X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Platform-genrens fremtid


Svar
DeluxScanDeluxScanSkrevet 06/02-08 06:26 
Med valget af Galaxy som aarets spil hos mange sites (Incl. PR) kan jeg kun undre mig over, hvorfor der ikke udkommer saa mange platformere laengere? Det kan da ikke vaere rigtigt, at der i denne generation paa alle 3 konsoller kun er en enkelt platformer, der er vaerd at spille (Excl. Virtual Console o. lign.)?? Kameo er der naturligvis ogsaa, men jeg finder den titel en smule skuffende.

Saa vidt jeg ved, er Banjo 3 den eneste platformer i stoebeskeen - i hvert fald paa 360. Jeg haaber da, at Jak & Daxter og alle de mange andre fantastiske platformere ogsaa har en plads i denne generation?
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
IqonIqonSkrevet 06/02-08 06:37 
Kan Ratchet and Clank: Tools of Destruction da ikke også betragtes som en platformer, selvom en stor del af tiden bruges på at skyde på fjender i stedet for at hoppe rundt på platforme?
Spiller nu: Assassin's Creed II, Uncharted 2: Among Thie..., Ratchet & Clank: A Crac...
BeanoBeanoSkrevet 06/02-08 08:03 
R&C nævnes ofte som en platformer men er efter min mening primært en shooter med platform elementer.

Syntes også det er trist at genren er så død som den er - kun SMG holder genren i live lige nu :!
DeluxScanDeluxScanSkrevet 06/02-08 08:16 
Jeg maa erklaere mig enig med Beano her. Ratchet & Clank er et udmaerket spil, men der er lidt for meget fokus paa skydning til at kalde det en ren platformer.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
SumezSumezSkrevet 06/02-08 08:26 
Jak-serien ville også være synd at definere som inkarneret platformer, det krydser ind over så mange andre genrer.

J&D var en sand Mario-klon, men kommer der en 4'er, tager de nok stilen fra 3'eren videre (men hold op hvor overraskede det spil mig positivt!)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
happyEDhappyEDSkrevet 06/02-08 09:47 
Så gad jeg fakisk godt høre hvad i mener er et platform, siden i ikke syntes R&C og Daxter er. Jeg er meget uenige i at det ikke er platforspil. For mig er det ikke andet.
Spiller nu: Alan Wake, League Of Legends, Super Mario Advance 3: ...
SumezSumezSkrevet 06/02-08 10:08 
Spil hvor fokus ligger på manøvrering af sin figur rundt i en verden, hvor man bevæger sig i flere niveauer (altså rundt på platforme osv.)
Det er svært at fælde ned på ord, men jeg synes forskellen er ret tydelig.
Nu var det heller ikke Daxter, jeg mente ikke var et fuldblodsplatformspil, men Jak 3.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 06/02-08 10:44, rettet 06/02-08 10:45 
Sumez>
J&D var en sand Mario-klon, men kommer der en 4'er, tager de nok stilen fra 3'eren videre (men hold op hvor overraskede det spil mig positivt!)

Håber også på J&D 4 på PS3 som går tilbage til etterens mere platform fokuserede gameplay - eller bare en Daxter 2 på PSP som også var en fortræffeligt platformer :)
SumezSumezSkrevet 06/02-08 11:27, rettet 06/02-08 11:27 
Jeg er egentlig lidt ligeglad. Både J&D og Jak 3 er geniale efter min mening.

Hvis de kunne lave et spil med etterens solide gameplay kombineret med en stor og varieret verden med masser af indtryk og oplevelser (og længere levetid) som i 3'eren, ville det egentlig være perfekt.

Daxter-spillene har jeg desværre ikke spillet. Anede slet ikke der var en toer.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
happyEDhappyEDSkrevet 06/02-08 12:05 
Det gør man da stadig i de to spil..
Spiller nu: Alan Wake, League Of Legends, Super Mario Advance 3: ...
BeanoBeanoSkrevet 06/02-08 12:13 
Sumez>
Anede slet ikke der var en toer.

Er der heller ikke - men håber der kommer en, hvilket var hvad jeg mente ;)
The DaneThe DaneSkrevet 06/02-08 14:24, rettet 06/02-08 14:24 
Med "introduceringen" af 3D (hvilket er et stykke tid siden :p) gik platform genren lidt over i "hvis du hopper over på en stolpe er det et platform"-agtigt, men det er svært at sætte præcist. Men jeg vil ikke sige at blot fordi man skyder meget så er det ikke et platformspil af den grund - man skyder jo trodsalt også en del i Metal Slug spillene og det er jo platformspil.

Så alt i alt vil jeg sige det kommer an på hvor meget man hopper fra et sted til et andet.
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
HyakotakeHyakotakeSkrevet 06/02-08 14:28 
Mmmm, jeg vil have mere "Crackdown" :-) Det var en fin implementering af platformer-konceptet i et sandkassespil.
BeanoBeanoSkrevet 06/02-08 14:41, rettet 06/02-08 14:41 
@The Dane: helt korrekt - problemet med R&C er bare at der ikke er specielt meget platforming uanset hvad - ihvertfald meget lineært og uden de store udfordringer ;)

Jeg er bestemt også med på mere Crackdown!
Virkeligt godt og sjovt spil selv om historien i spillet næsten virkede formålsløst i forhold til at hoppe rundt og finde orbs :)

Mon ikke snart der annonceres en 2'er ?
SumezSumezSkrevet 06/02-08 14:42 
Lige netop Metal Slug, synes jeg så overhovedet ikke er et platformsspil. Der er selvfølgelig platformstyring, men et rent platformspil, ville jeg aldrig definere det som.

Det samme gælder Contra-spillene og alle andre "run'n'gun" shootemups. De har mere tilfælles med spil som Gradius end med Mario.

Så det er ikk enoget der kun gælder 3D-spil..
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 06/02-08 14:42, rettet 06/02-08 14:43 
The Dane>...man skyder jo trodsalt også en del i Metal Slug spillene og det er jo platformspil.

Nu skal tråden naturligvis ikke gå op i en genre-wanker-diskussion, men Metal Slug-spillene har jeg altid opfattet som actionspil.

Men udover det, så er det da rigtig synd, hvis platformgenren er i stilstand, for det er da om noget en genre som - når den er bedst - indeholder meget af essen af det, som gør computerspil sjove.

Kigger man på både tothegame.com og gamerankings.com, så ser det sort ud, men jeg tror nu nok, der skal kommer noget mere, når PS3-udviklerne for alvor får gang i produktionen. PS2 havde jo mange platformere, og en genre "dør" næppe fra den ene generation til den næste.

EDIT: Sumez kom først ang. Metal Slug.
HeroldHeroldSkrevet 06/02-08 15:07 
Jeg holder mest af de rene platformere. Det første Jak & Hamster var IMO det bedste af dem, da de ikke moste et shooterelement ind i konceptet. Jeg synes at Hatchet & Spank og Jak D efterhånden ligner hinanden alt for meget. Metal Slug er IMO mere en shooter med lidt platforme i, og langt fra en platformer.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SumezSumezSkrevet 06/02-08 15:41, rettet 06/02-08 15:41 
Hvis du synes at R&C og J&D ligner hinanden, har du vist ikke spillet de to seneste spil i de respektive serier...

Men ja, jeg troede også de var stort set det samme indtil jeg spillede dem. ;)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HeroldHeroldSkrevet 06/02-08 15:46 
Jo, det har jeg skam. Det er godt nok længe siden, dog :) Jeg synes at shooterdelen i de to ligner hinanden meget. Der er selvfølgelig forskel på opbygningen af spillet, banerne (åbent område vs. planeterne osv.), de er bare kommet tættere på hinanden ved tilførelsen af våben til J&D. Dét synes jeg er synd, fordi det udvandede nogle af forskellene mellem de to serier.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SumezSumezSkrevet 06/02-08 15:50, rettet 06/02-08 15:51 
En lille historie fra min synsvinkel..

Da 16-bit generationen skulle til at erstattes af den nye, var platformsspil min absolutte yndlingsgenre.
Så meget at hvis jeg så et platformsspil, der så sjovt ud eller var baseret på kendte figurer, var det nok til at jeg købte det. Var f.eks. tæt på at købe både Eek! The Cat og Krusty's Fun House af denne grund. Til mit store held endte jeg i stedet med spil som Tiny Toons (NES), Addams Family (SNES), Kirby, osv. osv. og det er jo gode spil allesammen...
Andre spil, som Flintstones, Donkey Kong Country, nøjedes jeg med at leje.

Da jeg så skulle afgøre om jeg ville have PlayStation X (:D), Ultra 64 (:D) eller Sega Saturn afhang det i første omgang af hvilken maskine der ville fokusere mest på platformspil, og i starten så det jo ud til at være PSX, da Rayman blev annonceret som et af de første spil.
Derudover så det dog rimelig tamt ud, så jeg valgte at vente på Nintendos udspil. Jeg begyndte at spille PC, og glemte alt om platformspil. Lige siden synes jeg faktisk ikke der har været lavet noget ordenligt 2D platformsspil, udover et Castlevania og Mega Man hist og pist. Kun fantasiforladte spil baseret på en standardengine, og det er egentlig rimelig sørgeligt.
Jeg havde håbet at GBA'ens og sidenhen DS'ens popularitet kunne gøre noget ved det, og det er heller ikke helt skudt ved siden af, men de japanske udviklere prioriterer stadig de maskiner for lavt til at der kommer nogen virkelige genistreger, som vi husker fra spil som Super Mario Bros. 3 og lignende.


At Mario 64 så kom og reddede hele verden fra kedelige spil er en anden historie...
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SøgAArdSøgAArdSkrevet 06/02-08 16:03 
Jeg er helt enig. 2D platformspil er grunden til jeg begyndte at interessere mig for konsolspil. Ville sætte pris på en original platformer i ny og næ.
Home is where the hardware is..
CoreCoreSkrevet 06/02-08 16:15, rettet 06/02-08 16:19 
Jeg er meget glad for Naughty Dogs Crash Bandicoot-spil. På den måde kan jeg godt leve med 3D i platform-spil, jeg gider bare ikke de her free-roaming-platformbaner med tusindevis af T-kryds og skjulte passager, som desværre næsten er standard idag.

Måske lider genren også en del af at de mere halvhjertet masseproduktioner, altid ender som platformspil (børne/familie-filmlicenser og andre børne-franchiser). Da disse altid ender som noget bras, kan det være at køberne er begyndt at undgå genren, og derfor vælger udviklerne den også fra.

Et af de mere oversete spil til PS2 er Namcos I-Ninja, som jeg egentlig godt kan anbefale, jeg selv blev bare meget sur over den megen back-tracking sidst i spillet.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
SumezSumezSkrevet 06/02-08 17:49 
Jeg har aldrig brudt mig om Crash Bandicoot-spillene. De virker for simple, ligegyldige og ensformige. De senere spil i serien blev dog bedre og bedre, men det er først med J&D-spillene, jeg synes Naughty Dog lavede noget virkelig godt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 06/02-08 17:59 
Kunne ellers godt li' de tidlige CB spil (1-3) som stadig spiller godt på PSP - men bare ikke i samme liga som rigtige 3D platformes (Mario 64, Sunshine, Galaxy, J&D1, Dexter, etc) :)
ChronoChronoSkrevet 06/02-08 18:32 
Er Little Big Planet ikke platform-genrens fremtid?

Jeg håber det næste bliver baner der er langt mere levende og dynamiske end vi har set før. F.eks. via fysik som i Little Big Planet, men det kan også gøres på anden vis.

I Super Mario Galaxy er banerne, selvom de er helt fantastiske, trods alt stadig forholdvist statiske.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
jaesjaesSkrevet 06/02-08 19:14 
Jeg håber på en sameksistens :)

LBP lyder med fokus på fysik og bruger-content som en god ting, men jeg holder også meget af den klassiske opbygning.

Men apropos nye måder at lave platformere på, så virker det danske Limbo meget lovende. Men det er så også et hybridspil, med nik til Out of This World, ICO og andre action-adventures (LBP er vel i virkeligheden også en hybrid).

Tjek traileren, der ligger som baggrund på selve sitet:
http://www.limbogame.org/
ChronoChronoSkrevet 06/02-08 19:31 
Den trailer er godt nok gammel efterhånden. Mon de nogensinde bliver færdige? Heldigvis virker det ret tidsløst og platformsuafhængigt, så de kan jo tage sig al den tid de vil.

Et andet dansk platformspil er Youropa:
http://www.frecle.net/youropa/
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
BeanoBeanoSkrevet 06/02-08 19:44 
Chrono>
Mon de nogensinde bliver færdige?

Ja da - bliver bare PS4 launchtitel :!
The DaneThe DaneSkrevet 06/02-08 20:57 
Hvad ville kriterierne for et "platform" spil så være hvis der ikke må være så meget action? Bare så vi har det på plads :p. For hvis et spil hvor man går på et system af platforme ikke er et platformspil pga. man skyder meget så ved jeg ikke hvad er :D.

Men udover det har jeg det på samme måde med adventurespil (såkaldte Action-adventure spil skulle skydes, hænges og brændes for at lave den definition).
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
HeroldHeroldSkrevet 06/02-08 21:52, rettet 06/02-08 21:53 
Platform-genren indeholder IMO typisk en hel del mere hoppen, end sidescrollende shooters.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
DeluxScanDeluxScanSkrevet 07/02-08 05:57, rettet 07/02-08 06:09 
Det foerste J&D var fremragende! Siden da har serien ikke vaekket min interesse. Ratchet & Clank har aldrig kunnet faa mig op af stolen. Daxter til PSP var et skridt i den rigtige retning, men stadig lidt for meget fokus paa skydning.

Dane>
For at vaere en platformer mener jeg, at verdenen skal vaere den stoerste udfordring. Der er naturligvis fjender, men udover bosser, saa skal kamp ikke spille en saerlig stor rolle.
Taenk paa Mario 64, Banjo-Kazooie m.fl. Der er fjender hist og pist, men de udgoer aldrig nogen egentlig trussel (Med mindre de er en del af en indviklet opgave). De fleste fjender i de naevnte spil kan paciferes med et enkelt slag/spark/hop - whatever. I f.eks. R&C er det en helt anden sag.
Nu vil jeg ikke kalde Tomb Raider for en platformer, men det seneste spil viser med al tydelighed, hvordan verdenen kan vaere den svaereste 'fjende'.
Indsamling af alverdens ting synes jeg ogsaa er en vigtig del af en god platformer. Stjerner i Mario og Jiggies i Banjo - gerne godt gemt og udfordrende, hvis man vil samle alt. Donkey kong 64 er et perfekt eksempel paa et spil, der virkelig giver spilleren mulighed for at samle alverdens dippedutter: Bananer, guld-bananer, nintendo-bananer, feer, blueprints m.m. Nogen vil maaske sige, at DK64 gik over stregen, men jeg synes det er en af de allerbedste platformere nogen sinde. Det var nemt at gaa til, men naesten umuligt at gennemfoere 101%.

Jeg haaber ogsaa, at PS3 faar fyret op under genren igen. Med Galaxys succes kan det da ikke vaere utaenkeligt. Et nyt Conker ville heller ikke vaere af vejen, men Rare har nok ikke planer om to platformere efter hinanden.

EDIT> Daxter 2 PSP? Har jeg slet ikke set?
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
SumezSumezSkrevet 07/02-08 08:45 
Shooter:
Fokus på at dræbe fjender og undgå projektiler.

Platformer:
Fokus på at hoppe, og den generelle manøvrering af din figur.

:)
Et spil som Jet Set Radio vil jeg faktisk nærmest betegne som et platformspil.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoChronoSkrevet 20/03-08 09:55 
Nu ser det for alvor ud til at Limbo bliver til noget:
http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=34978
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
SumezSumezSkrevet 20/03-08 12:49 
Ja, det ligner jo fuldstændig et 2D ICO. Meget klichéramt, men fedt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SeventhSunSeventhSunSkrevet 20/03-08 23:09 
Jeg vil da absolut kalde Tomb Raider for et platformsspil.

Det samme med Assassin's Creed og Prince of Persia.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
SumezSumezSkrevet 21/03-08 16:13 
Det vil jeg slet ikke :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 23/03-08 10:05 
Sonic er tilbage!!!

Sonic Unleashed!
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
jaesjaesSkrevet 23/03-08 14:05 
Konsolkongen bliver da slet ikke til at styre :)

Middelhavstemaet ser godt ud, grafikken er måske lidt steril på enkelte screens, men bestemt flot.
SeventhSunSeventhSunSkrevet 24/03-08 11:21 
Jeg har ikke rigtig prøvet Sonic i 3D.

Fungerer det overhovedet?
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
BeanoBeanoSkrevet 24/03-08 15:02, rettet 24/03-08 15:05 
Det første på Dreamcast var ganske godt IMO... havde nogle problemer men sjovt at spille ;)

Synd serien gik ned ad bakke efter det - må håbe det nye er et skridt i den rigtige retning.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig