X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Amiga joystick som Xbox 360 controller


Svar
RJKRJKSkrevet 25/12-07 16:31, rettet 25/12-07 16:32 
Som omtalt i anden tråd kan jeg ikke finde ud af at spille Sensible Soccer/SWOS (eller for den sags skyld Speedball 2) med en normal controller - jeg er opvokset med Wico-joysticket i de to spil, og jeg kan bare ikke styre ordentligt uden.

Så nu de er på XBLA, og det åbenbart er umuligt at fremskaffe en converter, måtte jeg jo så lave en selv. Opgaven altså at få et Wico-joystick perfekt spilbart på Xbox 360 - og helst uden at ødelægge hverken en 360-controller eller et joystick...

360'eren kører jo USB, så min første tanke var at jeg bare kunne have nogle Amiga -> PS/2 -> USB-convertere, men som jeg forstår det har Microsoft lagt noget sikkerhedschip ind i controlleren, som gør at man ikke kan spille normale spil uden at disse findes (og producere controllere uden at betale Microsoft for at få den i). Derudover ville jeg jo sikkert alligevel komme til at mangle nogle nødvendige knapper her og der, så den løsning opgav jeg. I samme omgang selvfølgelig muligheden for selv at omforme signalet til noget 360'eren kunne forstå.

Så den gode gamle løsning var jo at bruge en 360-controller som mellemled. Den originale kræver at man har en tynd sikkerheds-torx-skruetrækker for at åbne, så jeg brugte i stedet min billige Joytech wired controller, som bare er samlet med normale skruer (der gemmer sig bag klistermærker).

Sådan her ser den ud, skildt ad:

Amiga joystick som Xbox 360 controller

Jeg gav mig til at måle på printet for at finde de forbindelser jeg skulle bruge. Stellen var godt nok lidt underlig, men det skød jeg hen dengang (stor fejl :)). Planen var at bruge de fire retninger på d-padet og A og B. Amiga-joysticks opererer godt nok kun med én knap, men mange har jo to (kortsluttede), og der er mulighed for to knapper i overførslen, så...

Her er der blevet sat et DB9-hanstik i controlleren og jeg har tegnet op, hvilke punkter jeg skal finde loddepunkter på.

Amiga joystick som Xbox 360 controller

Her har jeg fundet og loddet de seks punkter (de går til hver deres diode omme på den anden side af printet, som det ses). Jeg har også tegnet op hvordan de skal loddes på DB9-stikket for at passe med Amiga-joysticket.

Amiga joystick som Xbox 360 controller

Det hele var sådan set klart, og i en perfekt verden, eller bare en verden uden Microsoft (indsæt selv sjov sammenligning ;)) ville det så bare være at lodde fælles stellen på som det sidste.

MEN det viser sig jo så at Microsoft har brugt et eller anden tumpet og meget besværlig matrix-agtig måde a la et keyboard, at samle ledningerne på. Det vil sige, der er IKKE fælles stel på kontakterne. Folk der har brugt væsentligt mere tid på det end mig har opgivet at finde mening i det, så der var ikke så mange andre muligheder end den sure: at køre seperate stel-ledninger hele vejen igennem til joysticket, som altså krævede, at det også skulle moddes en hel del.

Det viser sig at nogen af knapperne (op+ned, A+X og B+Y) har samlet stel, så dermed kunne det netop gøres med de ni ledninger, jeg havde i DB9-stikket, hvis jeg ofrede B-knappen. Så revideret udgave:

Amiga joystick som Xbox 360 controller

Så skulle der loddes de ekstra stelledninger på, og dem er der ingen gode loddepunkter på, så dem blev jeg nødt til at sætte i hullerne mellem de to printsider, hvilket er noget ret forfærdeligt pillearbejde. De sidder selvfølgelig håbløst tæt, så der er stor fare for at kortslutte de ledninger, man lodder på.

At samle det hele igen var stort set lige så besværligt, for der er selvfølgelig ikke megen plads, og det hele skal gøres i den rigtige rækkefølge og vendes rigtigt, for at undgå at alle løsstumperne falder forkerte steder hen. Men det lykkedes altså til sidst, og her er controlleren så samlet igen. Så god som ny, bare med et ekstra DB9-stik i bagenden.

Amiga joystick som Xbox 360 controller

Så skulle fælles stellen i Wico-joysticket bare lige brydes op og erstattes af de seperate stelledninger. Heldigvis er der god plads inde i joysticket og det er nemt at komme til - uheldigvis er hverken stikket eller kablet fuldt monteret, så jeg manglede lige tre ledninger...

Heldigvis fandt jeg et gammelt pc-serielkabel af en art, som havde netop DB9-hunstik i enden og var fuldt monteret med ni kabler. Så skulle der bare lige skiftes kabel:

Amiga joystick som Xbox 360 controller

Og opdateret joystick omloddet med de fire seperate stelledninger:

Amiga joystick som Xbox 360 controller

Jeg mistede jo kabelaflastningen med det gamle kabel, så det fiksede jeg med en stor strip indeni, som synes at holde gode. Og så ser joysticket faktisk også ud som nyt:

Amiga joystick som Xbox 360 controller

Så var det bare at samle det, og håbe på at alting virkede. Med den slags er der jo alle mulige småting der kan gå galt, og det er et helvede at skille det ad igen (især 360 controlleren) for at lodde om, så det er bare med at krydse fingre.

Til alt held virkede det i "første forsøg". Og man har faktisk generelt ikke brug for andet end A og de fire retninger, så nu kan jeg fint navigere både dashboadet og selvfølgelig spille SWOS præcis som i gamle dage med fuld kontrol over både skru og lob. Sådan skal det være :)

Note: gør man som jeg har gjort, skal man selvfølgelig lige være OBS på, at joysticket ikke længere vil virke direkte på en Amiga eller andet. Fordi jeg var nødt til at bruge de ekstra stelledninger, er +5V og stel nu kortsluttet, og der mangler stel på venstre, højre og fire. Det kan dog loddes om på to minutter, skulle man ønske det, så ikke rigtigt noget problem. Man kunne sikkert også modde omskifterknappen i bunden, så den skiftede mellem 360 og Amiga mode, men det er ikke lige nødvendigt for mig - har en masse af de her joysticks i forvejen.

Så det var lidt inspiration til at lege med controller mods på 360'eren. Det er besværligt, men det kan lade sig gøre. Og det kan sagtens blive MEGET mere besværligt. Se bare den her gut, som har lavet en Saturn til 360-converter. Ikke lige noget man gør på fem minutter... ;)

http://forums.xbox-scene.com/index.php?showtopic=509748&st=165&p=3546461&#entry3546461]Amiga joystick som Xbox 360 controller[/LINK]" target="">Amiga joystick som Xbox 360 controller
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 25/12-07 23:49, rettet 26/12-07 00:50 
Nice Rune! Bare synd at mine "The Arcade" skal moddes før de passer i din converter...

Nå, nu har jeg et stykke tid gået og overvejet at modde mit X-Arcade, så det kan bruges på min Xbox 360. Det har umiddelbart virket som en simpel opgave, da jeg også havde regnet med fælles stelforbindelse. Men nu kan jeg se at det er en større udfordring at lave det, så nu er det lige før jeg tror jeg kan tage mig sammen til at få noget bikset sammen ;)
Mit hidtil største problem har været, at jeg var i tvivl om, hvordan jeg pænest kan bygge det ind i X-Arcade-sticket uden at ødelægge designet eller gøre det alt for Xbox 360-agtigt.
Det kan også være det "bare" ender med et Amiga joystick stik lignende det du har lavet.
Jeg tror dog jeg vil bruge optocouplere til at isolere stelforbindelserne, da jeg så kan bruge alle Amiga joysticks, uden at skulle lodde i dem :)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig