens have flere, men hvorfor når de ikke siger mig noget?

Derfor vil jeg gerne spørge jer om hvad der får jer til at samle?

:-D
SEGA died with the Dreamcast
SumezSumezSkrevet 04/06-08 08:47 
Jeg køber de spil jeg har lyst til at spille. At man ikke har tid til alle de spil er en helt anden sag..
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 04/06-08 09:04 
Det samme her. Jeg bliver alt for tit fristet til at købe et spil men som jeg bare ikke får taget mig sammen til at spille. Resultatet er at jeg har en del spil stående i folie :!
lkzlkzSkrevet 04/06-08 11:00 
Ditto. Min samling er vokset fordi jeg ofte køber spil (som har vakt min interesse) når de kommer på tilbud, men jeg kan heller ikke tage mig sammen til at spille de fleste.
McLovin
nerosnerosSkrevet 04/06-08 11:19 
Jeg laver en del køb af spil som jeg aldrig rigtigt for spillet, men ligger til pynt i min samling. Nogengange sker det så at jeg får smag for det og aligevel bliver glad for man fik det købt den gang :-) Der er også ting som man bare skal eje og tilføjes til sin samling, hvorfor spørger i?
Jeg svarer fordi det skal man...!
Bashful Neophyte
PlaykidPlaykidSkrevet 04/06-08 11:52 
Jeg kom til det med de gamle Xbox spil, især når der var gode tilbud.
Idag har jeg dog indset det er et frygteligt spild af penge, så det gider jeg ikke mere :)
Spiller nu: Halo 3
KillerBean2KillerBean2Skrevet 04/06-08 12:46 
ildfisk>
Derfor vil jeg gerne spørge jer om hvad der får jer til at samle?

Jeg gør det nok mest, fordi jeg er samler, hvilket vil sige at det en hobby, som ikke er betinget af nogen videre logik :)

Men jeg gør det nok også, fordi jeg godt kan lide tanken om at kunne komme til at spille et hvilket som helst smadret spil, hvornår jeg skulle ønske det. Så kan jeg bare vade hen til reolen og hive det ned fra hylden i stedet for at skulle til at lede med lys og lygte efter det på nettet.
AV Intelligent Terminal
Alf81Alf81Skrevet 04/06-08 13:03 
Killer Bean 2>
Så kan jeg bare vade hen til reolen og hive det ned fra hylden i stedet for at skulle til at lede med lys og lygte efter det på nettet.

Hehe... Synes nu i særdeleshed man gør dette som samler ;)
Ting om dét og pis.
DarkbeatDarkbeatSkrevet 04/06-08 16:12 
Jeg har også et par spil jeg ikke engang har prøvet endnu men simpelthen bare har købt fordi at "nu var de der så må vi hellere få købt dem". Det er ikke fordi jeg ikke vil spille dem... Jeg syntes bare ikke jeg har tid eller lyst til det altid.
ildfiskildfiskSkrevet 04/06-08 16:14 
Tænkte nok at det var noget i den retning:-) Kan hurtigt blive en meget dyr hobby...
SEGA died with the Dreamcast
The DaneThe DaneSkrevet 04/06-08 17:05 
Det er der jo så meget der kan blive :p
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
ElgenElgenSkrevet 04/06-08 17:40 
Killer Bean 2>
Jeg gør det nok mest, fordi jeg er samler, hvilket vil sige at det en hobby, som ikke er betinget af nogen videre logik :)

Hørt, hørt.

Har det præcis samme måde; der er stor nydelse i processen med få fat i og senere eje et spil; og det er ikke noget jeg skammer mig over.

Det er jo heller ikke ligefrem fordi en gut der samler på frimærker, sodavandetiketter, gamle buskort el. lign. ligefrem bruger dem til noget.
En forskel er dog at spil rent faktisk (surprise) kan spilles (fanfare!), hvilket gør det (synes jeg) noget federe end at samle på eksempelvis frimærker };-)
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
TheDukeTheDukeSkrevet 04/06-08 18:27 
Jeg har det nok som Elgen og Bønnen, det er ligeså meget jagten på "byttet" som det rent faktisk at spille spillet når man kommer hjem der driver mig. Hvis ikke mere nu hvor jeg ikke har så meget tid til at game længere.

Jeg går vel også med en eller anden utopisk fantasi om at have et spilbibliotek på størrelse med et pakhus, hvor jeg kan gå og nyde mit otium og få spillet alle de spil jeg ikke har tid til nu.
ElgenElgenSkrevet 04/06-08 20:05, rettet 04/06-08 22:13 
Neeeeemliiiig! (sagt med samme stemme som Kronk fra Kejserens nye Skole (DisneySjov), ja jeg har 2 børn!)

EDIT: Gronk -> Kronk };-)
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 04/06-08 20:16 
Kronk :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
QweetixQweetixSkrevet 04/06-08 23:32 
Godt indlæg :) Troede faktisk at det var meget ualmindeligt at samle på konsoller og spil, uden egentlig at spille konstant, men det ser ikke sådan ud :) Jeg køber selv en masse spil, og typisk har jeg 10-15 spil i min samling som jeg ikke har spillet, og det kan godt være klassikere som Conkers Bad Fur Day som jeg har købt i mint stand, underligt men sandt...
SumezSumezSkrevet 05/06-08 08:48 
Jeg er generelt drevet af en lyst til at eje de ting jeg godt kan lide, hvilket også indebærer at jeg ikke stiller mig tilfreds med at låne, leje, bytte eller sælge spil.
Jeg interesserer mig for spillene, og kan lide at spille dem, og har ikke lyst til at gå glip af noget, derfor køber jeg de fleste spil jeg ved eller går ud fra at jeg kan lide, så selvom jeg har nogle spil, jeg ikke har haft i maskinen, har jeg nu stadig spillet næsten alle mine knap 700 spil.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
DarkbeatDarkbeatSkrevet 05/06-08 12:00 
Der er faktisk en del samler spil som jeg har undgået fordi jeg ikke er særligt vild med horror genren. Det er sådannoget som Silent Hill (Hvor 1eren for øvrigt er set i mint stand hos EB games i Valby) og Eternal Darkness (også set hos EB games i Valby).
SumezSumezSkrevet 05/06-08 13:04 
Nej, jeg køber da absolut også kun genrer der interesserer MIG.

F.eks. er jeg ikke til racing, og har ikke købt nogen Burnout eller PGH spil, selvom de må ses som "samlerspil" indenfor den genre.
Dog har jeg f.eks. købt GTA: Vice City for at give det et forsøg, fordi genren nogenlunde tiltaler mig, OG det er et "samlerspil". At jeg så synes det er et både kedeligt og frustrerende spil er så bare ærgerligt. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
scavengerscavengerSkrevet 05/06-08 15:10, rettet 05/06-08 15:11 
Jeg tilslutter mig også flertallet. Det er ofte jagten der er det mest spændende, og så håbet om at engang få tid til at spille alle spillene. Derfor behøver det ikke at være så dyrt.

Hvis du udelukkende handler på QXL og lignende, så bliver det dyrt. Men hvis du gå på eBay og loppemarked så kan du godt slippe afsted med gode sager for næsten ingen penge. Selvom loppemarkeds-scenen herhjemme ikke er så god som den har været. Bare klø på.

Ellers er vi nogle der har en del dubletter hvis du leder efter noget bestemt.
Nemo me impune lacessit
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/06-08 18:57 
Sumez>
OG det er et "samlerspil".

Hvad gør GTA vice city til et samlerspil?
Spiller nu: Phantasy Star IV
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 05/06-08 21:44 
Et større problem er at sælge spil man er glad for...Vil gerne have Halo3 og Gears igen :-(
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
HeroldHeroldSkrevet 05/06-08 21:51 
Konsolkongen>
Sumez>
OG det er et "samlerspil".

Hvad gør GTA vice city til et samlerspil?

Soundtracket.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/06-08 21:57 
Lidt skidt hvis det er spillets eneste kvalitet :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
CoreCoreSkrevet 05/06-08 22:43, rettet 05/06-08 22:47 
Born2Play>
Et større problem er at sælge spil man er glad for...Vil gerne have Halo3 og Gears igen :-(

Eller anskaffe sig et spil (som man ikke engang er specielt begejstret for) en ekstra gang, bare for at have en Coll. Edition. Jeg har et Halo 3 for meget :-(

Konsolkongen>
Lidt skidt hvis det er spillets eneste kvalitet :)

Der er også lidt dialog der er meget sjov.

GTA: Vice City>
I stick my head out of the gutter, for five fucking minutes, and life shovles shit in my face...

Og den Scarface-inspireret slutning er også hyggelig :D
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
SumezSumezSkrevet 06/06-08 08:13 
Konsolkongen>
Hvad gør GTA vice city til et samlerspil?
Fordi spillet er en nyklassiker indenfor sit felt. Sådan et "must have" spil, som er populært blandt de fleste spilnørder. Jeg snakker selvfølgelig ikke om et decideret "samlerobjekt", men skrev samlerspil for at genbruge Darkbeats udtryk, da det var dette indlæg jeg tildels svarede på - Vice City må da siges at være genrens svar på Silent Hill 2.

Konsolkongen>
Lidt skidt hvis det er spillets eneste kvalitet :)

Efter at have spillet en hel del Vice City over den sidste uges tid, må jeg nu konkludere at der egentlig ikke er mange andre kvaliteter end soundtracket, men det er en anden diskussion.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
solid snakesolid snakeSkrevet 20/12-08 19:27 
Jeg tro det er en slags sygdom, det med at samle på spil,
Man køber jo tit spil fordi de er billige, og fordi man gerne vil spille dem en dag. Men man får det ikke gjort..
Det er dumt, og dog de fleste spil, jeg køber falder ikke i værdi. Så det er jo også en slags invistering til min alderdom.

Kan man mon komme i behandling for sådan noget?
Eller er det overhovedet en slags sygdom som f.eks ludomani er?
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
KTCKTCSkrevet 20/12-08 19:35, rettet 20/12-08 19:35 
Hvorfor skal alting, der ikke er rationelt, gøres til en sygdom?
Folk har forskellige hobbies, og alting behøver jo ikke være en fremtidssikret investering. Selvfølgelig kan man nogle gange tænke, at det er for dumt at købe en masse spil, når man ikke får dem spillet, men omvendt er der jo alligevel en grund til at man gør det.
Måske er det en tilfredsstillelse i sig selv at støtte spiludviklerne for at lave spil i de genrer man godt kan lide, og i længden skal man jo nok komme til at spille en god del af sine investeringer alligevel.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
CoreCoreSkrevet 20/12-08 20:33 
KTC>
Hvorfor skal alting, der ikke er rationelt, gøres til en sygdom?

Fordi at alt andet ville da være unormalt. Fok der samler på frimærker, gemmer dem jo heller ikke bare i mapper for aldrig at sende dem vel?
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 20/12-08 21:26 
Det kaldes sarkasme...
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 20/12-08 22:13 
Tilfældet kunne også være at Core skrev forkert, og jeg misforstod - kun han kan opklare det :)
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
CoreCoreSkrevet 21/12-08 11:18, rettet 21/12-08 11:19 
...og det vil han ikke, det må blive et af universets uopklarede gåder.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig