X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Overvågning af færden på nettet


Svar
JuggernautJuggernautSkrevet 11/03-08 13:39 
Jeg skal bruge et stykke software (gerne free-ware) til at overvåge en brugers færden på nettet. Programmet skal kunne ligge uset i baggrunden og arbejde. Desuden skal det kunne låses af en pin-kode.
Hvad kan bruges til sådan en opgave?
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
SlothSlothSkrevet 11/03-08 15:46, rettet 11/03-08 15:52 
Definer færden på nettet...

Er det kun hvilke websites der besøges, eller er det AL trafik (inklusive torrents, MSN-chats), etc.

Skal der keylogging på (dvs. at du kan se alt hvad vedkommende skriver på sit tastatur).

Vær opmærksom på, at det (såvidt jeg ved - er ikke 100% sikker) er ulovligt at overvåge andre uden deres vidende.

Edit: Prøv at google "internet monitoring free" - så får du en del hits. Det er en jungle, mange lover free software, men det er som regel kun trial-versioner.

Edit 2: Hvis du kun skal overvåge hvilke sites der besøges, kan du så ikke nøjes med Internet Explorer's History-funktion?
Kiss me, would you kindly?
JAAJAASkrevet 11/03-08 15:49, rettet 11/03-08 15:52 
Det er jeg også ret sikker på.
BeanoBeanoSkrevet 11/03-08 15:56 
Sloth>
Vær opmærksom på, at det (såvidt jeg ved - er ikke 100% sikker) er ulovligt at overvåge andre uden deres vidende.

Med mindre man er PET :!
JuggernautJuggernautSkrevet 11/03-08 16:21 
Jeg arbejder på et hjem for socialt udsatte, og der går lidt rygter om at én af beboerne har det med at kigge lidt på ulovlige billeder. Dette må naturligvis ikke finde sted, og derfor har jeg sammen med en kollega foreslået muligheden som indlægget øverst oppe forklarer.
Jeg faktisk ikke om det er lovligt heller?
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
TurricanTurricanSkrevet 11/03-08 17:17 
Så har du ryggen fri. Er personen socialt udsat, muslim eller spastiker, frafalder ens rettigheder automatisk...


;-)
The Gods pause for a moment...
JuggernautJuggernautSkrevet 11/03-08 18:58 
Hmm.....
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
HeroldHeroldSkrevet 11/03-08 19:59 
Det kommer lidt an på så meget - du siger at det er ulovligt... Så er der vel ikke noget galt med at blokere det? Det er vel noget I skal tage op med evt. chef. Jeg ved at der i internettet spæde dage, fandtes programmer som CyberNanny, der blokerede sexindhold på nettet.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SlothSlothSkrevet 12/03-08 03:48 
Hvis du "blot" skal checke, om han kigger på ulovlige billeder, kan du checke hans history, evt. hans internet cache. Det er de færreste der har 100% styr på, hvad man egentligt kan finde af spor på ens computer, og derfor er der som regel en del data, der ligger og peger på, hvad man går og laver på nettet.

Programmer der blokerer for sexindehold findes, men de virker som regel på 2 måder:

Den ene er, at man manuelt indtaster hvilke sites der ikke længere kan tilgås. Det kræver jo, at man ved hvilke sites det drejer sig om. Man kan definere ord etc., som gør, at sitet bliver blokeret, hvis de findes derpå.

Den anden går ud på, at alle billeder bliver analyseret af programmet. Hvis programmet beregner, at dette muligvis er et erotisk billede, bliver det blokeret. Ulempen er, at det ofte tager "normale" billeder med i købet.

Selvom I vil overvåge en bruger, og selvom det er for at forhindre, at han kigger på noget ulovligt, er jeg ikke sikker på, at det er lovligt. En computer er jo en ret personlig ting.

Du og dine kollegaer skal ihvertfald være 100% sikker på at have ryggen fri, hvis I begynder på det.
Kiss me, would you kindly?
JuggernautJuggernautSkrevet 12/03-08 09:18 
Vi tager den op på personalemødet idag. Jeg kunne forestille mig at det nok bliver noget med, at beboerne skal skrive under på et stykke papir, hvorpå reglerne for brug af hjemmets internet-maskine, er påtrykt.

Som du skriver, er en computer en personlig ting. Blot i dette tilfælde, er computeren alles "ejendel", når de er indskrevet. Dvs alle kan booke en tid og låne den i et par timer.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
SlothSlothSkrevet 12/03-08 11:24 
Hrm...

Det kan godt gøre en stor forskel. Jeg aner ikke ret meget specifikt om emnet, kun hvad jeg "har hørt" og hvad jeg fornemmer.

Umiddelbart vil jeg mene, at hvis PCen tilhører institutionen - dvs. at den er placeret i et fællesområde - så må I gerne checke den. Det ville være noget andet hvis det var en PC placeret på brugerens eget værelse.

Under alle omstændigheder, så vær sikker på reglerne før I går igang. Held og lykke ;o)
Kiss me, would you kindly?
HyakotakeHyakotakeSkrevet 12/03-08 12:11 
Det tror jeg også.

På min arbejdsplads (sygehus) har vi fået information om, at brug af PC kan være overvåget (både net og mail), og så er der sådan set frit spil for arbejdsgiver at chekke. Når du er oplyst om forholdene foregår brug af computeren på eget ansvar.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig