X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Japansk for begyndere


Svar
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 13/02-08 18:13 
Jeg har sat mig for, at lære japansk - om ikke andet så på et grundlæggende niveau. Der tilbydes desværre ingen kurser på mit universitet, og jeg har ikke den helt store kapital til at betale for et eksternt kursus, selvom det helt sikkert ville være det bedste. Derfor er jeg på udkig efter litteratur m.m., der kan hjælpe mig til at forstå og tale forstå japansk.

Der er rigeligt matteriale, men det er desværre svært at overskue hvor man bør starte. Hvor bør man begynde, som nybegynder?

Jeg har forsøgt mig lidt med Rosetta Stone, som jeg desværre fandt umådeligt ringe, og misvisende samt forvirrende. 'Japanese for dummies' skulle gerne komme ind ad døren en af dagene, så jeg kan få det absolut grundlæggende på plads. Det jeg reelt søger hjælp til er de lidt mere akademiske bøger.

På forhånd tak!
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
King ChaosKing ChaosSkrevet 13/02-08 18:29 
Jeg kunne foreslå dig at smutte forbi Fantasks spille-afdeling. Tommy derinde har gået på kursus et par år og har måske et par fif. Hvis du ikke bor i nærheden af KBH, kan du jo ringe derind i arbejdstiden... de bestiller alligevel ikke andet end at sælge manga og vente på D&D 4th edition :)

Du siger bare at det er mig der har peget dig i hans retning.
ChronoChronoSkrevet 13/02-08 18:54 
Jeg gik på et kursus her i efteråret, og fik da lært et par alfabeter... Jeg forstår og taler dog ikke ret meget japansk af den grund. Det vil kræve en del mere dedikation fra min side. Men sjovt at kunne udtale nogle af de ting der står i spillene - selvom jeg stadig ikke forstår dem :)

Jeg faldt over den her tråd den anden dag:
http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=232671

Måske er der nogle gode tips.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
JAAJAASkrevet 13/02-08 19:05, rettet 13/02-08 19:06 
Da alle mennesker er forskellige, er det næsten umuligt at sige, hvilket materiale, der er bedst for dig. Du kan med fordel starte med at printe et par sider om katakana og hiragana ud fra nettet og bruge et par uger på at lære disse to "alfabeter". De er en forudsætning for at kunne bruge enhver seriøs begynderbog, og du vil lynhirtigt få en succesoplevelse i at kunne læse (men ikke forstå), en masse japansk tekst. Derefter kan du tage fat i næsten hvilken som helst af de mest udbredte begynderbøger. Minna No Nihongo, f.eks. Den bruger de meget i Japan til at undervise udlændinge. Det vil give dig et godt grundlag og et lille udvalg af kanji (kinesiske tegn). Derefter vil du være meget bedre i stand til selv at bedømme, hvad næste skridt skal være. Samtale på japansk vil være nødvendig på et tidspunkt, men så længe du ikke har mulighed for dette, kan du med fordel lytte til en masse anime, så du vænner dig til sproget.

God fornøjelse, og forvent nu ikke, at du kan spille japanske RPGer på originalsproget, før du har studeret seriøst i mange år! Medmindre du er usædvanligt godt sprogligt begavet :)
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 13/02-08 20:35, rettet 13/02-08 20:39 
Tak for de fine svar, og kontakten til Fantask - jeg bor desværre ikke i KBH, men det kan da være at jeg giver dem et ring :)

Jeg har allerede været igang med hiragana alfabetet, der ligesom katakana er relativt nemt at komme igennem - jeg regner med at lave nogle kort med de to alfabeter så jeg lettere kan lære dem uden af. Kanji er det jeg gruer mest for, da det synes at være enormt komplekst. Kan man klare sig med Katakana og Hiragana til husbehov?

Det lyder som en god ide at starte med udtalen af de forskellige japanske ord, inden forståelsen kommer på. Hvis det skulle blive aktuelt, kunne du være interresant at høre om nogen har erfaring med kurser i japansk, helst omkring Odense?

Jeg ved ikke, hvor godt sprogligt begavet jeg er, men jeg har da det man kalder sprog-øre, og et udpræget et af slagsen. Det synes dog ikke være særligt brugbart med hensyn til japansk, da referencerne til andre af de sprog jeg kan ikke (som min erfaring er indtil videre) er til stede. Jeg har forstået at man netop ikke bør forsøge at finde f.eks. en engelsk direkte oversættelse af noget japansk, men at sproget skal tænkes seperat.

Må hellere se at få købt de sidste DVD'er i evangelion-serien, så burde min opmærksomhed være fanget. Jeg skal nok passe på med ikke at forvente for meget :)
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
JAAJAASkrevet 13/02-08 21:17, rettet 13/02-08 21:30 
Echelon VI>
Kan man klare sig med Katakana og Hiragana til husbehov?

Det lyder som en god ide at starte med udtalen af de forskellige japanske ord, inden forståelsen kommer på. Hvis det skulle blive aktuelt, kunne du være interresant at høre om nogen har erfaring med kurser i japansk, helst omkring Odense?

Til det første spørgsmål: Ja! Hvis du kun vil læse børnebøger for de allermindste og spille Hello Kitty! Jeg kunne på mit højdepunkt omkring 600 kanji og havde stadig ingen mulighed for at følge historien i et RPG. Nu kan jeg på en god dag genkende 50-100 og ville ikke engang kunne følge historien i Castlevania. Jeg forsøger langsomt at genoprette fordums magt, og kan varmt anbefale bogen: "Kanji Isn't That Hard!" af Yoshiaki Takabe samt volume 1 af "Kanji Cards" fra forlaget Tuttle. Men start stille og roligt med at blive fortrolig med hiragana og katakana til det punkt, hvor du kan læse dem hurtigt, opbyg et ordforråd og hav det sjovt med det!

Til det andet spørgsmål: Intet konkret svar, men det er altså alletiders idé. Det kan være omend meget svært at holde motivationen, hvis man ikke har en fast ramme at lære i. Som alternativ kan du også bruge de meget effektive Pimsleur øvelser, som lærer dig både at lytte og snakke. De koster desværre en bondegård (omkring 750 kr. for hvert af de tre sæt). Til gengæld virker de ret godt og er sjove at bruge. En halv time hver dag, og man føler virkelig, at man bevæger sig. Søg på "Pimsleur japanese" for mere information.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig