X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Køb af router til trådløst internet


Svar
Krans.KKrans.KSkrevet 26/12-07 15:25 
Jeg ved ikke rigtigt, om denne skulle have været i pc-forummet i stedet, men det var ikke som sådan direkte spilrelateret, så det endte her =)

Jeg vil gerne have mig en router, så jeg kan få et trådløst netværk på mit kollegieværelse, men jeg ved ikke så meget om, om der er noget særligt, man skal kigge efter. Grundet i personlig erfaring med det trådløse internet hjemme hos mine forældre har jeg en idé om, at der godt kan være forskel i kvaliteten i senderen/modtageren, når man har med noget sådant at gøre, men jeg ved ikke, om det kan passe? Min lillesøsters bærbare har nemlig altid kørt ad helvede til på det trådløse netværk der, og det samme har min PS3, mens min bærbare aldrig har haft nogen problemer, siden jeg købte den her for en måneds tid siden. Men kan det have noget at sige, eller er det andre ting der kan have forårsaget grus i maskineriet der, og skal man bare gå efter den billigste løsning?

Hvis det har nogen relevans, kan det siges, at netværket skal bruges til min bærbare pc, nok også lidt til min PSP. En PS3 har jeg også, men der vil det dog næppe være det store problem blot at have en trådet forbindelse til i stedet.
For vi er syge lidt aparte lidt for smarte lalleglade, drikker glas med hash og spiller russisk roulade!Spiller nu: Grand Theft Auto: China..., Rayman Origins
ChronoChronoSkrevet 26/12-07 16:11 
Indtil jeg fik en PS3 var jeg godt tilfreds med min Linksys WRT54G router. Stabil og let at bruge, men den har en underlig idé med at give PS3'en en IP som nogle andre bruger - med det resultat at de smides af nettet indtil de får en ny IP. En trådet forbindelse til PS3'en har løst problemet, men det er jo en lidt besværlig løsning synes jeg. Der er ingen problemer med bærbar, Wii, DS og DS Lite.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
dRxLdRxLSkrevet 26/12-07 17:18 
Chrono: Hvis du har opdateret din firmware til en af funky hackede kan du i de fleste af dem vælge at associere en MAC adresse med en statisk IP adresse. Vælg en adresse i den øverste del af det aktuelle subnet (eks. X.X.X.254).

John1883:
Jeg har selv lige købt en ASUS WL500G premium, det er samme chipset som i Linksys WRT54GS, men udvidet med 2 USB porte så du f.eks. kan have en harddisk og en printer sluttet til den, som så kan gøres tilgængelige for hele dit hjemmenetværk. Så snart du får den ind af døren installere du bare OpenWrt, DD-WRT eller lignende på den =)

En netværkseksperts valg
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
ChronoChronoSkrevet 26/12-07 18:10 
Har du et link til et forum eller noget hvor den slags firmware diskuteres? Så kan jeg da lige se på det. Den officielle har ellers "leases" som vel burde låse IP'en i noget tid, men det bider PS3'en bare ikke på.

Hvis man vil have en netværksharddisk kan jeg anbefale Synology. Jeg har denne:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=361482

Kører linux så man kan en masse sjov med den. Jeg har installeret ssh og svn på den f.eks., og fra fabrikken er der blandt andet webserver og ftp.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
dRxLdRxLSkrevet 26/12-07 18:39 
Chrono:

openWRT:
http://openwrt.org/

DD-WRT:
http://www.dd-wrt.com/dd-wrtv2/index.php

Begge sider har fora'er og vejledning.

Jeg kiggede lige på den NAS server du linkede til. ASUS dimsen jeg snakkede om kan nogenlunde det samme til en noget anden pris ;-) Når du installerer en anden firmware på din WRT54G, vil du få mulighed for at komme ind i den linux shell der kører under overfladen.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
ChronoChronoSkrevet 26/12-07 19:22 
Takker. Kan se at min udgave af WRT54G er lidt ringere end de ældre udgaver af den, men firmware'en ser ud til at kunne installeres alligevel - med lidt ekstra besvær. Må jeg lige prøve ved lejlighed.

Mht. NAS så tror jeg nu der er flere fordele ved at bruge en som en beregnet til det :)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
HeroldHeroldSkrevet 26/12-07 19:22 
Chrono>
Hvis man vil have en netværksharddisk kan jeg anbefale Synology. Jeg har denne:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=361482

Kører linux så man kan en masse sjov med den. Jeg har installeret ssh og svn på den f.eks., og fra fabrikken er der blandt andet webserver og ftp.

Jeg har en 207+ - hvor finder jeg lidt ekstra lir til at smide på den? :)
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
Krans.KKrans.KSkrevet 31/12-07 02:16, rettet 31/12-07 02:21 
Ehm... men hvad så med den trådløse router der?
Jeg blev rimelig tabt i alt det tekniske tågesnak =)
For vi er syge lidt aparte lidt for smarte lalleglade, drikker glas med hash og spiller russisk roulade!Spiller nu: Grand Theft Auto: China..., Rayman Origins
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 31/12-07 02:22 
Jeg kan anbefale den samme router som Chrono forslår.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
dRxLdRxLSkrevet 31/12-07 11:16 
Den router jeg foreslår er den praktisk taget den samme som Chrono og Echelon står inde for, men i en udvidet version med mere RAM, hurtigere processor og 2 USB porte. Køb mit forslag i stedet =)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
ChronoChronoSkrevet 31/12-07 12:07 
Det ville jeg også gøre. De WRT54G man kan købe nu er også nedroslede udgaver af den oprindelige.

Herold>
Jeg har en 207+ - hvor finder jeg lidt ekstra lir til at smide på den? :)

Det bedste sted at kigge er nok Synology's forum. Der er ret aktivt community omkring deres produkter.

På forummet er der guides til at bruge IPKG til at installere ting som de her:
http://ipkg.nslu2-linux.org/feeds/optware/ds101g/cross/stable/

Det er lidt teknisk hvis man slet ikke kender til Linux.

Lettere er det at installere Twonkyvision:
http://www.twonkyvision.com/Download/TwonkyMedia/TM4Technicians.html

En media server der kan streame til PS3, og som er bedre end den der er indbygget fra starten. Den har jeg meget glæde af. Der er godt nok ikke en 207+ udgave, men jeg vil tro at 207-udgaven virker helt fint.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
Krans.KKrans.KSkrevet 31/12-07 12:56 
Ok, så det er den hersens ASUS WL500G premium jeg skal skaffe mig? Men den ser mig en anelse dyr ud. Der er godt nok alt det lir med at kunne tilslutte printer og ekstern harddisk og hvad ved jeg, men jeg er ikke helt sikker på, om jeg får brug for nogen af delene? Jeg har ikke engang nogen af dem?
Er det lidt overkill for mig at købe den, til den type brug jeg har, hvor det egentlig kun er internetsurf og spil jeg skal bruge?

Og den har heller ikke det problem med ip-adresserne som Chrono nævnte?

I øvrigt, lidt off-topic: Chrono, det ser ud til du har været med til PES Cup? Altså PES Cup som i www.pescup.dk ? For i så fald tror jeg, det var jer, der slog os ud i semifinalen i den turnering, som du i din profil nævner, du har været med til vinde. Heh, bare lidt pudsig ting jeg lige opdagede.
For vi er syge lidt aparte lidt for smarte lalleglade, drikker glas med hash og spiller russisk roulade!Spiller nu: Grand Theft Auto: China..., Rayman Origins
dRxLdRxLSkrevet 31/12-07 13:46, rettet 31/12-07 13:51 
Nu får jeg hverken procenter af broadcom (chipsetleverandøren) eller Asus, så det er begrænset hvor stor en mængde energi jeg vil bruge på at overtale dig til at købe netop denne router.

Du skal også vide at jeg selvfølgelig ikke har overblik over hele markedet af routere med trådløst access point, så det er meget muligt at der findes en anden router derude et sted som svarer bedre til dine nuværende behov og til en lidt lavere pris. Men den anbefalede router kender jeg og jeg kan stå inde for at den leverer en god stabil ydelse (med opgraderet firmware) og at den med lidt snilde kan gøre alt hvad man overhovedet måtte ønske at gøre med en router og som man normalt kun finder i meget dyrere produkter.
I mine øjne er 600kr fundet til den pris, jeg købte nogle af de første WRT54g'er til ca. 1400kroner da de kom frem for en 4 års tid siden, og selv den pris finder jeg godt givet ud for det der leveres.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
ChronoChronoSkrevet 31/12-07 14:39 
Det må også være relevant om om den skal dele IP'er ud, eller om de kommer et andet sted fra? Der må findes noget billigere hvis det bare skal være en trådløs bridge eller hvad det nu hedder.

Krans.K>
I øvrigt, lidt off-topic: Chrono, det ser ud til du har været med til PES Cup? Altså PES Cup som i www.pescup.dk ? For i så fald tror jeg, det var jer, der slog os ud i semifinalen i den turnering, som du i din profil nævner, du har været med til vinde. Heh, bare lidt pudsig ting jeg lige opdagede.

Nej, som i P:R's langt mere officielle PES Cup :) - jeg tror ikke du var med dengang.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig