X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

"Nye" brugte spil hos Coolshop?


Svar
RJKRJKSkrevet 08/03-08 12:25, rettet 08/03-08 12:29 
Coolshop har nogle fornuftige priser, så jeg købte forleden et par GBA-spil, som jeg fik i dag. Når man får GBA-spil med Post Danmark, der ikke er sendt af samlere der kan finde ud af at pakke ordentligt, så er man jo forberedt på, at papæskerne kan blive noget trykkede. Alligevel kom de her spil som en noget negativ overraskelse.

Det ene har meget trykket æske og dertil et hul midt i æsken - selvom der ikke er noget hul i selve pakken... Det andet er nedslidt på alle hjørner, der er en flænge i manualen og flere af siderne er foldede. Generelt ligger de omkring middel-god stand, hvilket jo ikke lige er hvad man forventer af nye spil.

Skaderne kan ikke forklares af forsendelsen, så helt ærligt synes jeg mere det lugter af at være brugte spil eller noget der på anden måde har haft et hårdt liv i en butik. Jeg undrer mig blandt andet over at den normale plasticpose omkring cartridget mangler på det ene spil. Kan nogen bekræfte om der er udgivet EU GBA-spil (i dette tilfælde Tales Of Phantasia) uden plasticpose på cartridget eller ej? Inden jeg brokker til Coolshop vil jeg godt lige vide om dette er et bevis for, at spillet ikke er nyt.

Det er ikke for at hænge Coolshop ud, men der var forleden en anden der også snakkede om spil fra samme butik, som fremstod som brugte. Er det noget andre også har oplevet?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
StarmanStarmanSkrevet 08/03-08 13:03 
Hej, med hensyn til Tales of Phantasia kan jeg sige at de eksemplarer jeg har haft imellem fingerne fra ny har været Wrapped i Nintendo forsejling. Lige som fx wii spil er det. Om de alle er det tør jeg ikke at sige, men den jeg har på lager nu er også forsejlet.

Nes Bozz
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 08/03-08 13:17 
Det er vist mig du omtaler som en "anden" ;) Jeg havde i samme omgang bestilt Tales of Phantasia. Spil og æske fremstod som nye, men der var ingen folie omkring - plejer spillet ikke også være i en lille mini plasticpose? (Det var spillet ikke).
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
RJKRJKSkrevet 08/03-08 13:32 
Jeg snakker ikke om folie, men den der plasticlomme rundt om cartridget. Folie var der selvfølgelig slet ikke.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 08/03-08 13:47 
Ahhh jeg synes heller ikke jeg havde hørt om folierede GBA-spil :)
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
RJKRJKSkrevet 08/03-08 14:06, rettet 08/03-08 14:06 
Jo da, det er meget normalt. Sådan er de fra fabrikken, mig bekendt.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
LiquidSnakeLiquidSnakeSkrevet 08/03-08 16:59 
Jeg har arbejdet med bl.a. GBA spil i godt og vel 4 år, som forhandler, og ja de leveres fra fabrikken folieret, og med cartridge liggende i en lille plastikpose. Vil ikke gå så langt som at sige jeg ALDRIG har oplevet at den ene af de to ikke har været tilstedet, men 99 % af tiden er både foliering og lille pose standard.
Let's hug it out bitch!Spiller nu: Call Of Duty: Modern Wa..., Left 4 Dead 2, Borderlands
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 09/03-08 20:47 
Jeg har pakket rigtig mange folieret GBA spil ud i de sidste par år, og sikkert også ToP, mener aldrig jeg har mødt et der ikke var i den lille plastikpose.
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 09/03-08 21:24 
Når man har GBA-spil stående i butikker (EB etc.), tager man så cartridges og manualer ud af æskerne, og opbevarer disse andre steder, til man sælger og samler dem igen?

Det kunne jo så godt forklare at nogle af stumperne gik tabt og blev beskadiget, før de så røg tilbage til en distributør og ud til en anden butik på tilbud etc. Er det sådan det foregår?

Og hvor står man så som forbruger? Hvor mange af stumperne skal man forlange der er med i et spil, og i hvilken stand?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 04/05-08 00:17 
Jeg skylder en opdatering på det her - for at give Coolshop en chance for at forsvare sig, eller hvad man nu skal kalde dét, der kom ud af det.

For dem der synes det ikke er værd at bruge tid på varer eller service der ikke er i orden, vil jeg sige at jeg som udgangspunkt er enig, men på et eller andet tidspunkt må man jo enten gøre noget ved det, eller lade være med at købe mere. Ja, jeg har også fået utallige varer der var smadret i posten, forkerte varer, varer der var et halvt år forsinket. Selv en original dvd-film med et fotokopieret omslag har jeg accepteret, for jeg gad ikke bruge min tid på at brokke.

Nu valgte jeg så af forskellige grunde at gøre det denne gang (blandt andet fordi flere af ovenstående tilfælde var samme butik), og det her var hvad der kom ud af det...

Kort opsummering: jeg køber to GBA-spil til 100 kroner, der er beskadiget på forskellig måde da jeg modtager dem - IKKE i fragten, men før de blev sendt - og fremstår brugte, selvom de selvfølgelig var købt som nye.

Brev 1. Jeg starter med at skrive halvlangt til kundeservice, at jeg har det her problem. Jeg beskriver stille og roligt hvad situationen er, og at jeg selvfølgelig ikke synes det er i orden at man sælger brugte spil som nye. Jeg skriver så det ikke kan misforståes, hvad det drejer sig om.

Brev 2. Jeg får at vide at jeg har 14 dages returret og bare kan returnere dem.

Brev 3. Jeg forklarer (igen) at jeg altså ikke fortryder mit køb, men har fået en vare der ikke var i orden. Jeg skriver omkring hvor vidt det er i orden at sælge brugte spil som nye, og om mine returnerede spil så bare sælges videre til den næste.

Brev 4 (en uge senere). Jeg får at vide at man skam tager den slags meget seriøst og straks går til leverandøren. Men når der går så mange spil igennem, er det umuligt at undgå nogle "smuttere".

Brev 5. Det lyder selvfølgelig rigtig godt, men jeg forklarer for tredje gang, at det altså ikke handler om at jeg vil fortryde mit køb, men har fået en brugt vare. Jeg foreslår derfor at de enten betaler mine returudgifter for at løse deres problem, eller at de giver mig et afslag i prisen for at sælge en halvdefekt vare (det er hundrede kroner vi snakker om her). Hvilket i øvrigt er helt i tråd med deres egne handelsbetingelser.

Brev 6 (nogle dage senere). Jeg får at vide at min situation selvfølgelig sidestilles med at jeg har fået en defekt vare, og at det er deres fejl, som meget beklages, og som selvføglelig ikke skal gå ud over mig, så de sender gerne en returlabel, hvis jeg ønsker dette.

Selvom det her er det "bedste" brev jeg får i forløbet, så er det nok første gang jeg går fra at være irriteret til at blive sur. Det gør mig sur at butikken først prøver at prakke mig på, at det er helt rimeligt, at jeg skal finde kuverter frem, pakke ting ind, skrive pakkelabels, gå på posthuset og derefter betale for at returnere deres defekte varer tilbage. Det er jo åbenlyst ikke rimeligt, og når man så brokker nok, SÅ får man først den rimelige løsning. Dét er usselt, og det gør mig sur.

Brev 7. Jeg accepterer tilbuddet og venter. Og venter. Og venter... I alt i 14 dage, før jeg skriver til dem igen:

Brev 8. Jeg fortæller at jeg nu har ventet 14 dage, og jeg har ikke modtaget den lovede returseddel.

Brev 9. Jeg får at vide at der ikke er sket noget "fordi at reklamationen på spillene er ikke sket rettidigt".

Brev 10. Jeg fornemmer hvor der her bærer hen, men spørger roligt hvad dette helt eksakt skal betyde.

Brev 11 (en uge senere). Jeg får at vide at der er gået for lang tid fra jeg modtog varen, til jeg henvendte mig.

Og der bliver jeg så for alvor sur, for jeg betragter det som en usædvanligt flabet behandling. Først spilder de altså min tid med denne lange dialog, for derefter at finde ud af, at de slet ikke vil gøre noget. Der gik ti dage fra jeg modtog spillene til jeg påpegede fejlen - fordi jeg overvejede om jeg orkede at brokke, og fordi jeg skrev denne tråd - og eftersom der altid er 14 dages returret jvf. lovgivningen, kan det jo ikke være for sent. I følge deres egne handelsbetingelser så "reklamerer du inden 2 måneder anses reklamationen altid for værende rettidig." Endelig har de jo selv sagt at jeg var sidestillet med en defekt vare, og med defekte varer har man 24 måneders reklamationsret jvf. lovgivningen. Altsammen væsentligt mere end ti dage... Og når jeg altid er 15 minutter om at svare på en e-mail, og de er en uge om det, så skal de ikke undskylde sig med, at jeg er langsom. Så derfor:

Brev 12. Jeg skriver temmelig negativt tilbage, opremser ovenstående, og fortæller dem at de må tage sig sammen og få det her afsluttet.

Brev 13 (en uge senere). Jeg får at vide at de "tog udgangspunkt" i at jeg havde henvendt mig "indenfor den givne tid", så derfor har de skam ikke spildt min tid, for de fandt først senere ud af "at tiden for henvendelsen ikke var blevet overholdt". Mine andre pointer ignoreres komplet.

Brev 14. Jeg spørger hvornår denne "givne tid" skulle have været og giver udtryk for, at jeg synes deres service er skræmmende ringe.

Brev 15. Jeg får at vide, at man skal henvende sig "indenfor få dage" "hvis man modtager en vare, der bærer præg af at være i den stand som du siger" (hvad dét så skal betyde, udover at de tror jeg har smadret varen selv eller sådan noget).

Brev 16. Jeg spørger hvor dette står beskrevet i deres handelsbetingelser (velvidende at det ikke står der, da det så vidt jeg ved ville være i modstrid med e-Handelsfondens retningslinier, og de således ville miste deres e-mærke).

Brev 17. Jeg får at vide at de har glemt at skrive det i handelsbetingelserne, og i øvrigt har de nu lukket sagen, sendt mig to nye spil og en returlabel, men jeg kan jo nok forstå, at de skulle være kontaktet straks, så de kunne have klaget overfor posten.

Brev 18. Jeg forklarer for fjerde gang, at varen IKKE var beskadiget i posten, men problemet er at de sælger brugte (eller tilsvarende) varer.

Herefter gider de ikke svare mig.

Nogle dage efter modtager jeg det lovede, denne gang får jeg ét shrinkwrapped spil og ét uden skader, pakker de andre i medsendte kurver, og dropper det af på posthuset, mens jeg tænker på om jeg nogensinde vil handle hos Coolshop igen. Jeg ved ikke hvor tydeligt det skinner igennem ovenstående, men generelt opfatter jeg mange af deres breve som halvspydige og flabede - ikke at mine nødvendigvis er meget bedre, men forskellen er at jeg er kunden, og jeg har ret :) Allermest tænker jeg på, hvordan hvem-end der sidder et sted i systemet og bestemmer hvordan den slags skal gribes an, har udtænkt, at den form for fremgangsmåde kan betale sig?

For at starte med det hele basale, så har det her jo taget så meget energi og tid bare for dem, at det er langt dyrere end varenes værdi. Den var samlet 200,- kroner med porto, som vel er en 50'er, så de har 150,- i indtægt, skal måske deraf betale det halve til leverandøren, samlet fortjeneste 75,- Så skal der betales moms, skat og andre direkte udgifter og så er vi vel nede i højest 25,- kroner. Fantastisk forretning, selv hvis der ingen bøvl havde været overhovedet...

Så er der kunden. Han køber sikkert ikke noget i butikken mere. Jeg har ikke lige tal på hvor meget jeg har købt hos dem, men når man har købt 5.000 spil, så giver det jo alt i alt en del på årsbasis... De fleste køber ikke så mange, nej, men alligevel, er det så virkeligt værd at risikere at miste al fremtidigt salg på? Og det er selvfølgelig helt uden at regne på, hvad det har kostet mig.

Og der er jo også reklamen. Hvad mon det i sidste ende koster Coolshop at jeg skriver den her tråd og fortæller mine dårlige oplevelser med dem til alle mulige andre potentielle købere? Hvordan mon det alternativt havde set ud, hvis de bare havde rettet deres fejl med et smil - som jeg jo også ville have skrevet herinde - præcis som de burde have gjort. Hvordan kan en netbutik ikke være klar over, hvilken magt nettet har? Hvordan kan nogen sidde og regne ud (og det ved vi jo at de gør) at det her bedre kan betale sig?

Nu skal I ikke opfatte det her som en opfordring til boykot af Coolshop ;) eller noget i den retning. Jeg er slet ikke ude i dét ærinde. Jeg vil bare handle i butikker der fungerer, og jeg synes da det ville være rart om der var nogle flere danske af slagsen. I samme dage som det her foregik handlede jeg i Pro Shop, hvor jeg også købte et GBA-spil til 100 kroner. Det var pakket ind i en kæmpe papkasse fyldt med "luftplastic", så det ikke kunne tage skade. Jeg var meget imponeret, for man er jo vant til fladmaste GBA-æsker. Jeg købte også en masse RAM hos dem, som "jeg" præsterede (hej Daniel ;)) at købe i den forkerte model, hvilket jeg først opdagede, efter jeg havde haft det hele pakket ud og sat i maskinen. Her synes jeg egentligt det var rimeligt at jeg betalte et eller andet for at få det byttet til det rigtige, fordi det var min fejl, men det gjorde Pro Shop uden at blinke. Så nu køber jeg jo også i Pro Shop næste gang, omtaler dem pænt, og så er der vel også andre der køber hos dem.

Jeg hader helt vildt, at samfundet er domineret af folk, der altid tænker kortsigtet og prøver at score kassen her og nu, uden at tænke på, hvilke konsekvenser det har fremover. Jeg hader det, og jeg forstår det simpelthen ikke, for det er jo kun et spørgsmål om tid, før straffen kommer, og det går udover én selv. Det fortsætter jeg i hvert fald med at bilde mig selv og håber at jeg kan blive ved med, hvis jeg ikke skal ende al for kynisk og negativ...

/end rant
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ComradeComradeSkrevet 04/05-08 08:18 
Helt enig RJK, jeg fatter simpelthen ikke man vil udøve sådan en ringe service, da det uden tvivl er den dyreste service for dem selv, de yder. Jeg har aldrig forstået hvorfor internet butikker tør gøre den slags, da det jo virkelig ses tit med billige hardware butikker der udøver utrolig ringe service, da ordet jo spreder mange hundrede gange hurtigere end hvis det var i en fysisk butik.

Jeg tror helt sikkert ikke at det er ejernes hensigt at yde en så ringe service, blot at de er rigtig dårlige til at uddanne deres support medarbejdere.

Mht Coolshop har jeg selv indtil videre kun oplevet en positiv service, men man tænker da sig om en ekstra gang, næste gang man skal købe et spil på nettet, selvom det tit er billigere på Coolshop.
Spiller nu: Metal Gear Solid 4: Gun..., Grand Theft Auto IV, Race Driver: Grid
HyakotakeHyakotakeSkrevet 04/05-08 11:31, rettet 04/05-08 11:33 
Det var godt nok en kedelig affære, RJK!

Ikke at det har den store betydning, da butikken bør fremstå som en samlet organisation, men er alle dine mails blevet besvaret af samme person? Eller er du blevet cyklet rundt imellem en lang række folk? Hvis det kun er én person kunne man jo overveje at ringe til indehaveren og klage direkte over medarbejderens opførsel (hvis nu man virkelig vil grave rundt i det, af princip).

En god arbejdsgiver skulle jo på den baggrund tage forholdsregler og luge ud i evt. ikke-egnet/ikke-kompetent personale. Medarbejderen har jo påført butikken betydelig negativ omtale. Det ville jeg nok ikke kunne acceptere, hvis jeg havde en butik og som minimum skulle der er ekstrem opsang til vedkommende.

EDIT: (Jeg har købt en del X360-spil det sidste års tid, og der har aldrig været det mindste problem - alle har været shrinkwrapped splinternye og sendt i boblekuverter, så jeg har aldrig haft behov for at bruge deres kundeservice... eller skulle det skrives kunde-"service"?)
KTCKTCSkrevet 04/05-08 11:38 
Jeg er helt enig i dine pointer Rune, og i den sammenhæng vil jeg henvise til mine erfaringer med Microsoft, som jo er et af verdens største firmaer. Du kan finde detaljerne i andre tråde, men summa summarum har de behandlet mig endnu mere uprofessionelt og utilgiveligt end det jeg læser her.
Utallige brudte løfter, 1 år og 10 måneders behandlingstid og næsten 40 henvendelser fra mig, og selv om jeg af andre veje har fået kompensation, vil jeg stadig gerne have bekræftet, at deres system fungerer. For hvad gør jeg nu når den næste Xbox 360 beslutter sig for at dø?
De giver stadig løfter, og jeg venter stadig på en løsning.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
King ChaosKing ChaosSkrevet 04/05-08 12:32 
Jeg må sige at set i lyset af at Coolshop blev valgt som årets bedste spilbutik 2006 (på D3-messen)så lyder det her slemt. Jeg har aldrig haft problemer med dem, men jeg kan ikke forestille at det er ejernes intentioner at ting som disse skal være en del af firmaets image.
RJKRJKSkrevet 04/05-08 13:15, rettet 04/05-08 13:17 
Det var primært én supporter der svarede mig, men der var andre indeover. De har et åbent supportsystem, så alle deres supportere kan se og svare på en sag.

Jeg tror ikke på teorien om én "rådden" supporter, så derfor har jeg heller ikke tænkt mig at gøre noget, for at hænge vedkommende ud. Jeg tror at en butik af den størrelse (det er vel Danmarks suverænt største online-spilbutik) har et fast sæt regler for, hvordan man behandler service-sager. Og jeg ved jo at det her langt fra er første eksempel på nye spil af brugt kvalitet hos dem, så dét ligger der sikkert også en fast procedure for.

Som skrevet forsøgte jeg mere at sige noget generelt om service/butikker. Som KTC siger er det jo ikke fordi det her er voldsomt specielt eller unikt. Det er bare hvornår man gider gå igennem besværet, for sagsforløbet er jo ofte noget tilsvarende ovenstående, bare i længere eller kortere grad.

Jeg tror jeg selv har haft to andre sager, jeg har orket at følge op på, indenfor det sidste års tid. Den ene (kan ikke huske om jeg har gennemgået den herinde) var den "lokale" Merlin, som nægtede at der fandtes en spilrabat i forbindelse med Wii-lanceringen. Butikschefen i butikken ville hellere skændes med mig og stå og halvydmyge mig ved disken om min "selvopfundne" rabat, end at checke efter, om jeg havde ret. Efterfølgende fik jeg folk herfra til at tage billeder af tilbuddet (der selvfølgelig eksisterede), som jeg sendte til servicechefen i København, der så måtte ringe og irettesætte butikschefen, og sende mig et privat brev, så jeg kunne tage tilbage til butikken og få mine penge tilbage. Totalt meget besvær for mig for at få hvad jeg var berettiget til, på grund af ignorante og overlegne ansatte (i dette tilfælde så chefen selv).

Det andet tilfælde var for nyligt, hvor jeg købte frimærker i PostDKs onlinebutik - med deres seneste stribe af serviceforringelser, så er mange jo nødt til at gøre dét. Jeg fik bare aldrig mine frimærker, og blev senere ringet op af en anden person, der havde modtaget dem. PostDK havde altså sendt varen til en helt forkert adresse, 30 kilometer væk. Selvom min bestillingsprocess, ordrebekræftelse og alt andet havde den rigtige adresse, så kunne PostDK ikke se at det var deres problem, og mente groft sagt at jeg da bare kunne køre 30 km og hente mine 100 kroners frimærker hvor de nu havde sendt dem hen. Det absurde i sagen åbenlyst at det er postvæsenet selv, der ikke kan finde ud af at sende varerne til den rigtige adresse. Ultimativt fik jeg et nyt sæt frimærker, men først efter en masse mails og at jeg skulle vente på at de syltede sagen i uger af gangen.

Hvilket så bringer mig til en anden pointe. Tror de her butikker, at kunden er glad og tilfreds, når han efter måneders kamp får det, som han i første omgang bare skulle have haft uden tøven? Ingen af ovennævnte sager, og ingen andre jeg kan komme på, har efterladt mig nogen god følelse, selvom jeg har akkurat har endt med at få, hvad jeg skulle have. Hvorfor lægger PostDK ikke et ekstra ark frimærker med i kuverten og hvorfor giver Coolshop og Merlin* mig ikke et ekstra spil med? Så ville jeg jo have tænkt: OK, den her butik beklager sagens udvikling, og vil fortsat gerne have mig som kunde - de vil lægge sagen bag sig, så det vil jeg også. For et relativt beskedent beløb havde man sikret en kunde, men nej...

(*Merlin tilbød mig faktisk 10% rabat på ét Wii-spil, hvilket med priserne dengang havde betydet at jeg "kun" havde tabt 200 kroner ved at købe hos dem, fremfor at bestille på nettet - jeg benyttede ikke "tilbuddet")
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig