X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Gode råd omkring projektor


Svar
KTCKTCSkrevet 20/05-08 12:47, rettet 20/05-08 12:47 
Nu har jeg med vilje lavet trådens emne bredt, og så længe vi kan holde en nogenlunde orden i tråden, er andre velkomne til at stille spørgsmål og komme med gode råd.

Nå, men nu til sagen...
Jeg har en projektor, som jeg er ret glad for, og derfor vil jeg også gerne passe godt på den. I sådan en fætter er pæren nok det mest skrøbelige element, men hvad kan man gøre for at behandle den så godt som muligt?

Jeg ved at det er en god idé at rense luftfilteret jævnligt og sørge for at lade projektoren køle af, før man slukker på kontakten, men der er mange andre spørgsmål, som jeg ikke umiddelbart kan resonere mig frem til.

1) Har pæren godt af at være tændt i 12-14 timer, eller bør man give den en pause engang imellem?

2) Projektoren har en "shutter" funktion, men skåner denne overhovedet pæren? Jeg har en teori om at pæren lyser på fuldt blus, mens LCD-panelet blænder af for lyset. Hvis dette er sandt, må funktionen jo faktisk slide mere på panelet og slet ikke skåne pæren...

3) Mange konsoller og afspillere har en "screensaver"-funktion, hvor de blænder ned for billedet for at skåne skærmen, men dette har vel potentielt samme problem som beskrevet i punkt 2?

4) Jeg har engang til konsoltræf oplevet, at en pære fysisk sprang i luften med et brag inde i en projektor, hvilket effektivt totaltskadede hele apparatet. Dette har selvfølgelig fået mig til at frygte skæbnen for mig egen projektor, men hvordan forebygger man at dette sker? Skal man skifte pæren i god tid? Er der nogle forvarsler man kan holde øje med? Er det et generelt potentielt problem for alle projektorer, eller er jeg sikret hvis jeg har en nyere model?


Jeg har prøvet at google lidt på disse ting, men synes ikke jeg har fundet nogle fornuftige svar. Derfor spørger jeg her nu, da jeg ved at visse af jer også har jeres gang i hifi-kredse, og måske kan hjælpe med nogle klare svar.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
NaieraNaieraSkrevet 20/05-08 13:02 
1) Den har nok værre af at blive tændt og slukket hele tiden, men jeg tror ikke du skal lade den stå i 24 timer i træk alt for mange gange.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KTCKTCSkrevet 25/05-08 21:02 
BUMP

Har vi slet ikke nogle projektoreksperter herinde?
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
lkzlkzSkrevet 26/05-08 14:36 
Jeg er ikke projektorekspert, dog har jeg haft den samme projektor og pære i snart 3 år og har desuden arbejdet et sted hvor de havde en ret dyr projektor som blev brugt til storskærm. Så jeg tænkte jeg lige ville skrive lidt om mine erfaringer.

Min egen projektor er en ViewSonic PJ400, som jeg købte i juni 2005 og bruger i dag den samme pære som fulgte med. Projektoren er erstatning for fjernsyn, dvs. jeg bruger den til at se TV, film og spille på. Projektoren har en indbygget timer til både luftfileret (100 timer) og pæren (2000 timer). Timeren for luftfileret fortæller at man bør rengøre/støvsuge det lille luftfilter under projektoren og timeren til pæren fortæller at man bør skifte pæren.

Jeg har 2 gange nulstillet timer for pæren og den har i alt været brugt i 4545 timer (hvilket er lidt over 4 timer pr. dag i de tre år jeg har haft den). Den står oftes tændt i længere tid ad gangen, dvs. 2-6 timer. Men på nogle dage har jeg tændt og sluttet den helt op til 6-10 gange.

Jeg er meget opmærksom på at rengøre luftfileret når projektoren skriver det på skærmen. Årsagen til dette er at det sted jeg arbejdede hvor de havde den dyre projektor, der "glemte" de at rense luftfilteret og det var allerede et ret tilrøget lokale den hængte i, og det fik pæren til at gå i stykker efter kun et par måneders brug. Desuden står min projektor på højkant på en hylde, så der kan komme masser af luft til den og den ikke bliver alt for varm. Jeg har også min projektor kørende i "spare" tilstand, dvs. pæren lyser ikke 100%. Forskellen på billedet mellem spare og fuld styrke på pæren er ikke særlig stor.

Jeg er selvfølgeligt klar over at alle projektore er forskellige og disse erfaringer kun er med et par projektore, dog har jeg hørt fra flere som har passet godt på deres projektor, dvs. holdt den fri af støv og sørget for at lokalet den stod i ikke blev alt for varmt, har pæren holdt i mange år.

Jeg er også opmærksom på at min projektorpære kan sprænge hvornår det skal være, da den nu har kørt 2 gange over tid. Men jeg har alligevel planer om at købe et HDTV inden længe (eller når pæren sprænger), så jeg lader den bare køre som altid.

Min erfaring siger mig at hvis man passer godt på projektoren, så skal den nok holde længere end den anbefalet tid og man stort set kan bruge den som man vil, men det er jo op til en selv om vil tage chancen eller stole på producentens anbefalinger. Jeg synes personligt at nye projektorpære er så dyre at jeg hellere vil købe en ny projektor eller et HDTV, da projektoren er ved at være forældet og jeg synes jeg har fået det ud af den som jeg betalte for.
McLovin
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 05/03-10 17:14, rettet 05/03-10 17:16 
Min projektor er faldet ned fra en højde på ca 2 meter pga idiotisk midlertidig opsætning, hvor jeg kom til at hive i en ledning, der åbenbart var viklet lidt ind i projektorens strømledning. :/

Til min store overraskelse virker den stadig, men der er opstået et andet problem:

Nu vises der nogle runde lyse pletter i mørke scener forskellige steder på lærredet og på væggen ved siden af lærredet.

Hvad kan mon være årsagen til dette? Der var godt nok et plasticstykke, der raslede ud af den, men umiddelbart kan jeg ikke se, at det har nogen betydning for det aktuelle problem. Nok mest smart bare at returnere den og håbe, at forsikringer dækker, så jeg får den ombyttet.

Den er godt tre måneder gammel og har kørt tæt på 100 timer (ikke meget pga. den midlertidige opsætning).
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
KTCKTCSkrevet 05/03-10 17:31 
Det er garanteret støv, som er blevet hvirvlet rundt da den faldt, og nu har sat sig på linse eller panel.
Hvis du tør, kan du forsøge med en støvsuger på udluftningen, men ellers er den eneste vej at skille den ad og støve indmaden af.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 05/03-10 17:44 
OK, tak for tip. Det bekræfter samtidig min frygt mht. støv. Jeg har netop tøvet med at støvsuge den, men prøver det lige i weekenden, når der skal fyres op for Batman: AA i 3D (endelig med grafikkort dedikeret til PhysX).
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 12/03-10 18:32, rettet 12/03-10 18:34 
KTC>
Det er garanteret støv, som er blevet hvirvlet rundt da den faldt, og nu har sat sig på linse eller panel.
Hvis du tør, kan du forsøge med en støvsuger på udluftningen, men ellers er den eneste vej at skille den ad og støve indmaden af.

Støvsugning på udluftning havde desværre ingen effekt. Ifølge andres oplevelser med de her "lommelygtelys" på lærredet - der irriterer mest i mørke scener - så lyder årsagen meget til at være støv. Men det undrer mig samtidig, da flere siger at DLP-projektorer indeholder et rør, der beskytter optik, farvehjul, spejl og DMD-chip mod netop støv. Det er også illustreret her:

Gode råd omkring projektor

Jeg går ud fra, at der er noget tilsvarende afskærmning i min Acer H5630. Den afskærmning er måske gået i stykker, efter projektoren røg på gulvet. :/ Overvejer stadig at åbne og rense den, om muligt. Men "skaden" er omfattet af min totalforsikring, så måske bør jeg bare gøre brug af den (for ikke at gøre mere skade på projektoren).
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 12/03-10 18:55 
Jeg synes du burde gøre brug af din forsikring. Der er sikkert masser af ting der kan gå galt hvis du åbner den.
Spiller nu: Phantasy Star IV
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig