X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Limbo får statsstøtte!


Svar
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 15/05-08 14:15 
"Den ene af de 25 modtagere af Statens Kunstfonds treårige arbejdsstipendier er udvikleren af moderne computerspil, Arnt Jensen, f. 1971, som de seneste fire år har arbejdet på adventurespillet ’Limbo’."

Fedt at mediet tilsyneladende bliver taget seriøst, når det rette spil viser sig. I følge artiklen er spillet "snart" klar.

Udvikler af computerspil får kunststipendium
(...)
86 emne(r).
1 2 > »

Svar
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 15/05-08 14:15 
"Den ene af de 25 modtagere af Statens Kunstfonds treårige arbejdsstipendier er udvikleren af moderne computerspil, Arnt Jensen, f. 1971, som de seneste fire år har arbejdet på adventurespillet ’Limbo’."

Fedt at mediet tilsyneladende bliver taget seriøst, når det rette spil viser sig. I følge artiklen er spillet "snart" klar.

Udvikler af computerspil får kunststipendium
(...)
HyakotakeHyakotakeSkrevet 15/05-08 14:51 
Ja, rigtig fedt! Men spillets hjemmeside har next-to-nothing info. Hvilke platforme kommer spillet til?

Jeg tænkte "Another World", da jeg så traileren... jeg håber lidt på samme "bliv-kastet-ud-i-eventyret"-stil, ser det ud til.
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 15/05-08 18:36 
Ved det faktisk ikke, tror måske bare det kommer til PC til at starte med, men det er jo oplagt at udgive på de forskellige konsollers onlineshops, hvis det kan falde i hak.

Har heller ingen anelse om gameplay'et kan stå mål med spillets art direction, men flot ser det ud :)
(...)
PalleJensenPalleJensenSkrevet 08/01-10 15:26 
Som det første danske computerspil opnår "Limbo" nominering til to priser ved den prestigefyldte Independent Games Festival.

LIMBO NOMINERET TIL TO AMERIKANSKE PRISER
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
SumezSumezSkrevet 03/05-10 12:00 
Så fik jeg/vi endelig fornøjelsen af at prøve Limbo.

Jeg er virkelig positivt overrasket. Jeg må indrømme at jeg hele tiden har haft min tvivl om spillet, der lader til at have charmeret folk via sin flotte stil over reelt gameplay, men hands-on oplevelsen beviser, at det uden tvivl har noget at byde på.
Oplevelsen kan nærmest sammenlignes med en 2-dimensional, lineær udgave af Ico. Helt uden dialog, og med en styring der føles "naturlig" og tilpas "tung" (igen, tænk den måde, Ico hopper på), man "oplever" således det hele på egen hånd, og det hele virker meget underspillet, og udviklerne har gjort meget for at det puzzle-agtige platformsgameplay aldrig gentager sig.

Det eneste reelt "negative", man kan sige, er at der er MEGET trial-and-error gameplay, men det er på ingen måder noget der føles forkert eller går ud over oplevelsen.

Helt sikkert et spil jeg skal eje!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 03/05-10 12:14 
Jeg er enig, men det har jeg vist allerede skrevet i anden tråd :)

Jeg synes dog ikke der - for spillets type og genre - er SÅ meget trial and error. Med undtagelse af den der ene puzzle med "knapperne", som udviklerne heller ikke selv var helt stolte af, så var der tilpas med antydninger og advarsler alle andre steder, således at man med tilpas forsigtighed og opmærksomhed fint kunne undgå alt. Jeg synes det var tydeligt, at der netop er arbejdet rigtig meget med dette.

Så kan man sige, at eftersom dødsfaldene er så interessant animerede og checkpoints ligger så tæt, så er det faktisk sjovere bare at prøve det hele :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 03/05-10 12:26 
Det var også derfor jeg som udgangspunkt ikke bevægede mig så forsigtigt frem som man burde, hvis konsekvensen var værre. Jeg synes det er et spil der bliver rigere af at man også ser alt hvad man kan gøre galt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HeroldHeroldSkrevet 03/05-10 12:55 
Fik I leget med censurfilteret? Der er noget med at man i visse dele af spillet møder andre børn, man så skal slå ihjel. Med censurfilteret slået til, er børnene der ikke, fordi det selvfølgelig er anstødeligt at slå børn ihjel. Det gør så spillet væsentligt lettere.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SumezSumezSkrevet 03/05-10 13:04, rettet 03/05-10 13:06 
Det var ikke med i demoen, men de fortalte om det (og ham der stod der om søndagen var tydeligvis selv meget imod det :P)

Det er en meget "sjov" løsning, hvor flydende lig f.eks. erstattes med træstammer - så vidt jeg forstod på dem, var intet gameplaymæssigt fjernet, blot ændret visuelt. Et andet eksempel var at når man dør, fader spillet ud øjeblikkeligt i stedet for at vise de tit rimelig brutale dødsscener.
Men ingen tvivl om at rigtig meget af idéen i spillet går fuldstændig tabt, når det er slået til, så lad os bare sige at spillet ikke er for børn, og lade den blive ved det. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HeroldHeroldSkrevet 03/05-10 13:15 
Jeg ved at de på et tidspunkt havde snakket om at gøre det til et puzzle... Altså, lave en mur af døde børn, man ikke kunne komme forbi, uden at slå filteret til :D
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
ElgenElgenSkrevet 03/05-10 13:40 
Synes det kunne ha' været ultrasejt med sådan en "meta-puzzle" };-D
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
SumezSumezSkrevet 03/05-10 13:57 
Hehe, lyder meget Kojimatisk :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WikzoWikzoSkrevet 03/05-10 17:02, rettet 03/05-10 17:03 
Vi jokede også om, at den sidste bane ville indeholder et virvar af diskolys i alverdens farver - bare for at sætte en kontrast til den sort-hvide stil (som, ifølge udviklerne, "desværre" benyttes hele vejen igennem).

Censurfilteret lyder som en god idé, da mange af de yngste faktisk var en smule skræmt over at spille det til CPH Robot. Lyden er nemlig en smule voldsom og giver tit én chok, og selvom spillets blod er sort (hvilket har hjulpet i lande som Tyskland og Australien), er det stadig ret brutalt, når den kære drenge bliver slået ihjel af bjørnefælder og kæmpeedderkopper :P

Spillet kommer om to måneders tid - glæder mig! Desuden bliver Robot-demoen (eller måske en forkortet udgave) smidt op på XBLA på et tidspunkt, fortalte de.
SumezSumezSkrevet 03/05-10 18:06 
Mon ikke den kommer samtidig med spillet, som ved alle andre XBLA-spil? :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 03/05-10 19:03 
Og demoen bliver kortere end de to baner der var med i teltet - kun cirka halvdelen (den halvdel med edderkoppen). Det var i hvert fald den plan jeg fik forklaret :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 03/05-10 23:39 
Det var da lidt ærgerligt, synes især det var anden halvdel der "lokkede".
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 04/05-10 15:30 
Sumez>
Oplevelsen kan nærmest sammenlignes med en 2-dimensional, lineær udgave af Ico. Helt uden dialog, og med en styring der føles "naturlig" og tilpas "tung"

Lover godt. :) Mine første tanke, da jeg så screens, var da også "Ico-inspireret oder was?!".
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
dRxLdRxLSkrevet 05/05-10 14:52 


Jeg har skrevet noget om Limbo et sted ;)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
GrillBillerDKGrillBillerDKSkrevet 29/05-10 10:42 
såå.. limbo kommer kun til xbl...
http://www.joystiq.com/2010/05/28/playdead-limbo-not-coming-to-ps3-or-pc/
At det er bras er ikke ensbetydende med at det ikke virker, men det har du åbenbart svært ved at forstå. (JackD - 2006)
dRxLdRxLSkrevet 30/05-10 20:07 
Jeg vil godt sætte penge på at spillet kommer til ps3 ca. ét år efter udgvivelsen på xbox360.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
WikzoWikzoSkrevet 30/05-10 20:51 
Limbo har længe været eksklusivt til XBLA, men folkene bag er meget interesseret i PSN på et senere tidspunkt, men lige nu har de en deal med Microsoft og ønsker ligeledes at få spillet ud til et enkelt format først lidt á la Braid.
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 20/07-10 00:14 
Anmeldelserne er begyndt at tikke ind og det ser lovende ud. Glæder mig!

Metacritic
(...)
SumezSumezSkrevet 20/07-10 09:25, rettet 20/07-10 09:25 
Tager jeg helt fejl hvis jeg siger at intet dansk spil nogensinde før har været så godt anmeldt?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dchangdchangSkrevet 20/07-10 10:26, rettet 20/07-10 10:26 
Tror jeg du har helt ret i?

Hvad fik Oswald? :-)
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
RJKRJKSkrevet 20/07-10 10:39, rettet 20/07-10 10:49 
Det er lidt svært at sammenligne, men faktisk har jeg på et tidspunkt arbejdet på at forsøge, og det giver en nuværende top 3 noget i retning af:

1. Banshee, 88%
2. Hitman 2, 85%
3. Battle Squadron, 84%

Alene baseret på internationale titler med mange anmeldelser (ellers havde fx Blackout nok været deroppe af) - og hvilke internationale magasiner man skal regne med er så et åbent spørgsmål, så det kan svinge meget.

Limbo er vel også om ikke det mest kunstnerisk ambitiøse danske spil, så i hvert fald meget tæt på, så det kan vel også kun være velfortjent :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 20/07-10 11:07 
Er Blackout da særlig godt? Måske skulle man lede efter det.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 20/07-10 11:09 
Jeg har aldrig spillet det, men det tror jeg da bestemt :) Jeg mindes at alle anmeldelser jeg har set af det (dog ikke mange) var i 90%'erne.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SeventhSunSeventhSunSkrevet 20/07-10 12:25 
Det har fået en del opmærksomhed af Major Nelson, og der bliver i det hele taget skrevet en del om det på twitter: http://twitter.com/#search?q=limbo
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 20/07-10 12:35 
LOL! Det er et virkelig godt eksempel på, hvorfor jeg holder mig langt væk fra det Twitter-fis. 70% af de ytringer har ikke en hat at gøre med spillet, og hovedparten af dem er fuldstændig volapyk :D
AV Intelligent Terminal
SephirothSephirothSkrevet 20/07-10 15:55 
Hvornår på dagen er XBLA-spil normalt oppe? (det er MEGET længe siden, jeg sidst har købt ét af slagsen ;)
Spiller nu: Catherine, Beyond Good & Evil HD
SumezSumezSkrevet 20/07-10 16:00 
Hvis man skal tro nedtællingen på Xbox.com, kommer det om præcis 9 timer, men så vidt jeg husker plejer de gerne at vente til omkring middagstid med at lægge spillene op?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WikzoWikzoSkrevet 20/07-10 18:45 
Monkey Island 2 udkom ved 14-tiden for nogle uger siden.
PalleJensenPalleJensenSkrevet 20/07-10 23:12 
Jeg har spillet Limbo i et par timer og kan kun sige, at det bør købes!
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
SephirothSephirothSkrevet 21/07-10 11:53, rettet 21/07-10 11:54 
Til de utålmodige kan spillet nu smides i download-kø fra Singapores marketplace:

http://marketplace.xbox.com/zh-SG/games/offers/00000001-0000-4000-8000-0000584109d1?cid=SLink

Har spillet i ti minutters tid, men vil gemme oplevelsen til i aften og nyde vejret inditil da (I know right?!).
Spiller nu: Catherine, Beyond Good & Evil HD
SumezSumezSkrevet 21/07-10 12:41 
Jeg venter bare til jeg kommer hjem fra arbejde, det er nok det bedste :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 21/07-10 14:24, rettet 21/07-10 14:41 
Kan man godt købe og betale spillet via den singaporianiske marketplace og så regne med at det virker problemfrit når man kommer hjem til sin Xbox?

edit: Nevermind, det er ude på den danske nu :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HeroldHeroldSkrevet 21/07-10 18:51 
For at besvare det - yup, det gjorde jeg. :D
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
KalicolaKalicolaSkrevet 21/07-10 18:57 
er det også ude på psn?
For The Love Of The Game
HeroldHeroldSkrevet 21/07-10 18:58 
Aldrig!
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
KalicolaKalicolaSkrevet 22/07-10 00:49 
Jeg er nået et godt stykke ind i spillet. Det er ret godt. Jeg syntes dog at spillet er klart bedst i starten i skoven hvor opgaverne ikke er så komplicerede, der er flow'et bedre fordi man er hurtigt videre. Jeg er heller ikke vild med trial and error gameplay, men hypige checkpoints redder det.

Men nu er jeg også lidt sur fordi jeg sidder fast i en gravity puzzle.
For The Love Of The Game
ChronoChronoSkrevet 22/07-10 08:48 
Jeg sidder fast samme sted som dig så :-!
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
SumezSumezSkrevet 22/07-10 08:49 
Shh ikke spoile! :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dchangdchangSkrevet 22/07-10 08:55 
Jeg må indrømme at 1200 MS-points virkede som lidt i overkanten. Men jeg er bidt, ÆLSKAR stemningen og lydbilledet. Og de forskellige puzzles er virkelig godt lavet, så jeg er suverænt godt underholdt.

9 ud af 10 herfra.
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
ChronoChronoSkrevet 22/07-10 23:03 
[SPOILERS]

Måske sad vi ikke fast samme sted alligevel - der er jo en del gravity puzzles.

Nu er jeg dog igennem spillet, og det var alt i alt en god oplevelse. Smuk stemning og gode fysik puzzles. Helt sikkert det kunstnerisk mest ambitiøse danske spil til dato. Modig åben slutning og generelt en vidunderlig mangel på udpensling af handlingen.

Hvad angår kritikpunkter, så synes jeg sværhedsgraden stiger for voldsomt ved den første gravity puzzle. De kunne med fordel have forlænget spillet en halv time, ved at tilføje nogle introducerende gravity puzzles. Generelt måtte der egentlig gerne være flere lette puzzles - man fanges jo af stemningen mens man løser dem, og så gør det egentlig ikke så meget at de er lette.

I spillets anden halvdel, der savner jeg også lidt den uhyggelige stemning fra første halvdel hvor man bliver forfulgt af edderkoppen. I anden halvdel er rundsavene vel det mest skræmmende, men det er ikke så hårene rejser sig - det er nærmere så man skærer tænder og skruer ned for lyden.

De mange løse ender i handlingen - hvem var de mennesker man så kravle op ad en stige - hvad laver damen i slutningen - hvem er drengen i det hele taget - hvorfor er der et hotel - hvad betyder skiftet fra skov til industri - og meget andet får en til at undres, og dét synes jeg er spillets største kvalitet.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
WikzoWikzoSkrevet 23/07-10 09:32 
[***FORTSAT SPOILER***]


Jeg kan udmærket godt se, hvad de forsøgte med historien: At man som spiller selv skal fortolke de små narrative elementer (som der virkelig ikke er mange af), samt have titlen "Limbo" i baghovedet.

Alligevel synes jeg ikke særlig godt om slutningen. For det første stoppede det ret brat (puzzlesene var lige begyndt at blive interessante), og for det andet føler jeg ikke at have fået indfriet mit behov for en eller anden form for konklusion/klimaks. Braid gjorde det jo fantastisk med dets berømte twist, men LIMBO giver så ufattelig lidt, at det svært overhovedet at arbejde med historien. Kun ud fra download-beskrivelsen ved vi, at pigen er drengens søster. Hun burde have gjort et eller andet i slutningen, synes jeg, i stedet for bare at sidde dér.

Ikke desto mindre har mange forsøgt at tolke historien, og de fleste er kommet frem til, at de to børn på en eller anden måde er blevet ofre for en bilulykke, og at hele spillet enten er en form for flashback, eller "det hvide" man ser, lige i det øjeblik man dør. Limbo er et slags mellemstadie mellem himmel og helvede, og det virker plausibelt, at drengen er død i starten af spillet, men vågner op, fordi han endnu ikke er blevet genforenet med sin søster, hvilket er hans mål (som han også når til sidst).

Hvis man kigger nøje efter i menuen, kan man se en silhuet af noget, som ligner en bil, oppe i venstre hjørne. Der er ligeledes to steder på jorden, hvor der flyver fluer, hvilket kan indikere to lig. I allersidste scene, der hvor drengen flyver i slow-motion, er der ligeledes glas, som splintres, lidt ligesom hvis man flyver ud af forruden på en bil.

Hotellet kan være en location, de har kørt forbi. De andre fjender/mennesker kan være børn, som på en eller anden måde har en relation til bror/søster. Måske kørte de i en skolebus af en art? Fjenderne triller nemlig flere gange brændende hjul efter én.

Edderkoppen tror jeg, man skal se mere metaforisk. Ligeledes har skiftet fra skov til by til urbaniseret by med maskingevær og magneter nok også en eller anden form for betydning i forhold til drengens udvikling/stadier i hans liv.
Captain NCaptain NSkrevet 23/07-10 11:12 
Grundet at hele kvarteret internet var nede i Onsdags har jeg ikke haft mulighed for at spille Limbo før igår.. Efter nogle få timer var spillet dog allerede ovre. Jeg syntes det hele virkede som en meget kort oplevelse som bare stoppede lige pludselig.

Jeg syntes dog stadi at spillet var enormt flot. Grafikken var noget helt for sig selv. Ved ikke helt hvad jeg bedst kan sammenligne med.. Måske en lille blanding af World of Goo, Braid og A boy and his Blob. den mystiske stil holder 100% gennem spillet og mange af spillets puzzles fik mig virkelig til at gå i stå nogle gange.. utroligt når der mange gange kune var meget få ting i et rum og man stadig ikke kunne fatte hva man skulle. Jeg syntes måske 1200 points virker lidt dyrt i første omgang. Men jeg føler mig ingen lunde skuffet. Tværtimod. Er meget overrasket over at sådan et spil kan komme ud af lille Danmark.
Are you sure you want to delete "Your Life.exe" ....OK....... File not foundSpiller nu: Minecraft, Pilotwings Resort, Back To The Future: The...
KalicolaKalicolaSkrevet 23/07-10 14:47 
Så kom jeg igennem spillet. En fed og helt unik oplevelse, næsten magisk. Dog er jeg ikke så vild med når der bliver lavet underlige puzzles som ikke rigtigt gir nogen mening, eller hænger sammen med miljøet. Ligesom i metroid. Jeg kan bedre li når man f.eks skal vælte en træstamme ned i noget vand for at komme over, det hænger godt sammen med det miljø man er i, i stedet for puzzles hvor man skal sætte platforme sammen for at transportere et hjul over på den anden side. Når det bliver puzzle kun for puzzlens skyld så ryger der lidt immersion hvis i spørger mig.

Men alt i alt et knald godt spil, som jeg med sikkerhed kommer til at gennemføre flere gange. Og længden er perfekt til mig som har så lidt tid. Jeg kom igennem på ca 4 timer.
For The Love Of The Game
HeroldHeroldSkrevet 23/07-10 14:50 
Men du skulle jo netop bruge noget, der kunne holde knappen nede. Jeg kan ikke se hvad problemet er med at skulle transportere et hjul?
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
enfenenfenSkrevet 23/07-10 17:28 
Spillet får gode anmeldelser, men prisen virker en anelse for høj. Især når det ikke tager længere tid at komme igennem.
What is the Matrix?
Alf81Alf81Skrevet 26/07-10 17:07, rettet 26/07-10 17:13 
Jeg var positiv overrasket, lige fra the get-go. Sad ofte med en følelse af, at Limbo ville mig, hvad spil ville for 10-20 år siden. Stemningen bed sig fast og var dermed også skyld i, at jeg ikke kunne slippe det, før det var gennemført, hvilket det jo' desværre var alt, alt for hurtigt. Hvis et spil skal være SÅ kort, burde det indeholde langt højere udfordring. Enten dét, eller simpelthen bare have en meget større varighed.

I bund og grund et godt(nok) spil, der trækker stort på stil og stemning. Men de 9 og 10 taller det har høstet rundt omkring, er direkte retarderet.
Ting om dét og pis.
86 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig