X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Computerskærm - hvad skal man gå efter?


Svar
CronossCronossSkrevet 27/04-08 15:49 
Jeg leder efter en god og billig skærm til min Macbook Pro.
Den skal bruges til Logic Pro, Final Cut, spil og film.
Jeg vil helst have 24', men jeg gider ikke købe en specielt dyr skærm.

Er det muligt at få en god 24' skærm til omkring 2500, eller kan i anbefale en god 22' - jo billigere desto bedre :-)

Er generelt lidt lost i computerskærmsbranchen, det ser ... Se hele indlægget
58 emne(r).
1 2 > »

Svar
CronossCronossSkrevet 27/04-08 15:49 
Jeg leder efter en god og billig skærm til min Macbook Pro.
Den skal bruges til Logic Pro, Final Cut, spil og film.
Jeg vil helst have 24', men jeg gider ikke købe en specielt dyr skærm.

Er det muligt at få en god 24' skærm til omkring 2500, eller kan i anbefale en god 22' - jo billigere desto bedre :-)

Er generelt lidt lost i computerskærmsbranchen, det ser ud til at være en ligeså stor jungle som når man skal købe fladskærm...
dchangdchangSkrevet 27/04-08 16:11 
Jeg tror du vil være fint tilfreds med 22", det er svært at finde en god 24" i et fornuftigt prisleje.

Jeg har selv investeret i en Asus MW221U for 2 mdr. siden. Jeg overvejede Samsungs 226BW men endte med at tage Asus-skærmen istedet for. Flot design, gode specs og en god pris.

Asus MW221U...
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
NaieraNaieraSkrevet 27/04-08 17:00 
Jeg kan ikke klage over den HP w2207 jeg har.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
la0sla0sSkrevet 27/04-08 17:09 
Samsung 226bw er en lækker skærm kan jeg berette om :)
Hvad sker der?
WehnerWehnerSkrevet 27/04-08 19:28 
Cronoss>
Er det muligt at få en god 24' skærm til omkring 2500, eller kan i anbefale en god 22' - jo billigere desto bedre :-)

I den reklame fra Elgiganten, vi fik i går, er der en 24" Packard-Bell-skærm på tilbud fra 4000,- til netop 2500,-.

Kender ikke noget til P-B-skærmenes kvalitet, men havde jeg ikke købt en 1964 Fender Jazz tidligere på måneden, havde jeg købt den på stedet og set den an i returretperioden, for den mængde af 22"-skærme, som så mange har i dag, kan slet ikke måle sig med en 24" rent opløsningsmæssigt.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
ChronoChronoSkrevet 27/04-08 19:33 
Jeg synes også HP w2207 er en fin skærm.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
nerosnerosSkrevet 27/04-08 22:36, rettet 27/04-08 22:37 
Jeg har også en Samsung Syncmaster 226 og er meget glad for den. Den er billig bare ikke i Fona ;-)
Bashful Neophyte
CronossCronossSkrevet 27/04-08 22:39 
Hvis jeg nu gerne vil have component eller HDMI indgang, hvilke skærme er der så muligheder i?
Og kan jeg i såfald bruge en DVI-HDMI converter-dims for at tilslutte min Macbook Pro?
jaesjaesSkrevet 03/10-12 11:03, rettet 03/10-12 11:06 
Hvilke skærme op til 2000 kr. kan anbefales til all-round-brug? Skal være 22-24" og have HDMI-tilslutning...

EDIT: Skal ikke bruges til Mac, men der er vel ikke den store forskel...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 03/10-12 11:28 
Det kan godt være, det bare er mig, den er seriøst galt med, men min erfaring er, at HDMI er noget værre bras af en tilslutning. Det kan godt være, det ser kompakt og lækkert ud, men det er dybt upålideligt. Hvis du vil have en ordentlig digital tilslutning, skal du gå efter DVI.
AV Intelligent Terminal
HeroldHeroldSkrevet 03/10-12 12:45 
Jeg er ret glad for Samsungs skærme. De kan faktisk fås i 22" til omkring en tusse fra tid til anden, men jeg ville nok smide det ekstra, for at få en high-end model.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
NaieraNaieraSkrevet 03/10-12 13:15 
Jeg har en Dell U2412M, som koster omkring 2100,-. Jeg købte den fordi det mere eller mindre er en billigere udgave af 2410'eren, hvor den væsentligste forskel er at min ikke har det dersens grafiker-farverum, som jeg alligevel ikke skal bruge til noget. Designet er enkelt og det skærmen viser ser skidegodt ud. Den har kun VGA og DVI-indgange, udover Dells egen video-indgang, som jeg ikke kan huske hvad hedder. Begge skærme har fået særdeles pæne ord med på vejen ovre på Flatpanels.dk.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 03/10-12 15:26, rettet 03/10-12 15:26 
KillerBean2>
Det kan godt være, det bare er mig, den er seriøst galt med, men min erfaring er, at HDMI er noget værre bras af en tilslutning. Det kan godt være, det ser kompakt og lækkert ud, men det er dybt upålideligt. Hvis du vil have en ordentlig digital tilslutning, skal du gå efter DVI.

Huh? Mener du selve stiktypen? Et DVI signal kan jo fint sendes igennem en HDMI port.

Jeg har vel en 18-20 HDMI ind og udgange i mit setup og jeg har aldrig oplevet problemer med nogle af portene :/
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 03/10-12 15:32 
Konsolkongen>
Huh? Mener du selve stiktypen?

Ja, jeg mener selve stikket. Det er kun med HDMI, jeg har prøvet at råbe "Neeeeej, nu stopper du fanme!" af et TV, når det for syvtusinde gang smider et "Check video cable connection" i fjæset på mig.
AV Intelligent Terminal
HeroldHeroldSkrevet 03/10-12 15:33, rettet 03/10-12 15:33 
Var der ikke nogen herinde der snakkede om at de var ret nemme at smadre, hvis man tit skifter stik? Jeg ved selvfølgelig ikke om KillerBønnen snakker rent mekanisk eller hvad. :D

Edit: Okay, han var hurtigere.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
JmogJmogSkrevet 03/10-12 15:54 
HDMI er (stikmæssigt) noget skrøbeligt bras sammenlignet med DVI. Helt klart et tilfælde af at design vandt over praktiske hensyn, hvilket er en skam, for med den til tider ustabile handskaking feature, så ville stik der kunne skrues fast være en kæmpe fordel for HDMI.

Istedet fik vi et stik der sidder løsere i portene og med meget mindre tolerance før signalet tabes. En stor skam.

Lige så der ingen misforståelser er: Jeg er glad for HDMI, når det virker. Problemet er bare, at det sagtens kunne virke perfekt, hvis de havde skelet mere til DVI rent fysisk.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 03/10-12 16:02 
Ja okay, jeg taler naturligvis kun af egen erfaring. Jeg har 7-9-13 ikke oplevet nogen problemer endnu :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
dRxLdRxLSkrevet 03/10-12 21:17 
Jeg mener den skærm Naiera beskriver er den samme jeg har derhjemme. Den er super lækker og har tilmed indbygget 90 graders roterin i foden. Den har dog ikke hdmi, men DVI som kan billedsignalet fra et hdmi kabel med en adapter. Den er også 16:10 uden mulighed for at vise 16:9 med borders, så moderne spil kommer til at se strukne ud.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
jaesjaesSkrevet 03/10-12 23:16 
Tak for hjælpen.

Fint med HDMI til DVI og at en adapter er billig. Jeg er dog begyndt at overveje en skærm med højttalere, så skærmen kan bruges som ekstra skærm til konsoller, dvd/blu-ray og smartphones/tablets. Og her er HDMI vel et must.
JmogJmogSkrevet 04/10-12 01:51 
Overvej hovedtelefoner istedet. De højtalere, der er i skærme giver pænt ringe lyd. Med hovedtelefoner vil du for en 400-500 kroner få lyd som ingen skærmhøtalere kan komme i nærheden af. Og du kan skrue så højt op du vil uden at genere naboer/samlevere.

Og du vil heller ikke være låst i din skærmjagt af at du kun kan kigge på modeller med højtalere i.
jaesjaesSkrevet 04/10-12 11:17 
Tænker du på hovedtelefon-stik i selve skærmene? Det synes jeg ikke jeg kan finde nogle med, men ved godt det findes. Tanken var i hvert fald, at ekstern lydtilslutning skulle undgås :)
JmogJmogSkrevet 04/10-12 16:45 
Hovedtelefonstik i skærmen? Øhh, så ville det jo være en af dem med højtalere (hvis ikke, så er det en lydindgang).

Ahh, konsollerne har selvfølgelig ikke jack-udgang, det glemte jeg. Ellers kunne et stereophono->jack stik være en løsning.
jaesjaesSkrevet 04/10-12 19:44 
Jeg har set nogle omtale det, og i dag talte jeg med en ekspedient i Fona, som nævnte, at en Samsung uden højttalere har det. Men har lige tjekket modellen på Samsungs site, og der står lyd ind/ud. Så spørgsmålet er, om der overhovedet er indbygget en form for forstærker.
HankyHankySkrevet 04/10-12 20:32 
Mon ikke det er lyd-ud, til hvis du har tilsluttet skærmen din PC via HDMI?
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
FancyPantsFancyPantsSkrevet 04/10-12 20:49 
jaes>
... har lige tjekket modellen på Samsungs site, og der står lyd ind/ud. Så spørgsmålet er, om der overhovedet er indbygget en form for forstærker.

Hvis det bare er nogenlunde som på mit Samsung TV (ved godt TV og monitor ikke helt kan sammenlignes, men alligevel!), så er det bare en uforstærket lydudgang.

På mit TV bruger jeg det til at køre lyden over mit JBL Spot sæt, siden LCD/LED TV som regel har en virkelig pappet lyd.

- Kan godt forstå hvis du ikke gider en masse kabelrod med hovedtelefoner, men hvis lyden på en monitor med højtalere, er bare nogenlunde som lyden min brors Samsung monitor med tuner kan præstere, så er du vist lige så godt kørende med en laptops egne højtalere :P


Selv bruger jeg en Samsung Syncmaster P2270H (udgået model), som jeg er rigtig glad for. (ej at forveklse med P2270HD der har indbygget tuner og lidt ringere responstid)
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
jaesjaesSkrevet 04/10-12 22:13, rettet 04/10-12 22:13 
Hanky>
Mon ikke det er lyd-ud, til hvis du har tilsluttet skærmen din PC via HDMI?

Umiddelbart også mit bud. Altså både beregnet til hovedtelefoner og evt. som tilslutning til anlæg (så i en anmeldelse, at der er et billede af hovedtelefoner ved selve stikindgangen på skærmen). Men har som sagt set andre omtalt at de brugte det som generel tilslutning (på deres skærme, kender ikke modellerne).

FancyPants>
- Kan godt forstå hvis du ikke gider en masse kabelrod med hovedtelefoner, men hvis lyden på en monitor med højtalere, er bare nogenlunde som lyden min brors Samsung monitor med tuner kan præstere, så er du vist lige så godt kørende med en laptops egne højtalere :P

Fungerer bare ikke så godt med en X360 eller typisk dvd-afspiller ;)
FancyPantsFancyPantsSkrevet 04/10-12 23:19 
Oh right, jeg havde ikke lige læst hvad det helt præcist skulle bruges til, min fejl :)

Hvad med noget ala http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/fladskarms-tv/LT24B300EWXE/samsung-24-led-tv-lt24b300ew så?
Hvis det ikke gør dig den helt store forskel om du har 2 eller 5ms responstid.
Den står markedsført som TV hos ElGiraffen, men Samsung kalder det selv for monitor med indbygget tuner.
Dog har den ikke lydudgang, heller ikke til hovedtelefoner

Samsungs egne specs
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
jaesjaesSkrevet 08/10-12 12:27 
Jo, tak, noget i den stil kan det eventuelt godt blive til. Har vist også luret lidt på netop den model.
WehnerWehnerSkrevet 22/05-16 14:58 
Min pc-skærm er død, så jeg skal hurtigt have en ny. Den gamle var en højdejusterbar LG 24" 1080p. Jeg overvejer kraftigt at opgradere til 27" (stadig med indstillelig højde) med den højere opløsning på 1440p. Det skal ikke være et TN-panel. Synsvinklen skal være god.

Er der nogle, der har noget i den stil og kan anbefale det? Eller bliver det overkill?

Helt specifikt kigger jeg på denne: http://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/pc-skarme/PH272B4QPJCB/philips-brillliance-272b4qpjcb-27-led-monitor
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
JmogJmogSkrevet 22/05-16 15:15 
Er din maskine hurtig nok til at drive en højere opløsning ved den detaljegrad og performance du er vant til? Du har IKKE lyst til at køre non-native på en fladskærm og 1440p kræver noget mere end 1080p.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 22/05-16 15:17 
Såfremt du ikke skal spille på den, så ville jeg helt sikkert vælge en skærm med IPS-panel, som den du linker til ganske rigtig har. De er generelt dyrere end dem der har VA- og TN-paneler.

Jeg ville dog prøve at undersøge hvorvidt skærmen er flicker-fri. Mine to IPS monitors er ikke, og det kan godt være en smule anstrengende hvis jeg bruger dem længe ad gangen.

Betragtningsvinklerne på IPS er stort set perfekte og de har ofte bedre farver end de andre. Omvendt er sortniveauet dårligt, og de slører generelt mere end de andre ved hurtige bevægelser.

VA har de bedste sortniveauer, men kigger du meget mere end 20 grader skævt på skærmen begynder farverne at skifte en smule (omend ikke nær så slemt som TN). VA-paneler slører ikke så slemt som IPS, men der er ofte det man kalder "overdrive" som kan lave meget grimme skygger afhængig af farverne på skærmen. Det kan se virkelig træls ud når du trækker vinduer rundt på skrivebordet.
Det er dog helt sikkert VA jeg ville gå efter hvis der skal spilles på den, men i så fald ville jeg nok gå efter en skærm med black frame insertion eller backlight strobing for næsten totalt at eliminere slør.

TN skal jeg aldrig have igen. Det er fint på en håndholdt som 3DS, men det er noget skrammel på større skærme.
Spiller nu: Phantasy Star IV
WehnerWehnerSkrevet 22/05-16 15:22 
Det kan godt være, at VA ville være det bedste kompromis. Hmm.

Men min pc burde fint kunne trække de 1440p. Det er denne: https://www.mm-vision.dk/vision-game-green-silent-pc
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
JmogJmogSkrevet 22/05-16 18:44 
Hmm, gamer du meget på den? Jeg tror ikke du vil kunne maxe alle spil i 1440p60
WehnerWehnerSkrevet 22/05-16 19:07 
Jeg gamer stort set ikke på pc - og måske kommer jeg aldrig til det. Det vil vise sig, men i udgangspunktet skal skærmen være fed til alt det andet. Og det virker bare forkert at købe en 27", der kun har 1080p.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 22/05-16 19:10, rettet 22/05-16 19:11 
Så køb en IPS-skærm. Det er så voldsomt meget mere behageligt at kigge på når man bruger computeren til hverdags-brug :)

Jeg ville ikke være i tvivl. Hellere købe en skærm der er god til dét du skal bruge den til 99,9% af tiden, men som måske slører lidt mere, til de spil du spiller resten af tiden :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
WehnerWehnerSkrevet 22/05-16 19:11 
Den kan nok også lige holde til Morrowind.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 22/05-16 19:13 
Men hvorvidt den skærm du linkede til er god eller ej skal jeg ikke gøre mig klog på. Kedeligt svar, men jeg vil anbefale at du læser nogle anmeldelser og sammenligner med andre skærme i samme prisklasse.

Ved ikke hvordan Philips monitors er, men jeg bryder mig absolut ikke om deres fjernsyn. Det er dog ikke sikkert at de to ting har noget med hinanden at gøre :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 22/05-16 19:17 
Wehner>
Jeg gamer stort set ikke på pc - og måske kommer jeg aldrig til det. Det vil vise sig, men i udgangspunktet skal skærmen være fed til alt det andet. Og det virker bare forkert at købe en 27", der kun har 1080p.

Jamen så er jeg helt enig.
JmogJmogSkrevet 22/05-16 19:18 
Ved ikke om det stadig er gældende men mærkerne der var værd at gå efter tidligere var Dell og LG mener jeg.
slk486slk486Skrevet 23/05-16 09:23 
Eizo producerer skærme, der både er hurtige og har rigtig godt billede.
Har selv to af deres Foris FS2333.
j/k
WehnerWehnerSkrevet 01/06-16 21:55 
Efter lidt research endte det med den her. Den har fået flere gode anmeldelser. Men det er lidt en jungle. Glæder mig til, den kommer.

https://www.komplett.dk/product/835220/hardware/skaerme/skaerme/dell-27-led-ultrasharp-u2715h#
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/06-16 22:25 
Sejt :) Giv gerne tilbagemeldinger når du har haft den et stykke tid.
Spiller nu: Phantasy Star IV
WehnerWehnerSkrevet 01/06-16 22:27 
Will do. Er virkelig spændt på den høje opløsning.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
JmogJmogSkrevet 02/06-16 00:54, rettet 02/06-16 00:54 
Jeg har brug for lidt anbefalinger. Specs:

1440p og 27". Masser af muligheder der. Der hvor det bliver lidt mere specifikt er at den kommer til at erstatte skærmen i min iMac 27" (samme opløsning). Det må ikke føles som et skridt ned hvad angår farver, sortniveau og betragtningsvinkel.

Et Apple Cinema Display er den sikre løsning, men 7000kr er liiige i overkanten for hvad jeg har lyst til at give. Omkring 5000kr er nok mit øvre max.
la0sla0sSkrevet 02/06-16 08:50 
Noget tyder på, hvis du vil have Apple, at de opgraderer deres skærme her til wwdc i juni.

Ellers er følgende link ret brugbart:

Buyers guide
Hvad sker der?
JmogJmogSkrevet 02/06-16 21:23 
Jeg vil ikke specifikt have Apple. Bare et panel der er lige så godt og billigere. Og gerne med nul behov for kalibrering. Tak for linket, det kigger jeg på.
la0sla0sSkrevet 03/06-16 08:38 
Hvad skal den bruges til?
Hvad sker der?
JmogJmogSkrevet 03/06-16 17:16 
Gaming. Og intet andet.

FPS spil mindst.
la0sla0sSkrevet 03/06-16 18:41 
Okay, hmm.. jeg tror alligevel jeg ville overveje en G-sync skærm eller Freesync-skærm. Tror de kan passe ind i budgettet.
Hvad sker der?
Bede-xBede-xSkrevet 03/06-16 18:49 
Jmog>
Gaming. Og intet andet.

FPS spil mindst.

Har du overvejet at slå den til stuealteret? Er det for at spille kompetitivt eller benytte mus/keyboard giver det selvfølgelig ikke så meget mening, men ellers er det da at foretrække frem for en lille frimærke skærm. Specielt med det hardware du har købt.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
58 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig