X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Scifi bøger


Svar
JuggernautJuggernautSkrevet 18/04-08 08:51, rettet 18/04-08 09:42 
Jeg er ved at løbe tør for bøger, og vil gerne kaste mig over scifi genren. Der findes mildest talt meget, men det jeg leder efter, skal være lidt i stil med Forbidden Planet, Star trek, 2001 og den slags. Noget med udforskning af rummet osv. Kender i til noget?
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
nerosnerosSkrevet 18/04-08 09:35, rettet 18/04-08 09:35 
Jeg kan varmt anbefalde "THE MAN IN THE MAZE" skrevet af Robert Silverberg. Simpelthen noget af det bedste jeg nogensinde har læst punktum.

The novel deals with themes of isolation and social alienation, using psychic powers as an allegory for human interaction. Silverberg employed similar techniques in Dying Inside.

THE MAN IN THE MAZE
Bashful Neophyte
HyakotakeHyakotakeSkrevet 18/04-08 10:17 
Gaku har ravet til mig om Peter Watts næsten hver gang vi mødes :-)

Jeg har kun læst nogle få af hans noveller (og er vilde med dem), men som sagt siger Gaku god for hans romaner også.

Det mest sympatiske er, at han lægger mange af hans bøger ud til gratis download - jeg tror konceptet er, at han stoler så meget på sine fans, at hvis han lægger det gratis ud, er der nok med folk, der synes så godt om det, at de efterfølgende betaler en symbolsk skilling via paypal (sikke mange rare folk, der læser sci fi) :-)

Her er Blindsight (roman) - led videre på hjemmesiden for resten
Zzap!Zzap!Skrevet 18/04-08 10:18, rettet 18/04-08 10:20 
Jeg var engang ret stor fan af genren/metoden, men det var ligesom om, at jeg fik udtømt den for mesterværker og næsten-mesterværker, og når man een gang har smagt det bedste, er det svært at gå tilbage.
For mig at se, er langt det meste SF i dag skemafremstillet pjattet pulp.
Der er dog nogle få mesterværker som jeg vil anbefale til enhver, ikke bare som SF, men som generelt suveræne bøger.
Her er et par af dem:

The City and the Stars - A.C. Clarke.
I mine øjne Clarkes ubestridt bedste bog.
En udviklings og dannelses historie på flere planer og af stor dybde.
Ikke at det har den store betydning for kvaliteten af værket, men jeg tror at han her var den første der i populær kultur beskrev virtual reality og nanoteknologi i deres yderste konsekvens (1956).

Last and First Men - Olaf Stapledon.
Det er svært at forklare nøjagtigt hvordan en fiktionel 3. persons skildring af menneskets evolutionære udvikling, fra nu til solsystemets ophør kan være facinerende og givende læsning, men her lykkes det rent faktisk.
At hans forudsigelser og meget af videnskaben han brugte i historien er forældet, gør i mine øjne intet. SF handler ikke om at forudsige fremtiden.
Selvfølgelig kan man mærke at den er 68 år gammel, men for mig får det den bare til at stå endnu stærkere, når kvaliteten af værket er så høj.
Born to kill space
JuggernautJuggernautSkrevet 18/04-08 11:34 
Tak for jeres input. Umiddelbart tror jeg ikke at det er det jeg søger. Jeg skal have noget med udforskning af rummet, rumskibe osv. Ved godt det lyder lidt teen-agtigt, men der må da findes noget der henvender sig til voksne?
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
la0sla0sSkrevet 18/04-08 11:47 
Har du læst Rama? Det har du nok.. ellers er der måske noget der.
Hvad sker der?
JuggernautJuggernautSkrevet 18/04-08 11:49 
Nej faktisk ikke. Har set dem, men ikke læst dem.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
JuggernautJuggernautSkrevet 18/04-08 12:03 
Nu har jeg kigget lidt efter bøgerne. Kan det passe at jeg ikke kan finde én der kun hedder Rama? Rama Revealed, Rendevouz With Rama, Rama II og Garden of Rama er det eneste jeg lige kan støve op.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
la0sla0sSkrevet 18/04-08 12:40 
Det var bare mig der forkortede, som den satan jeg er. Du skal startede med Rendevouz. :) Det er den første.
Hvad sker der?
JuggernautJuggernautSkrevet 18/04-08 12:42 
Det prøver jeg :)
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
WehnerWehnerSkrevet 18/04-08 13:07 
Jeg vil anbefale Hyperion af Dan Simmons. Normalt læser jeg ikke sci-fi, men den overraskede mig i dén grad positivt. Teknisk set er det vist en space opera, men det er jo også sci-fi. Utrolig velskrevet og fængende.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Zzap!Zzap!Skrevet 18/04-08 14:10 
Der er kun een Rama, og det er den første. Resten er en gang pap.
Born to kill space
jaesjaesSkrevet 18/04-08 14:39, rettet 19/04-08 01:06 
Jeg har ikke læst dem, men Larry Nivens Ringworld-serie anbefales ofte (har blandt andet været inspiration for Halo):
http://en.wikipedia.org/wiki/Ringworld

Ellers finder du måske noget her:
http://playright.dk/forumemne.php?id=21582#258707
EDIT: Glemte at slette linket igen, for du finder nok ikke noget dér, som minder om det du søger udover bøger, der allerede er nævnt her i tråden :)

Eller spil Mass Effect, så kan du selv udforske universet, og historien er ikke så skidt endda :)

EDIT: David Zindells A Requiem for Homo Sapiens-serie virker også interessant, men skulle dog være langsomt pacet:
http://en.wikipedia.org/wiki/A_Requiem_for_Homo_Sapiens
GakuGakuSkrevet 18/04-08 15:28, rettet 18/04-08 16:38 
Hvis du vil have noget ala 2001, så skulle du prøv at læse Peter Watts - Blindsight. Ellers prøv at tjecke :

Alastair Reynolds - Revelation Space serien
Vernor Vinge - "A Fire Upon the Deep" og "A Deepness in the Sky"
Peter F. Hamilton - "Night's Dawn Trilogy" og "Commonwealth Saga"
Stephen R. Donaldson - The Gap serien
KilroyKilroySkrevet 19/04-08 09:59 
Peter F. Hamiltons Night's Dawn og Commonwealth har i hvert fald noget med opdagelser i rummet.

Ben Bova har skrevet en række bøger og solsystemet, hver opkaldt efter en planet. Jeg har kun læst Mercury og... en til, tror jeg, og de var gode.

Jeg ved ikke om du skulle være interesseret i Neal Ashers værker, da han er inde i en lidt mere post-cyberpunk-agtig stil, men hvis du holder af at udforske nye planeter, så burde du næsten læse "The Skinner" og "The Voyage of the Sable Keech", begge finder sted på måske en af de mest underholdende planeter jeg kender, nemlig Spatterjay.
Kilroy Was Here
JAAJAASkrevet 19/04-08 11:03 
Jeg tror, Ender sagaen, startende med Ender's Game, af Orson Scott Card, er lige hvad du søger. At det så også er noget af det bedste sci fi, man kan få fingrene i, er vel kun en bonus.
fumfumSkrevet 19/04-08 12:20 
Alastair Reynolds - Revelation Space serien.
Ja, det er noget af det bedste jeg har læst i genren.
Husk, de fås billigt her, og uden dansk moms:

bookdepository
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig