X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Årets Spil 2007


Svar
Play:RightPlay:RightSkrevet 01/01-08 18:16, rettet 21/01-08 20:58 
Vi kårer i denne tråd Årets Spil 2007 efter brugernes mening via en turnerings-baseret afstemning. Staben har udvalgt 32 nominerede som møder hinanden én af gangen. Stem hver dag på din favorit til æren, og når måneden er omme har vi fundet vinderen. Mere info om strukturen følger, som vi får afsluttet hver runde.

Vælg din favorit og stem nedenunder denne tekst, og begrund gerne dit valg med et indlæg. Og husk at vende tilbage til tråden hver dag, for at stemme.

Finale
BioShock (X360/PC)
[INFOTITEL:43036]
26%

Super Mario Galaxy (WII)
[INFOTITEL:37696]
74%

510 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > »

Svar
HeroldHeroldSkrevet 31/01-08 23:42 
Jøsses, mand.

Det lyder som noget af et projekt - I får forhåbentlig achievements for skidtet :D
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
JinkJinkSkrevet 01/02-08 03:13 
Zzap!>
Jeg kan ikke rigtig forestille mig hvad det er der skulle være så fantastisk ved CoD 4, som adskiller det markant fra andre "r3aliztix war" fpser.
Er der nogen der kort kan forklare hvad det er der gør det så fantastisk frem for de dusinvis af mere eller mindre ens "run of the mill" spil i samme genre?

Skal prøve at give et lidt mere seriøst svar :)

Jeg kan godt forstå din skepsis. Selv synes jeg fx, at Bioshock og HL2 er noget af det kedeligste jeg har spillet. Alligevel gav jeg Cod4 en chance, da jeg ønskede et nyt multiplayer spil og det havde fået gode anmeldelser.

Jeg blev dog positivt overrasket. For selvom det i bund og grund handler om at skyde en masse fjender, så har de på en måde fået det til at føles frisk. Spillet er et godt eksempel på hvorfor spilbranchen overhaler film mediet. Aldrig før har et spil givet mig en så god krigsfornemmelse mens man selv styrer. Godt nok er det ofte med scriptede hændelser, men da jeg er fan af dette gør det mig ikke spor. I andre FPS spil bliver man tit kastet ind på et map og så bliver historien fortalt i mellemsekvenser. I Cod4 bliver det fortalt naturligt mens man spiller.


Jeg stemte selv Cod4. SMG er godt, men jeg er ikke 10 år længere. Kan ikke andet end at føle at spillene henvender sig til yngre. Det føles ligegyldigt når der ikke er større udfordring og bedre historie. Det er dog et generelt problem med spil idag imo, og der er sikkert mange der er uenige med mig idet :)
Alf81Alf81Skrevet 01/02-08 04:23, rettet 01/02-08 04:30 
SMG, fordi Call Of Duty ikke engang kunne få mig til at kigge på bagsiden af æsken.

EDYT: Men jeg har også en t-shirt hvor der står "DRENG" på.
Ting om dét og pis.
enfenenfenSkrevet 01/02-08 07:27 
COD4 without doubt :)
What is the Matrix?
SonicSonicSkrevet 01/02-08 09:37 
SMG af flere grunde. En af dem er, at fantasifuld kreativitet stadig hører hjemme i de videospil jeg nyder mest :)
Parental Advisory: Explicit Lyrics
WehnerWehnerSkrevet 01/02-08 09:56 
Herold>
Det lyder som noget af et projekt - I får forhåbentlig achievements for skidtet :D

Nopes - alle achievements ligger i single player, så kun challenges. Og flotte emblemer :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
ValkyrieValkyrieSkrevet 01/02-08 10:56 
Jink>
Jeg blev dog positivt overrasket. For selvom det i bund og grund handler om at skyde en masse fjender, så har de på en måde fået det til at føles frisk. Spillet er et godt eksempel på hvorfor spilbranchen overhaler film mediet. Aldrig før har et spil givet mig en så god krigsfornemmelse mens man selv styrer. Godt nok er det ofte med scriptede hændelser, men da jeg er fan af dette gør det mig ikke spor. I andre FPS spil bliver man tit kastet ind på et map og så bliver historien fortalt i mellemsekvenser. I Cod4 bliver det fortalt naturligt mens man spiller.


Jeg stemte selv Cod4. SMG er godt, men jeg er ikke 10 år længere. Kan ikke andet end at føle at spillene henvender sig til yngre. Det føles ligegyldigt når der ikke er større udfordring og bedre historie. Det er dog et generelt problem med spil idag imo, og der er sikkert mange der er uenige med mig idet :)

Jeg finder det dybt latterligt at du snakker om historie og om ikke at være 10 år, også vælge COD4.

COD4s historie er i sig selv en 10 årigs forsøg på at efterligne Jack Ryan romaner, og følge USAs latterlige og klamme patriotiske tendenser når de er dårligst.
COD4 føles på ingen måde frisk. Struktur, gameplay, pace etc. ALT er 100% identisk med forgængeren. Serien har på ingen måde rykket frem hvad angår gameplay. Ingen evolution. Spillet er stadig det som det var i 2003 på den gamle Q3 motor.

Og hvis du synes at COD4 er et eksempel på at spilbranchen har overhalet filmbranchen, så bliver jeg nød til at forslå dig at se Black Hawk Down og Saving Private Ryan... En gang til.

Jeg har intet til overs for den udtagelse. Mario Galaxy er mere modent, udfordrende, originalt og givende end COD4 nogensinde kunne håbe på at være.


Som et multiplayerspil, ser jeg heller ikke til øje med COD4. Et tarvelig tacked on og ligegyldig level system der kun misbrugers folks lave selvdisiplin.
Well crucify the insincere tonight...
WehnerWehnerSkrevet 01/02-08 11:09 
Det er ikke CoD4's singleplayer, der berettiger til en plads i finalen, men din kritik er alt for overdrevet. Man kan også høre, at du ikke har spillet det særlig grundigt.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
ComradeComradeSkrevet 01/02-08 11:21 
Valkyrie det der kan jeg simpelthen ikke tage seriøst. Du latterliggør jo andre folks meninger på et subjektivt grundlag.

Men ja der kan ikke være tvivl om at du ikke kan have spillet det særlig grundigt.
Spiller nu: Metal Gear Solid 4: Gun..., Grand Theft Auto IV, Race Driver: Grid
BeanoBeanoSkrevet 01/02-08 11:21, rettet 01/02-08 11:27 
Valkyrie>
Jeg har intet til overs for den udtagelse. Mario Galaxy er mere modent, udfordrende, originalt og givende end COD4 nogensinde kunne håbe på at være.

Helt enig.

Jeg fatter heller ikke folks falden på halen over COD4 når der findes friske og oplagte spil som SMG - man skal åbenbart skyde onde terrorister før et spil er "voksent" at spille :!

(min fredags rant)
HeroldHeroldSkrevet 01/02-08 11:43 
Er man så bare hamrende ustabil, hvis man nu spiller og kan lide beggge spil?
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
PalleJensenPalleJensenSkrevet 01/02-08 11:56 
Ja
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
BeanoBeanoSkrevet 01/02-08 11:56, rettet 01/02-08 11:57 
@Herold: Det var fravalget af SMG og klasificering som "børnespil" jeg kommenterede ;)
WehnerWehnerSkrevet 01/02-08 12:03 
Beano>
Jeg fatter heller ikke folks falden på halen over COD4

Så må min fredags-rant være, at man nu nedladende skal beskyldes for "at falde på halen over", når man kan lide et af 2007s alment anerkendte bedste spil.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
King ChaosKing ChaosSkrevet 01/02-08 12:22 
Ja, og uden at det selvfølgelig borger for kvaliteten var CoD4 UK topsælger i december og i top 5 (som jeg lige husker det) på hele året.
SumezSumezSkrevet 01/02-08 12:26 
Jeg synes for en gangs skyld at Valkyries udtalelser er rigtig gode.
Ikke som kritik af COD4, men den holdning at et spil er mere modent fordi dem man slår ihjel er jeg nu lidt træt af. Som Valkyrie siger, se Black Hawk Down en gang til ;).
I bund og grund er det jo gameplay og spilleglæde, der virkelig tæller.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 01/02-08 12:45 
Handler det ikke bare om man er til puttenutte eventyr eller Chuck Norris ;-)
Bashful Neophyte
BeanoBeanoSkrevet 01/02-08 12:52, rettet 01/02-08 12:53 
@Sumez: Præcist min pointe.

<bøje_pointe_i_neon>
COD4 er fortræffeligt (skulle jo nødigt fornærme nogen ;) ) men der var for mig ikke samme spilleglæde over det som med SMG, men jeg er jo også 10 år... bare mange gange :!
</bøje_pointe_i_neon>
King ChaosKing ChaosSkrevet 01/02-08 12:53 
Sumez>
men den holdning at et spil er mere modent fordi dem man slår ihjel er jeg nu lidt træt af.

Da de fleste af os herinde har voksne kroppe at bære vores barnlige sjæle i, er det jo en fuldstændig overflødig udtalelse. De fleste af os er godt klar over at blod & død ikke nødvendigvis gør et spil bedre. Nu kan jeg jo kun tale for mig selv, men jeg spiller ikke CoD4 multiplayer fordi man kan skyde de andre. Jeg spiller det heller ikke for hyggen og kammeratskabet. Eller fordi Vesten vinder og er heltene (hvilket er en anden latterlig og fuldstændig overflødig påstand... som kun kommer ud af hjernen på folk som er 10 år bagud og i øvrigt ikke ved hvad de taler om). Derimod spiller jeg CoD4 multiplayer fordi jeg har en brændende trang til at "samle dem alle"... fuldstændig som i... SMG... Pokemon... og Uefa Championship 06/07 og mange andre spil.

Derimod finder jeg det utrygskabende at man denne gang er i stand til at "skyde" fjender i Super Mario Galaxy... det rykker serien meget tættere på de blodige fps'er, end da han bare kunne trampe på sine fjender med sine store blikkenslager sko og sende ildkugler efter dem!
PalleJensenPalleJensenSkrevet 01/02-08 12:59, rettet 01/02-08 12:59 
Game Critics Awards 2008 - vinderne er netop fundet. Denne afstemning (blandt spilpressen) sætter P:R Årets Spil noget i perspektiv.

1. BioShock (464 Points)
2. The Orange Box (387 Points)
3. Call of Duty 4: Modern Warfare (361 Points)
4. Rock Band (349 Points)
5. Super Mario Galaxy (323 Points)
6. Halo 3 (232 Points)
7. Mass Effect (213 Points)
8. God of War II (103 Points)
9. Assassin's Creed (88 Points)
10. Uncharted: Drake's Fortune (87 Points)

-----

Game of the Year breakdown by platform:
Xbox 360: 7
PlayStation 3: 5
PC: 3
Wii: 1
PlayStation 2: 1

Game of the Year breakdown by publisher:
Microsoft Game Studios: 2
Sony Computer Entertainment: 2
EAP (Valve, MTV Games): 2
2K Games: 1
Activision: 1
Nintendo: 1
Ubisoft: 1
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
NaieraNaieraSkrevet 01/02-08 13:05 
PalleJensen>
Game Critics Awards 2008 - vinderne er netop fundet. Denne afstemning (blandt spilpressen) sætter P:R Årets Spil noget i perspektiv.

Hvorfor? Det er da præcis de samme spil der har været med her, på nær et eller to. Hvad er problemet? Finalen ser endda også ud til, at kunne komme til at stå mellem to af de der FPS-tingester...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
nerosnerosSkrevet 01/02-08 13:12 
Altså klap nu lige hesten lidt...!

Alle spil er jo ikke lige set i det lys af, at der fakltisk er spil som egner sig til et mere voksent publikum. Hvis jeg havde et barn på 10 år ville jeg hellere se ham/hende spille SMG end de lidt andre voldelige titler. Det er ved gud mere realistisk og tæt på virkeligheden at skyde hovedet af en person i et FPS end at hoppe på en skildpadde og skyde ildkugler ud af numsen når grafikken er så sød og puttenutte aktig som den er i Mario spillende.
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 01/02-08 13:28, rettet 01/02-08 13:29 
Ja, synes også den Palle poster stemmer meget godt overens med afstemningen her på P:R.
Og har ligeledes samme "fejl", at folk der ikke har spillet alle spillene har mulighed for at stemme. :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 01/02-08 13:31, rettet 01/02-08 13:31 
neros>
Handler det ikke bare om man er til puttenutte eventyr eller Chuck Norris ;-)
Jeg synes det er lidt synd at sammenligne COD4 med Chuck Norris. Men alligevel et godt eksempel, for jeg vil da f.eks. meget hellere se Chihiro og Heksene end jeg vil se Walker: Texas Ranger. :)
Ikke fordi der er mindre vold med, men fordi den er bedre.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JinkJinkSkrevet 01/02-08 13:42 
Jeg må vidst lige uddybe. På intet tidspunkt har jeg nævnt at Cod4 er et mere modent spil fordi man skyder terrorister. Hvad jeg bare ville påpege var, at jeg ikke på samme måde kunne blive underholdt af Mario som da jeg var 10 år. Dengang ville det være en udfordring at få stjernerne, så man kunne møde slutbossen. Idag føles det som repetition når jeg vælger en bane. Jeg ved med 100% sikkerhed at jeg nok skal få fat i stjernen. Når jeg møder en boss, tager det 2 sekunder at finde ud af hvad jeg skal. I starten var det sjovt, men i længden bliver det bare kedeligt at plukke stjerner på den måde.

COD4s historie er i sig selv en 10 årigs forsøg på at efterligne Jack Ryan romaner, og følge USAs latterlige og klamme patriotiske tendenser når de er dårligst.
COD4 føles på ingen måde frisk. Struktur, gameplay, pace etc. ALT er 100% identisk med forgængeren. Serien har på ingen måde rykket frem hvad angår gameplay. Ingen evolution. Spillet er stadig det som det var i 2003 på den gamle Q3 motor.

Ja, til gengæld er der en historie. Jeg har heller ikke spillet forgængerne, så jeg vurderer bare udfra hvad jeg synes spillet er for sig selv. Selvom det kører på Q3 motor, så ser det stadig flot ud.

Jeg har intet til overs for den udtagelse. Mario Galaxy er mere modent, udfordrende, originalt og givende end COD4 nogensinde kunne håbe på at være.

Er egentlig enig, men som sagt fandt jeg det bare ikke udfordrende og det gjorde spillet lidt ligegyldigt for mig.
HeroldHeroldSkrevet 01/02-08 13:50 
Det kører ikke på Quake 3-teknologi, men deres egen udviklet til formålet.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
tmliljatmliljaSkrevet 01/02-08 14:08 
Sikke en diskussionslyst... :p

Jeg stemte på min ven Maaaaaaaaario, og mener, at det vil blive ren juleaften, hvis finalen kommer til at stå mellem Bioshock og Super Mario Galaxy.

2 fantastiske gaver - jeg ville bare have svært ved at bestemme mig til, hvilken jeg skulle åbne først.

Bliver finalen mellem Bioshock og COD4, gør det absolut valget lettere.

COD4 er for mig en fin indpakning, men med for lidt (nyt) indhold, hvis man vel at mærke har spillet de tidligere versioner af spillet.

Fortsat god afstemning (og diskussionslyst...)
SumezSumezSkrevet 01/02-08 14:21 
Jink>
Hvad jeg bare ville påpege var, at jeg ikke på samme måde kunne blive underholdt af Mario som da jeg var 10 år. Dengang ville det være en udfordring at få stjernerne, så man kunne møde slutbossen. Idag føles det som repetition når jeg vælger en bane. Jeg ved med 100% sikkerhed at jeg nok skal få fat i stjernen. Når jeg møder en boss, tager det 2 sekunder at finde ud af hvad jeg skal.

Jeg kan egentlig godt følge dig. Verden var mindre den gang. Ethvert nyt spil var en ny oplevelse, der skulle udforskes fra en ende til en anden. Selv Tiny Toon Adventures gav mig et fantastisk indtryk dengang. Den sidste bossbane var skide uhyggelig, og det var en stor oplelse endelig at besejre ham efter af have ejet spillet i lang tid.

Tænk hvis det var muligt at lave et spil der giver samme oplevelse for en 30-årig garvet gamer nu til dags. Jeg tror desværre ikke det er muligt. Men heldigvis spiller Galaxy bare på så mange andre fede elementer.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 01/02-08 14:52, rettet 01/02-08 15:00 
Sumez>
Ethvert nyt spil var en ny oplevelse, der skulle udforskes fra en ende til en anden.

Sumez>
Tænk hvis det var muligt at lave et spil der giver samme oplevelse for en 30-årig garvet gamer nu til dags. Jeg tror desværre ikke det er muligt. Men heldigvis spiller Galaxy bare på så mange andre fede elementer.

Ovenstående er en af årsagerne til, at jeg sjældent spiller fortsættelser, med mindre de virkelig tilbyder noget nyt. Kombinationen af en ny verden og historie samt nye figurer kan dog være tilstrækkeligt - Final Fantasy er nok bedste eksempel. Spil der læner sig kraftigt op af eksisterende koncepter har jeg nogenlunde samme anstrengte forhold til (Zelda/Okami). Så selvom jeg elsker Ocarina of Time har jeg fx kun spillet få timer af Wind Waker (som dog føles forholdsvist friskt pga. den nye stil) og Twillight Princess får jeg formentlig aldrig spillet.

Pointen er, at jeg synes det er muligt at få vakt den barnlige spilleglæde, men det er svært at finde frem til disse oplevelser pga. de mange seriespil.
WikzoWikzoSkrevet 01/02-08 17:07 
Uha, dén er svær. Hvis jeg skal bedømme efter, hvor megen tid jeg har benyttet på de to spil, er CoD4 en klar vinder (multiplayer-playtime: knap tre dage - singelplayer: lang tid, har fået alle achievements).

Men efter nøjere overvejelse tror jeg, jeg stemmer Super Mario Galaxy :)
KammaKammaSkrevet 01/02-08 18:30 
Jeg stemmer på Call of Duty, fordi jeg har spillet det hver aften i 2 uger. Men jeg er dog ikke i tvivl om at jeg ville have elsket Mario, hvis jeg havde fået spillet det.
Spiller nu: Halo 3
ValkyrieValkyrieSkrevet 01/02-08 18:40 
Kan godt se at når jeg læser mine posts, at jeg er ved at blive lavet om til en rablende Okotta fanatiker.
Jeg er dog overrasket over at jeg bliver beskyldt for ikke at have spillet COD4 "grundigt". Jeg ved ikke hvad det betyder, egentlig.
Yderligere vil jeg da, så også bare understrege at jeg ikke prøver at nedgøre folks meninger med mine egne subjektive meninger. Jeg troede bare at det var indforstået at vi ikke behøvede konstant at påpege at det var vores egen meninger, for ikke at såre hinandens følelser(!?).


Okay, synes jeg at COD4 er et dårligt, spil? Nej. Det synes jeg ikke. Jeg kan udemærket se at spillet er kompetent og ikke har nogen svage sider. Der er intet i spillet som er frustrerende eller ødelæggende. Grafisk og lydmæssigt fungere alting fint.
Der er endda nogen guldkorn, som sekevensen i sort/hvid hvor man smadre alt fra et fly ved at styre en kæmpe kanon. Det ligner 100% virkeligheden hvis vi kigger på de videoer fra Irakkrigen hvor amerikanerne bruger deres fly til at springe tons af mennesker i luften.
Arkade modet er også et godt tiltag. Det er ret lækkert hvordan det fungere.


Der hvor jeg har et problem med COD4, er simpelthen fordi jeg synes det er kedeligt. Jeg havde egentlig ikke nogen forventninger efter demoen.

COD4 er en af de spil hvor man bare charger ind og derefter dør, og på den måde genopliver ved sidste save point også gør noget andet. Fjenderne opføre sig fuldstændig identisk vær gang, og de scriptede events.. Alle de ekstreme eksplosioner, alle de gameplay ændrede elementer, som huse der kolapser og helikoptere der styrter. Det hele er det samme vær gang, og er slet ikke drevet af en dynamik. Spilleren og AIen har ingen indflydelse.

Så kig på Crysis og Halo hvor meget af det der sker inde i spillet er op til spilleren. Valgene. Tage fjendens køretøjer og bruge dem imod dem selv? proppe grenater på tanks? gemme sig og snipe dem fra 100-200 meters afstand? gå melee amok? bruge sine sidste allierede som bait? bruge usynlighedsskjol/invisible(crysis) og gå ind på en stealthy måde?
Jeg synes at de her spil ikke kun give flere muligheder og variation med gameplayet, men også skaber interessante situationer fordi AIen er fri og operere meget frit indenfor sit univers. Man ved bare ikke hvad de kan finde på at gøre. Og det gør det interessant. Det gør det frisk, det gør dem til en værdig og sjov fjende og slå Ihjel.

Det eneste jeg så i COD4s fjender var pro-amerikanske krigsliderlige nedslagtninger af fanatiske og onde muslimer og farlige kujon agtige russiske kommunister.
På mange måder synes jeg at COD4 var trættende. Områderne og banerne var usynlige on-rails sekvenser hvor man må gå den samme vej konstant, måske uden om et hus her og der. Man kunne ikke gå ind af døre eller noget andet som ville have gjort gameplayet sjovere. Spillet bruger context sensitivty funktioner, hvor man f.eks. skal trykke på "A" for at kravle over et hegn. Og spillets få on-rails vehicle sekevenser er ikke "samelessly" integreret i oplevelsen, men i andre baner.

Jeg synes at meget af den troværdighed og realisme som spillet prøver at leve op til ikke fungere, fordi illusionen af heroiske og tapre "america-fuck-yeah" soldater i ingen mands land, bliver ødelagt af "billige" gameplay beslutninger som rechargeable-health der ikke passer ind med den realistiske stil og autoritiets tro militær-gun-porno look som spillet har. Ens venner kan tage en mindre hær af skud før de går ned.

Jeg er som person en kæmper fan af kæmpe battles. Jeg er gavet fan af Battlefield(1942, 2) Som boostede imponerende 32 vs 32 senarios hvor man virkelig fik følelsen af krig. Jeg elskede Planetside, et MMO-FPS fra Sony, som lignede en light-version af Halo uden fysik, hvor der kunne være over 1000 mennesker kæmpende over et lille styk grund. Jeg elsker at være en gut i et kæmpe kaos. Det er virkelig fedt at have sådan en action oplevelse.
Måske er det bare blevet sværere at imponere mig i senere tid, men jeg fik aldrig den følelse af COD4, selvom det skreg hen af at ville give en følelse af et post-apocalyptisk helvede på jorden. Jeg kommer til at tænke på den sekevens fra Animatrix, hvor menneskene kæmper mod maskinerne som virkelig var horrifying for mig. Det giver mig stadig gåsehud.
Og selvom COD4 har massere af situationer hvor der er følelser af tons af slag og kampe som forgår andre steder end der hvor man selv er som spiller, så synes jeg ikke at det fungere. Det har egentlig intet med lyd eller grafikken at gøre. Måske er det restriktionerne. De usynlige barrikader som ikke tillader en at udforske andre steder.

Jeg kan huske at jeg var meget glad for det første COD. Efter at udviklingshuset der lavede Medal of Honor: Allied Assault tilbage i 2001, som var et spil der fik stor commercial succes, selvom det stod op imod et andet World War 2 spil, Return to Castle Wolfenstein der også kørte på Q3 motoren. De var begge meget forskellige WW2 spil, men blev uundgåeligt sammenlignet. Folk havde haft enorme forventninger til RtCW, men MoH:AA var lidt mindre på popularitetsskalaen.
Godt nok havde det fået omtale på E3. Specielt da de viste ders Omaha Beach sekevens. Det lignede Saving Private Ryan til forveksling.
Da spillet var færdigt, forlod mange af skaberne studiet og lavede Infinity Ward, som så skabte COD.

Det første COD var delt op i 3 kampagner. Den Amerikanske, Den Britiske og den Russiske. De to første havde vi set før. Den amerikanske var som en lidt forbedret version af MoH:AA, og den britiske var en one-man army kampagne, som føltes lidt som de første MoH på Playstation.
Men den russiske var det som jeg huskede. Vi havde ikke før set den russiske på tæt hold på spil. I hele kampagnen bliver man introduceret som en ussel lille orm der bliver kastet ud i et helvede i forsvaret på Stalingrad(tror jeg det var!?). Som den russiske sniper fik jeg en uset følelse af kaos og kæmpe krig på spil. Spillet endte med en flot autentisk WW2 dekumentarisk agtig slutning som gav indsigt i krigen.
Det var den slags følelse af krigs håbløshed og elendighed, som jeg aldrig har følt at efterfølgerne fangede.

Jeg ville beskrive COD4 som koldt, gråt, uinspierende, kedeligt og by-the-book.
Jeg kan godt se at COD4 høstede ros ved at være et spil der kom af ingen ting og som "wowede" alle på E3, og som ikke blev udskudt. Jeg kan godt se at det er flot at COD4 kunne blive udgivet på 3 platforme, hvor alle funktionerne var kompetente, uden store bugs og som kørte flydende med høj framerate.
Men det jeg ikke kan se, er hvordan at COD4 kan blive kaldt årets spil, eller et fantastisk spil. Eller måske bare et godt spil.
COD4 er et spil, men jeg kan ikke se fremskridt. Det eneste jeg kan se er at det er en forlængelse af det vi allerede har set og spillet. Et typisk linært kedeligt og forudsigeligt FPS.


Min egen fantasi for mig simpelthen til at vælge Halo, Crysis, Bioshock og Orange Box, simpelthen fordi de spil på en eller anden er anderledes eller interessante og unikke. Halo har lyserøde fjender, Crysis er mænd i dykkerdragter på ferie der går af HT, og Bioshock og Orange Box har vær især nogen solide og interessante universer.

Hvad har COD4 udover standard våben som vi kender fra alle spil? Hvad cool eller skræmmende eller "significant" er der ved de ligegyldige og kedelige og utroværdige fjender. Er det ikke bare grov udnyttelse af den politiske situation? Selvfølelig er muslimer fede at skyde, og lette at gøre onde i en umoden historie som den der eksistere i COD4?

Jeg synes ikke at det er en fordel at COD4 har en historie og SMG slet ikke har. Jeg synes det skader COD4 mere end det gavner. Med SMG behøver jeg ikke at blive irriteret over cut scenes og små karakter skabende anekdoter, som kun vil irritere mig via spillets fremskridt. Jeg havde egentlig bare lyst til at skyde mine venner i "COD4" fordi de var så irriterende. Tomme polygoner der ikke fortjener det liv de så ufortjent har fået i den digitale verden.
Så hellere bare være fri i et farveglad run som i SMG.



I Mulitplayer synes jeg at... Jeg synes at de elementer som lvl systemet og våben-og-class-konfiguationerne er overflødige og ligegyldige. Måske fordi jeg ikke engang bemærke forskelle mellem alle de ligegyldige sorte våben der alle ser så kedelige og typiske ud.
Jeg savner lidt den der tighthed som der trods alt eksisterede i Counter-Strike, som også er et spil der bygger på realistiske våben.
Jeg savnede måske den der troværdighed som GRAW måske havde mere af. Det forgik godt nok i Mexico og havde trods alt nogen helt andre mekaniske muligheder som cover, og at ligge ned.
Jeg følte aldrig noget for COD4. Det hele var bare altid ligegyldigt og aldrig betydningsfuldt. Og det burde man altså være i et krigsspil.
Jeg var heller ikke fanget af at stige i lvl. Jeg har allerede været igennem den maskine med MMORPGs, som jeg ikke kan lade være at sammenligne dem med.
Jeg synes at COD4 er et low blow til mange af de firmaer der virkelig har prøvet at gøre ambitiøse ting med denne genre der virkelig har brug for solid evolution nu. Jeg kan ikke forstå hvordasn folk kan vælge at spille COD4 over næsten alle de andre. Halo, TF2, Quake Wars, Portal, Crysis, HL2 Episode 2.
Jeg synes at det virker som et tilfælde af kejserens nye klæder. Jeg føler mig som en af de eneste der ikke bliver falsk blændet af den umiddelbart flotte grafik og episke production values, men ser tingene for hvad de virkelig er, en steriliseret og svag oplevelse som ikke fortjener den ros den har fået.
Måske er jeg blevet bindegal, men jeg har ondt af de tyske fyre hos Crytek. Det kan åbenbart ikke økonomisk forholde sig sådan at de kreative og ambitiøse spil, som virkelig presser på angående hvad der er muligt.
Men 7 millioner er fantastiske. Spillets anmeldelser og awards er imponerende. Så hvad er der at sige?
Well crucify the insincere tonight...
ChronoChronoSkrevet 01/02-08 18:48 
Valkyrie>
Fjenderne opføre sig fuldstændig identisk vær gang

Ligesom i SMG :p
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
WikzoWikzoSkrevet 01/02-08 18:54, rettet 01/02-08 18:55 
Wow, det dér må siges at være en velbegrundet holdning,Valkyrie!

Til en hvis grad er jeg enig med dig. Call of Duty 4 er meget liniært hvad angår banedesignet; man skal stort set gå samme vej hele tiden, og sådan var det også med 2'eren. Alligevel synes jeg, de mange scriptede events er rigtig gode og skaber en filmagtig oplevelse. Men jo, du har helt ret i, at spillet på ingen måde er nyskabende; den genbruger en helt masse, men er tilpas varieret efter min mening. Udviklerne har simpelthen taget de fedeste ting fra genren og proppet det ned i én titel og så pudset det af.

Multiplayerdelen kan også diskuteres. Den er ikke særlig nyskabende, men den har alligevel formået at få mig til at bruge rigtig lang tid på den. Gameplayet fungerer bare, og når man spiller mod gode modstandere, er det rigtig sjovt.

Alt i alt er det et fedt spil, men ikke særlig innovativt. Derfor endte jeg med at stemme på Super Mario Galaxy, som rummer en del flere "wauw, det har jeg aldrig set før!-oplevelser. Apropos Galaxy har jeg her et link til en artikel, der på en interessant måde forklarer, hvorfor spillet er så sjovt, som det nu er.

Læs for at forstå hvorfor Galaxy er så underholdende
DarkenDarkenSkrevet 01/02-08 19:23 
Valk når du kan skrive overstående burde du tvinges til aldrig at skrive noget når du har en dårlig dag. Flere indlæg som overstående ;)
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
RaGeRaGeSkrevet 01/02-08 19:58 
Selvom jeg er vild med Cod4, så stemte jeg Super Mario Galaxy, da jeg er Big N fan inderst inde og ikke er i tvivl om spillets kvaliteter, selvom jeg ikke har spillet det endnu. Mario64 og Zelda: OoT står stadigvæk som de stærkeste spiloplevelser jeg nogensinde har haft.
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
RJKRJKSkrevet 01/02-08 21:10 
Mario vinder anden semifinale med 74%, og så er der kun den sidste kamp tilbage...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
PalleJensenPalleJensenSkrevet 01/02-08 21:12 
Ja, den er jo let nok...
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
KamekKamekSkrevet 01/02-08 21:18 
Indeed... :-)
Oh hai Mark!Spiller nu: Spider-Man 2 (2023), Super Mario RPG (2023), Super Mario Bros. Wonder
tastasSkrevet 01/02-08 21:44 
Ja her var jeg ikke i tvivl. Bioshock var uden tvivl et godt spil og jeg har også stemt på det tidligere. Men det var ikket et spil jeg havde en særlg lyst til at finde frem igen - det har jeg til gengæld for mario som jeg er gansket begejstret for.

Så det får min sidste stemme for i år :)
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
SumezSumezSkrevet 01/02-08 22:09 
Ja, Bioshock er fantastisk godt, men mod Mario er der ikke så meget at gøre.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Zzap!Zzap!Skrevet 01/02-08 22:26 
Valkyrie>
...Jeg synes at COD4 er et low blow til mange af de firmaer der virkelig har prøvet at gøre ambitiøse ting med denne genre der virkelig har brug for solid evolution nu. Jeg kan ikke forstå hvordasn folk kan vælge at spille COD4 over næsten alle de andre. Halo, TF2, Quake Wars, Portal, Crysis, HL2 Episode 2....

http://frisenette.be/animeredegiffer/theclapper.gif
TMFT!
Born to kill space
BeanoBeanoSkrevet 01/02-08 23:17 
Stadig SMG her... syntes ikke der var stjerner og talende pingviner nok i Bioshock.
ValkyrieValkyrieSkrevet 01/02-08 23:29 
Zzap!>
Valkyrie>
...Jeg synes at COD4 er et low blow til mange af de firmaer der virkelig har prøvet at gøre ambitiøse ting med denne genre der virkelig har brug for solid evolution nu. Jeg kan ikke forstå hvordasn folk kan vælge at spille COD4 over næsten alle de andre. Halo, TF2, Quake Wars, Portal, Crysis, HL2 Episode 2....

http://frisenette.be/animeredegiffer/theclapper.gif
TMFT!


Jeg ved ikke hvad det betyder, eller om du er sarkastisk eller ej. Hvem er manden på gifen? Hvor er han og hvorfor klapper han? Jeg tror måske at jeg har mistet min funktion til at se på verden i et objektivt lys. Måske havde jeg det aldrig.



Anyway, stemte SMG, igen.
Well crucify the insincere tonight...
Zzap!Zzap!Skrevet 02/02-08 00:36 
LOL! :-D Du må aldrig ændre dig Valkyrie! ;-)

Nej, jeg er ikke sarkastisk, du har fuldstændig ret.
Manden er bare en mand fra en film.
Og han klapper af dig.
Objektivitet findes ikke, så giv op nu.
Born to kill space
Bede-xBede-xSkrevet 02/02-08 06:58 
Valkyrie>
Jeg synes at COD4 er et low blow til mange af de firmaer der virkelig har prøvet at gøre ambitiøse ting med denne genre der virkelig har brug for solid evolution nu.

Jeg er helt enig. Ikke at jeg ikke kan se, at det som multiplayerspil har det mange kvaliteter, men jeg synes, det er den forkerte retning at trække genren i. Det er at gå baglæns og med den succes spillet oplever, kommer vi nok til at gå den vej lidt endnu.

CoD4 er for mig et symbol på en stagnerende genre.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
HeroldHeroldSkrevet 02/02-08 08:11, rettet 02/02-08 08:11 
Jeg synes ærligt talt man er lidt naiv, hvis man forventer voldsom innovation af det fjerde spil i en serie...
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
King ChaosKing ChaosSkrevet 02/02-08 08:59 
Zzap!>
Manden er bare en mand fra en film.


Uden at det skal udvikle sig til "Gæt en Film", så må jeg gi' dig uret. :)
BeanoBeanoSkrevet 02/02-08 09:18 
Også her :)
ComradeComradeSkrevet 02/02-08 09:52, rettet 02/02-08 09:55 
Der er vel ingen tvivl om, hvilket der vinder :S .. Hvilket nok egentlig er fortjent når det kommer til stykket ;)
Spiller nu: Metal Gear Solid 4: Gun..., Grand Theft Auto IV, Race Driver: Grid
510 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig