X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

PS3 spørgsmål


Svar
KalicolaKalicolaSkrevet 17/04-08 22:12 
Jeg har en del spørgsmål omkring ps3 som jeg håber nogle herinde kan svare på. Ved ikke om svarene er i manualen, men den har jeg smidt væk, derfor spørger jeg herinde nu.

Det handler om ps3 indstillinger. Der er en masse ting man kan indstille, og ps3'en er ikke særlig god til at fortælle én hvad de gør.

Så hvad betyder alle de her indstillinger? og hvad skal man vælge? Jeg kører selv med hdmi kabel, og optisk lyd kabel. Så hvilke af disse options er bedst at vælge, og hvad betyder de forskellige ting?

1. BD/DVD video output: RGB
ypb/cb pr/cr

2. BD/DVD Video output: Bitstream
Linear pcm

3. DVD upscaler: off
double scale
normal
full screen

4. Cinema conversion: auto
video

5. Cross color reduction filter: on
off

6. RGB full range (hdmi): full
limited

Håber at nogle kan få det her til at gi mening :)
For The Love Of The Game
NaieraNaieraSkrevet 17/04-08 22:24 
1. Vælg sidstnævnte

2. Bitstream, så længe du ikke bruger lyd via HDMI til receiveren

3. Prøv dig frem og se hvad der er bedst hos dig

4. Sluk, med mindre din skærm understøtter 24 fps

5. Off

6. Oftest skal denne være slukket

Og så lige et råd: Lad da være med at smide dine manualer væk!
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KalicolaKalicolaSkrevet 17/04-08 22:32 
Naiera: 4 og 6 kan ikke slukkes. Der er kun de muligheder jeg skrev.

Og vil det sige at bitstream er bedre end linear pcm? altså hvis man kører lyd gennem hdmi som er bedre end optisk?

nogen som kan forklare hvad alle disse ting betyder? altså upscalering rbg full range ovs.
For The Love Of The Game
NaieraNaieraSkrevet 17/04-08 22:35, rettet 17/04-08 22:39 
Mht. 6 mente jeg at du skulle indstille den til 'limited'. Oftest.

4 skal stå på automatisk.

Darknon>
Og vil det sige at bitstream er bedre end linear pcm? altså hvis man kører lyd gennem hdmi som er bedre end optisk?

Nej, jeg skrev netop at du skulle bruge bitstream så længe du bruger optisk og ikke HDMI til lyd. Bruger du HDMI, så skal du bruge PCM, eftersom det er den eneste måde du kan få HD-lyd ud af Blu-ray skiverne.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
nerosnerosSkrevet 08/05-08 17:43 
Jeg tænker på at anskaffe mig en 320GB HDD til PS3'en eller måske noget der er lidt mindre ;-)

Mit spørgsmål er så hvordan jeg kan få mine saved games og alt det jeg har downloadet på min 40GB over på min 320GB? Det kunne godt se ud som en lidt omstændig proces.
Bashful Neophyte
BeanoBeanoSkrevet 08/05-08 18:26, rettet 08/05-08 18:49 
Er pt. ved at restore data tilbage på den nye HDD men skriver lige en hurtigt guide lidt senere ;)

EDIT: Det er en Hitachi Travelstar 5K320 320GB jeg har købt.

Specs er 5400rpm, S-ATA2 3Gb/s, 12 ms. Jeg har fået frarådet 7200rpm til PS3 pga. støjniveau og varme, så derfor blev det denne model. Men transfer hastigheden på 3Gb/s er vist også vigtigere i denne sammenhæng :)

Info
BeanoBeanoSkrevet 08/05-08 20:19, rettet 09/05-08 13:00 
Så er min PS3 opgraderet med ny HD og kører fint indtil videre :)

Det er meget nemt men kræver dog man har en ekstern USB HDD (FAT32 formateret) eller memory stick til at tage backup på først.

Hvis du ikke har en USB HDD eller stort nok memory stick, kan du slette spil installationer, videoer og anden data som du bare kan downloade/installere igen. PSN spil du har købt kan du også bare downloade igen hvis det kniber med pladsen.

Før du udskifter HDD'en, tager du en backup. Dette findes i System->System Settings->Backup i XMB'en.

Når du har taget en backup, slukker og frakobler du PS3'en.

Så fjerner du den lille plastik HDD låge på PS3'en (bunden af PS3'en hvis den står lodret).

Bagved lågen er der en lille blå skrue. Den løsner du og fjerner. Vær forsigtig da denne skrue kan sidde meget godt fast og at du ikke ødeløgger hovedet på skruen. Hav en god skruetrækker ved hånden.

Så er der en lille flap/håndtag du vipper ud.

Så skubber du (via flappen) HDD'en ind i til højre (ca. 2 cm) så HDD'en bliver fri og trækker den ud af PS3'en.

Når du har HDD'en ude, skal du løsne de fire skruer der sidder på siden så du kan pille bakken af HDD'en. Igen - skruerne kan være stramme, så vær forsigtig.

Montér så bakken på den nye HDD på samme måde, put den ind i PS3'en og skub den tilbage i porten (via flappen ca. 2 cm. til venstre) så den sidder på samme måde.
Så skulle den passe perfekt ind og du skulle kunne sætte den blå skrue tilbage og plastik lågen tilbage bagefter.

Så tænder du PS3'en og den vil nu bede dig om at formatere disken. Dette siger du bare "ja" til.

Ønsker du at afsætte 10GB plads til Linux, skal du partitionere HDD'en. Dette gøres vis Format under System Settings.

Bagefter går du ind under System->System Settings->Backup i XMB'en og vælger restore.

Efter restore bør du være i luften igen ;)

Det tog i mit tilfælde 1½ time for en backup og ca. tilsvarende for at restore data bagefter for ca. 40 GB data. Selve HDD udskiftning tog mig kun ca. 5 min.

Find evt en guide på nettet med billeder hvis du vil have en bedre/visuel beskrivelse af processen :)

Spørg bare løs ellers...
nerosnerosSkrevet 09/05-08 12:16 
1000 tak for det Beano. Den vejledning kommer jeg helt sikkert til at få brug for når det bliver min tur.
Bashful Neophyte
SlothSlothSkrevet 09/05-08 16:54, rettet 09/05-08 16:55 
Det er ikke kun den blå skrue bag lågen der er MEGET blød. Også de 4 skruer i den cradle der holder selve harddisken er lavet af smør.

Jeg strippede selv 2 af mine 4 cradle-skruer, og jeg havde mit skruetrækker-udstyr i orden, og har normalt ret godt styr på slige sager.

Skulle man være uheldig og "strippe" skruen, kan man redde situationen med en fladtang (en tang der er flad ude i spidsen - aner ikke dens "rigtige" navn - tangen skal have en flad "snude", når den står vinkelret på det, man vil gribe fast i). Man tager tangen og klemmer hårdt omkring hovedet på skruen og drejer.

Billede af tangen (siger mere end 1.000 ord ;o)
http://www.fusionheadquarters.com/images/tools_hardware/grozing_pliers.jpg

Ikke en køn løsning, men den virker.
Kiss me, would you kindly?
BeanoBeanoSkrevet 09/05-08 18:45 
Jeps - skruerne på rammen er som sagt også alt for godt skruet i. Men OK løsning med fladtang hvis man render ind i problemer :)
BeanoBeanoSkrevet 09/05-08 19:41 
Hvis man overvejer at opgradere HDD men er lidt nervøs for skrue-halløjet, kan man evt. prøve at fjerne HDD'en inden køb af den nye HDD. Så kommer man i det mindste ikke til at brænde inde med en ekstra HDD hvis man ødelægger skruerne :)
BeanoBeanoSkrevet 16/05-08 10:31 
Faldt lige over denne udemærkede video der viser udskiftning af HDD.

"How To Change A Playstation 3 Hard Disc"
KalicolaKalicolaSkrevet 17/05-08 21:49 
Det er umuligt for mig at lave en US account. Jeg har en EU account nu. Men enten laver jeg en sub account, som jeg ikke kan bruge til noget for den skal være samme land som min master account. Og jeg ved ikke hvordan jeg laver endnu en master account. Jeg har prøvet at lave nye accounts med igennem nye email adresser og passwords, men den siger at det hele er invalid. Det er max frustrerende.

Nogen som kan hjælpe med en udførlig guide til hvordan man laver en ny US master account?
For The Love Of The Game
happyEDhappyEDSkrevet 18/05-08 15:21 
Jeg bruger lige denne tråd, så der ikke kommer en PS3 hjælp mere.

Nu skal det være på tirsdag køber jeg mig en PS3.
har ikke lige fuld så meget med i PS3 de sidste mange måneder.
Så ville bare lige høre om hvormange forskellige modeller der bliver solgt i butikkerne i øjeblikket.
Kun 40 GB eller er der andre, og hvis hvad er forskellen.
Spiller nu: Alan Wake, League Of Legends, Super Mario Advance 3: ...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/05-08 15:27 
Kun 40.
Spiller nu: Phantasy Star IV
happyEDhappyEDSkrevet 18/05-08 16:58 
Super tak
Spiller nu: Alan Wake, League Of Legends, Super Mario Advance 3: ...
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 19/05-08 20:17, rettet 19/05-08 20:18 
Kører I med Limited eller Full RGB? Mit billede bliver meget lyst men har højere detaljegrad når jeg bruger limited.
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
NaieraNaieraSkrevet 19/05-08 20:49 
Så lyder det som om, at du skal bruge Limited. Det jeg oplevede ved at køre med 'Full RGB' var også, at jeg mistede detaljer i de mørke områder.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 19/05-08 21:23 
Jeg skal ikke kunne sige noget om detaljegraden, men jeg fandt farverne meget udvaskede inden jeg slog "Full RGB" til på konsollen, hvilket jeg fortsat bruger, med stor tilfredshed.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
NaieraNaieraSkrevet 19/05-08 21:25 
Ja, 'Full RGB' kan ved første øjekast se meget tilfredsstillende ud, men det er ikke altid det rigtige. Men hvis man alligevel har et tv der totalt smadrer detaljegraden i de mørke områder, så skader det jo ikke at køre med 'Full RGB'.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
nerosnerosSkrevet 19/05-08 23:42, rettet 20/05-08 08:20 
Jeg har en Samsung monitor og hvad vil i råde mig til at kører hvad angår det RGB-halløj? Jeg tror den står på full lige iøjeblikket. Jeg synes det er svært at se forskel.
Bashful Neophyte
CoreCoreSkrevet 21/05-08 13:51, rettet 21/05-08 13:52 
Nu fjoller min PS3 rundt igen.

Jeg kan ikke længere logge på PSN Store med min egen profil. Hver gang jeg prøver, får jeg meget meget hurtigt en fejlmelding der hedder "Connection To Server Timed Out".

Skifter jeg til en anden profil, kan jeg uden problemer danse lystigt derind, og downloade alt hvad hjertet begærer.

Hvad er nu det for noget???

Jeg har læst et eller andet sted, at det vist er en fejl i en opdatering der aldrig er blevet rettet. Men det virker da helt tåbeligt at jeg kan logge på med en anden profil, så der må da være et eller andet jeg kan gøre selv (som f.eks. Ratchet-installations-buggen).

Hjælp !? :(
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
nerosnerosSkrevet 21/05-08 14:12 
neros>
Jeg synes det er svært at se forskel.

Ok måske fordi jeg kører med en lille 22 tommer skærm, and who cares ;-)

Det ser godt ud uanset hvad den står på.
Bashful Neophyte
BeanoBeanoSkrevet 21/05-08 14:56 
@Core: Bruger du wireless og sker det hele tiden eller kun periodisk?

Prøv evt. at lave en network test.
Prøv også at fjerne flueben i "Husk kodeord", slet kodeordet/brugernavn, og angiv det igen.
CoreCoreSkrevet 21/05-08 15:05, rettet 21/05-08 15:06 
Nope, den er kablet, og det sker hele tiden. Det har dog ikke altid været sådan, kun de sidste par måneders tid.

Jeg har kørt network-test, men uanset resultatet af den, kan det vel næppe være der problemet ligger, når jeg kan logge på med andre profiler.

Jeg prøver fluebens-tricket senere ;)
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
BeanoBeanoSkrevet 21/05-08 15:11 
Bruger du dynamisk eller fast IP, DNS, etc?

Ved ikke om det virker med flueben-halløjet, men kunne være det huskede brugernavn/kodeord var blevet korrupt ;)
CoreCoreSkrevet 21/05-08 16:03 
Dynamisk IP, men resten er gået i hat her på det seneste.

Routere osv er sat op til at Xboxen kører optimalt, men det betyder tilsyneladende at så kan PS3'eren ikke. Førhen havde jeg fin forbindelse på begge to, men (udfra hvad jeg har læst på et engelsk forum engang) så har Sony haft gang i noget update-hat, der har forårsaget at routerne skal opsættes på en anden måde.

En af løsningerne var f.eks. at Updp skulle slåes fra. Men for at mine NAT skal fungere optimalt på 360'eren skal den stå åben.

Resultatet er at jeg ved en network-test, får NAT Type 3, hvilket jeg ikke altid har gjort, og det er noget pis.

Anyway, klarer jeg mig nok, da jeg alligevel aldrig er online på PS3, og Live for mig er vigtigere mht settings osv. Men jeg vil gerne hente sjove sager fra PSN Store. Og Settings, forbindelse og alt det der, burde ikke betyde noget, da jeg jo sagtens kan logge på PSN Store med andre profiler på samme maskine.

Det giver ingen mening, men fluebens-tricket skal prøves, og hvis det virker har vi et navn mere at føje til listen (Fluebens-tricket & håndklæde-tricket).
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
BeanoBeanoSkrevet 21/05-08 16:20, rettet 21/05-08 16:25 
Du burde kunne sætte routeren op til at virke optimalt med både Xbox og PS3 med korrekt port forwarding så NAT ikke giver problemer. Princippet er det samme på PS3 som for Xbox, dog skal du forwarede flere porte til PS3.

Dog skal du have statisk IP på både Xbox og PS3 for at kunne styre dette.

Prøv denne guide: http://www.portforward.com/english/routers/port_forwarding/routerindex.htm

Jeg anvender selv wired netværk med statisk IP over hele linien og har ikke oplevet problemer. Så prøv statisk IP.

Meeen tror ikke det er problemet hvis den ene bruger virker mens den anden ikke gør.
CoreCoreSkrevet 21/05-08 16:28 
Beano>
Meeen tror ikke det er problemet hvis den ene bruger virker mens den anden ikke gør.

My point exactly.

Jeg havde også læst mig langt nok frem til at finde ud af at al det her statisk IP-halløj, var løsningen. Jeg gider bare ikke al det bøvl, især ikke når jeg alligevel kun spiller online på Xboxen. Min forbindelse kører igennem to routere (cybercitys og min egen), og jeg er i forvejen ikke den skarpeste til al det her netværks-hat, så bare PC og Xbox kan køre fejlfrit, så er jeg glad (for now).

Det er bare PSN Store jeg gerne vil have adgang til. I virkeligheden betyder det jo ikke alverden, da det jeg downloader på den ene profil også er tilgængeligt for den anden. Det er bare irriterende.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
BeanoBeanoSkrevet 21/05-08 16:32 
PSN bør også virke problemfri med dynamisk IP - kender flere der gør det. Bare bedst med korrekt portforwarding på både Xbox og PSN når det handler om voice chat, hosting af spil, osv. Normal PSN login og PSN Store er det ligemeget med.
nerosnerosSkrevet 25/05-08 20:10, rettet 25/05-08 20:22 
Oh-oh Min PS3 er begyndt at sige en lidt underlig svag lyd fra blæseren tror jeg. Det lyder lidt som om man kan høre propellen/blæseren køre rundt! ja det er lidt svært at beskrive. Det er første gang den siger sådan, og det er når blæseren ikke køre på fuld max. Sådan skal det ihvertfald ikke lyde. Den plejer at være helt lydløs jo. Min maskine står oprejst kan det have nogen virkning? Er der nogen som måske kan give mig gode råd om hvad der kan blive gjort eller om nogen måske har oplevet det samme med deres maskine?

Hjælp please!

Håber det er noget man selv kan lave og at jeg ikke skal til at få Gamestop til at kikke på den hvor jeg også købte den i sin tid :-(

Edit: Hov nu holdt det op! Mærkeligt?
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 25/05-08 22:19 
Ingen der ved noget? Det kommer og går. Synes bare ikke jeg har lagt mærke til det før?
Bashful Neophyte
JAAJAASkrevet 25/05-08 22:39 
Er det en af de gamle modeller? Jeg har da læst rigtigt mange anekdoter om gamle modeller, der med tiden bliver mere ustabile rent støjmæssigt, præcis som du beskriver det. Har til gengæld intet hørt om 40GB modellerne.
nerosnerosSkrevet 25/05-08 23:19, rettet 26/05-08 10:55 
Det er en 40GB model. Det er som en svag propel støj. Kan det have noget med den nye update at gøre måske? Årrgh det er irreterende mand :-(

Jeg har prøvet at lægge den ned på siden også, men der var lyden der stadigvæk.

Kan det være harddisken, jeg mener kunne det være det gik væk hvis man formaterede den? Jeg er ikke sikker på hvad støjen skyldes men det lyder som at det kommer fra blæseren.
Bashful Neophyte
BeanoBeanoSkrevet 26/05-08 11:42 
Har ikke hørt om det problem, men kan du beskrive støjen nærmere?

Er det en susen, hvinen eller raslende støj?

Har oplevet tidligt (på nogle PC'er) er kuglelejerne i blæserne ikke var ordenligt og blæserne efter nogle måneder begyndte komme med en højfrekvent hvinen og raslen pga. dette. Om dette er tilfældet med din PS3, ved jeg så ikke.

Hvis det bare er en jævn susen eller blæsen, er det nok ikke det. Prøv evt. at køre en blæser-test (skulle være beskrevet længere oppe i denne tråd).
nerosnerosSkrevet 26/05-08 11:54, rettet 26/05-08 15:40 
Jeg er bange for det kommer tættest på en raslende lyd :-( Det suser eller hviner ikke. Jeg har oplevet at det som regel går væk når blæseren går igang med sit susen. Når blæseren så stopper er der ikke noget at høre og maskinen virker normal igen!

Det kommer og går. Imorges tændte jeg den med demoen Grid kørende og der var ikke noget problem hverken før eller efter blæseren gik igang.

Måske jeg lige skulle prøve den blæser-test!

Edit: Jeg kan ikke finde hvor det står med blæser-testen?
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 26/05-08 20:59 
HULK..VRÆL..!

Det bliver ved. Troede det var en enkelt episode igår, men ak! Det er nu rimeligt sikkert at lyden kommer når min PS3 har stået tændt i længere tid. Suk...!

Kan jeg gøre noget?
Bashful Neophyte
rapsacrapsacSkrevet 27/05-08 07:41 
en go gammeldags rep plejer at gøre underværker... ;)
Spiller nu: Killzone 2, Gears Of War 2, Banjo-Kazooie
nerosnerosSkrevet 27/05-08 08:21 
Ja det er også mit bud nu :-)
Bashful Neophyte
BeanoBeanoSkrevet 27/05-08 09:38 
Også mit bud... hvis den ikke har larmet før og er begyndt på det, så må der være noget galt.

Prøvede du blæsertesten?
nerosnerosSkrevet 27/05-08 10:11, rettet 27/05-08 10:54 
Jeps et par gange men det virkede ikke. Jeg synes altså det er mærkeligt med den forskel i 40GB maskiner der findes. Nogen larmer over hovedet ikke, og andre ligesom min starter med at suse som en el-koger efter 20 min. spil med korte intervaller..? Vildt mærkeligt! Min vens sprit nye PS3 skulle efter sigende ikke sige en dyt selv med GTAIV kørende!
Bashful Neophyte
BeanoBeanoSkrevet 27/05-08 10:25 
Blæseren i min launch model kører konstant efter ca. 20-30 min. spillen (blæser niveau falder aldrig mens jeg spiller). Dog blevet lidt bedre efter en firmware update ifm. film hvor den ikke altid kører i max niveau og nogen gange er det slet kommet over laveste niveau.
Så Sony har lavet nogle forbedringer via firmware - ihvertfald for mig.
nerosnerosSkrevet 27/05-08 10:51, rettet 27/05-08 10:53 
Ja efter nye firmware updates kørte min også meget bedre end til at starte med. Ok så din blæser kører altså konstant efter 20-30 min. Det gør min altså ikke men med 20-30 min. intervaller istedet.
Bashful Neophyte
tastasSkrevet 27/05-08 18:39 
Hi-jacker lige emnet til et andet spørgsmål?

Udvikler PS3'en meget varme? Er self et relativt spørgsmål, men fx. i sammenligning med X-box'en?

Kører den "lige meget" når man ser BR som når man spiller?
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
nerosnerosSkrevet 28/05-08 08:35 
Det med varmen så vil jeg klart mene, at XBOX360'en leverede en kraftigere varme fra sig end min PS3.

Jeg har ikke set BR-film på den endnu så det kan jeg desværre ikke svare på ;-)
Bashful Neophyte
BeanoBeanoSkrevet 28/05-08 09:11 
På min PS3 (60GB model) larmer det (for det meste) mindre under BD film afspilning men stadig ikke tilfredsstillende. Det blev bedre efter en firmware opdatering.
tastasSkrevet 28/05-08 10:13 
Ok - men det burde vel være bedre i den nye 40gb version.
Tak for de hurtige svar!
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig