X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

AMBR -> dRxLaX


Svar
dRxLdRxLSkrevet 22/02-08 19:14 
Så er det officielt, mit bachelorprojekt på datalogi kommer til at handle om at færdiggøre dRxLaX og få det ud på alle mulige platforme. Man kan læse mere om hvordan det skal foregå på min blog på dikutal.dk.
Sproget AMBR som jeg skal udvikle, vil selvfølgelig også kunne bruges til at implementere andre spil, men det kommer i anden række, i første omgang handler det om dRxLaX.
Da de fleste af jer ikke er studerende på DIKU, kan I ikke kommentere direkte på blog-indlægget, men jeg håber da at et par stykker af jer er interesserede nok til at skrive lidt med mig om emnet i denne tråd.

Mit annoncerende blog indlæg på dikutal.dk
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
WehnerWehnerSkrevet 22/02-08 19:19 
Det bliver spændende at følge med i. Men sørg lige for, at bloggen kan læses ordentligt i IE også - det må sende et godt signal, nu du alligevel skal arbejde med Windows :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
happyEDhappyEDSkrevet 22/02-08 19:20, rettet 22/02-08 19:21 
Lyder spændende har faktisk aldrig prøvet dit spil, ser frem til at prøve.
Er der nogle steder jeg kan se billeder eller video af spillet, det du nåede dengang.

Hvilke platforme have du tænkt dig at udgive på.
Spiller nu: Alan Wake, League Of Legends, Super Mario Advance 3: ...
dRxLdRxLSkrevet 22/02-08 19:26, rettet 22/02-08 19:34 
happyED>
Alt hvad du spørger om er at læse i den tekst jeg linker til.

Wehner>
Det er et ny-lanceret site, vi har en ansat udvikler der er sat til at tage sig af IE6 kompatibilitet. Men du har da adgang til bedre browsere har du ikke?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
happyEDhappyEDSkrevet 22/02-08 20:20, rettet 22/02-08 20:25 
Jeg kan ikke læse det hele, for der er fejl på siden.

Og gad godt se noget gameplay video da jeg ikke ved helt hvad det går ud på.
Spiller nu: Alan Wake, League Of Legends, Super Mario Advance 3: ...
dRxLdRxLSkrevet 22/02-08 20:24 
Nej nej der er ingen fejl på siden, fejlen er at du bruger IE6.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
WehnerWehnerSkrevet 22/02-08 20:42 
Hihi :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
happyEDhappyEDSkrevet 22/02-08 21:09 
Tja ved ikke lige om det så er min fejl.. :)
Man burde vel lave en side der kan ses af alle.
Spiller nu: Alan Wake, League Of Legends, Super Mario Advance 3: ...
dRxLdRxLSkrevet 22/02-08 21:14, rettet 22/02-08 21:14 
Jeg siger ikke at fejlen er din skyld, men jeg påpeger at årsagen til at du ikke kan læse siden er at du bruger en fejlbehæftet browser.

Som jeg også svarede Lasse, er det dog noget vi vil udbedre snarest.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
McBrainMcBrainSkrevet 22/02-08 21:20 
Fra Synopsen:
dRxL>
5. Skrive rapporten
Det bliver trivielt, den skriver sig selv den sidste nat før afleveringen.

Jeg holder med dig :)

God arbejdslyst.
Nintendo is what Genesisn't.Spiller nu: Earth Defence Force 2017, Limbo, Railroads!
ChronoChronoSkrevet 22/02-08 21:26 
Det lyder spændende. Jeg vil da klart følge med.

Og god arbejdslyst - du får da travlt hvis du skal være færdig til sommer?
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
dRxLdRxLSkrevet 22/02-08 21:56 
Chrono>
Og god arbejdslyst - du får da travlt hvis du skal være færdig til sommer?

Egentlig ikke. Som det fremgår af synopsen oversætter jeg i første omgang fra AMBR kode til .NET C# kode. At oversætte til et andet programmeringssprog var min vejleders gode idé, selv havde jeg tænkt at oversætte direkte til x86 assembler (av av), og så ville jeg have haft problemer.
dRxLaX er et relativt simpelt spil fra et kodesynspunkt, og det sprog jeg skriver bliver også ret simpelt.
Og så er jeg pisse god til at skrive C# kode =)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
WehnerWehnerSkrevet 22/02-08 21:59 
Hvis du skal have musik til spillet så har jeg et rigtig godt samarbejde med keyboard-spilleren i mit band, og vi kan indspille med ok lyd efterhånden. Eksempler ligger på vores myspace: http://www.myspace.com/RockyRaccoonBand

Det er jo ren popmusik, men vi er mere alsidige end det og kunne sikkert sagtens lave noget godt instrumentalt. Skriv hvis det evt. har interesse.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
ElgenElgenSkrevet 23/02-08 13:27, rettet 23/02-08 13:29 
Lyder superspændende med et domænespecifikt sprog til spil.

Ideen med multiplatformudvikling er jo ikke ny (kig fx. på IO's Glacier Engine), men et dedikeret sprog; det bliver sjovt at følge projektet.
Er selv gammel DIKU-mand, hvem er din vildleder?

EDIT: Dumme mig der ikke læser ordenligt; kan se nu at det er Torben; sej TOPPS-mand };-)
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
ChronoChronoSkrevet 23/02-08 13:45, rettet 23/02-08 13:45 
Forresten, i Game Developer bladet fra august 2007 er der en artikel om domæne specifikke sprog og spil. Ikke voldsomt dyb, men som en reference til at der før er gjort lignende tanker indenfor spiludvikling kunne du måske bruge den.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
SumezSumezSkrevet 25/02-08 09:01 
Firefox har fejl, ligesom IE har det. Jeg synes faktisk det er ret pinligt at en institution som DIKU ikke kan lave en side med et så simpelt design, der fungerer fint i begge browsere.
At skyde skylden på IE og sige at det er dens egen skyld, er ikke skide professionelt. Man må forholde sig til sin målgruppe, og jeg har aldrig været ude for fejl i IE, der har gjort det umuligt at lave noget der virker. Allerhøjst en alternativ (og ikke nødvendigvis forkert) fortolkning af HTML-koden.
Og ja, jeg arbejder med det her til daglig. :)

Beklager off-topic.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ElgenElgenSkrevet 25/02-08 10:00, rettet 25/02-08 10:00 
Sumez>
At skyde skylden på IE og sige at det er dens egen skyld, er ikke skide professionelt.

DIKU? Professionel? lol!
Som gammel DIKUneser, kan jeg kun sige at du gør der alt alt for høje antagelser på det punkt };-)

EDIT: Beklager igen en offtopic!
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
dRxLdRxLSkrevet 25/02-08 10:39 
Dikutal.dk er ikke DIKU, men en studenterorganisation af frivillige studerende under DIKU. Det I ser er et eksempel på det muliges kunst, altså hvad vi kunne nå inden lanceringen.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
ElgenElgenSkrevet 16/06-08 12:19 
Har du en blog eller noget hvor du skriver lidt om hvordan projektet skrider frem engang imellem?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
dRxLdRxLSkrevet 16/06-08 23:08 
Det er gået lidt i stå med det, da der skete en masse uventede ting i mit liv. Den nye deadline hedder jul 2008. Skriver her når der igen er udvikling i sagen.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RJKRJKSkrevet 16/06-08 23:16, rettet 16/06-08 23:17 
Kvinder... ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
dRxLdRxLSkrevet 25/01-09 18:15, rettet 25/01-09 18:28 
Så er jeg i gang igen, den aften skulle jeg have leget med shader-programmering, men kom til at spille photoshop i stedet for.
Jeg tog følgende meget gamle skitse til et spillerskibs design
AMBR -> dRxLaX
og lagde skygger på den for at gøre den mere rummelig:
AMBR -> dRxLaX.

Min tanke er så at jeg vil lægge den samme skygge på mange forskellige farver og på den måde tegne mange forskellige spillerskibe.

AMBR -> dRxLaX
AMBR -> dRxLaX
AMBR -> dRxLaX
AMBR -> dRxLaX
AMBR -> dRxLaX
AMBR -> dRxLaX
AMBR -> dRxLaX
AMBR -> dRxLaX

Jeg er ikke nogen photoshop ekspert og heller ikke 100% tilfreds med skibet, så hvis der er nogen der har lyst til at komme med et bedre bud, enten ud fra mit første rids eller et helt originalt koncept så synes jeg det ville være fedt. Om ikke andet så kan der være mere én slags fly i sådan et spil.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
dRxLdRxLSkrevet 25/01-09 18:21 
AMBR -> dRxLaX
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SumezSumezSkrevet 25/01-09 18:42 
Hvor stor opløsning (pixels*pixels) skal du bruge evt. forslag i? :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dRxLdRxLSkrevet 25/01-09 20:33, rettet 25/01-09 23:50 
Jeg hælder mest til at have et fly der bestå af nogle simple former, så det lettere kan skaleres uden at blive for grimt. Det er i hvert fald det jeg har forsøgt.

Hvis man ser på et oprindelige dRxLax så var spillerflyene indeholdt i en diameter på 12pixels når spillet kørte i en opløsning på 640*480px, så der er lidt af en udfordring i at lave noget der ikke bliver totalt mudret når vi kommer derned. Omvendt skal man også tænke på at man i en 1080p med samme forhold imellem antal linier spillerstørrelse opløsning vil have en diameter på ca. 27 pixels at tegne noget indenfor. Man kunne nok godt strække dette til at være en 32pixels diameter.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SumezSumezSkrevet 25/01-09 23:28 
Men det er stadig pixelgrafik, right?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dRxLdRxLSkrevet 25/01-09 23:41 
Jo, men du skal regne med at det bliver roteret, skaleret og farvet af hardwaren.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
dRxLdRxLSkrevet 26/01-09 03:00, rettet 26/01-09 10:36 
Jeg har nu lavet en lille fjollet xna applikation i et forsøg på at illustrere hvordan jeg tænker at flyene skal tegnes i dRxLaX.
Hvis man lægger lægger .tga filer i undermappen Content\textures vil de blive medtaget i samlingen af teksturer der kan skiftes imellem. På den måde kan man teste hvordan det man tegner vil se ud.
Programmet bruger følgende taster

Pil op: zoom ind
Pil ned: zoom ud
Pil højre: roter med uret
Pil venstre: roter mod uret
C: Skift farve
Space: skift til næste tilgængelige tekstur (default 2 forskellige)
1: Zoom til 32pixels bredde
2: Zoom til 48pixels bredde
0: Zoom til fuld opløsning

Jeg er lidt i tvivl om hvad programmet kræver af installeret software for at køre. Men .Net 3.0 og XNA er nok ikke helt ved siden af.

Download og test
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
ElgenElgenSkrevet 26/01-09 06:26 
Øh:

Play:Right > Fejl
Der opstod en fejl. 400: Ulovligt request.
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
dRxLdRxLSkrevet 26/01-09 10:37 
Ja, trætte mig. Bedre nu.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
dRxLdRxLSkrevet 26/01-09 11:55 
Så fandt jeg en form der fungerer godt med skalering. Jeg skulle bare fjerne de stærkt optrukne hvide linier, der gav anledning til en hel del aliasing ved nedskalering.

Jeg har været lidt hurtig og grov i photoshop:
AMBR -> dRxLaX

Det skalerer og roterer ganske udmærket, som f.eks. her i 32px diameter:
AMBR -> dRxLaX

og selv i ca. 15px diameter:
AMBR -> dRxLaX
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
ChronoChronoSkrevet 26/01-09 12:42 
Jeg er ikke så vild med de der gradienter det er farvelagt med - de gør det svært at se flyet.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
SumezSumezSkrevet 26/01-09 13:35 
Jeg synes heller ikke gradienterne formår at ligne skygger. Derfor jeg godt kunne tænke mig at komme med et forslag når jeg lige får nogle minutter til at lege med Photoshop :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 26/01-09 14:03, rettet 26/01-09 14:13 
Jeg kan godt lide formen - og det ligner jo et plekter :) - og gradiering og skygger er egentlig fint nok udført, synes jeg. Men jeg kan godt se, at det nok kan gøres endnu bedre.

Men forfald nu ikke til noget geo-wars - dvs. ingen geometriske fly/fjender eller vektor-agtig grafik. Der er vist rigeligt ude af den slags både kommercielt og som freeware :)

EDIT: Efter et ekstra kig, er jeg enig med Chrono i, at konstrasten ikke er helt god.
dRxLdRxLSkrevet 02/03-12 22:12 
Heh, havde helt glemt de plextor agtige mockups. Nu hvor jeg har lidt bedre begreb om hvad man kan med en pixel-shader, tror jeg de kan blive alletiders i spillet. Selvfølgelig skal jeg da eksperimentere med virkelig lækkert skaleret (ie masser af anti-aliaserende texture-sampling) og roteret 2d-grafik =)

I øvrigt lidt sjovt at jeg i mit over 3 år gamle indlæg ovenfor nævner at jeg skal til at kigge lidt på shader-programmering, når jeg først fik det gjort natten mellem lørdag og søndag til SSKT8. Som man kan se her: http://s15.photobucket.com/albums/a354/juggernaut7500/SSKT8/?action=view¤t=DSC03210.jpg og her http://s15.photobucket.com/albums/a354/juggernaut7500/SSKT8/?action=view¤t=DSC03196.jpg

Kom også til at lave en "vanity-search" på dRxLaX, og fik lidt en klump i halsen da jeg så hvor højt i hvert fald to personer agter min lille kreation fra den gang, måske lidt for fint selskab at komme i?

http://www.digitpress.com/forum/showthread.php?119072-Best-Dreamcast-Multiplayer-Games

Status er at jeg har skrevet stort set hele spillets funktionalitet færdig i python + SDL/pygame, men der er lige nogle småting omkring hvilket software miljø det kører I (X11+GLUT) som jeg ikke helt tilfreds mht. at bede jer installere for at prøve. Når det er fikset tænker jeg at gå over til åben rapid-prototyping hvor jeg koder et par timer på det her og der og deler så snart der er mærkbare forandringer.

I den nye version kan man i øvrigt være rigtig mange spillere, pt. 9 begrænset af det antal spillerfarver jeg har defineret, men antageligvis endnu flere. På min mac kan jeg tilslutte op til 7 PS3 kontrollere via bluetooth og i hvert fald 4 trådløse xbox360 kontrollere via sådan en trådløs modtager: http://bit.ly/xA9B4s måske flere med flere modtagere.

Så dér!
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
dRxLdRxLSkrevet 02/03-12 22:13 
De af jer der har xbox 360 controllere i huset bør i øvrigt overveje at anskaffe jer sådan en trådløs modtager til jeres PC'er. De koster ikke 2 potter pis og kan bruges til andet end mit spil ;)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SumezSumezSkrevet 03/03-12 10:36 
Da jeg ledte efter en i sin tid, kostede den temmelig mange potter pis.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BazeBazeSkrevet 03/03-12 11:00 
Denne her har jeg og virker helt efter hensigten. Dog foretrækker jeg en PS3 controller med MotionJoy, som tillader at emulere PS3 controller, som var det en Xbox 360 controller, og dermed virker med alle de der fancy GFWL titler. Men det er en længere historie :P

Link...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig