X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Æstetik i en 3d domineret tidsalder


Svar
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 01/06-08 17:31, rettet 01/06-08 18:35 
Jeg er sikker på vi alle kan måbe over den tekniske bedrift spil som Gears of War, Uncharted, Call of Duty 4 osv. efterhånden har sat som standard, for det medie vi alle nyder at bruge vores fritid sammen med. I min optik er det dog også blevet mere og mere tydeligt, at mediet efterhånden har løbet panden mod muren, med hensyn til realisme, murbrokker, og en farvepalette der er til at få depressi... Se hele indlægget
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
91 emne(r).
« < 1 2

Svar
The DaneThe DaneSkrevet 03/06-08 01:57, rettet 03/06-08 01:57 
KroeboCop>
2D er kunstnerisk, 3D er da også flot, men ikke på samme måde overhovdet, det kan samlignes med en 2D tegnefilm, det vil de fleste da have, frem for 3D tegnefilm :::=)

Så du siger 3D ikke kan være kunsterisk? Det er da at gå lige lovligt langt efter min mening - også selvom vi overordnet set spiller smagsdommere her.
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
nerosnerosSkrevet 03/06-08 08:04 
Hmm det er sku spændene og sjov læsning det her :-)

Jeg tror bare der skal være en stor spilgigant som sætter sig for at lave et moderne 2d spil som ingen har set før og vi ville få en revolution ;-)

Jeg ved der findes rigtig mange gamere derude i den store verden som meget gerne vil se 2d vende tilbage.

Ja jeg er måske stadig i drømmeland!

Vågn op neros ;-)
Bashful Neophyte
la0sla0sSkrevet 03/06-08 08:42 
Det her minder mig rigtig meget om diskussion omkring sort/hvide film og film i farve, hvor 2d klart er s/h. Enkelte gange kommer der kunstnerisk set et Odin Sphere som i eks. Sin City, der viser at sort/hvid stadig holder, men generelt har ingen meget tilovers for 2d og sort/hvid, ikke umiddelbart.

Giver den sammenligning mening?
Hvad sker der?
SumezSumezSkrevet 03/06-08 09:07 
RJK>
Sumez:
Nu har jeg godt nok ikke lige spillet det, men... Det er da 2d (med 3d elementer). Ellers så definerer vi vist begreberne forskelligt :)

Figurerne er i 3D. Det er nærmere 3D med 2D-elementer. Ellers ville Doom også være et 2D-spil, pga. dets brug af sprites.
Det er rigtigt at det er en isometrisk synsvinkel, men jeg kan godt garantere dig for at samtlige "mainstream-gamere" (eller generelt bare de fleste mennesker) ser det som et 3D-spil.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 03/06-08 09:16, rettet 03/06-08 09:17 
la0s>
Det her minder mig rigtig meget om diskussion omkring sort/hvide film og film i farve, hvor 2d klart er s/h. Enkelte gange kommer der kunstnerisk set et Odin Sphere som i eks. Sin City, der viser at sort/hvid stadig holder, men generelt har ingen meget tilovers for 2d og sort/hvid, ikke umiddelbart.

Giver den sammenligning mening?

Jeg forstår sammenligningen, men må igen erklære mig dybt uenig. Din fremlægning er netop den måde de fleste folk SER 2D! Altså som et designvalg, der adskiller sig fra normen, og placerer en form for dogme på udvikleren. Et alternativt valg truffet for at skabe en bestemt effekt, ud fra en teknik der er gammeldags eller underlegen i forhold standarden (3D/farvefilm).

Og det er jo i og for sig også sådan vi efterhånden behandler 2D-spil, ikke mindst med udgangspunktet i denne tråd. Ikke at det er direkte nedladende, for mange folk er jo vilde med det som et stilistisk look, eller retro-elementer som f.eks. dem man ser i HUD'et i No More Heroes.

- Men en mere passende opstilling synes jeg burde være at placere valget 2D-grafik side om side med 3D-grafik, som valget mellem et strategi- eller actionspil. Altså det punkt hvor du ikke tænker over om det du spiller er 2D eller 3D, men spiller det for spilles skyld.
Det synes jeg alligevel visse spil har opnået, f.eks. Diablo II og i nyere tid Loco Roco og lignende, spil som ingen overhovedet overvejer burde være i 3D.

Laver man derimod et spil som Odin Sphere i dag, fokuserer alle på det faktum at det er 2D, alene af den grund at man ikke er vant til det... Bare se på vores modtagelse af spillet! Folk kigger netop på det som et unikt stilistisk valg, som f.eks. farverne i Sin City, men det mener jeg ikke det bør være...
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 03/06-08 09:37, rettet 03/06-08 09:54 
Når jeg vælger 2d spil er det ihvertfald ikke for det stilistiske look, eller retro-elementer det er kun et ekstra plus, men fordi det virker bedre for mig med hensyn til gameplay. Jeg synes ofte der er så mange fejl og irreterende kamera synsvinkler i 3d spil, men det skal da siges at det er ved at blive lidt bedre men det er næsten altid et problem selv i de nye spil idag, men den snak har vi vist været igennem mange gange.
Bashful Neophyte
WehnerWehnerSkrevet 03/06-08 10:10 
Det er netop grundet dårlige kamerasynsvinkler, jeg spiller 80% fps/tps - det er denne genre, 3d indtil videre egner sig bedst til, selvom nogle spil har bedre kameraer end andre naturligvis.

Ninja Gaiden II, som jeg spiller pt., er desværre et af dem, der har et halvdårligt kamera, og det minder mig om mange andre 3d-spil, jeg har spillet. Det er svært at forstå, at her omkring 10 år efter at 3d-spil blev normen, man ikke kan lave det meget bedre.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
nerosnerosSkrevet 03/06-08 10:19, rettet 03/06-08 10:27 
Enig, men selv FPS er jeg ved at blive en smule træt af efterhånden. Synes ikke det er gjort bedre siden Halo 1.
Bashful Neophyte
fumfumSkrevet 03/06-08 10:58 
Jamen, er vi så ikke lidt tilbage til udgangspunktet, nemlig at synsvinklen ikke betyder det helt store, men gameplayet er konge.
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
la0sla0sSkrevet 03/06-08 13:24 
Nej Sumez jeg er uenig med dig. :) Min fremlægning er jo netop hvordan massen/mængden ser på det. Og jeg vil mene at man netop sagtens kan sætte s/h overfor farve. Det er ikke bare et designvalg men en måde at fortælle en historie anderledes på, at understrege andre ting og sager, stemninger, følelser.. whatever.
Hvad sker der?
SumezSumezSkrevet 03/06-08 13:34 
Forskellen er at i et sorthvidbillede fjerner du elementer fra standarden: Farvebilledet.

2D er ikke bare at fjerne en dimension fra "standarden": 3D - Problemet er bare at det er massernes opfattelse at dette netop er tilfældet. Altså, hele "retro-look" konceptet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
DarkbeatDarkbeatSkrevet 03/06-08 14:00 
Jeg er rigtig glad for 2D.
2D forældes slet ikke på samme måde som 3D gør.
Gamle klassikere som Don Bluths Dragons Lair og Space Ace ser stadig kanon flotte ud i forhold til f.eks. Metal Gear Solid på PSX.
Jeg sad og spillede MGS for nyligt og kæmpede en brav kamp på det område med ulvene for at finde ud af hvad der var klippevæg og hvor der var de huller man kunne kravle igennem.

Det føles som om at der er lagt væsentligt mere kærlighed i 2D art og pixelart i forhold til 3D.
XiwanaXiwanaSkrevet 03/06-08 14:04 
Det kan altså godt lade sig gøre at kombinere de to (2d og 3d). Bare se på de første Oddworldspil!
[inspirational quote here]
nerosnerosSkrevet 03/06-08 14:10 
la0s>
Nej Sumez jeg er uenig med dig. :) Min fremlægning er jo netop hvordan massen/mængden ser på det. Og jeg vil mene at man netop sagtens kan sætte s/h overfor farve. Det er ikke bare et designvalg men en måde at fortælle en historie anderledes på, at understrege andre ting og sager, stemninger, følelser.. whatever.

Nogen ting er ihvertfald flottere i sort hvid ;-)
Bashful Neophyte
jaesjaesSkrevet 03/06-08 14:11 
Darkbeat>
2D forældes slet ikke på samme måde som 3D gør.
Gamle klassikere som Don Bluths Dragons Lair og Space Ace ser stadig kanon flotte ud i forhold til f.eks. Metal Gear Solid på PSX.

Jeg er grundlæggende enig i, at 2D forældes langsommere, men Dragons Lair og Space Ace er vel ikke de bedste eksempler da de er præ-renderede, og nærmest bare interaktive tegnefilm :)
la0sla0sSkrevet 03/06-08 15:15 
Sumez: så er det fordi du ikke ved nok om film :) I sort/hvid er det ikke bare farverne der mangler, her kan du på mange måder arbejde med lys og skygger og andre ting.

Det er heller ikke for noget at nogle af de store instruktører såsom Bergman, Kurosawa og Welles meget sent forlod farvelbilledet, og eksempelvis Welles talte senere om at han stadig mente at s/h var et bedre filmbillede.
Hvad sker der?
RJKRJKSkrevet 03/06-08 15:27 
Sumez>
Figurerne er i 3D. Det er nærmere 3D med 2D-elementer. Ellers ville Doom også være et 2D-spil, pga. dets brug af sprites.

Det er da en helt absurd påstand :)

90% af de grafiske elementer i The Sims er 2d og hele spillet fungerer i 2d. Doom fungerer i 3d.

Hvis vi ser på det vi kalder 2d-spil nu, fx Odin Sphere og LocoRoco, så er de jo vektor/3d-baserede, men vi kalder dem 2d-spil, fordi de fungerer i to dimensioner. Odin Sphere er samtidig baseret på 2d-grafik, ligesom The Sims er.

Om du så vil kalde isometrisk for 2,5d eller hvad, er jo en anden diskussion. Qua første indlæg fik jeg ud fra at vi var enige om, at det skulle regnes til 2d.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
nerosnerosSkrevet 03/06-08 16:05, rettet 03/06-08 16:14 
la0s>
Det er heller ikke for noget at nogle af de store instruktører såsom Bergman, Kurosawa og Welles meget sent forlod farvelbilledet, og eksempelvis Welles talte senere om at han stadig mente at s/h var et bedre filmbillede.

Woody Allan har også arbejdet en del med det sort-hvide film medie for at fremmanere en hvis stemning omkring hans fortællerteknik :-)

Er der nogen som har et tal/liste på hvor mange 2d titler der kom ud sidste år?
Bashful Neophyte
la0sla0sSkrevet 03/06-08 16:11, rettet 03/06-08 16:12 
Skal nok holde mig fra mere OT, udover at "Neros: ah ja det er sandt, og Coen brødrene ligeså".

Angående det der med Doom og 2d og 3d, handler det ikke om så at tale om 2d gameplay overfor 3d gameplay hvis man kan det?
Hvad sker der?
WehnerWehnerSkrevet 03/06-08 17:27 
Og that motherfucking Clerks guy.

Men lige for at klarificere, mener du så ikke noget andet med denne sætning:

la0s>
Det er heller ikke for noget at nogle af de store instruktører såsom Bergman, Kurosawa og Welles meget sent forlod farvelbilledet

Jeg ville gætte på:

Det er heller ikke for ingenting at nogle af de store instruktører såsom Bergman, Kurosawa og Welles meget sent forlod s/h-billedet
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
la0sla0sSkrevet 03/06-08 17:36 
Jo.. varmen, presset fra den store omverden og frygten for at skrive forkert her fik mig til at bryde sammen.. :)

Tak
Hvad sker der?
WehnerWehnerSkrevet 03/06-08 17:47 
la0s>
frygten for at skrive forkert her

Hihih :D

Musikbranchen har Jazz-politiet. P:R har sprogpatruljen.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 03/06-08 18:36, rettet 03/06-08 19:20 
la0s>
Sumez: så er det fordi du ikke ved nok om film :) I sort/hvid er det ikke bare farverne der mangler, her kan du på mange måder arbejde med lys og skygger og andre ting.

For slet ikke at tale om, at sort/hvid-filmen har en teknisk fordel. Sort/hvid-film kan naturligt nok produceres med en langt mindre kornstørrelse end farvefilm kan, og man opnår derfor en større kontrast i billedet, når man skyder med rigtig sort/hvid-film. Det er også grunden til, at militæret stadigvæk foretrækker at bruge "analog" sort/hvid-film til deres spionfotos ;)

Specielt i farvefilmens barndom, var dens kornstørrelse rædsomt stor... så på den måde minder det vel lidt om 3D.

Sin City er ikke en ægte sort/hvid-film. Den blev skudt i farver og blev så kørt igennem diverse computerprogrammer for at give den sit sort/hvid-look... I mit hovede er det i hvert fald ikke en sort/hvid film. Hvis 2D = sort/hvid-film og 3D = farvefilm, så er Sin City et cell-shaded 3D-spil :D
AV Intelligent Terminal
silverstarsilverstarSkrevet 03/06-08 20:48, rettet 03/06-08 20:49 
Jeg kan godt lide at bruge analogier, når man forsøger at forklare et synspunkt.
Jeg tror også det er korrekt at en del af mainstream'en ser på 2D/3D som s/h / farve.

Hvis jeg skulle beskrive hvordan jeg har det med 2D/3D i spil vil jeg sammenligne det med to forskellige måder at skrive en god bog på. Det kunne f.eks. være den synsvinkel der er lagt i historien (1. person, 3. person, alvidende fortæller o.s.v.). Min pointe er at jeg mener en god historie kan fortælles på mange forskellige måder.
Sådan har jeg det også med spil: et godt spil er ikke begrænset til brugen af specifikke virkemidler (f.eks. 2D eller 3D), men derimod hvordan "forfatteren" formår at udnytte virkemidlerne til at fortælle sin historie, og hvorvidt historien reelt er interessant.

Jeg er glad for at spilskaberne har mange forskellige virkemidler til at udtrykke sig, det er selvf. ærgerligt, at 2D ikke benyttes ofte i nyere udgivelser, men så er der heldigvis et enormt bagkatalog til de ældre konsoller at trække på :)
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
RJKRJKSkrevet 03/06-08 21:04 
Jeg bruger forresten også sort/hvid-film-analogien, når jeg skal prøve at forklare journalister hvordan teknisk forældede spil stadig kan være på niveau med moderne spil.

...

Vurderet ud fra deres ansigtsudtryk, så går pointen generelt tabt, fordi de for det meste betragter sort/hvide film som værende lige så håbløst idiotiske og forældede ;p
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
DarkbeatDarkbeatSkrevet 03/06-08 22:30 
Jaes: Det er selvfølgelig rigtigt nok. Men så ihvertfald meget af det man fandt på Amigaen f.eks.
Parallex Scrolling og whatnot. Det var virkelig gode sager efter min mening.
nerosnerosSkrevet 03/06-08 23:43 
RJK>
Vurderet ud fra deres ansigtsudtryk, så går pointen generelt tabt, fordi de for det meste betragter sort/hvide film som værende lige så håbløst idiotiske og forældede ;p

Lol :-)
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 04/06-08 08:49 
RJK>
Jeg bruger forresten også sort/hvid-film-analogien, når jeg skal prøve at forklare journalister hvordan teknisk forældede spil stadig kan være på niveau med moderne spil.

Min pointe er jo så netop at 2D spil ikke behøver at være "teknisk forældede", selvom det er tilfældet med mange af dem man ser i dag, især i forbindelse med dem der kører på håndholdt hardware - Der er bare ingen større udviklere/udgivere der tør poste penge i et state-of-the-art 2D spil.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 04/06-08 11:37 
Jamen, dér er jeg helt enig med dig. Jeg satte ikke lighedstegn mellem 2d-grafik og "teknisk forældet" på nogen måde. Men de spil jeg taler med journalister ER ofte teknisk forældede, jo :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JinkJinkSkrevet 04/06-08 23:02 
RJK>
Jeg husker mange eksempler på "nyere" 2d-spil der er sablet ned i anmeldelser. Hvem husker ikke Gradius 3/4 til PS2-launch? Ifølge kendere blandt de bedste horisontale shootere nogensinde - fuldstændig grillet af anmelderne, fordi det ikke var fancy 3d. I øvrigt den samme tendens man ser hver eneste gang der kommer genudgivelser, hvor man ikke får mindst 25 gamle spil for 200 kroner. Men det er selvføglelig lidt en anden diskussion.

Er vi ikke over i en helt anden diskussion, om at det er mainstream spil der sælger og ikke gode kvalitetsspil? For når jeg ser screens fra Gradius3&4, så synes jeg altså også at det er grimt og kan af den grund godt se, at det ikke vil sælge. Det betyder dog ikke at det var valget af 2D der var skyld i det.


Nyere 2d-spil gearet til nyere konsoller, der også er teknisk gode? Ja, der er jo ikke ret mange. Men vi kan da være helt sikre på, at Odin Sphere fuldstændig ignoreres af det brede publikum, som synes det er "grimt 2d", på trods af at man sagtens kan mene, at det er et af generationens flotteste spil.

Hvad bygger du det på? Grafikscoren på gamespot og ign, ligger henholdsvis på 8 og 9. Måske det fortjener højere, det skal jeg ikke kunne sige, da jeg ikke har prøvet det, men synes da ikke det bliver sablet ned fordi det er 2D!

Salgstallene kender jeg så ikke for spillet, hvis det er du mener, at det ikke sælger nok i forhold til hvor godt det er. Men er det fordi det er 2D eller bare et relativt ukendt navn? Jeg havde ihvertfald ikke hørt om det før, og ligeledes må der være andre der heller ikke gør og så bliver salgsbetingelserne jo klart sværere.

Det eneste der kan ændre den slags er hvis en væsentlig person (Miyamoto, fx) tager det på sig at lave noget, der er en chance. Og hvis dét så bliver en succes - så skal alle de andre nok komme og kopiere det bagefter :)

Var egentlig min pointe, at før det prøves, kan vi ikke vide om det kan blive en succes.
SumezSumezSkrevet 05/06-08 08:44 
Odin Sphere bliver ikke sablet ned, har faktisk kun hørt roser om det. Og grafikken fortjener en score på 8 eller 9. Men det ændrer ikke på at det er et "undergrunds"-hit, som enhver typisk spilkøber ville undgå, uden nogen form for promovering eller bred omtale.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 05/06-08 11:07, rettet 05/06-08 11:11 
Jink>
Er vi ikke over i en helt anden diskussion, om at det er mainstream spil der sælger og ikke gode kvalitetsspil?

Eftersom 2d-spil aldrig er mainstream-spil, er det vel meget netop den diskussion. Ellers forstår jeg slet ikke hvad du vil frem til.

Hvad bygger du det på? Grafikscoren på gamespot og ign, ligger henholdsvis på 8 og 9. Måske det fortjener højere, det skal jeg ikke kunne sige, da jeg ikke har prøvet det, men synes da ikke det bliver sablet ned fordi det er 2D!

Nej, det var et eksempel på et spil der er blevet ignoreret, på trods af helt åbenlyse visuelle kvaliteter - fordi det er 2d.

Men er det fordi det er 2D eller bare et relativt ukendt navn?

Hvis vi følger min påstand om, at det er generationens flotteste spil, så kan vi da konkludere, at det er fordi det er et 2d-spil. For jeg garanterer at du havde hørt om det, hvis vi havde talt om generationens flotteste 3d-spil.

Man kan ikke, som markedet og publikum er nu, sige at 2d og 3d bare er forskellige visuelle stilarter, og at man ellers kan gøre det samme med dem. 2d-grafik sætter en masse begrænsninger på hvilke former for gameplay man kan lave, og ingen af disse er mainstream eller moderne i tiden. Og grunden til at dét så er tilfældet, kan uden tvivl ledes tilbage til, at den generelle holdning er at 2d er grimt og forældet. Det er da sikkert noget der langsomt vil ændre sig, og helt sikkert er blevet forbedret, i forhold til dengang, hvor 3d-grafik bare i sig selv var en kvalitet. Men derfor er der stadig uendeligt langt til nogen form for "ligestilling".
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 05/06-08 13:01, rettet 05/06-08 13:02 
Godt indlæg, helt enig. Men:

RJK>
Nej, det var et eksempel på et spil der er blevet ignoreret, på trods af helt åbenlyse visuelle kvaliteter - fordi det er 2d.

Både og - i hvert fald indirekte! Det ville såmænd være ligeså ignoreret hvis det var 3D. Og faktisk ville det formentlig også få meget mindre opmærksomhed her på forummet og blandt andre spilnørder, hvis det havde været 3D.

Grunden til at spillet er blevet ignoreret er jo at det er en lille titel. En budgettitel. En underdog, produceret uden nogen form for promovering. Ligesom f.eks. Eath Defence Force.
Den betydende faktor er så at det stort set kun er den type spil der bliver lavet i 2D nu om dage (udover enkelte håndholdte spil).
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 05/06-08 13:18, rettet 05/06-08 13:20 
Jojo, men du misforstår min pointe lidt. Jeg siger ikke at Odin Sphere 3d havde klaret sig bedre - næsten per definition ville det have været et grimmere og dårligere spil :) Blot at vi her har at gøre med et spil af ekseptionel visuel kvalitet, og at hvis vi havde haft et 3d-spil af tilsvarende visuel kvalitet, så havde det været en stor og kendt titel.

Men det er jo lidt som at sammenligne æbler og bananer :) Pointen er at der ikke er marked for 2d-spil. Derfor kan Odin Sphere kun være en budgettitel uden promovering - for andet ville ikke kunne betale sig. På trods af at det i følge os ser bedre ud end Gears Of War eller hvad folk nu falder i svime over. Og hvis mainstream-markedet så på dette med samme øjne, så havde situationen jo været en anden. Men sådan er det ikke, og det har ikke (ret) meget med udviklerne at gøre, men med publikummet.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 05/06-08 13:30, rettet 05/06-08 13:32 
Jeg bliver nødt til lige at komme et par semi-relaterede rants.

2D er galt hos mange, unge (vestlige) gamere, men det samme er det meste "fantasifulde" grafik, hvis det ikke lige minder om Tolkien, Lovecraft eller hard sci-fi. En sjælden gang kan tegneserie-agtig grafik gå an, men det kommer lidt an på spillet og stilen. Alt andet er tilsyneladende 'teh kiddie', 'teh gay' eller lavet af 'japsere', som per definition er et underligt folkeslag blandt det publikum (ok, de japanske medie-traditioner skiller sig så meget ud, at det måske kan virke som tilfældet).

Det bliver fedt om fem år, når spillene mangler endnu mere personlighed rent grafisk end i dag. Med mindre, ligesom med 2D/3D-paradokset, at download-tjenesterne kan hælde lidt variation på mudderpølen.

Og hvornår mon 2D næsten forsvinder ud af tegnefilm? De fleste, større animationsfilm er efterhånden CGI i 3D, og selv hos Disney er de jo ved at ødelægge kunstarten ved at blande mere og mere 3D ind i deres håndtegnede tradition.
WehnerWehnerSkrevet 05/06-08 14:14 
RJK>
Derfor kan Odin Sphere kun være en budgettitel uden promovering - for andet ville ikke kunne betale sig. På trods af at det i følge os ser bedre ud end Gears Of War eller hvad folk nu falder i svime over.

Jeg synes ellers at du skriver en masse fornuftige ting i denne tråd Rune, men det ødelægger det lidt, når du så tilføjer ovenstående, der mere giver udtryk for en elitær holdning end noget andet.

For der _er_ netop tale om æbler og bananer. GoW er ligesom OS et lækkert visuelt stærkt spil med meget kompetent art direction. Det er bare 3D. Og når vi nu ellers sidder her og småbitcher om, at det er for ringe, at nymodens gamere ikke sætter pris på 2D, så burde vi vel også vise, at hvis man netop er en moden gamer med overskud, kan man sagtens finde fornøjelse ved grafik i både 2D og 3D.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RJKRJKSkrevet 05/06-08 20:17 
Der er da masser af spil i 3d, som jeg synes er pæne. Men et spil som Gears Of War kan jeg bare ikke - modsat dig - falde i svime over hverken hvad angår selve spillet (måske derfor det går dig på) eller grafikken. For mig at se er det primært teknisk imponerende, og dermed blot noget der hurtigt overgås. Jeg synes ikke det har særlig god art direction. Sammenlignet med et spil som Odin Sphere er det for mig at se ikke tilnærmelsesvis i samme klasse. Og det har intet med 2d eller 3d at gøre. Gears Of War er for mig at se et fint eksempel på, hvordan grafik langt primært vurderes efter tekniske hensyn.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
WehnerWehnerSkrevet 05/06-08 20:38, rettet 05/06-08 20:42 
Der synes jeg, du tager meget kraftigt fejl. Meget mere er der vel ikke at sige om det.

Edit: Det, der irriterer mig er, at hvis man værdsætter Gows grafik "falder man i svime over det", hvilket jo er nedsættende formuleret. Det er der ingen grund til.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RJKRJKSkrevet 05/06-08 21:20 
Som jeg har opfattet det, har der været en "flotteste spil nogensinde"-stemning omkring Gears Of War. Mener man det, mener jeg at man falder i svime over noget teknisk lir. Det er et teknisk imponerende spil (for samtidens standard), og det kan man sagtens værdsætte som sådan, uden at "falde i svime" over det :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 06/06-08 08:18 
GoW er teknisk imponerende, og også et ganske flot sted, men NØJ hvor er det kedeligt at se på! Det har sine visuelt æstetiske momenter, så det kan på ingen måder sammenlignes med Runes klassiske DoA-eksempel. Men er ganske enig i at folk er faldet lige lovlig meget i svime over det i forhold til hvad det fortjener, ganske enkelt fordi det var det første U3-spil.

Bioshock besidder samme tekniske skønhed, og er samtidig virkelig flot hele vejen igennem, med det lidt plastic-agtige udseende som eneste lidt frustrerende svaghed.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 06/06-08 09:21, rettet 06/06-08 09:50 
Definer venligst "at falde i svime"?

Måske sådan her:

GOW er et fantastisk spil aldrig har jeg været så opslugt af en online del som bliver gjort enkelt med et enestående gameplay. Super skægt og lige efter mit hoved. Men det er jo ikke for alle og sådan kan man blive ved og ved ud i en lang uendelighed ;-)
Bashful Neophyte
91 emne(r).
« < 1 2

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig