X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Amiga MiniMIG


Svar
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 27/03-08 17:55 
Jeg har i lang tid spekuleret på at investere i en Amiga 500, men har været en smule tilbageholdende på grund af mangel på plads. Svaret på mine bønner er dog blevet hørt: MiniMIG. Et lille stykke emuleringshardware der ikke fylder mere end et CD-cover (se link).

Jeg er blevet enormt fristet men har stadig et par nykker, der kunne sætte skår i glæden. Burde man vente til hardwaren kommer i et smart kabinet, eller skal man blot glæde sig over selv at få lov til at klippe og klistre et sammen? Burde man vente til kortet måske kommer i en ITX-standard, så man kan købe sig fra et kabinet?

Den medfølgende software, der ligger i Spartan-chippen, har endnu en række problemer med sprite-gengivelse! Men burde dette ikke kunne løses med en firmware update?

Nogen der allerede ejer det lille vidunder?

MiniMIG hos Vesalia
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
KTCKTCSkrevet 27/03-08 18:29 
Spændende projekt, men vi skal gerne i nærheden af perfekt hardware-emulering før jeg overvejer at smide så mange penge efter sådan en fætter.
Jeg har en Amiga 500 og en Amiga 1200 nu, men mit største problem er, at mine disketter begynder at dø, og så er svært at vænne sig til indlæsningstiderne i visse spil. Derfor er ADF muligheden fra flashkort ret interessant.

Men... Det optimale for mig ville nok være et indstiksmodul til min Amiga 500, som gav mig mulighed for at mounte ADF filer fra et flashkort. Jeg ved der findes sådan et produkt til Commodore 64, men findes der slet ikke sådan noget til Amiga?
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
jaesjaesSkrevet 27/03-08 18:56, rettet 27/03-08 18:56 
Er det egentlig lovligt at købe en Amiga 500 samt spil, og så sætte det hele op på loftet og spille emulerede udgaver på sin pc?

Som jeg tolker lovgivningen, skal man følge de enkelte software-producenters regler. Alså, hvis de fx skriver i rettighedsdokumentet i manualen, at man må tage en backup-kopi, så er det ok, ellers ikke.
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 27/03-08 18:57, rettet 27/03-08 18:58 
Jeg fandt den her kompatibilitetsliste - der er godt nok nogle store titler imellem som ikke virker :/ På den anden side er der også mange som jeg ville elske at spille igen, som virker. 1200,- plus porto er dog mange penge at smide på bordet ja!

Ingen Gods :s
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
JesperJesperSkrevet 27/03-08 20:20 
Echelon VI>
Den medfølgende software, der ligger i Spartan-chippen, har endnu en række problemer med sprite-gengivelse! Men burde dette ikke kunne løses med en firmware update?

Det ser ud til (ud fra billederne), at hardwaren er et standard FPGA udviklingsboard med en Spartan FPGA på. Dermed kan du også sagtens selv opdatere softwaren, hvis den skulle blive forbedret eller udviddet (i princippet kan en FPGA emulere mange andre ting - også Amiga 1200, hvis ellers pladsen er til det).

Ud fra hans projekt tror jeg ikke der kommer en version, som bliver solgt i kabinet og den slags. Det vil jo kræve at han får sat en decideret produktion igang. Som sagt ser det ud til, at det han sælger nu, blot er et standard udviklingsboard (og så med hans egen FPGA software).
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 27/03-08 20:33, rettet 27/03-08 20:44 
Nu ved jeg ikke hvor meget en "decideret produktion" kan dække over, men det ser ud til at Acube producere hans board for ham - om det så bare er et hold japanske loddere på en fem stykker ved jeg ikke :)

Det lyder dog godt med firmwaren - jeg har dog nok ikke selv evnerne til at kode det bedre, men mon ikke andre har evnerne.

Acube hardware
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
JesperJesperSkrevet 27/03-08 20:40 
Det har du ret i - det er åbentbart ikke et decideret udviklingsboard, men alligevel vil jeg tro at man sagtens kan smide en ny software i via en com port. Det kan man i hvert fald på de almindelige udviklingsboard, så det kan man helt sikkert også på hans :)
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 27/03-08 20:43 
Det lyder godt!
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
TheDukeTheDukeSkrevet 27/03-08 20:55 
jaes>
Er det egentlig lovligt at købe en Amiga 500 samt spil, og så sætte det hele op på loftet og spille emulerede udgaver på sin pc?

Det forudsætter at det er originale spil du får med til den, hvilket er så sjældent at det grænser til en statistisk umulighed :P

Der er ikke nogle faste regler for "abandonware", min personlige indstilling er at hvis licenshaveren stadig tjener penge på det skal man lade det være, hvis ikke, så er der frit slag.
RJKRJKSkrevet 27/03-08 21:26 
Sådan er reglerne i virkeligheden og herinde så bare ikke :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 27/03-08 22:57 
Vi har haft utallige diskussioner om abandonware og licens spørgsmålene, så skal vi ikke lade den ligge denne gang og koncentrere os om Amiga?
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
TheDukeTheDukeSkrevet 28/03-08 01:13, rettet 28/03-08 01:13 
KTC>
Vi har haft utallige diskussioner om abandonware og licens spørgsmålene, så skal vi ikke lade den ligge denne gang og koncentrere os om Amiga?

OK, så dropper vi det.

Jeg kan stadig ikke se hvorfor man skulle investere i den tingest frem for en Catweasel når den ikke engang kan emulere hardwaren ordentligt.

MK4'eren har løst de fleste klagepunkter, er mere fleksibel og endda billigere end MiniMIG'en.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig