RJK | Skrevet 10/03-08 00:21, rettet 10/03-08 00:33 | I weekenden 29. februar til 2. marts 2008 afholdte vi danmarksmesterskaber i retrospil. Se billeder fra konkurrencen og læs her hvordan det gik...
Indledende runde
I indledende runde blev der spillet ti forskellige retrospil, bredt dækkende datidens genrer og platforme. Hvert spil varede ti minutter (hvis man kunne overleve så længe), man kunne spille så meget man vil, og alle scores blev noteret. Til hvert spil blev resulateterne rangeret, og der blev uddelt point efter hvor godt man klarede sig.
Space Invaders (1981) [Atari 2600]
Space Invaders blev spillet i fantastisk Atari 2600-udgave med RF videosignal, så man omtrentligt kunne se, hvad der foregik ;) De fleste spillere oplevede at blive Game Over MEGET hurtigt, men med den rigtige indsats kom spillet alligevel til at minde meget om det originale Space Invaders og kunne fint spilles. Fizban og RJK var de eneste der rigtigt kom dertil, og de fortsatte en jævn kamp arrangementet igennem, for at tage førstepladsen.
1. FIZ (Jonas Skou) 11.310
2. RJK (Rune J. Keller) 10.685
3. KTC (Kenneth T. Christensen) 4.770
4. SMH (Simon Møller Hansen) 4.710
5. KRI (Kasper Kristensen) 4.265
Donkey Kong (1982) [Game & Watch]
Mange var vokset op med Nintendos Game & Watch-udgave af Donkey Kong, men det var ikke helt alle, der stadig havde timingen siddende i fingrene. Således var det kun Kristensen og RJK der blev belemret af at spillet nulstiller ved 1.000 point, så der skulle bringes vidner ind for at registrere scoren, hvilket var et jævnt stressende fænomen.
1. KRI (Kasper Kristensen) 1.239
2. RJK (Rune J. Keller) 1.030
3. H.N (Henrik Due) 680
4. CON (Søren Krogh) 588
5. KTC (Kenneth T. Christensen) 564
Super Mario Bros. (1985) [NES]
Mange var også opvokset med Super Mario Bros. til NES, men i modsætning til ovenstående spil var det et stort spørgsmål, hvordan man egentligt fik flest point. Var det smartest at løbe igennem banerne, at samle mønter, at bruge warps eller noget helt andet. Det blev brugt en del forskellige taktikker, og det var igen ét af de spil, hvor scoren udviklede sig meget undervejs - HN endte med flest point.
1. H.N (Henrik Due) 295.300
2. HNK (Kenneth M. Hansen) 276.950
3. SMH (Simon Møller Hansen) 227.550
4. KRI (Kasper Kristensen) 202.300
5. JML (Jimmy Marcus Larsen) 177.000
Bubble Bobble (1986) [Arcade]
Bubble Bobble udskilte sig måske fra en del af de andre spil ved, at nogen stadig spiller den gamle version aktivt. RJK behøvede i hvert fald kun at prøve én gang fredag aften, for at sætte en score der ikke blev slået før finalerunden, hvor Alf81 scorede 598.850. Flere var dog i nærheden i løbet af lørdagen, hvor scoresne fra andre kendere langsomt kravlede op.
1. RJK (Rune J. Keller) 470.700
2. ALF (Charter McCloskey) 449.930
3. KTC (Kenneth T. Christensen) 436.960
4. TLO (Thor Leon Olsen) 410.430
5. KRI (Kasper Kristensen) 385.530
Out Run (1986-1991) [MegaDrive]
Situationen med Out Run var måske lidt ligesom Bubble Bobble, selvom Mega Drive-versionen sværhedsgradsmæssigt og pointmæssigt er meget anderledes end arcadeudgaven. RJK kendte spillet udenad og kunne på et par spil gennemføre i en tid, som de øvrige - trods en hård indsats fra især MIKA-L - ikke nåede op på.
1. RJK (Rune J. Keller) 5.603.120
2. MKL (Mikael Buch Smedegaard) 5.137.310
3. ALF (Charter McCloskey) 5.029.380
4. TLO (Thor Leon Olsen) 4.011.320
5. KTC (Kenneth T. Christensen) 3.466.910
R-Type (1987-1988) [PC Engine]
PC Engine-udgaven af R-Type imponerede ved at være meget arcadetro, hvilket betød at mange fint kunne finde ud af spillet, selvom de var vant til andre versioner. Fra start til slut var The Dane dog i en klasse for sig, og ingen gjorde sig håb om at slå hans score. Flere andre kæmpede sig dog deropad i løbet af turneringen - men aldrig tæt på. The Dane slog i øvrigt siden sin egen score i finalerne med 181.400 point.
1. TDN (Tue Elung-Jensen) 172.500
2. RJK (Rune J. Keller) 140.300
3. NAI (Kristian Meller) 121.000
4. ALF (Charter McCloskey) 100.300
5. JML (Jimmy Marcus Larsen) 90.500
International Karate+ (1988) [Amiga/CD32]
IK+ var måske et spil man skulle have dyrket, for helt at forstå det - i hvert fald var den simple styring forvirrende for en del, måske især når der var tre personer, der havde meget let ved det. Kristensen, RJK og KTC var i en klasse for sig, og pladserne kunne have fordelt sig helt anderledes i mellem de tre. Highscoren blev da også siden slået i finalerne med 67.300 af RJK.
1. KRI (Kasper Kristensen) 61.900
2. RJK (Rune J. Keller) 57.910
3. KTC (Kenneth T. Christensen) 49.800
4. TDN (Tue Elung-Jensen) 27.200
5. H.N (Henrik Due) 21.800
Tetris (1989) [Game Boy]
Tetris var også et spil hvor scoresne steg meget i løbet af arrangementet, men det endte helt som forventet - "puzzlemonsteret" KTC var i en klasse for sig. Kristensen og HN var dog også Tetris-fans, og fik spillet en del mere i finalerne, uden dog at nærme sig KTC's score.
1. KTC (Kenneth T. Christensen) 162.300
2. KRI (Kasper Kristensen) 127.304
3. H.N (Henrik Due) 92.459
4. CON (Søren Krogh) 69.297
5. JML (Jimmy Marcus Larsen) 46.430
Super Ghouls 'N Ghosts (1991) [Super Nintendo]
Super Ghouls 'N Ghosts var det mest vanskelige og taktiske spil i konkurrencen. Capcom har nemlig ikke været ret flinke til at give point til dem der kommer langt, så der skulle spilles meget velovervejet. Det betød typisk noget med at dø hver gang omkring starten med de mange pengesække, så man kunne komme tilbage og samle dem alle ind igen og igen. The Dane, Chrono og T.L.O var mest fortrolig med gameplayet, og de fleste andre kunne slet ikke finde ud af det, hvilket gjorde det til en favorit i finalerne. Her viste Kristensen sig dog som værende den bedste med en score på 50.200.
1. TDN (Tue Elung-Jensen) 46.900
2. JML (Jimmy Marcus Larsen) 45.300
3. TLO (Thor Leon Olsen) 42.400
4. K.K (Martin Larsen) 41.700
5. MKL (Mikael Buch Smedegaard) 34.400
Donpachi (1996) [PlayStation]
Mange var hjemme i Cave-shootere, også selvom dette var den ældste af slagsen. Som en ringe overraskelse scorede Naiera højest, selvom flere andre var tæt på. Donpachi var også en favorit i finalerne hvor mange ville udnytte et spil de var sikre i - mange blev dog klogere...
1. NAI (Kristian Meller) 3.150.450
2. ALF (Charter McCloskey) 2.897.450
3. KRI (Kasper Kristensen) 2.752.670
4. TLO (Thor Leon Olsen) 2.375.180
5. MKL (Mikael Buch Smedegaard) 2.362.520
Når hver spillers fem bedste scores blev lagt sammen og ind i pointsystemet, endte indledende runde som følger:
1. RJK (Rune J. Keller) 440
2. KRI (Kasper Kristensen) 395
3. KTC (Kenneth T. Christensen) 335
4. TDN (Tue Elung-Jensen) 310
5. ALF (Charter McCloskey) 305
6. H.N (Henrik Due) 295
7. JML (Jimmy Marcus Larsen) 225
8. NAI (Kristian Meller) 215
8. MKL (Mikael Buch Smedegaard) 215
8. TLO (Thor Leon Olsen) 215
Eftersom kun otte skulle videre til finalerunden, og Naiera, MIKA-L og T.L.O sluttede lige på en delt ottendeplads, måtte der omkamp til. Der blev lavet lodtrækning og spillet blev Bubble Bobble. Her scorede MIKA-L 155.000, Naiera 204.350 og T.L.O 328.070, hvormed sidstnævnte gik videre til finalerne.
Kvartfinale 1, RJK vs. T.L.O
Donkey Kong: 913 - 45
International Karate+: 67.300 - 12.900
Super Ghouls 'N Ghosts: 28.300 - 30.300
Donpachi: 1.665.610 - 2.325.270
Samlet resultat: 2-2
Ved lodtrækning blev Street Fighter II valgt til afgørende kamp - til T.L.O's jubel og RJK's fortrydelse. Det blev en nervepirrende kamp, hvor T.L.O gik helt i panik over SNES-controlleren og flyvespark, så det var tæt på at gå galt. Kampene endte dog 1-2, 2-1 og 1-2, så T.L.O gik samlet videre med 2-1.
Kvartfinale 2, The Dane vs. Alf81
R-Type: 181.400 - 144.700
Super Ghouls 'N Ghosts: 44.100 - (opgivet)
Bubble Bobble: 298.250 - 598.850
Donpachi: 1.524.240 - 2.541.650
Samlet resultat: 2-2
Ved lodtrækning blev Pong valgt som afgørende kamp, omend man i dette tilfælde måske ligeså godt kunne have trukket lod om vinderen. Hverken The Dane eller Alf81 var helt hjemme i Pong, så det virkede meget tilfældigt, at førstnævnte vandt 2-1 og gik videre.
Kvartfinale 3, KTC vs. HN
International Karate+: 27.100 - (opgivet)
Tetris: 105.896 - (opgivet)
Super Mario Bros.: 159.600 - 197.400
Donpachi: 854.070 - 1.356.750
Samlet resultat: 2-2
Eftersom KTC ikke kunne nå at være med til den afgørende kamp, gik HN videre uden mere spil.
Kvartfinale 4, Kristensen vs. Chrono
Donpachi: 2.236.510 - (opgivet)
International Karate+: 42.100 - 17.800
Super Mario Bros.: 228.250 - 197.300
Super Ghouls 'N Ghosts: 44.600 - 43.100
Samlet resultat: 4-0
Semifinale 1, T.L.O vs. The Dane
Bubble Bobble: 381.460 - 354.120
R-Type: (opgivet) - 172.300
Super Ghouls 'N Ghosts: 44.700 - 45.400
Donpachi: 1.018.820 - 1.564.700
Samlet resultat: 1-3
Semifinale 2, HN vs. Kristensen
Donpachi: 1.805.220 - 1.564.000
Super Mario Bros.: 268.150 - 280.800
International Karate+: (opgivet) - 51.700
Tetris: 56.700 - 102.651
Samlet resultat: 1-3
Finalen, The Dane vs. Kristensen
R-Type: 168.900 - (opgivet)
Super Ghouls 'N Ghosts: 45.400 - 50.200
International Karate+: 40.000 - 47.600
Tetris: 18.164 - 102.956
Samlet resultat: 1-3
Kristensen opgav fra start at spille R-Type, så The Dane skulle blot sejre i ét af de andre spil for at opnå uafgjort. Det var meget tæt på i IK+, men ikke helt nok. I stedet blev alt satset på Super Ghouls 'N Ghosts, men trods ihærdige forsøg igen og igen, kunne The Dane ikke nå Kristensen, der benyttede lejligheden til at sætte highscoren i spillet.
Co-op
Søndag blev der afholdt co-op turnering. Der deltog fire hold, som alle spillede i fire forskellige spil, for at optjene flest point. Resultatet blev som følger:
Bubble Bobble:
1. Alf81/T.L.O
2. RJK/HN
3. Kristensen/Konsolkongen
4. Hanky/Happy Joe
Donpachi:
1. Alf81/T.L.O
2. Kristensen/Konsolkongen
3. RJK/HN
4. Hanky/Happy Joe
Gunstar Heroes:
1. Alf81/T.L.O
2. Kristensen/Konsolkongen
3. Hanky/Happy Joe
4. RJK/HN
International Karate+:
1. RJK/HN
2. Kristensen/Konsolkongen
3. Hanky/Happy Joe
4. Alf81/T.L.O
Samlet resultat:
1. Alf81/T.L.O
2. Kristensen/Konsolkongen
3. RJK/HN
4. Hanky/Happy Joe
| »This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
|
|