X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Sektion/tråd over spilklassikere?


Svar
jaesjaesSkrevet 01/06-08 14:00 
Jeg tænkte, om det ikke kunne være sjovt og brugbart med en tråd (eller endnu bedre, en sektion) her på P:R, som omhandler spil, der kan siges at være vigtige rent spilhistorisk. Har det interesse?

Det kunne både tjene som underholdning og et godt redskab for samlere og kommende samlere.

Som det er nu, så starter folk typisk en tråd for hver platform, hvor de spørger om "must haves" eller lignende. Det ender som regel med at være en liste over gode spil, men hvis jeg skulle samle (som jeg overvejer at gøre i det små), ville jeg helst samle på spil, som kan siges at have en plads i spilhistorien. Og så kan det som sagt derudover bare være sjovt at læse om. Skal man finde lignende information andre steder, skal man virkelig ud i kringlekrogene af nettet - det tager tid, og det er sjældent, man føler, at en platform er afdækket alligevel. Enkelte bøger berører naturligvis også emnet, men det er min opfattelse, at de færreste er omfattende og "objektive" på samme tid (relativt få spil/platforme og/eller kun én forfatter). Og fagbøger forældes jo som bekendt.

Det jeg tænker som værende en del af puljen "spil af spilhistorisk betydning", dækker bredt. Det kan være spil der blev bredt anerkendt som blandt de bedste i en genre, bidrog med nævneværdig nytænkning, skabte debat (om fx sex eller vold i spil), opfattes som klassikere i dag, og meget andet. Der kan vel ikke siges at være regler i denne sammenhæng.
RJKRJKSkrevet 01/06-08 14:22 
Du har nærmest skrevet en kopi af et indlæg, jeg havde liggende til lejlighed :) Jeg synes det ville være rigtig interessant, hvis nogen kunne bidrage med noget i den retning. Jeg er egentligt selv begyndt at lave en lille liste :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
WonderboyWonderboySkrevet 01/06-08 14:37, rettet 01/06-08 14:47 
Ja, jeg synes også det lyder som en rigtig god og spændene ide, har også tænkt lidt på at få lavet sådan en liste, vi kan jo kalde den for en Spille/Konsol Kanon?.
I love monster land
WehnerWehnerSkrevet 01/06-08 14:45 
Man kan jo søge inspiration i disse tre tråde, der berører emnet på hver deres måde:

http://www.playright.dk/sog.php?area=Forum&sog=kanon

...og så ellers se frem til en Chrono Trigger vs. Halo vs. Baldur's Gate-diskussion :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
ChronoChronoSkrevet 02/06-08 10:37, rettet 02/06-08 10:37 
"Din spilkanon"-tråden som Wehners søgning finder handler vist om præcist det samme. Her er nogle af de titler vi fandt frem til dengang:

Spacewar (1962)
Pong (1972)
Colossal Cave Adventure (1976)
Pac-Man (Arcade, Namco, 1980)
Elite (1984)
Paradroid (1985)
Super Mario Bros (NES, Nintendo, 1985)
Legend of Zelda (1986)
Maniac Mansion (Pc, LucasArts, 1987)
Super Mario Bros. 3 (1988)
Tetris (Game Boy, Nintendo, 1989)
Secret Of Monkey Island (PC, Lucasarts, 1990)
Civilization (PC, Microprose, 1991)
Another World (1991)
Street Fighter II (1991)
Zelda, A Link To The Past (1992)
Doom (PC, id Software, 1993)
Super Mario 64 (Nintendo 64, Nintendo, 1996)
Final Fantasy VII (Playstation, Square, 1997)
Metal Gear Solid (PlayStation, Konami, 1998)
Half-Life (PC, Valve, 1998)
Zelda, Ocarina Of Time (Nintendo 64, Nintendo, 1998)
Grand Theft Auto III (PS2, Rockstar, 2001)
Ico (2001)
Rez (2002)
Beyond Good & Evil (Multiplatform, Ubi Soft, 2003)
World of Warcraft (2004)

(rækkefølgen skulle være kronologisk, men noget af det er gjort ud fra hukommelse så der er sikkert fejl...)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
DarkenDarkenSkrevet 02/06-08 11:45 
Hvad der kunne være sjovt, var lister for en given konsol, med "must haves" bestemt af folk på forumet.. Det har måske ikke noget med "historisk vigtige" spil. Men brugbart ville det være i mine øjne.
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
WehnerWehnerSkrevet 02/06-08 12:03 
Det er vist bare at søge. Der har været en del af netop den slags tråde i tidens løb.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
XiwanaXiwanaSkrevet 02/06-08 12:12 
Når man under "Info" klikker på de forskellige konsoller, er der en boks i højre side kaldet "MEST POPULÆRE SPIL". Det er da lidt derhen af!
[inspirational quote here]
jaesjaesSkrevet 02/06-08 12:16, rettet 02/06-08 12:59 
Kanon-tråde kan være fine nok i sig selv, men jeg synes nu ikke, de er nu så anvendelige i denne her sammenhæng.

For det første, så er omtrent halvdelen af indlæggene i de kanon-tråde, vi har haft indtil nu, gået med at diskutere, hvad kriterierne er for, at et spil kan komme på en kanon. Og folk har generelt ikke været specielt enige. Det vil sige, at det er lidt svært at bruge afkastet af disse tråde til andet end en meget overordnet rettesnor. For det andet, så afdækker trådene kun et par procent af de spil, der potentielt ville havne i en database over spil af spilhistorisk betydning.

Efter min mening er det gode ved en database af den type, som er skitseret i første indlæg, at man ikke behøver at være særligt enige, da der er mange mulige kriterier for at et spil kan puttes i databasen. Ja, og så det åbentlyse omkring antal spil og platforme - et slag på tasken, så ville vi ende med 10-15 gange så mange spil, som der i alt er nævnt i kanon-trådene.

Men anyway, det virker ikke som, der er den store tilslutning til at stable projektet på benene, så vi må jo nok "nøjes" med de eksisterende kanon-tråde og "must have"-tråde :)
happyEDhappyEDSkrevet 02/06-08 14:35, rettet 02/06-08 14:35 
Jeg syntes også det lyder spændende, men tror det bliver forfærdelig svært at adskille, spil folk holder af og spil der har haft historisk betydning.
Feks ico og beyound good and evil kan jeg ikke se ha nogen stor betydning, faktisk har de ikke fået den store opmæksomhed, men at så mange "gamere" deriblandt også mig selv, holder af spillende, er en anden sag.
Spiller nu: Alan Wake, League Of Legends, Super Mario Advance 3: ...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig