X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Supersimpel kontrol


Svar
RJKRJKSkrevet 18/01-08 23:33, rettet 18/01-08 23:37 
Når Nintendo snakker om simpel og logisk kontrol, mens jeg sidder og håbløst svinger med en Wii-controller for at udføre et specialangreb eller prøver at huske hvad klik på højre thumbstick gør, så tænker jeg på en gammel tråd vi havde på DKF, om spil der kunne styres med én knap.

Men egentligt snød vi jo lidt dengang, for vi regnede ikke de fire retninger på joysticket med, og dermed fandt vi jo spil der havde fem digitale inputs. Det kan helt sikkert gøres mere simpelt, så hermed en udfordring til at finde spil, der maksimalt bruger tre inputs.

For at det skal være lidt interessant, så skal det være relativt kendte eller betyningsfulde spil, der må ikke være analoge inputs (to retninger på et rat og en speeder tæller altså ikke, ej heller mus, trackball, spinner etc.) og man må ikke kombinere to inputs til at lave et tredje input (Radiant Silvergun-style). Om spillet oprindeligt styres på joystick, knapper eller noget andet er lige meget - der må bare kun være tre digitale inputs, der har hver sin handling i spillet.

Det er lykkedes mig at komme på følgende:

Space Invaders
Galaxian
Galaga

(alle tre har venstre, højre og skyd - der er mere obskure spil af samme type, men disse er de væsentligste)

Hyper Sports/Olympic/Track'n'Field

(tre knaps button mashing)

Donkey Kong

(venstre, højre og hop)

Joust

(venstre, højre og flyv)

Mario Bros.

(venstre, højre og slå)

Puzzle Bobble

(tre inputs puzzler - der må være flere)

Og jeg er også kommet på et enkelt væsentligt spil med kun to inputs: Fire. Godt nok et bibspil, og, ja, der er flere kun med to knapper, men de andre af klassikerne har alle fire inputs eller flere.

Hvad er der ellers? Der må vel være nogen til NES, Master System, Amiga og Commodore 64, hvor controllerne jo ikke bugnede med knapper...?

Og KAN man egentligt styre Super OsWald med tre inputs? ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
WehnerWehnerSkrevet 18/01-08 23:45, rettet 19/01-08 00:10 
Var der ikke nogle spil i stil med Manic Miner og Jet Set Willy, der kun bruger 3? Og Arkanoid-spillene på Amstrad :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/01-08 23:54 
Bank Panic til Master System mener jeg kun styres med tre inputs.
Spiller nu: Phantasy Star IV
ChronoChronoSkrevet 18/01-08 23:55 
Den her artikel beskriver nogle af de muligheder der er med kun én knap:
http://www.gamasutra.com/features/20050602/green_01.shtml

Og der er tusindvis af Flash-spil og lignende som kun bruger ét input. Men de er så heller ikke særligt betydningsfulde.

Det er længe siden jeg har spillet det, men var der ikke kun tre inputs i Tempest? Højre, venstre og skyd.

Wario Ware, i alle de udgaver jeg har spillet, har mini-spil som kun kræver meget få inputs. Wiimote op og wiimote ned f.eks. Der er også nogle som kun kræver ét input.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
HyakotakeHyakotakeSkrevet 19/01-08 01:27, rettet 19/01-08 02:06 
(Med forbehold for at jeg husker forkert):

Ummm, hvad med "Circus Charlie" til C64? Så vidt jeg husker: højre, venstre, hop (på alle banerne?).

Og et andet C64-spil med en tomands-trampolin/vippe, som jeg ikke kan huske hvad hedder - der var kun højre, venstre. EDIT: "Clowns"!!!

Arkanoid (højre, venstre, skyd) EDIT: Hov, allerede nævnt.

Pooyan (op, ned, skyd)
Pole Position (højre, venstre, accellerér) - eller var der auto-acc. på, så man kun skulle højre-venstre? Kan ikke huske.
Cauldron II (højre, venstre, skyd)
West Bank (højre, venstre, skyd)
Den der græshoppe, der kun kan charge sit hop (C64) (højre, venstre, hop)
Bomb Jack (højre, venstre, hop)
Poker/Strip Poker-spil generelt (højre, venstre, hold kort - hehehe)
ElgenElgenSkrevet 19/01-08 09:19 
Tempest havde også SuperZapper, så 4 ialt.

Men ellers min første Nintendo-dims nogensinde: Oil Panic (åhhh, nostalgien vælder op i mig).
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
happyEDhappyEDSkrevet 19/01-08 09:31, rettet 19/01-08 09:31 
I donkey kong skal han vel også op af stigen?
Så det er vel fire
Spiller nu: Alan Wake, League Of Legends, Super Mario Advance 3: ...
T.L.OT.L.OSkrevet 19/01-08 09:40 
Taiko Drummaster, Arcade og PS2 (højre trumme, venstre trumme, trumme kant) tre inputs.
KTCKTCSkrevet 19/01-08 09:44 
Jeg skulle også til at skrive at Donkey Kong har både hop og op og ned, da man skal kravle op og ned af stiger for at komme frem.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
happyEDhappyEDSkrevet 19/01-08 09:47 
Wario ware (For det meste kun en knap)
Rhythm Tengoku (For det meste kun en knap)

Orbital (Kun A og B)

Soundvoyager (spilles med R og L knappen og er udviklet for blinde. så øjnende skal man faktisk heller ikke bruge ;))
Spiller nu: Alan Wake, League Of Legends, Super Mario Advance 3: ...
HyakotakeHyakotakeSkrevet 19/01-08 09:59 
Flere Game & Watch:

Paratrooper (højre, venstre)
Trojan (spydangreb, åbn port)
RJKRJKSkrevet 19/01-08 11:51, rettet 19/01-08 11:51 
happyED>
I donkey kong skal han vel også op af stigen?
Så det er vel fire

Flot af mig ;)

Arkanoid, Missile Command og Pole Position har analog kontrol (nu snakker vi originaludgaver, ikke forkrampede konverteringer :)). Der er i øvrigt også gearskift i Pole Position.

Bomb Jack bruger faktisk også op og ned (til at hoppe højere og lande hurtigere), omend mange vist ikke bruger dem.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SøgAArdSøgAArdSkrevet 19/01-08 12:36 
Hvad med Computer Space og Pong?
Home is where the hardware is..
HyakotakeHyakotakeSkrevet 19/01-08 13:19 
Time Pilot (drej højre, drej venstre, skyd)
ProfondoProfondoSkrevet 19/01-08 13:32 
Alle Gameboy spil har simpel kontrol. To knapper og en retnings tast.
HeroldHeroldSkrevet 19/01-08 13:41 
Hvilket ikke helt svarer til kriterierne - det er reelt 6-10 inputs.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig