X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Mega CD multi bios?


Svar
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/05-08 21:13, rettet 25/12-08 01:24 
Charter og jeg har snakket om at gøre vores Mega CD'er regionsfrie. Multibios chips findes men er forbandet svære at opstøve. Jeg linker til den guide der viser hvordan man sætter sådan en chip i. Så vidt jeg kan forstå på guiden kan man disable chippen blot ved at kappe ben nr 20. Hvis det er tilfældet burde man kunne brænde US og JAP biosserne til hver deres chip og så forbinde alle ben 20 til en switch? Resten af benene skal så monteres på den oprindelige bios chip, 1 > 1, 2 > 2 osv...

Der er selvfølgelig også den mulighed at multibios chippen han laver bruger noget fra den oprindelige chip siden de skal loddes sammen. Jeg har ikke ret meget forstand på det men hvis det virkede ville det være pænt nemt og billigt at lave. Hvad tror i?

EDIT: Tegning slettet.

Link...
Spiller nu: Phantasy Star IV
msxtrdmsxtrdSkrevet 18/05-08 22:02 
http://products.genny4ever.net/megacart_v1x.html

Software løsning? =)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/05-08 22:05, rettet 18/05-08 22:05 
Kender den godt, men ud over at den er ret dyr så fratager den også muligheden for at spille kombinerede 32X og CD spil. Kommer nok aldrig til at bruge det, men jeg vil i hvert fald gerne have muligheden :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
ChronoChronoSkrevet 18/05-08 22:14 
Jeg kunne bedre lide din TATE-skitse :p
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/05-08 22:17, rettet 18/05-08 22:20 
Jeg synes det var hårdt at tegne med den skide tablet på knæet denne gang. Jeg kan ikke komme til på bordet der står et bord i vejen :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 27/08-08 10:06 
BIN-filen til multi-BIOS'en er endelig blevet frigivet af gutten, som oprindeligt bryggede den sammen. Så nu kan man selv brænde chips, lige så tosset man vil :D

Det lader dog desværre også til, at de blanke chips er svære at finde i større antal... det er ikke ligefrem en type chip, der bliver brugt i vid udstrækning :/

Sega/MegaCD Multi-BIOS
AV Intelligent Terminal
KillerBean2KillerBean2Skrevet 13/11-08 19:11 
Nu er det endelig lykkedes for mig at brænde mig en multi-BIOS vha. den lækre PROM-brænder, vi har på arbejdet. Hvis det viser sig, at chip'en virker som den skal, når jeg engang får smidt den i min MCD2, betyder det, at jeg nemt kan brænde alle chips, der evt. skulle være behov for :)
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 13/11-08 22:16 
JA! Jeg tænkte faktisk på at ringe til dig i går for at høre hvordan det gik med de chips. Jeg ser frem til at høre om de virker :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
Alf81Alf81Skrevet 15/11-08 12:29 
Dræberbønnen FTW!

Så skal der snart hives noget Lunar hjem :)
Ting om dét og pis.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/11-08 16:48 
Det skal der godt nok :D Hvis du ikke selv har tid til at teste skal du endelig bare sende til mig. Jeg har en skindød MCD1 hvor netop BIOS nok er problemet :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 18/11-08 23:35 
Så fik jeg hevet maskinen på besøg hos Alf81, hvor vi fik testet chip'en med både EU, US og JAP spil. Jeg kan vist roligt sige, at det virker som det skal :)
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/11-08 23:54 
Hvor er det sejt :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 19/11-08 20:54, rettet 19/11-08 20:55 
Desværre ja, de helt store firmaer som feks. Farnell har dem stadig på lager, men til uhyrlige priser :/

Man kan heldigvis finde dem brugte til rimelige penge på eBay, fandt jeg ud af, så nu laver jeg en 70 stykker :D
AV Intelligent Terminal
WonderboyWonderboySkrevet 19/11-08 21:23 
Hvad kommer de til at koste, hvis man vil købe en af dig?.
I love monster land
KillerBean2KillerBean2Skrevet 19/11-08 21:47 
En halvtredser pr. stk. + porto, regner jeg med. Et spil i bytte kan også bruges :)
AV Intelligent Terminal
Per SPer SSkrevet 19/11-08 23:14 
Jeg vil godt bestille 1 stk. til mig selv.
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 19/11-08 23:29 
Jeg skal bruge to stk.
Spiller nu: Phantasy Star IV
Le RoofLe RoofSkrevet 20/11-08 07:41, rettet 20/11-08 07:42 
OK, det var en af de bedste tråde jeg har set i et godt stykke tid - jeg bestiller gerne 1 stk :)
To be this good takes AGES, to be this good takes SEGASpiller nu: Crisis Core: Final Fant..., Baldur's Gate III, Super Mario Bros. Wonder
msxtrdmsxtrdSkrevet 23/11-08 08:44 
Så hopper jeg med på vognen :). Gimme 3 stk :)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 25/11-08 19:10 
Skidt min MegaCD virker stadig ikke efter jeg satte multibios i. Den booter sjovt nok Columns der ligger på Biosen men ved de andre settings er der bare sort skærm. Så nu vil jeg gå i gang med at modde min MCD2 :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/12-08 21:06 
Så fik jeg en ny Mega CD 1 ind ad døren i dag og jeg er lige blevet færdig med at sætte chip i. Det hele virker som forventet perfekt. Tusind tak Killer Bean du er bare alle tiders :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 17/12-08 21:26, rettet 17/12-08 21:26 
Jeg er li'som en el-koger :)
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 25/12-08 01:30, rettet 25/12-08 01:32 
Vil også lige nævne den bonus at MCD'en i PAL ikke længere skal stå på 50hz for at den overhovedet kan starte. Det gør det hele lidt nemmere når man ikke behøver om bag på maskinen og skifte hz hele tiden.

Jeg kan kun anbefale alle der ejer en MCD at få købt sådan en chip. Installationen er virkelig nem (på MCD1 i hvert fald) og chippen er møgbillig.

http://www.mmmonkey.co.uk/console/sega/megacd.htm

Jeg valgte dog helt at fjerne den gamle Bios det synes jeg var nemmere, men princippet er det samme.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 02/02-12 20:06 
Nu har jeg en (forhåbentligt) ordentlig EPROM-brænder på vej med posten, så jeg vil prøve at erstatte multi-BIOS'en i min MCD2 med en af de regionsfrie "alm." BIOS-udgaver, som de har kogt sammen ovre på ASSEMblergames.com:

Fedt, hvis det virker.
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 02/02-12 20:10 
Nu er det nogle måneder siden jeg kiggede i tråden sidst, men er det ikke kun den Japanske der er gjort helt regionsfri? Altså, du er nødt til at have den Japanske menu på maskinen?

Ville du måske kunne lave en multibios som den jeg har nu, men hvor JAP og US bytter plads (ved sådan en 3T1P kontakt med pullup modstande)?
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 02/02-12 20:21, rettet 02/02-12 20:21 
Konsolkongen>
men er det ikke kun den Japanske der er gjort helt regionsfri?

Nej, det tror jeg ikke?

Jeg har dog ikke læst hele tråden igennem. Hvad skulle der være galt med de andre?
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 02/02-12 20:57, rettet 02/02-12 21:00 
Der er så vidt jeg husker et ekstra regionscheck på Japanske spil som derfor ikke vil startes fra en EU eller US bios.

EDIT:
Her:
http://www.assemblergames.com/forums/showthread.php?t=27562&page=4
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 02/02-12 21:15 
Overdrevet øv :(
AV Intelligent Terminal
KillerBean2KillerBean2Skrevet 10/02-12 11:31 
Så fik jeg min brænder hjem og har fået lavet mig en regionsfri JP BIOS. Det er bedre end ingenting :)
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/02-12 12:28 
Det er fedt nok :) Jeg har dog allerede monteret kontakt på min Mega CD1 så jeg tror jeg forbliver ved den gamle. Ser også meget fint ud at "Access" skifter farve alt afhængig af region. Jeg skal bare ha' byttet om på US og JAP på en eller anden måde...
Spiller nu: Phantasy Star IV
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig