X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Limbo får statsstøtte!


Svar
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 15/05-08 14:15 
"Den ene af de 25 modtagere af Statens Kunstfonds treårige arbejdsstipendier er udvikleren af moderne computerspil, Arnt Jensen, f. 1971, som de seneste fire år har arbejdet på adventurespillet ’Limbo’."

Fedt at mediet tilsyneladende bliver taget seriøst, når det rette spil viser sig. I følge artiklen er spillet "snart" klar.

Udvikler af computerspil får kunststipendium
(...)
86 emne(r).
« < 1 2

Svar
WehnerWehnerSkrevet 26/07-10 17:19 
Nu forveksler du vel ikke varighed (fyld) med dybde?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Alf81Alf81Skrevet 26/07-10 17:23 
Jeg synes virkelig det er en skam. Jeg var slet, slet ikke færdig med Limbo, da spillet selv syntes det var.

Regner da med, at skulle gennemføre mindst et par gange endnu.
Ting om dét og pis.
RJKRJKSkrevet 26/07-10 17:43, rettet 26/07-10 17:44 
Alf81>
Hvis et spil skal være SÅ kort, burde det indeholde langt højere udfordring.

Hvorfor? I forhold til hvad?

Det eneste der i sidste ende betyder noget, er da hvor meget du får ud af den tid, du bruger på det.

Jeg synes der er eksempler på spil der er for korte (primært historiebaserede, som nogle gange ikke bruger nok på at lade historien udfolde sig), men i langt, langt de fleste tilfælde er det nærmere omvendt. Der er en grundlæggende misforstået opfattelse af at timepris skulle være nogen som helst kvalitetsfaktor i et spil, som gør at alt for mange spil vælger kvantitet fremfor kvalitet.

Jeg synes (indtil videre) at Limbo er et godt eksempel på det modsatte, og håber at flere vil tænke i dé baner.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 26/07-10 17:49 
Wikzo>
Hvis man kigger nøje efter i menuen, kan man se en silhuet af noget, som ligner en bil, oppe i venstre hjørne. Der er ligeledes to steder på jorden, hvor der flyver fluer, hvilket kan indikere to lig. I allersidste scene, der hvor drengen flyver i slow-motion, er der ligeledes glas, som splintres, lidt ligesom hvis man flyver ud af forruden på en bil.

Hvis man et øjeblik ser bort fra det faktum at det uden tvivl er tanken at spillet skal være abstrakt og fortælle en udtrykspræget historie uden nogen facts der er "rigtige" eller "forkerte", synes jeg ikke rigtig der kan være nogen tvivl om at drengen og den ukendte pige er døde. Titlen alene afgør det før man ved noget som spillet, og detaljerne med fluerne der flokkes om "menneskerne" i spillet er heller ikke rigtig til at tage fejl af. Bilulykken havde jeg så ikke set, men de ting du udpeger synes jeg nu også tegner rigtig meget i den retning. Men uanset hvad er det vist ikke noget man bør hænge sig i.
Konceptet minder mig iøvrigt meget om spillet Lucidity, der også kom på XBLA for nyligt.


Mht. en vurdering af selve spillet er jeg ret uenig med Chrono, og mere på Wikzos side, jeg synes netop at spillet kunne havde brugt flere puzzles der får en til at stoppe op og tænke en ekstra gang, i stil med dem i Braid. Generelt set pløjer man lige ud gennem spillet og størstedelen af vejen klarer man de forskellige puzzles ved at dø i første forsøg og på den måde erfare hvad man skal gøre anderledes.
Det er først mod slutningen af spillet at man skal til at tænke sig om, men alligevel mindes jeg ikke at sidde fast et eneste sted i spillet, så lidt højere udfordring eller flere af de senere puzzles og færre af de nemme ville ikke have skadet spillet.
Det til trods synes jeg dog at spillets puzzles er rigtig godt udtænkt, og det giver en god fornemmelse at de nærmest uden undtagelser er bygget over letgenkendelige elementer, man har set i mange andre spil, men som regel tilføjer et originalt twist til løsningen.

Er også enig med Alf81 i at spillet slutter meget pludseligt, og det er også det man hører de fleste andre steder rundt omkring. Jeg har ikke noget problem med spillets længde som sådan (men det ville bestemt ikke skade det at være længere), men dets pacing virker forvirret. Der er ikke rigtig nogen opbygning til nogen finale, bare en pluselig brat slutning ud af det blå. Slutningen er i sig selv ret fedt udtænkt, men den kunne ikke være dårligere timet.
Det virker også underligt at "højdepunkter" i spillet, som edderkoppen og "interaktionen" med andre mennesker(?) er placeret helt i starten af spillet, og derfor virker det ikke som noget specielt når det sker, og får til gengæld resten af spillet til at virke tomt. Et spil som dette burde som grundregel have en nogenlunde stigende spændingskurve, der topper ved slutningen.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Alf81Alf81Skrevet 27/07-10 02:55 
RJK>
Hvorfor? I forhold til hvad?

Sumez forklare det måske meget godt. Jeg kunne også godt tænke mig, at man måske skulle tænke lidt mere over de forskellige puzzles. Eller endnu mere at passagerne med tyngdekraften og dem med rotation feks. var meget længere. På den måde ville man også kunne blive straffet hårdere, hvis man fejlede. Synes konstant man sidder med følelsen af, at spillets flow stopper, liiige når det er ved at blive sjovt. Og slutning føles ganske enkelt unaturlig.

Så vil jeg da også lige nævne, at jeg, om nogen, er stor fan af spil der nødvendigvis ikke tager andet end en halv til en hel time at gennemføre. Men vil på samme tid også meget gerne kæmpe mange timer før det kan lade sig at gøre.
Ting om dét og pis.
nerosnerosSkrevet 27/07-10 09:05 
Alf81>
Så vil jeg da også lige nævne, at jeg, om nogen, er stor fan af spil der nødvendigvis ikke tager andet end en halv til en hel time at gennemføre. Men vil på samme tid også meget gerne kæmpe mange timer før det kan lade sig at gøre.

Den er jeg så meget med på den der. Faktisk er det en af de vigtigste ting i spil for mig.
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 27/07-10 21:13, rettet 27/07-10 21:14 
Hehe, prøv at scrolle ned i dette blog-indlæg, hvor "Indie Bingo" er beskrevet (bare læs fra linjen med "let’s play Indie Gaming Bingo"), og så prøv at bruge samme bingoplade på Limbo. :P

http://www.pigscene.com/?p=431#more-431
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 30/07-10 21:05 
Limbo genskabt i LBP :D

Video
KamekKamekSkrevet 30/07-10 21:54 
Haha! Fedt! :D
Oh hai Mark!Spiller nu: Spider-Man 2 (2023), Super Mario RPG (2023), Super Mario Bros. Wonder
RJKRJKSkrevet 31/07-10 00:04 
Alf81>
Sumez forklare det måske meget godt.

Jeg oplevede nok bare ikke - og føler ikke at det var tænkt som - et spil på den måde. Jeg oplevede det mere som jeg oplever fx Rez. Altså som en interaktiv oplevelse, hvis jeg kan sige det sådan. Jeg opfattede derfor ikke Limbo som kort eller let, men nærmere passende på de områder, for den type oplevelse det var. Og så skal jeg nok lade være med at sige "opleve" mere i dette indlæg :)

Derfor vil jeg også primært kritisere på det andet Sumez skrev, og give ham ret heri. Set tilbage var begyndelsen med de andre "mennesker" og edderkoppen egentligt meget malplaceret. Det virker som om de ting - upåagtet at de i sig selv var virkelig godt lavet - var plastret på bagefter, for at gøre spillet mere "imødekommende" i begyndelsen. Det hænger ikke rigtigt sammen med resten, og gør spændingskurven meget mærkelig, som de fleste af jer nævner.

Jeg skal ikke kunne sige om det bare er mig der er ensporet :) men jeg tænkte en del på Silent Hill, da jeg spillede Limbo, og forsøgte at tænke nærmere over meningen. Den enlige hovedperson der leder efter den døde pige i en mareridtsverden mellem liv og død etc. (mange flere ligheder). Og så er det hér jeg synes Limbo kommer til kort, hvis man vurderer på det dybere plan.

Det som jeg godt kunne have tænkt mig er, at der var mere sammenhæng i indholdet. I forhold til de ting flere har analyseret sig frem til, så giver fx edderkoppen ingen mening - især ikke fordi man slår den ihjel (som ganske vist er ret morsomt, men derudover en total forfejlet stemningsdræber efter min mening). Der er områder som burde have været skåret væk fordi de ikke passer ind, og så kunne man have tilføjet andre scener, der var mere relevante i forhold til hovedpersonens psyke og baggrund. En rejse gennem Limbo synes jeg burde omhandle et meget personligt opgør med ens indre dæmoner, og i den sammenligning er det lidt fesent bare at bruge en kæmpeedderkop (igen: upåagtet at jeg synes den er vildt fedt lavet).

Alt det sidste her var ikke så meget for at kritisere spillet, for jeg skal jo ikke kritisere det for at være noget andet end det er, men mere min lille ønskeliste til, hvad der havde gjort en mere fantastisk oplevelse (ja, jeg skrev det igen :)).

Slutteligt vil jeg bare primært rose Limbo for generelt at være anderledes og modigt, og ikke synes at være lavet med nogen skelen til de markedskræfter, der driver de fleste spilproduktioner. Selvom det langt fra er perfekt, så fremstår det for mig som et meget ærligt projekt, hvor man har haft en kunstnerisk vision og så gennemført den. Hvis flere "større" spil blev lavet med dén indstilling, er jeg sikker på, at vi ville se mange flere interessante spil.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 02/08-10 17:11 
Jeg er lidt fifty/fifty mht. edderkoppen. Som du selv siger er den jo virkelig fedt lavet, men udover at den er placeret helt forkert i forhold til spillets førløb, kan jeg godt se hvad du mener at det er maplaceret at man faktisk slår den ihjel.
Men på den anden side synes jeg det var et virkelig gennemført element da man pludselig skulle hen og rive benet af edderkoppen, og derefter flytte dens krop - efter de flugtscener man netop har været udsat for, er det svært at gøre dette uden en lille klump i halsen.

Jeg havde også en fornemmelse af at der ville komme noget endnu værre og mere faretruende end edderkoppen, men det gjorde der jo så heller ikke. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KadaverKadaverSkrevet 03/08-10 07:07 
Hvordan kan en edderkop som optræder i en spiludviklers fortolkning af en drøm, være forkert? Må spiludviklere ikke længere placere de objekter i deres spil, som de selv vurderer passer ind i den historie de har skrevet?
nerosnerosSkrevet 03/08-10 08:08 
Selvfølgelig må de det, men det kan jo stadigvæk være dårlig spildesign!
Bashful Neophyte
GrillBillerDKGrillBillerDKSkrevet 03/08-10 09:35 
Kadaver>
Hvordan kan en edderkop som optræder i en spiludviklers fortolkning af en drøm, være forkert? Må spiludviklere ikke længere placere de objekter i deres spil, som de selv vurderer passer ind i den historie de har skrevet?


he.. lidt bizart at tænke på at i mange spil er der kasser og toiletter...
http://www.skive.ag.ru/wc/index.shtml
At det er bras er ikke ensbetydende med at det ikke virker, men det har du åbenbart svært ved at forstå. (JackD - 2006)
SumezSumezSkrevet 03/08-10 12:03 
Jeg forstår ikke russisk. Hvad har edderkoppen nu med toiletter i spil at gøre?


(ang. kasser: http://www.oldmanmurray.com/features/39.html)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
GrillBillerDKGrillBillerDKSkrevet 03/08-10 12:31 
det var nu mere en hentydning til gamedesign hvor der altid er en scene på et toilet eller et parkhus fyldt med kasser.
At det er bras er ikke ensbetydende med at det ikke virker, men det har du åbenbart svært ved at forstå. (JackD - 2006)
KadaverKadaverSkrevet 03/08-10 12:44 
neros>
Selvfølgelig må de det, men det kan jo stadigvæk være dårlig spildesign!

Hvad består det dårlige spildesign i, mht. edderkoppen i Limbo?
SumezSumezSkrevet 03/08-10 15:05 
Har vi ikke allerede været meget rundt om dette i mine og RJKs indlæg?
Hvis du er uenig, må du jo uddybe hvorfor, i stedet for at bede os om at gentage os selv. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 03/08-10 17:45, rettet 03/08-10 17:46 
Kadaver@:

Du skriver:
"Må spiludviklere ikke længere placere de objekter i deres spil, som de selv vurderer passer ind i den historie de har skrevet"?

Jeg uddyber så her:
Selvfølgelig må de det, men det kan jo ikke altid gøres fejlfrit, og sådan set kan det så kritiseres for dårligt spildesign hvis det trækker ned i gameplay. Det har egentlig ikke så meget med edderkoppen at gøre men bare et generalt synspunkt når du nu selv lægger bolden op til at det skal handle om spiludviklere :-)
Bashful Neophyte
PalleJensenPalleJensenSkrevet 05/08-10 09:00 
Rart at se, at Limbo ikke kun får god kritik stort set overalt, men at det tilsyneladende også sælger godt...

Joystiq: Limbo tops weekly Xbox Live Arcade sales charts
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
BeanoBeanoSkrevet 09/08-10 12:43 
Politiken har en artikel om Arnt Jensen.

"En kunstner i computerland"
WikzoWikzoSkrevet 09/08-10 13:26 
Spændende :)

Svensk tribute-video til LIMBO
jaesjaesSkrevet 09/09-10 15:09, rettet 09/09-10 15:12 
Limbo sælger godt - der er ca. 371.000 på Leaderboard efter mindre end to måneder på XBLA. Dette tal kan i de fleste tilfælde omregnes til solgte eksemplarer, jvf. GamerBytes.

Så skulle der vist være penge til et nyt spil for Playdead :)

Der er også andre interessante tal på linket, fx har Castle Crashers nået vilde 1,8 millioner på Leaderboard, men i dette tilfælde medregnes alle spillere på samme X360, så tallet for solgte spil er naturligvis lidt lavere.

http://www.gamerbytes.com/2010/09/indepth_xbox_live_arcade_sales_14.php#more
WikzoWikzoSkrevet 10/09-10 10:17 
Fedt at se, at et godt spil sælger godt ... og så endda et dansk spil.

Det er i øvrigt lidt sjovt at følge procenterne på Leaderbordet. 111% skulle vist officielt være maksimum, men forleden så jeg, at nogen var nået op på hele 125% ved at glitche spillet og tage flere æg samtidig. Selv er jeg på 99% :)
millenniummillenniumSkrevet 16/02-11 19:29 
Nu er Limbo blevet nomineret til en BAFTA award. - Ikke bedste indie spil, men bedste spil. Stærkt gået.

Link...
The medium is the message.
RJKRJKSkrevet 16/02-11 19:48 
Eller fire styks? :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KalicolaKalicolaSkrevet 17/02-11 10:10 
Helt sikkert.. Velfortjent.. Man kan kun håbe på at det får sat lidt mere gang i den danske spil udvikling.
For The Love Of The Game
BeanoBeanoSkrevet 17/02-11 10:14, rettet 17/02-11 10:18 
Hvordan kan FIFA 11 være nomineret til bedste spil?

Har ikke prøvet det (kun demoen), men det undrer mig bare at se det spil i selskab med AC:B, SMG2, HR, ME2, osv.
millenniummillenniumSkrevet 17/02-11 13:02 
EA lobbyisme ;)
The medium is the message.
millenniummillenniumSkrevet 03/03-11 11:28 
Limbo vinder Game Choice Award for bedste visuelle design.

Flot, igen. (Site endnu ikke opdateret)

Link...
The medium is the message.
ChronoChronoSkrevet 03/03-11 16:53 
Ærgergligt at Minecraft tog de andre priser Limbo burde have fået - bedste debut og bedste downloadspil.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
SumezSumezSkrevet 03/03-11 17:55 
Minecraft er ellers bedre end Limbo ;)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dRxLdRxLSkrevet 08/07-11 23:22, rettet 08/07-11 23:22 
Limbo kommer snart til psn og steam.

Håber der er lidt ekstra.

fra [ars technica]
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
HeroldHeroldSkrevet 09/07-11 02:17 
dRxL>
Limbo kommer snart til psn og steam.

Håber der er lidt ekstra.

Det er der. :D
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 03/11-11 21:50 
Der var et indslag om Limbo og Playdead i Magasinet Penge forleden. De snakker bl.a. om den økonomiske succes spillet er blevet og hvor svært det var at sikre finansiering for firmaet i starten. Canada bliver som ofte før fremhævet for de store økonomiske incitamenter spilbranchen nyder der.

Link (klip med Playdead i starten og længere inde i udsendelsen)
(...)
jaesjaesSkrevet 01/03-12 11:39 
Ret godt interview med game director Arnt Jensen og CEO Dino Patti. Tror det er første gang, jeg er stødt på et længere interview med AJ, så rart at høre lidt om hans tilgang til spiludvikling.

De røber i øvrigt, at deres næste spil også bliver en form for platformer, men det skulle blive temmelig anderledes end Limbo.
http://www.gamasutra.com/view/feature/162457/hanging_in_limbo.php
86 emne(r).
« < 1 2

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig