X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Fladskærm!


Svar
DommergaardDommergaardSkrevet 05/03-08 00:30, rettet 05/03-08 00:31 
Så fik jeg endelig en lejlighed og nu skal der købes et par fladskærme!

Jeg skal have en fladskærm i stuen 37-42", som skal bruges til gaming, film, mediecenter og tv. Den må koste ca. 10-15k. Jeg har set lidt på nogle af Panasonics plasmaTV'er, men er ikke helt solgt endnu. Hvad kan I anbefale?

Den anden skærm skal bare være i soveværelset... måske bare en 32"... Se hele indlægget
401 emne(r).
1 2 3 4 5 6 7 8 9 > »

Svar
DommergaardDommergaardSkrevet 05/03-08 00:30, rettet 05/03-08 00:31 
Så fik jeg endelig en lejlighed og nu skal der købes et par fladskærme!

Jeg skal have en fladskærm i stuen 37-42", som skal bruges til gaming, film, mediecenter og tv. Den må koste ca. 10-15k. Jeg har set lidt på nogle af Panasonics plasmaTV'er, men er ikke helt solgt endnu. Hvad kan I anbefale?

Den anden skærm skal bare være i soveværelset... måske bare en 32", som bare skal bruges til at se TV på. Så den skal ikke være for dyr.

Håber at I kan hjælpe mig med at træffe det bedste valg!
dpldplSkrevet 05/03-08 01:06, rettet 05/03-08 01:08 
Personlig venter jeg selv på 42pz85e fra panasonic. Som skulle udkomme meget snart. FullHD tv med "24hz" til blu-ray film(Mener det er Naiera der skrev noget om det, et lille stykke tid siden). Hørt deres px80 modeller skulle være rigtig god også, men det er så HD ready med midre contrast.

Og der nogen hjemmesider kører fælles køb på dem kan de være en del billiger. (f.eks flatpanels.dk)
Panasonic 37PX80E: 8.995,-
Panasonic 42PX80E: 9.895,-

Men som sagt venter jeg personligt på 85 modeller, da de skulle være op der ved pioneers tv´er. Håber prissen kommer ned på omkring de 15k i online/fælleskøk(eller import fra udlandet)
ALDRIG og jeg mener ALDRIG, skriv mit navn med store bogstaver :@Spiller nu: Dragon Age: Origins, Forza Motorsport 3 [Lim..., Borderlands
NaieraNaieraSkrevet 05/03-08 07:54, rettet 05/03-08 07:56 
Sonic.dk>
Den må koste ca. 10-15k.

Køb Panasonic. I det prisleje er det det eneste der er interessant, men det er så til gengæld også rigtig godt. PZ som dpl nævner er så med 1080p, og vil måske kunne passe indenfor dit budget. Alle de nye modeller har rigtig 24 fps gengivelse ved 48 eller 96Hz, så Blu-ray film vises uden 'judder'.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
nerosnerosSkrevet 05/03-08 08:07 
Judder?
Bashful Neophyte
NaieraNaieraSkrevet 05/03-08 08:12 
Når film vises ved 60Hz (som en NTSC dvd eller HD DVD/Blu-ray i alle regioner, over hele verden) introduceres der en mild 'hakken', som kaldes judder. Nogle kan se det, andre kan ikke.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
nerosnerosSkrevet 05/03-08 08:31, rettet 05/03-08 08:31 
Ah ok..! Håber ikke jeg kan se det ;-)

Men det lyder ret irreterende.
Bashful Neophyte
NaieraNaieraSkrevet 05/03-08 08:34 
Det er noget man har levet med i årtier i f.eks. Japan og USA. Det er bestemt ikke det store problem, som nogle gør det til, men på samme tid er det da rart at slippe af med, så man med Blu-ray kan slippe for både judder og den speed-up man får på PAL dvd-film.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Zzap!Zzap!Skrevet 05/03-08 09:55, rettet 05/03-08 12:01 
Uanset hvad Naiera siger, så har plasma skærme altså et flimmerproblem, også de helt nye modeller. Det var for mig den allerstørste fordel ved at gå fra gammeldags 50Hz til 100Hz/LCD; at slippe for den evindelige flimren.
Ved at købe plasma siger du ja til den igen.
Det kan udemærket være, at det kun er et problem for folk med "hurtige øjne", så tjek det lige ud i en butik først (kan bedst ses, hvis man se ser lidt ud af øjenkrogen på billedet, altså uden for den skarpe plet i øjet. Dæmpet lys gør efter min erfaring problemet værre, siden det forekommer ret ofte i en gennemsnitlig dagligstue så tag dét med i betænkningen).

Naiera>
Det er noget man har levet med i årtier i f.eks. Japan og USA. Det er bestemt ikke det store problem, som nogle gør det til, men på samme tid er det da rart at slippe af med, så man med Blu-ray kan slippe for både judder og den speed-up man får på PAL dvd-film.

Jeg tror næsten at jeg foretrækker judder, frem for 4% hurtigere film... :S
Helt ufatteligt at vi har skullet leve med forkrøblede film i så mange år. 4% er faktisk meget tydeligt hvis man kender den originale film godt, eller at der er en film hvor der sker meget, hurtigt.
Born to kill space
DommergaardDommergaardSkrevet 05/03-08 12:28, rettet 05/03-08 12:29 
Jeg tror også det bliver en af Panasonics modeller. Kravene til skærmen er, at der skal være en lav opdateringshastighed (max. 5), FullHD, DVB-T (men det er der vel i næsten alle TV efterhånden), og hvis muligt DVB-C. Har set på både PX og PZ fra Panasonic, men jeg hælder mest til PZ atm!

Har I evt. nogle links til nogle af de skærme I vil anbefale? Jeg kommer til at sidde små 3 meter fra TV'et, og jeg kender godt fingerreglen med at sætte et komma mellem tommertallet (42" -> 4,2 fra), men synes ikke helt det holder. Sidder man og spiller har jeg ikke noget imod et stort tv, især ved splitscreen osv. Hvad synes I selv om det? Altså hvis jeg alligevel skal have FullHD vil jeg jo ikke kunne se forskel på 720p og 1080p på et 37" hvis jeg er ~3 m væk. Jeg regner alligevel med at have skærmen i lang tid, så jeg vil ikke fortryde, at jeg har købt en skærm 5" for lille, og sparet et par tusinde. Så hellere få noget lækkert fra starten af, right?
JmogJmogSkrevet 05/03-08 12:31 
Mine øjne er ekstremt følsomme overfor 50hz, og der går ikke mange minutter, før de løber i vand, hvis jeg ser på sådan en skærm.

Med det 100hz mode min Panasonic PX71 har er vi dog så tæt på LCD's billedstabilitet at mine øjne igen kan slappe af, så helt at afvise plasma synes jeg ikke man skal.
JmogJmogSkrevet 05/03-08 12:33 
Jeg har en 42" og jeg sidder vel mellem 2,5-4 meter væk alt afhængigt af hvilken sofa jeg bruger. 4 meter synes jeg absolut er maksimum. Til spil foretrækker jeg at sidde 2,5 meter væk.
dpldplSkrevet 05/03-08 13:39, rettet 05/03-08 13:40 
http://www.ppradio.dk/default.asp?ID=233

Der kan du få kort oversight over pana´s nye modeller(fandt dem ikke på deres hjemmeside :S)
Som du kan se kommer der 3 PZ modeller denne omgang(Men personlig vil jeg ikke rør PZ8E).
Som sagt skal jeg have PZ85 modellen. Mener vejl. udsalg pris er 18k. Men internet pris bliver nok en smule laver, også kommer der vel måske også et fælleskøb(altid import også). Så kan den vel godt komme ned på de 15k(Prissen jeg håber den ender på)

Noget med man siger under 2 meter for en FullHD på 42". Og på 37 kan 1080p slet ikke betale sig(efter de "klogehoveder"). Nå ja pz85 er kun i fullHD. Så let for mig ><
ALDRIG og jeg mener ALDRIG, skriv mit navn med store bogstaver :@Spiller nu: Dragon Age: Origins, Forza Motorsport 3 [Lim..., Borderlands
SuperMikkelSuperMikkelSkrevet 05/03-08 13:51, rettet 05/03-08 15:26 
Jeg ved emnet er blevet debatteret til hudløshed, men hvor er et godt sted at handle tv, og gerne plasmaskærme på nettet.

PixMania skal man jo efter sigende holde sig fra mv. Så hvor tør man lægge sine kroner disse dage uden at blive eller føle sig snydt?
dpldplSkrevet 05/03-08 14:08 
Kommer nok an på hvad du er ude efter. Pixmania skal man holde sig fra. Getmore er også en af dem efter hvad jeg har hørt.(Lige selv sendt PC dele til reperation hos dem, håber det går godt!)

Sidder som geco.dk, krishav.co.uk(vis skal være import fra UK). Tro også du kan burge siger som danske hifi forummer bruger til fælleskøb, samt alle dasnke autoriseret Panasonic forhandler(vis det panasonic du er efter)
ALDRIG og jeg mener ALDRIG, skriv mit navn med store bogstaver :@Spiller nu: Dragon Age: Origins, Forza Motorsport 3 [Lim..., Borderlands
NaieraNaieraSkrevet 05/03-08 15:12 
Zzap!>
Jeg tror næsten at jeg foretrækker judder, frem for 4% hurtigere film... :S

Det gør jeg også.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
NaieraNaieraSkrevet 05/03-08 15:16 
Zzap!>
Uanset hvad Naiera siger, så har plasma skærme altså et flimmerproblem, også de helt nye modeller. Det var for mig den allerstørste fordel ved at gå fra gammeldags 50Hz til 100Hz/LCD; at slippe for den evindelige flimren.
Ved at købe plasma siger du ja til den igen.

Jeg forstår ikke hvorfor du synes det er så fantastisk stort et problem. Jeg har aldrig benægtet at man kan se 'flimmer' hvis man fokuserer et andet sted i lokalet, men hvis man kigger lige på apparatet, så er det godt nok at strække den, at sige at det er så forfærdeligt at kigge på et plasma tv. Alternativet er LCD, og det behøver jeg vist ikke skrive for meget om, hvad jeg synes om...

Og så er de fleste nye plasma tv i øvrigt 100Hz. Deriblandt de nye fra Panasonic. 24 fps gengives ved 48 eller 96Hz alt efter om man indstiller det til 50 eller 100Hz.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
NaieraNaieraSkrevet 05/03-08 15:23, rettet 05/03-08 15:24 
Sonic.dk>
Jeg kommer til at sidde små 3 meter fra TV'et, og jeg kender godt fingerreglen med at sætte et komma mellem tommertallet (42" -> 4,2 fra), men synes ikke helt det holder. S

Nej, det holder bestemt ikke. Sidder du 2 meter, eller længere, fra tv'et, så køb så stort som du har råd til. Inklusive 50"! Større er bedre. Det kan nok virke lidt stort til et dårligt analogt tv signal, selv på et godt plasma tv, men nu snakker du jo om DVB-T og DVB-C, så der bliver nok ikke de store problemer der.

Sonic.dk>
Så hellere få noget lækkert fra starten af, right?

Ja, som sagt, køb så stort som du kan strække tegnebogen til. 42" virker måske umiddelbart stort, men efter en time eller to virker det meget normalt.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
CoreCoreSkrevet 05/03-08 16:20 
Naiera>
Det kan nok virke lidt stort til et dårligt analogt tv signal

...og til en Wii.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
DommergaardDommergaardSkrevet 05/03-08 19:59 
Jeg arbejder selv i Merlin, så jeg kan bare bestille et TV hjem jeg gerne vil have, men skal bare have fundet frem til det rigtige. Jeg ved at Sony ikke laver 42", men 40" og 46" (selvf. også under/over). Har hørt at Pioneer stopper deres produktion af Plasma TV, så det bekymrer mig lidt. Jeg skal også bruge TV'et til at koble min bærbar til, så der vil LCD jo være bedst.

Hvad ville være godt af LCD-tv? Jeg har kommet lidt væk fra Samsung, og mere over til Sony. Deres X- og W-modeller er super fede, så dem har jeg kigget lidt på. Hvad har I af erfaringer med dem, og LCD generelt?
dpldplSkrevet 05/03-08 20:15 
Sonic.dk>
Har hørt at Pioneer stopper deres produktion af Plasma TV, så det bekymrer mig lidt.

Hvorfor skulle det være et problem? Efter hvad jeg ved har de enlig kun en meget lille del af market(nogen få % måske). Tro mere er fordi de ikke tjener nok, og deres høj pris iforhold til panasonic er nok lidt skyld i det.
Selv vis de stoppede ændre det enlig ikke noget for dsig? ><
ALDRIG og jeg mener ALDRIG, skriv mit navn med store bogstaver :@Spiller nu: Dragon Age: Origins, Forza Motorsport 3 [Lim..., Borderlands
NaieraNaieraSkrevet 05/03-08 21:02 
Sonic.dk>
Hvad ville være godt af LCD-tv?

Der findes ikke _gode_ LCD tv, kun variationer af dårlig. Desværre, for hvis producenterne strammede selen en smule, så kunne det godt være en del bedre end det er i dag.

Du har råd til Panasonic og din brug passer også fint til et plasma tv, ligesom i øvrigt LANGT de fleste andre mennesker derudes brug, så der er ingen grund til at kigge på LCD.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
NaieraNaieraSkrevet 05/03-08 21:06 
Sonic.dk>
Har hørt at Pioneer stopper deres produktion af Plasma TV, så det bekymrer mig lidt.

Klap nu lige hesten ;) Pioneer har så vidt vides meldt ud, at de stopper egenproduktion af 42" paneler, og køber disse fra andre producenter, for at fokusere på 50 og 60" med 1080p. Alt andet er rygter! Der holde pressekonference på fredag, hvor de forklarer deres fremtidige plasma-planer.

Og det betyder alligevel ikke en døjt for dig, som står og skal have tv i Q1 eller 2 af 2008, hvis Pioneer skulle vælge ikke at sende nye modeller på markedet fra f.eks. 2009 og fremefter.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
NaieraNaieraSkrevet 05/03-08 21:09, rettet 05/03-08 21:14 
dpl>
Tro mere er fordi de ikke tjener nok, og deres høj pris iforhold til panasonic er nok lidt skyld i det.

De sigter jo efter et helt andet marked end Panasonic. Pioneer har som mål at sælge 480.000 tv i år, mens Panasonic gerne vil sælge 5.000.000. Pioneer tjener selvfølgelig mere per solgte tv, og er i øvrigt et væsentligt mindre firma, alle divisioner inklusive, end Panasonic (tidligere Matsushita). I øvrigt melder diverse forhandlere af Pioneer 428XD-modellen ud, at de ikke kan få dem hjem ligeså hurtigt som de sælger, så helt skidt ser det skam ikke ud for hverken Pioneer eller plasma generelt.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
dpldplSkrevet 05/03-08 21:36 
Mente ikke det gik skidt for pioneer. Da jeg selv ikke tro på de er på vej ud(bare et dum rygte). Vis de var på vej ud, vi deres fremvisning af plasma på CES sgu har været en dum ide.

Selvom jeg ikke holder mig så meget opdateret som andre.(enlig kun når der skal købes jeg følger med. Også igen er du skyld i jeg kigget så meget på pana plasmas ><)

Men damn der kan være pris forskel på DK og andre lande. Håber krishav snart svarer, nysgerring i deres pris. (Set andet UK site der sælger(preorder) 42pz85 til det der svar til 11.000kr :S)
ALDRIG og jeg mener ALDRIG, skriv mit navn med store bogstaver :@Spiller nu: Dragon Age: Origins, Forza Motorsport 3 [Lim..., Borderlands
Zzap!Zzap!Skrevet 05/03-08 22:40, rettet 05/03-08 22:51 
Naiera>Og så er de fleste nye plasma tv i øvrigt 100Hz. Deriblandt de nye fra Panasonic. 24 fps gengives ved 48 eller 96Hz alt efter om man indstiller det til 50 eller 100Hz.

Det er 100Hz som i 100 fps. (ligesom de fleste LCD tv der bliver solgt i dag har), men de enkelte pixels skal stadig blinke for at vise lysforskelle (plasma er i virkeligheden en binær teknologi ei. enten tændt eller slukket).
Jo mindre lys der skal gengives, jo langsommere skal pixelsene blinke. Det er der intet der kan ændre ved (jo, long glow fosfor, men så trækker hurtige genstande også spor på skærmen).
Det betyder, at kontrast kanter og gradienter står og flimrer ret tydeligt (for folk der har øjne der er hurtige nok, that is).

Naiera>
Sonic.dk>
Hvad ville være godt af LCD-tv?

Der findes ikke _gode_ LCD tv, kun variationer af dårlig. Desværre, for hvis producenterne strammede selen en smule, så kunne det godt være en del bedre end det er i dag.

Med lidt kalibrering kan "spansk cirkus" farve/IQ indstillingerne nemt ordnes til det rigtig gode. Bedre end plasma på nogle punkter og dårligere på andre.
Det bedste er selvfølgelig at få en prof til at gøre det, men det koster kassen. De fleste HDTV har dog rigeligt med skalaer at indstille på, så man kan opnå et fornuftigt resultat.
Born to kill space
NaieraNaieraSkrevet 05/03-08 23:13, rettet 05/03-08 23:20 
Zzap!>
Jo mindre lys der skal gengives, jo langsommere skal pixelsene blinke. Det er der intet der kan ændre ved (jo, long glow fosfor, men så trækker hurtige genstande også spor på skærmen).

Jeg tror altså ikke du helt har fat i den lange ende her. Ja, plasma tv kan godt 'flimre' lidt når man fokuserer et andet sted i lokalet, men det er IKKE i de mørke områder på skærmen! Det er faktisk det stik modsatte.

Zzap!>
Med lidt kalibrering kan "spansk cirkus" farve/IQ indstillingerne nemt ordnes til det rigtig gode. Bedre end plasma på nogle punkter og dårligere på andre.

Nej, det kan det ikke. Er producenterne ikke interesseret i korrekt billedkvalitet, så kan du heller ikke klemme noget der ligner rigtig godt ud af tv'et. Du kan selvfølgelig gøre det bedre end ved de normalt vanvittige fabriksindstillinger LCD tv kommer med, men det kommer ikke op på siden af f.eks. et kalibreret Panasonic plasma tv. Eller sågar i nærheden, hvad angår langt de fleste modeller derude. Samsung skulle have lavet en der var rimeligt fornuftig, men meget dyrere end f.eks. Panasonic plasma, og stadig ikke ligeså god. Især ikke nu hvor 11. generation har et _rigtig_ godt sortniveau, af den brugbare slags der ikke knuser alle detaljerne i mørke scener, som igen giver baghjul til alt andet end Pioneer.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
NaieraNaieraSkrevet 05/03-08 23:19 
Zzap!>
Det er 100Hz som i 100 fps. (...)

Snakker du nu om sådan noget interpolerings-cirkus? Dét er da for alvor at vinke fuldstændig farvel til noget der bare minder om god billedkvalitet.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
DommergaardDommergaardSkrevet 12/03-08 11:53 
Nu er jeg meget tæt på at købe et tv. Det ender nok med at blive et Samunsg 40". Det jeg har set på lige nu er fra F-serien, men hvad er den helt store forskel på F- og M87-serien? Ved der er bedre kontrast på F-serien, men hvad er den store forskel ellers?
NaieraNaieraSkrevet 12/03-08 12:35, rettet 12/03-08 12:37 
Sonic.dk>
Det ender nok med at blive et Samunsg 40".

Hvorfor, om jeg må spørge? Din brug passer ellers fint til plasma, og de nye fra Panasonic giver, som sædvanligt, samtlige LCD tv på markedet baghjul. Du får _væsentligt_ mere for pengene, hvis du smider 15k efter et Panasonic plasma, end ved et hvilket som helst andet tv på markedet.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
DommergaardDommergaardSkrevet 12/03-08 13:11 
Hvad er det præcis for en model du snakker om så? Jeg vil jo også gerne sætte min computer til skærmen, det er en del flottere på LCD.
NaieraNaieraSkrevet 12/03-08 15:09 
Panasonic har jo flere nye modeller på vej med 'Fuld HD'. Sådan et kan du snildt passe ind i et budget på 15k.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
DommergaardDommergaardSkrevet 12/03-08 15:56 
Jah, men jeg flytter ind i min nye lejlighed om 2 uger, så skulle gerne have købt en skærm indenfor de næste par uger. Vil gerne have det hele klar inden min fødselsdag d. 14/4, så jeg kan have vennerne over og se en færdig lejlighed. Stortset alt er købt ind pånær fladskærmen! :)

Har set på på PX- og PZ-serierne fra Panasonic, men det er nok også mere fordi jeg kan få 25 % på fladskærme der hvor jeg arbejder, og der får vi Samsung LE 40 F 86 i næste uge! Så den kan jeg få til lidt over 10k i stedet for 15k!
NaieraNaieraSkrevet 12/03-08 16:52 
Så du vil lade billedkvaliteten lide i de næste fem år, indtil du skifter tv'et ud med et nyt, fordi du bare _skal_ have det indenfor et par uger, og ikke kan vente lidt længere?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RaGeRaGeSkrevet 12/03-08 16:58, rettet 12/03-08 16:58 
Jeg kan kun give Naiera ret i, at hvis du vil have et ordentligt billede, så kommer du ikke uden om Panasonic/Pioneers plasma tver.
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
lightyear dklightyear dkSkrevet 12/03-08 19:20, rettet 12/03-08 19:21 
Og de fatter stadigvæk ikke, at der er nogle der simpelthen synes at de gode lcd skærme giver et markant flottere billed end Pioneer og Panasonic.

Og ja har en del film freaks venner der købt dyre pro Pioneer skærme til 30000- 40000 kr inde for det sidste tid, og jeg og et par stykker inde fra venne gruppen synes stadigvæk Phillips lcd skærmen til 28000 kr står flottere, at det ikke er det mest korrekte billed i følge pro folk, gør ikke Phillipsen dårligere, nej vi synes stadigvæk at phillipsen er klart bedre.

Desværre drenge der er altså ingen facit der gør op med hvad folk kan li, de fleste herfra er kyndige folk der overvejer og kommer med deres svar ud fra objektive tanker, og desværre er der stadigvæk pros og cons på fladskærme, derfor vil der aldrig være en skærm to rule them all.

At der er klart flere af de kyndige skærm testere, der skriver at Pioneer nok er det bedste man kan få fat i, gør det stadigvæk ikke bedst for alle.
are you CHICKEN?
DommergaardDommergaardSkrevet 12/03-08 19:34 
Naiera>
Så du vil lade billedkvaliteten lide i de næste fem år, indtil du skifter tv'et ud med et nyt, fordi du bare _skal_ have det indenfor et par uger, og ikke kan vente lidt længere?

Det er måske lidt voldsomt. Langt de fleste personer har faktisk LCD-fjernsyn, og jeg har læst flere steder, at de er mindst lige så flotte efterhånden.

F-serien fra Samsung skulle efter sigende også være super flotte i billedet. Nogen som har et LCD-tv der kan gøre mig "rolig" igen? Er det virkelig så stor en forskel? Af hvad jeg kan se i vores butik, så synes jeg ikke der er nogen speciel forskel.

Naiera, kan du ikke lige give mig forskellen så? Du taler i hvert fald meget for Plasma. :)
NaieraNaieraSkrevet 12/03-08 19:44, rettet 12/03-08 20:32 
lightyear dk>
Og de fatter stadigvæk ikke, at der er nogle der simpelthen synes at de gode lcd skærme giver et markant flottere billed end Pioneer og Panasonic.

Der er nogle der har forstået, at målet ikke er et 'flot' billede, men et korrekt billede. Groft sagt kan man sige, at gode LCD tv kan vise et flot billede forkert, mens de gode plasma tv kan vise et godt billede rigtigt. Det kan godt være at et hammerdyrt Philips tv med vildt forskruede farver kan give et 'flot' billede, men er det nu også fedest i længden? Hvis man går en smule op i at se film, så bør målet også være at gengive dem så korrekt som muligt, så det du ser er det instruktøren vil have du skal se. Hvis man fratager instruktøren muligheden for at vælge hvordan hans film kommer til at se ud, så går man ind og ødelægger det kunstværk han har brugt hundredevis af timer på, og man nedsætter også væsentligt ens personlige nydelse af filmen. Hvis man vil have det meste ud af sine film (og spil og tv-udsendelser), så bør man gå efter _korrekt_ gengivelse, og ikke hvad man nu tilfældigvis synes er 'flot' gengivelse.

Tænk nu hvis man har indstillet sit display, så 30 Days of Night (en film der groft sagt har tre farver, især i udendørscenerne: hvid, grå og blodrød) ligner Knocked Up; så får man jo ikke halvdelen af den oplevelse filmen lægger op til! Alt man putter på sin skærm er lavet efter de gældende standarder (PAL, NTSC og HD), og det er bestemt ikke tilfældigt, hvordan tingene ser ud. Instruktøren (eller producenten af en tv-udsendelse) har en meget præcis idé om, hvordan tingene skal se ud, men det ødelægges desværre hvis man udsætter materialet for et LCD tv der er indstillet i vildens sky.

lightyear dk>
Og ja har en del film freaks venner der købt dyre pro Pioneer skærme til 30000- 40000 kr inde for det sidste tid, og jeg og et par stykker inde fra venne gruppen synes stadigvæk Phillips lcd skærmen til 28000 kr står flottere, at det ikke er det mest korrekte billed i følge pro folk, gør ikke Phillipsen dårligere, nej vi synes stadigvæk at phillipsen er klart bedre.

Jamen, så ved I bare ikke nok om hvad korrekt billedgengivelse er for en størrelse. Det har nok en del at gøre med, at I aldrig er blevet udsat for et noget nær korrekt billede (også Pioneer kræver kalibrering, før man får det ud af skærmen, som den reelt er i stand til), hvilket selvfølgelig er en skam. Det handler ikke om, at stille to skærme ved siden af hinanden, og så pege på det der har de vildeste farver. Det får man _ikke_ den bedste filmoplevelse ud af.

lightyear dk>
Desværre drenge der er altså ingen facit der gør op med hvad folk kan li, de fleste herfra er kyndige folk der overvejer og kommer med deres svar ud fra objektive tanker, og desværre er der stadigvæk pros og cons på fladskærme, derfor vil der aldrig være en skærm to rule them all.

Hvis jeg var typen der indgik væddemål, så ville jeg vædde på, at hvis du og dine homies blev udsat for et godt, korrekt billede, uden et overskruet LCD tv ved siden af, så ville også I lære, at det ikke handler om pang-farver og den slags, men at film har et bestemt look af en årsag, og at det er skærmens job at formidle instruktørens budskab videre til seeren, ikke seerens job at skrue på skærmen, så halvdelen af oplevelsen forsvinder, i den dårlige smags tjeneste.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
NaieraNaieraSkrevet 12/03-08 19:47, rettet 12/03-08 19:57 
Sonic.dk>
Det er måske lidt voldsomt. Langt de fleste personer har faktisk LCD-fjernsyn, og jeg har læst flere steder, at de er mindst lige så flotte efterhånden.

Men det er de ikk' :) At langt de fleste har LCD tv betyder så absolut heller ikke, at det er det bedste. Mange har f.eks. en forestilling om, at alt over 32" er farligt, og plasma laves desværre kun ned til 37". Jeg kan forsikre dig om, at der ikke findes et LCD tv, der gengiver billeder ligeså godt og korrekt som et Panasonic plasma tv. Og ingenting kommer så meget som tæt på Pioneer, men grundet omtalte budgetbegrænsninger er det desværre udelukket i dit tilfælde.

Når du ingen forskel kan se i butikken, så har det nok en del at gøre med, at samtlige tv I har stående, står i fabriksindstillingerne. Disse kan overhovedet ikke bruges til at vurdere hvor gode fjernsynene er. Sådanne indstillinger er gerne VILDT pumpede, for det sælger godt når farverne skriger højere end de andre i butikken. Det sutter bare numse i længnden; det er bestemt ikke sådan et billede, man har lyst til at have hjemme i stuen.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
DommergaardDommergaardSkrevet 12/03-08 20:03 
Åha, Naiera! Du gør det her svært for mig! :) Var lige så begejstret for Samsungs F-serie! Samsung har jo også lavet Game-Mode i samarbejde med Microsoft, hvilket optimerer billede og lyd til den bedst mulige oplevelse! Det er da nice nok!? Det er lige en model jeg er hooked på lige nu! Mener også at Samsung har en nultolerance hvad angår pixelfejl, hvilket jeg også meget gerne vil have.

Hvis du stod med ca. 15k i hånden og skulle ud at have et tv nu, hvad ville du så vælge? Ja, Panasonic, men hvilken model? Nu og her!
fumfumSkrevet 12/03-08 20:27, rettet 12/03-08 20:27 
Jeg kan også sige god for et panasonic plasma. Har selv et "37, og kun i opløsningen 1024x728.
Men xbox360, dvd, og digitalt tv direkte fra antennen, ser hammergodt ud på tv'et.
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
NaieraNaieraSkrevet 12/03-08 20:35, rettet 12/03-08 20:42 
Sonic.dk>
Samsung har jo også lavet Game-Mode i samarbejde med Microsoft, hvilket optimerer billede og lyd til den bedst mulige oplevelse! Det er da nice nok!

Det der Game Mode halløj er en fis i en hornlygte. Spil skal, ligesom film, gengives med de korrekte farver, og med alle mulige 'forbedringsfiltre' slået fra. Hvis 'Game Mode' rent faktisk gør noget positivt, som man ikke kan opnå med andre indstillingsmuligheder på tv'et, så er det bare ikke designet godt nok.

Sonic.dk>
Hvis du stod med ca. 15k i hånden og skulle ud at have et tv nu, hvad ville du så vælge? Ja, Panasonic, men hvilken model? Nu og her!

Panasonic TH-42PX80 til 9988,- + 2800,- for en professionel kalibrering. Uanset om du køber Pioneer eller Panasonic, så skal det kalibreres af en, der ved hvad han har med at gøre. Kalibreringen virker måske dyr, men vil man have de meste ud af det stadig relativt dyre tv, så må man regne prisen på kalibrering med fra starten.

Men jeg ville vente på f.eks. PZ80, 85 eller 800. Et af dem burde stadig passe i dit budget, inklusive kalibrering, og der skulle sortniveauet gerne være en tand bedre, samt de har den der forjættede højere opløsning.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
jaesjaesSkrevet 12/03-08 21:04 
Naiera>
Mange har f.eks. en forestilling om, at alt over 32" er farligt, og plasma laves desværre kun ned til 37".

LG har lavet et i 32". Men det er selvfølgelig rigtig nok ikke et normalt syn i butikkerne, at se plasma under 37".
NaieraNaieraSkrevet 12/03-08 21:26 
Ja, de skulle have lavet et for nyligt, men det kom aldrig på markedet. Der har selvfølgelig også været 32" plasma tv tidligere, men de har ikke været HD, og ofte ikke specielt gode i det hele taget. F.eks. Sony outsourcede de plasma paneler de brugte, og lavede nogle efter sigende mildest talt uheldige tv med dem.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
DommergaardDommergaardSkrevet 16/03-08 20:24 
Naiera>
Men jeg ville vente på f.eks. PZ80, 85 eller 800. Et af dem burde stadig passe i dit budget, inklusive kalibrering, og der skulle sortniveauet gerne være en tand bedre, samt de har den der forjættede højere opløsning.

Nu har jeg læst et par anmeldelser af PX80, og den får rigtig meget ros. Skulle være super god billedkvalitet. Det eneste der irriterer mig lidt er den lave opløsning! Hvornår kommer de tre ovenstående modeller?
MrCaseMrCaseSkrevet 16/03-08 20:34 
Aaaaarrhh.. helt ærligt. En kalibrering på et tv hvor man måske kun kan indstille lys,kontrast,sharpness,farve-mætning.... er det ikke gråspurve med kanoner? Man kan vel forsøge sig med dvd essentials først... Eller er det mig der er helt naiv?
Have you considered sucking less?
dpldplSkrevet 16/03-08 21:00 
Sonic: www.krishav.co.uk hvor jeg regner med smuppe min 42PZ85 fra siger i slutning af denne måned til 11500kr (her hjemme bliver den nok 16.000kr)

MrCase: når de snakker om det. Er det ikke kun de små indstillinger som alle kan lave. Men derimod om en pro, hvor det hele gøres med dyrt udstyre. Vis flest folk kunne pille ved samme service menu, vil flest normale folk ødelægge deres tv.
Noget i den stil.
ALDRIG og jeg mener ALDRIG, skriv mit navn med store bogstaver :@Spiller nu: Dragon Age: Origins, Forza Motorsport 3 [Lim..., Borderlands
NaieraNaieraSkrevet 16/03-08 21:07, rettet 16/03-08 21:09 
MrCase>
Aaaaarrhh.. helt ærligt. En kalibrering på et tv hvor man måske kun kan indstille lys,kontrast,sharpness,farve-mætning.... er det ikke gråspurve med kanoner? Man kan vel forsøge sig med dvd essentials først... Eller er det mig der er helt naiv?

Ja, det er du vist. Hvor meget erfaring har du med at kalibrere tv? DVE gør det jo ikke alene; du skal selv skrue på indstillingerne, og vide hvad du gør. Den professionelle kalibratør bruger også måleudstyrer, samtidig med at han på f.eks. Panasonics plasma tv indstiller på gråskalaen, som findes i en skjult menu, hvilket gør en stor forskel i forhold til hvis man bare skruer på de få indstillinger, der umiddelbart står til rådighed.

Jeg havde faktisk ramt usædvanligt godt, da jeg i sin tid selv skruede på mit tv, men der var alligevel en synlig forbedring, efter Otto var smuttet igen.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
DommergaardDommergaardSkrevet 16/03-08 21:32 
dpl>
Sonic: www.krishav.co.uk hvor jeg regner med smuppe min 42PZ85 fra siger i slutning af denne måned til 11500kr (her hjemme bliver den nok 16.000kr)

MrCase: når de snakker om det. Er det ikke kun de små indstillinger som alle kan lave. Men derimod om en pro, hvor det hele gøres med dyrt udstyre. Vis flest folk kunne pille ved samme service menu, vil flest normale folk ødelægge deres tv.
Noget i den stil.

Okay. Har du erfaringer med dem? Det er ellers en super pris! Ser rigtig lækkert ud det tv! :)
dpldplSkrevet 16/03-08 21:50, rettet 16/03-08 21:51 
Har ikke selv erfaring med dem. Men derimod læst masser dansker som har (Siden han har solgt flere hundred pioneers til DK)

Altså så siges UK modeller måske for et problem med analog signal og måske dansk subs på digital, hvis man bruger indbygget tuner. Med digital fra yousee eller andre med selector box fjerner jo problemmet. såå

Men PZ85 skulle også blive billigt i Tyskland.(Så skulle analog signal problemmet være væk. Men helt ærlig det jo kun et meget lille problem anyway)
ALDRIG og jeg mener ALDRIG, skriv mit navn med store bogstaver :@Spiller nu: Dragon Age: Origins, Forza Motorsport 3 [Lim..., Borderlands
DommergaardDommergaardSkrevet 16/03-08 22:01 
Hmm... er lidt skeptisk overfor at købe så store ting på nettet! Hvad er Panasonics politik angående pixelfejl? Hvornår kommer tv'et egentlig til Danmark?
401 emne(r).
1 2 3 4 5 6 7 8 9 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig