X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Madtråden


Svar
KroeboCopKroeboCopSkrevet 20/04-08 16:28 
Min kæreste og jeg er lidt uenige om, om hvorvidt man
må genopvarme spinat eller ej.
På den ene pose står der at man godt må hvis man sørger for at de rester der skal genopvarmes, hurtigt bliver sat på køl.
på de anden pose står der, at man ikke bør opvarme spinet.
Hvad siger i til det?
Hoid to colony C05 where the computer is...
166 emne(r).
« < 1 2 3 4 > »

Svar
SumezSumezSkrevet 07/08-11 10:04 
Pizzaspader og bagesten lyder som lidt af en investering :D
Men nu er jeg interesseret i at prøve det.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
AmbyAmbySkrevet 07/08-11 10:54 
Man kan tit få et sæt på tilbud til omkring 100-150 kr.
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
KillerBean2KillerBean2Skrevet 07/08-11 10:54 
Sumez>
Pizzaspader og bagesten lyder som lidt af en investering :D

Min granitflise kostede 30kr i Bauhause. Og før jeg fik fat i en brødspade, brugte jeg bare et kraftigt stykke pap :D

Desuden kostede den brødspade, jeg endte med at købe, 80kr + porto. Det synes jeg slet ikke er slemt i forhold til så mange andre køkkenredskaber.
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 07/08-11 10:55 
Hvordan skal sådan en granitflise helst være? Den skal vel ikke være for tyk?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 07/08-11 10:57 
Dark-Light>
Man kan tit få et sæt på tilbud til omkring 100-150 kr.

Ja, men det er med sådan nogle keramiske "sten", som ikke er specielt gode.. har jeg i hvert fald hørt :/
AV Intelligent Terminal
KillerBean2KillerBean2Skrevet 07/08-11 11:00 
Sumez>
Hvordan skal sådan en granitflise helst være? Den skal vel ikke være for tyk?

Den mest alm. og billigste, er en grå granitflise på 30,5 x 30,5 x 1cm. Den er perfekt til formålet :)
AV Intelligent Terminal
JuggernautJuggernautSkrevet 07/08-11 11:08 
Bare husk at stenen skal varme op stille og roligt. Smider du den på mens den er kold og grillen er varm, er der stor risiko for at den sprænger.
Det er nok nemmest at justere på en gasgrill.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
SumezSumezSkrevet 07/08-11 11:11 
Dvs. man skal ikke bare sætte ovnen på max effekt lige med det samme? Nu er jeg bange for at ødelægge noget :S
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 07/08-11 11:14 
Sumez>
Dvs. man skal ikke bare sætte ovnen på max effekt lige med det samme?

Jo, du kan. Stenen skal bare varmes op sammen med ovnen. Den knækker kun, hvis den er kold og pludselig bliver udsat for stærk varme :)
AV Intelligent Terminal
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 07/08-11 11:37, rettet 07/08-11 11:37 
Killer Bean 2>
Dark-Light>
Man kan tit få et sæt på tilbud til omkring 100-150 kr.

Ja, men det er med sådan nogle keramiske "sten", som ikke er specielt gode.. har jeg i hvert fald hørt :/

Jeg lavede lækre lækre pizzaer så sent som igår, med en keramisk sten - de blev perfekte på 4 minutter. Den er dog heller ikke af billig kvalitet. Man laver normalt ikke pizzaer i en "granitovn", men i en lerovn.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
KillerBean2KillerBean2Skrevet 07/08-11 11:53 
Echelon VI>
Den er dog heller ikke af billig kvalitet.

Jeg er heller ikke i tvivl om, at en keramisk bagesten af god kvalitet er perfekt til opgaven. Jeg siger bare, at granitflisen er bedre end de billige ;)

Granitflisens fordel er nok hovedsageligt, at den har mere masse.
AV Intelligent Terminal
Alf81Alf81Skrevet 30/10-11 11:24 
Hvor høj temperatur skal ekstra jomfru olivenolie udsættes for, inden det begynder at omdannes til tranfedtsyrer?

De fleste steder står der at man helt skal undgå stegning, men mener altså at det er ved bestemte temperaturer at denne process forekommer? Eller er jeg helt på vildspor?
Ting om dét og pis.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 30/10-11 12:54, rettet 30/10-11 12:59 
Processen sker uanset hvad, når man varmer fedtstoffet op. Det går bare exponentielt hurtigere, når temperaturen øges. Men du skal meget højt op i temperatur, før der virkelig sker noget. Ved almindelige stegning dannes der så lidt, at det er ubetydeligt. Tørstegning er det rene hysteri ;)
AV Intelligent Terminal
Alf81Alf81Skrevet 30/10-11 13:02, rettet 30/10-11 13:02 
Kom til at tænke over det i forbindelse med mange italienske pastaretter, hvor man ofte vender pastaen i krydret olivenolie, som jo' netop skal laves ved at sautere forskellige ting i det. Jeg selv er helt vild med Spaghetti Aglio e Olio, og får det ret ofte.
Ting om dét og pis.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 30/10-11 13:06 
Så længe du ikke ligefrem frituresteger det, tror jeg ikke du behøver bekymre dig ;)
AV Intelligent Terminal
AmbyAmbySkrevet 30/10-11 13:09 
Derimod giver olivenolie en bismag, som ikke er lige heldig i alle retter, så det skal man lige have med i overvejelserne.
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
Alf81Alf81Skrevet 30/10-11 13:14, rettet 30/10-11 13:16 
Nej, det er jo' netop det. Hvis vi f.eks tager Aglio e Olio, så skal man blande hvidløgene i olien inden man tænder for varmen, for derpå at lade dem brune ved meget svag varme. Mange mennesker har fucked den ret så ganske meget op ved ikke at have tålmodighed. Den smager rent faktisk ad helvede til, hvis man giver pisset fuld hørm for at få brunet hvidløgene hurtigst muligt.

EDIT: Til Kælderbenny :)
Ting om dét og pis.
SumezSumezSkrevet 30/10-11 14:23 
Jeg tror også udelukkende jeg bruger olivenolie til at stege ting med. Ved ikke hvad jeg ellers burde bruge. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Alf81Alf81Skrevet 30/10-11 14:28 
Jeg ved at alle vegetabilske olier har forskellige rygetemperaturer. Olivenolie har en meget lav rygetemperatur og bliver derfor også hurtig giftigt. Ved ikke hvorfor, men på en eller anden facon forestillede jeg mig også at det havde noget med udviklingen af transfedtsyrer at gøre.
Ting om dét og pis.
AmbyAmbySkrevet 30/10-11 14:50 
Sumez>
Jeg tror også udelukkende jeg bruger olivenolie til at stege ting med. Ved ikke hvad jeg ellers burde bruge. :)

Brug rapsolie. Billigere, og til stegning bedre (dvs mere smagsneutral. Er man mere feinsmecker, så brug kokosolie)
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
KillerBean2KillerBean2Skrevet 10/09-12 15:58 
Jeg skulle bruge en smule yoghurt til noget marinade, men selvfølgelig kan man ikke købe mindre end 1kg. Så nu ved jeg ikke rigtig, hvad jeg skal gøre med resten. Nogen forslag til retter, som kræver en god skovlfuld yoghurt?
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 10/09-12 16:09, rettet 10/09-12 16:10 
Yoghurt og Müsli :)

Eller er det naturel-yoghurt? Det kan bruges til mange af de ting man typisk ville bruge creme fraiche i, hvis man var ligeglad med at tage på :P F.eks. kartoffelsalat osv.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HankyHankySkrevet 10/09-12 16:14 
Tikka Masala, hvis det ikke allerede er hvad du har brugt det til? :b
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
SumezSumezSkrevet 10/09-12 16:16 
Eller put frisk koreander og ting i, og få en lækker Raita :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 10/09-12 16:31, rettet 10/09-12 16:31 
Sumez>
Eller er det naturel-yoghurt? Det kan bruges til mange af de ting man typisk ville bruge creme fraiche i, hvis man var ligeglad med at tage på :P F.eks. kartoffelsalat osv.

Jep, rigtig yoghurt uden fis. Og jeg er i dén grad ligeglad med at tage på, så en portion katoffelsalat ville ikke være af vejen. Jeg overvejer også bare at gå efter den nemme løsning og bixe noget tzatziki sammen.

Hanky>
Tikka Masala, hvis det ikke allerede er hvad du har brugt det til? :b

Tæt på. Noget med kylling og karry.

Noget helt andet, som undrer mig er, at man sagtens kan købe fabrikskyllinger i alverdens stumper og stykker, mens de økologiske af slagsen kun kan fås som en hel fugl.
AV Intelligent Terminal
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 10/09-12 17:54 
Det er vist generelt bare svært at få fat i økologisk kød. I vores lokale Kvickly skal man kigge langt for finde noget der ikke er hakket, selvom de bryster sig af at kunne tilbyde et valg med hensyn til økologi. Det gælder så åbenbart bare ikke kød.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
KillerBean2KillerBean2Skrevet 15/10-12 15:31, rettet 15/10-12 15:35 
Brød! Blev der bagt.

Madtråden

Nu fik jeg prøvet at lave noget andet end pizza med min fornemme granitflise. Et par surdejsbrød. Desværre er jeg plaget af nogle lede ledsmerter lige for tiden, så jeg var tvunget til at låne en æltemaskine. Det gi'r altså bare ikke det samme resultat, som når man går amok med håndkraft. Men jeg er alligevel ret godt tilfreds med mine to brændte klumper. Dej er for sejt.

Nogen, der har gode tricks til, hvordan man laver vildt og voldsomt brød?
AV Intelligent Terminal
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 15/10-12 19:11 
Hvis du har en støbejernsgryde kan "verdens bedste brød" anbefales. Det er nemt, uden æltning, og giver et godt resultat.

Verdens bedste...
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
AmbyAmbySkrevet 16/10-12 22:41 
En stegeso kan også sagtens bruges.

Killerbean2, dit brød ser godt ud. Har du en opskrift? :)
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
KillerBean2KillerBean2Skrevet 12/04-13 15:04 
Så fik jeg lige bagt mig en kringle :D

Madtråden
AV Intelligent Terminal
WehnerWehnerSkrevet 12/04-13 16:24 
Den ser meget prof ud!
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Captain NCaptain NSkrevet 12/04-13 19:39 
Dejlig lille snack :)
Are you sure you want to delete "Your Life.exe" ....OK....... File not foundSpiller nu: Minecraft, Pilotwings Resort, Back To The Future: The...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 12/04-13 19:42 
Den skal serveres for nogle gæster i morgen. De har fanme bare at nyden den! :D
AV Intelligent Terminal
--Skrevet 13/04-13 23:01 
Madtråden

Så blev der lige smidt et møgsvin i ovnen! Glæder mig allerede til i morgen aften :D

Jeg har lavet det med en bund af skarlotteløg, løg, hvidløg og æbler, samt en rød chilli. Tilsat et sjus vineddike, og en smule vand. Det 2kg tunge møgsvin har lagt i dobbelt hvidløg & BBQ marinade i ca 6 timer, hvorefter det blev lagt på bunden. Herefter blev svinet penslet med et par skefuld dejonsennep blandet med spidskommen.

HAPS!
Spiller nu: Animal Soccer World
slk486slk486Skrevet 13/04-13 23:19 
Mums!
j/k
SonicSonicSkrevet 13/04-13 23:37 
Det er da imorgen aften jeg skal kigge forbi istedet så kan jeg se på det hele :P
Parental Advisory: Explicit Lyrics
--Skrevet 14/04-13 07:39, rettet 14/04-13 09:21 
Madtråden

Så mangler svinet kun 10 timer!

EDIT: Har lige prøvet at prikke lidt til overfladen med en gaffel, og det svarer lidt til at prikke til en sofapude. FUCK hvor bliver den mør!
Spiller nu: Animal Soccer World
--Skrevet 14/04-13 07:41 
Sonic>
Det er da imorgen aften jeg skal kigge forbi istedet så kan jeg se på det hele :P

Vi får en ven på besøg til aftensmad, men du skal da være velkommen til at blive og spise med hvis ikke du har andre planer! :D
Spiller nu: Animal Soccer World
AmbyAmbySkrevet 14/04-13 09:09 
KillerBean2>
Den skal serveres for nogle gæster i morgen. De har fanme bare at nyden den! :D

Hvis du har lyst til at dele, hører jeg stadig gerne om dine opskrifter på brød og kringle. Ser vildt lækre ud :)
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
KillerBean2KillerBean2Skrevet 14/04-13 09:39 
Brødene er lavet lidt på slump efter den her opskrift:
http://www.altfordamerne.dk/blog/Madblog/mettes-madtour/bag-det-perfekte-surdejsbrod/

Så vidt jeg husker fik det både en klat A38 og en sjat Ymer, og så brugte jeg fuldkornsspelt til de 150g. Man skal bare skide på, om den slipper skålen. Jo fugtigere dejen er, jo bedre. Den skal kun lige nøjagtig være så fast, at den kan håndteres, hvis man er hurtig.

Kringlen er fra Frk. Jensens Kogebog. Jeg har dog kommet både creme og marcipanfyld i dyret. Marcipanfyldet lavede jeg uden markronrasp, men brugte 100g marcipan, og det blev foldet ind i to striber i siderne. Og så lavede jeg ½ portion creme, som blev lagt i midten.
AV Intelligent Terminal
AmbyAmbySkrevet 14/04-13 10:18 
Mange tak! Det må prøves. Ja, dej skal være rimelig vådt i forhold til hvad man er vant til. Men det giver luftboblen. Og så er det bedre at bruge olie end mel på bordet.
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
--Skrevet 14/04-13 18:35 
Madtråden
Madtråden
Spiller nu: Animal Soccer World
SonicSonicSkrevet 14/04-13 19:20 
Gris ;P
Du skulle prøve med coleslaw og bbq sauce, det rykker :)
Parental Advisory: Explicit Lyrics
--Skrevet 14/04-13 19:26 
Kæft det blev mega godt! Det endte med at vi alle var propmætte, og min ven fik en ekstra burger med, som han kunne spise på work (arbejder nat), og jeg selv fik klappet en sammen til at tage med i morgen :)

Sidst jeg lavede pulled pork, var det med coleslaw, dog er ingen af os så vilde med det, så det blev skiftet ud med tomat, agurk og bairnaise :P
Spiller nu: Animal Soccer World
JuggernautJuggernautSkrevet 14/04-13 19:40 
Sonic>
Gris ;P
Du skulle prøve med coleslaw og bbq sauce, det rykker :)

Afgjort min favorit!
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
HankyHankySkrevet 14/04-13 19:58 
Også hér!
Puha, det er godt :D
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
dRxLdRxLSkrevet 15/04-13 02:21 
I skal da have den her til jeres køkkentryllerier:
Madtråden

Se hvor populær man bliver i videoen:
http://www.youtube.com/watch?v=hZbhqHAXrIY

køb her
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KroeboCopKroeboCopSkrevet 16/05-13 12:44, rettet 16/05-13 12:44 
Jeg lagde nogle øko kikærter i blød natten over og har lige kogt dem, da jeg kom i tanke om jeg ikke havde skiftet vandet som det blev kogt i. Nogle der ved om det kan give mave problemer eller at øjene falder ud?
Hoid to colony C05 where the computer is...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 16/05-13 13:07 
Jeg gætter på, at det højst giver en smule luft i maven. Jeg har før spist bønner, som kun var lagt i blød og derefter blev kogt direkte i retten. Det burde jo have været "giftigt", men jeg mærkede ikke voldsomt meget til det.
AV Intelligent Terminal
KroeboCopKroeboCopSkrevet 16/05-13 13:27 
Hehe ok :=)
Hoid to colony C05 where the computer is...
166 emne(r).
« < 1 2 3 4 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig