X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Surround anlæg?


Svar
dRxLdRxLSkrevet 20/05-08 14:36, rettet 20/05-08 14:38 
Der findes et par andre tråde om surround lyd, men disse synes at fokusere på simple surround systemer, jeg tænker at anskaffe mig noget der minder mere om et anlæg.

Hvilket vil sige at vi udover at se film på det, også gerne vil afspille plader, CD'er, MP3, radio osv. osv.

Jeg aner stort set intet om surroundsound men har lige kigget lidt på dette højtalersæt: http://hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/systemer/dali_concept_6_hoejttalersystem.htm
og denne receiver: http://hifiklubben.dk/produkter/surround/receiver/denon_avr-1508_surround_receiver.htm

Det ser vel brugbart ud til mine behov? Er HiFi klubben i øvrigt okay at handle med hvad pris angår?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
NaieraNaieraSkrevet 20/05-08 14:43 
Du skal en tur i Hi-Fi Klubben, Tape Connection, KT Radio og lignende butikker, og lytte til sagerne.

Umiddelbart vil min kommentar til det du har fat i være, at det hælder lidt til den billige side. Du ville på sigt få mere ud af, at starte med en fornuftig surround-receiver og to højttalere, og så senere udbygge med baghøjttalere, center og subwoofer. Den receiver du har fat i er i øvrigt slet ikke fremtidssikret, eftersom den ikke engang kan modtage lyd over HDMI! Det er lige billigt nok. Og så er Denon i øvrigt ikke kendt for deres receiveres stereo/musik-evner.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
dRxLdRxLSkrevet 20/05-08 14:45 
Lyder fint. Hvad kan du anbefale af receivers som ikke er alt for dyre? Hvad med et par højtalere?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
NaieraNaieraSkrevet 20/05-08 15:03, rettet 20/05-08 15:04 
I Tape Connection kan du lytte til Marantz; dem kan jeg i hvert fald stå inde for, også i den billigere ende. De er fornuftige til stereo, ulig mange andre surround-receivere.

Med hensyn til højttalere skal du selvfølgelig gå efter noget, der ikke kræver en subwoofer ved siden af for at kunne klare de dybere toner, såfremt du går efter et stereo setup til at starte med. Anbefalelsesværdige mærker i Tape Connection er Monitor Audio, DLS og lignende. Men både i TC, KT og HFK burde du kunne få lov at lytte til en masse forskellige, fornuftige højttalere. Hvad man foretrækker er selvfølgelig forskelligt, men de Monitor Audio BR2'ere jeg har, de er i hvert fald gode ;) De skal på sigt fungere som baghøjttalere i et 'seriøst' 5.1 setup.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
jaesjaesSkrevet 20/05-08 15:10, rettet 20/05-08 15:27 
NAD anbefales ofte. Yamaha og Marantz vist også.

Hvis du køber dvd-afspiller med det formål at spille cd'er, er problematikken den samme: God stereolyd er ikke noget alle producenter fokuserer på.

Personligt ville jeg ringe til TC og/eller Hi-Fi Klubben, forelægge dem hvad mine krav og mit budget er, og bestille tid til en personlig demo. Jeg er ret sikker på, at det kan lade sig gøre, ellers tag derind en formiddag en hverdag, hvis muligt. Det er et must at bruge sine egne ører i denne her sammenhæng.

EDIT: Naiera kom først.
...Og så er korrekturen (forhåbentlig) også på plads ;)

EDIT-SMEDIT: Dali Concept 6 kan sagtens vise sig at være et godt valg. Dali er kendt for at give meget for pengene. Jeg har i øvrigt selv haft både NAD og Dali og var ganske glad for det. Dog er det en del år siden, og det var ikke surround.
NuckingBigFutsNuckingBigFutsSkrevet 20/05-08 17:46 
Jeg har Dali Concept 6 Surround System, og spiller meget Xbox, og ser en masse dvd, blu ray os.v. og de højtaler levere mere end nok, til mig, er især vilde med dem, når jeg hører stereo, da er de KANON.! mere end rigelig for mig.

kører så med Sony DA50ES Reciever og Sony XA20ES CD afspiller.
Du skal ikke sparke til dækkene, de lavet af det pureste marmor
KTCKTCSkrevet 06/04-09 21:30 
Ja, så er det min tur til at få noget nyt surround-udstyr.
Lad mig først lige komme med mine krav/ønsker til sådan et system.

Need to have:
Mindst to optiske indgange (TOSLINK)
Mindst 5.1 surround højttalere med god basgengivelse og skarp diskant (dybde/kvalitet > spille højt)
Mindst Dolby Digital 5.1 og DTS decoding

Nice to have:
HDMI passthrough/switching indgange/udgang
Component switching indgange/udgang
DVD eller Blu-ray afspiller med opskalering/progressive udgang

Mit setup er en "hjemmebiograf" i kælderen med 90" fastrammelærred og en 1080p projektor i loftet.
Rummet er 3,2*5,7 meter med gipsvægge, mellemblødt gulvtæppe og cement/puds loft.

Indtil videre har jeg brugt et "Creative Inspire 5.1 Digital 5500" (http://i.testfreaks.com/images/products/600x400/179/creative-inspire-5-1-digital-5500.504243.jpg) system, som jeg først havde regnet med ville være alt for ringe til min hjemmebio, men det har faktisk spillet ret fornuftigt. Nu er det dog ved at have så mange defekter, at jeg er nødt til at købe noget andet.
Lyden skal gerne matche "det store billede", men samtidig skal det ikke bare være brøl, for jeg sætter lige så meget pris på en ren diskant.
Jeg har overvejet højttalere med bassenhed, men så kræver det også nogle vildere kabler, så måske skal man gå efter satelitter/subwoofer setup igen, og her kommer vi til et andet vigtigt punkt - pris/ydelse. Jeg går efter den gode handel, hvor jeg får bedst lyd for pengene, og jeg har ikke lyst til betale ekstra for pop, mærker, design og funktioner, som jeg ikke kommer til at bruge inden for 3-5 år.

Umiddelbart har jeg besluttet mig for at gå uden om de mange "computer hjemmebiograf systemer" som bl.a. Creative og Logitech laver, da jeg ikke har indtrykket af at de leverer "stor nok lyd", men jeg er dog alligevel åben for forslag.
Jeg har kigget lidt efter Samsung, Dali, Denon, Marantz, Onkyo, men jeg har specielt fået anbefalet Harman/Kardon. Jeg har fået demonstreret deres HS 250 system, og umiddelbart virker det interessant, omend lidt pebret og så er receiveren og subwooferen noget store. Kiggede også lidt på HS 350, men den bliver nok lige dyr nok (10k). Og siden jeg ikke måtte få lov at levere skidtet tilbage, hvis det ikke lød godt og passede i mit setup, er det udelukket.

Nå, men lad mig koge det ned her til sidst: Jeg leder efter det gode tilbud, hvor jeg får bedst lyd for pengene for fra cirka 2000 til 7000 kroner, og brugt eller nethandel skræmmer mig umiddelbart ikke, hvis der anbefales noget.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
fumfumSkrevet 07/04-09 09:23 
Jeg har tilfældigvis en gammel denon-receiver du må få.
dd 5.1 og dts. Men kun en optisk indgang.
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 07/04-09 10:30 
Udfra din beskrivelse vil jeg anbefale at kigge efter B&W højttalere til front+center. B%W har en meget klar lyd, hvilket jeg ligeledes foretrækker fremfor for meget bass. Baghøjttalere kan sagtens købes lidt billigere, evt MicroPods.
Mht sub, så kan du sagtens få god lyd uden, det kræver bare et par gode fronthøjttalere, eks gulvhøjttalere. Men vælger du mindre fronthøjttalere, er sub'en rimelig vigtig.

Den Harman/Kardon HS250, er en af de billigste der understøtter de nye HD-lydformater. Så hvis du synes den er for dyr, bliver det svært at være fremtidssikret i den retning. DD og DTS forsvinder aldrig, men det er lidt federe at lytte til DTS-HD, TrueHD og PCM. ;-)
Men noget brugt, som ikke er for gammelt, eller måske en demo model, kunne godt være vejen frem for dig :-)

Det er lidt svært for mig at foreslå mærker/modeller, har ikke fulgt helt så meget med, men jeg håber jeg har kunne hjælpe :-)
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig