X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Hjælp til vinyl noob!


Svar
ComradeComradeSkrevet 30/11-07 11:20 
Efter at jeg var til Saybia koncert i går og temmelig beruset begav jeg mig ud i en plade investering i form af deres nyeste plade.

Og jeg har ikke engang en plade afspiller, men har i længe gerne ville have en.

Jeg har kigget og læst om lidt forskellige, og fundet ud af man skal virkelig punge ud hvis man skal have noget ordenligt ! - Jeg er sådan set ligeglad med lyden, den er vel på forhånd dårligere men hyggeligere end CD.

Jeg har dog et krav og det skal være at den skal se godt ud og ikke ligne noget fra firserne - Helst sort og ikke for plastik agtig. Ud fra det kan jeg konkludere at det er svært at finde noget fornuftigt, medmindre man kigger på DJ afspillere på Ebay i tyskland.

Jeg har kigget på denne pladeafspiller, Gemini TT-02 MKII, som ser flot ud og til rimelige penge.

Men hvad skal jeg ellers bruge ud over højtalere? Skal det hele gå gennem en forstærkerm, hvilke kabler skal tilsluttes osv osv osv :-)

Jeg takker på forhånd ;-)
Spiller nu: Metal Gear Solid 4: Gun..., Grand Theft Auto IV, Race Driver: Grid
PalleJensenPalleJensenSkrevet 30/11-07 11:29 
Hov hov - lyden fra en plade er langt bedre end lyden fra en CD!!

Jeg har altid kun haft Technics 1210 MK2, da det er verdens fedeste pladespiller. Bemærk, at det skal være MK2.

http://en.wikipedia.org/wiki/Technics_1210

Den kan købes brugt på nettet fra 2.000 kr.
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
fumfumSkrevet 30/11-07 12:06 
Og har du en forstærker, uden en decideret phono-indgang, skal du købe en for-forstærker.
Grammofoner outputter ikke et særligt højt signal, så det skal forstærkes.
Lyden er bedre end cd, synes jeg også, der er mere 'dybde' i lyden. Men cd'ere er da klart mere bekvemmelige.
Hifiklubben har faktisk en pladespiller, med indbygget for-forstærker, til 999,-. Det er lige før jeg vil investere i den også. Genialt.

Pladespiller ved hifiklubben
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
jaesjaesSkrevet 30/11-07 12:19, rettet 30/11-07 12:47 
Start med at kigge om din forstærker i det hele taget har indgang for pladespiller - det er langt fra sikkert i dag.

PalleJensen>
Jeg har altid kun haft Technics 1210 MK2, da det er verdens fedeste pladespiller. Bemærk, at det skal være MK2.

1210'erne er uden tvivl kram, men det er jo først og fremmest DJ-pladespillere. Uden at have undersøgt markedet længe, vil jeg tro, at man får mere lyd for pengene ved at købe en Rega Planar 2 eller 3 (måske også Planar 1).

Planar-afspillerne ligner også mindre et rumskib end 1210 MK2 ;)

Bemærk at modellerne har skiftet produktnavne en smule gennem årene. Fx Planar 3 2000 og Planar 3 24.

EDIT: Fum kom lige først med forstærkersnakken :)
EDIT 2: Jeg ser lige, at Comrade godt kan lide DJ-looket, så fair nok, jeg synes bare Rega er en del flottere ;)

Rega.
ComradeComradeSkrevet 30/11-07 12:47 
Altså kablerne der skal i forstærkeren er bare standard phono kabler (rød/hvid) ? Ikke nogle specielle slags ?
Spiller nu: Metal Gear Solid 4: Gun..., Grand Theft Auto IV, Race Driver: Grid
KillerBean2KillerBean2Skrevet 30/11-07 12:54, rettet 02/12-07 14:07 
Comrade>
Jeg er sådan set ligeglad med lyden, den er vel på forhånd dårligere men hyggeligere end CD.

Nahhh, jeg vil nærmere påstå, at vinylplader blot har andre styrker og svagheder. En CD er imun over for elektronisk støj, men har en detaljegrad, som begrænses af bitrate'en. Vinylpladen har en overvældende detaljegrad, men er desværre følsom over for elektronisk støj, støv og ridser. Hvis man vil have en naturtro gengivelse og er ligeglad med støj, skal man gå efter vinyl. Men hvis man ikke kan tåle støj og ikke går specielt meget op i lydkvalitet, er CD'er fint ;)
AV Intelligent Terminal
KillerBean2KillerBean2Skrevet 30/11-07 12:59, rettet 30/11-07 13:00 
Comrade>
Altså kablerne der skal i forstærkeren er bare standard phono kabler (rød/hvid) ? Ikke nogle specielle slags ?

Der skal helst være en stelledning i midten, så du kan forbinde forstærkerens og pladespillerens stelplaner. Men du kan også bare bruge almindelige RCA-kabler(phono) og trække en stump ledning ved siden af.
AV Intelligent Terminal
ComradeComradeSkrevet 30/11-07 13:00 
Et andet spørgsmål: Kan man bruge pladeafspillere beregnet til DJ's til noget som helst? som sagt går jeg ikke særlig meget op i lyden, men mere at den er billig og ser pæn ud i stuen, hvilket en del DJ pladeafspillere vil gøre.
Spiller nu: Metal Gear Solid 4: Gun..., Grand Theft Auto IV, Race Driver: Grid
KroeboCopKroeboCopSkrevet 30/11-07 13:34 
Jeg skal også have ny pladespiller og har set på en Numark med USB udgang, det syntes jeg er lidt smart, nogle der ved om den er ok eller? (ved godt det er belt drive) har ikke råd til Technics 1210'er:=(
Hoid to colony C05 where the computer is...
SeventhSunSeventhSunSkrevet 01/12-07 16:19 
Comrade>
Kan man bruge pladeafspillere beregnet til DJ's til noget som helst?

Næh.

Grundlæggende er forskellen på "almindelige" pladespillere og DJ versionerne, at de sidstnævnte har direkte tandhjulstræk og en motor, der kan tåle, at man holder pladen tilbage. Og så kan den starte op hurtigt igen.

Rega og den slags, er lavet for at få så god lyd som muligt, så de er lidt langsomme om at komme op i omdrejninger.


Medmindre man er DJ ville jeg synes det var lidt fjollet, at købe Technics 1200/1210, Numark eller Stanton.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
Zzap!Zzap!Skrevet 01/12-07 22:46 
Det vigtigste er en god pickup og en god pladetallerken.
Uden en god pickup får du ikke detaljerne med og værre endnu, du smadrer dine plader for altid ved at køre en billig høvl henover dem.

Selvfølgelig er det vigtigt at pladespilleren kan holde en jævn hastighed, og at der er noget gods i den så der ikke opstår feedback, eller at andre vibrationer forplanter sig, men hvis du bevæger dig op over en tusse (eller køber noget brugt der har kostet lidt) så kan alle pladespillere opfylde de krav til husbehov.
Born to kill space
salsalSkrevet 04/12-07 15:16 
Problemet er, at de fleste albums i dag er digitalt mixet, så analogfetishismen giver ikke rigtigt mening, selvom der er eksempler på vinyler, der er 100% analoge. Jeg mener, Labradfords E Luxo So er et eksempel på dét. Selv har jeg en Rega Planar 2, som jeg er meget tilfreds med.
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
SeventhSunSeventhSunSkrevet 04/12-07 19:15 
Ja dét faktum har jeg efterhånden også været nødt til at sluge :-)

Men kunne man ikke forestille sig, at pickuppen giver en form for støj på signalet, som gør at lyden alligevel opfattes som mere analog?
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 04/12-07 21:27 
Når et track bliver mixet digitalt, sker det vel også med en voldsomt større bitrate, end det man oplever på en CD? Ellers er det da hul i hovedet at lave Audio DVD'er :D
AV Intelligent Terminal
salsalSkrevet 05/12-07 00:36 
Det er klart, men de fleste vinyl-elskere mener jo, at vinyl er et mere autentisk format. Det gør jeg sådan set også, men jeg mener, at autenticiteten opstår via lydens farve, mellem pladen og mig, snarere end at ægtheden afhænger af, at musikken er mixet analogt. Jeg kan alligevel ikke høre den store forskel på digital lyd i så høje bitrates.
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
SumezSumezSkrevet 11/12-07 11:57, rettet 11/12-07 11:59 
Der er meget forskel på plader, og især hvis man kigger på billige vinyludgivelser fra firserne, kan kvaliteten ikke måle sig med den på cd.
Men nu om dage bliver der jo ofte kælet for nye vinyludgivelser (bare prøv at veje pladerne i hænderne, forskellen er tydelig), så jeg vil tro at mange af disse overgår alu-udgaven af samme album, såfremt bitraten ikke bliver cuttet af under produktionen af numrene, som Sal nævner.
Til almindelig stuebrug, vil jeg dog ikke mene der nogen grund til at vælge vinyl overfor cd, hvis det kun er lydkvaliteten man tænker på. Men ja, det er jo altid sejere med vinyler, som samlerobjekter. Og det føles bare forkert at købe en punk på cd. :)

Iøvrigt skulle Geminis pladespillere være næste på højde med Technics (ja, det er meget store ord), så vidt jeg har hørt. Men har dog aldrig selv haft fornøjelsen af at lege med en.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
salsalSkrevet 11/12-07 16:19 
Det er dybt tragisk. 80'er-vinyler er vinylentusiastens svar på Lillebror Ost.

Som udgangspunkt kan jeg godt lide formatet. Det passer fint til den ideelle spillelængde på 40-45 minutter. Problemet opstår først, hvis kunstnerne forsøger at lave et helstøbt værk på flere LP'er. Det er simpelthen så irriterende at skulle vende plade hele tiden uden udsigt til at kunne sætte noget nyt på. Især holder jeg mig fra dobbelt-10" som fx den anden A Silver Mt. Zion-plade. Hvad er det, den hedder? Det er godt nok verdens mest idiotiske format. Man kan nærmest ikke nå at sætte sig til rette.

Vinyl er fantastisk til plader, man er koncentreret om. Især synes jeg, de fungerer godt til ambientplader. Man behøver ikke høre hele pladen igennem, men kan nøjes med en vinylside engang imellem. Det er genialt, når kunstneren tænker formatet ind i værket. Især The Tired Sounds of Stars of the Lid er fantastisk til det, synes jeg. En 3LP der fungerer. Jeg ved ikke, om den nye fungerer på samme måde. Jeg må have fat i vinylen.
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
SumezSumezSkrevet 11/12-07 20:53 
Der synes jeg faktisk tværtimod at besværet ved vinyler gør at man netop tager dem mere seriøst, og i større grad sætter sig og hører et helt album, i stedet for at ende med at skifte musik hele tiden.
Men kan selvfølgelig godt se problemet ang. små plader, på 45RPM og sådan.

sal>
Det er dybt tragisk. 80'er-vinyler er vinylentusiastens svar på Lillebror Ost.
Jeg grinte
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
fumfumSkrevet 12/12-07 08:25 
Et andet problem med alt det lp-venderi er, at mange af lp'erne har man skamhørt den ene side, og aldrig rigtigt opdaget den anden side.
Har jeg opdaget, efter at have købt mange af lp'erne som cd'er.
Dette gælder selvfølgelig ikke min DIO kollektion. :-)
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
SumezSumezSkrevet 12/12-07 10:38 
Den synes jeg nu ligeså godt man kan komme til at lave med en CD.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
tastasSkrevet 12/12-07 10:43 
Enig med Sumez - jeg hører altid også kun den ene af siderne på en CD! ;p
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
SumezSumezSkrevet 12/12-07 11:23 
Eller den første halvdel evt....
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ComradeComradeSkrevet 05/01-08 12:53 
Jeg fik en pladeafspiller i julegave - men uden indbygget forforstærker, så lyden er meget tam gennem mit anlæg.

Er det bare en lille dims som denne her jeg har brug for?:

http://www.wr.dk/shop/lyd_stereoanlaeg/grammofoner_lp/nyt/riaa_forforstaerker_til_pladespiller_grammofon_lp_5080_da.html
Spiller nu: Metal Gear Solid 4: Gun..., Grand Theft Auto IV, Race Driver: Grid
fumfumSkrevet 05/01-08 14:53 
Ja.
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
ComradeComradeSkrevet 05/01-08 17:54 
Jeg takker for svaret !
Spiller nu: Metal Gear Solid 4: Gun..., Grand Theft Auto IV, Race Driver: Grid
Zzap!Zzap!Skrevet 05/01-08 18:51 
Jeg vil foreslå dig at finde noget bedre end den generiske discount forstærker, helst noget batteridrevet.
Det er det allersvageste led i LP afspilningen - dekompressionen af bassen. Det skal der kvalitets elektronik til for at gøre ordentligt.
Born to kill space
KillerBean2KillerBean2Skrevet 05/01-08 22:01 
HiFi-klubben har også et par stykker på lager:

http://hifiklubben.dk/produkter/tilbehoer/pladespiller/cambridge_540p_riaa_forforstaerker_sort.htm

http://hifiklubben.dk/produkter/tilbehoer/pladespiller/nad_pp2_riaa_forforstaerker_antrasit.htm

http://hifiklubben.dk/produkter/tilbehoer/pladespiller/cambridge_640p_riaa_forforstaerker_soelv.htm
AV Intelligent Terminal
ComradeComradeSkrevet 06/01-08 12:27 
Jeg er ikke i tvivl om at de du linker til er langt bedre - Men januar er en måned med meget skrabet budget, så lige nu vil jeg bare have at den spiller nogenlunde - og så vil jeg vente til der kommer penge på kontoen og så købe en ordenlig :)

Jeg var dog så heldig at finde en der endnu billigere og garanteret endnu mere discount til 99,- ;-)

Men tak for linket, jeg tror da jeg hoppe på en af de fra Hifi klubben.
Spiller nu: Metal Gear Solid 4: Gun..., Grand Theft Auto IV, Race Driver: Grid
KillerBean2KillerBean2Skrevet 06/01-08 12:53 
Tape Connection har, så vidt jeg kan se, et pænt stort udvalg af RIAA forforstærkere. Men der er tilsyneladende et eller andet galt med deres hjemmeside lige for tiden.

De har blandt andet én til 22000 kr, hvis man nu lige skulle vinde stort i lotto... eller noget.
AV Intelligent Terminal
KillerBean2KillerBean2Skrevet 26/03-10 01:10, rettet 26/03-10 15:08 
Nu er jeg pludselig blevet helt voldsomt tændt på vinyl. Jeg må indrømme, at jeg også er lidt af en n00b på området. Mine forældre har altid hørt pænt meget (overraskende god) musik, og det har stort set kun været LP'er, så det er ikke helt uvant for mig at skulle håndtere en pladespiller.

Men det er først nu, jeg selv er begyndt at opbygge mig en vinyl-samling. Så på en måde føler jeg mig nærmest "genfødt" i den forstand, at der nu opstår en del problemstillinger, jeg aldrig har overvejet en løsning på før. Feks. har mine forældre aldrig gået voldsomt meget op i at holde deres vinyler rene, mens jeg selv er en del mere kritisk på det punkt.

Et par af de plader, jeg har fået ind ad døren på det sidste er simpelthen fulde af skidt og møg, og jeg vil gerne finde en skånsom måde at få dem gjort rene på. For det første har jeg lært at bruge en kulfiberbørste på den rigtige måde, så den ikke bare flytter rundt på støvet, og det virker forbløffende godt. Derudover overvejer jeg lidt at købe mig en Zerostat "pistol":

http://www.highend-sound.com/produkter/1000vis-tilbehoer-til-vinyl-og-andet/zerostat---antistatisk-pistol.aspx

Den skulle efter sigende være guld værd :)

Jeg er ikke så meget for at skulle til at give pladerne en primitiv skubbetur med vand og sæbe, da jeg kan læse mig frem til, at det ikke ligefrem er sundt for dem. Desuden skulle de fleste af de professionelle rensevæsker indeholde en svag opløsning af silikone, som på længere sigt klumper sig sammen og ødelægger både pladen og nålen. Så det er jeg heller ikke så tændt på at bruge :/

Jeg kan forstå på alle de audiophile supernørder, at den eneste sikre måde at få sine vinyler 100% rene på, uden at ødelægge dem, er ved at bruge en såkaldt pladerensemaskine. Så jeg tænker lidt på anskaffe mig sådan en (eller bygge en) på et tidspunkt. Jeg ved ikke, om der nogen af jer andre, der har været igang med at kæmpe med sådan et monstrum?
AV Intelligent Terminal
KillerBean2KillerBean2Skrevet 26/03-10 12:03 
Nu har jeg bestilt mig en KAB EV-1. Det lader til at være en af de billigste løsninger, hvis man vil have en rigtig "maskine" til at rense LP'er med.

Jeg håber, den er lykken :)

Totalt high tech..
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 26/03-10 13:53 
Kom med næste gang jeg holder træf hjemme hos mig, så jeg kan få renset mine plader :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 26/03-10 15:39 
Ja, det er nok en del nemmere for mig at hive den med over til dig, end det er for dig, at slæbe hele din pladesamling til Århus ;)
AV Intelligent Terminal
FleshmanglerFleshmanglerSkrevet 26/03-10 22:20 
så tager jeg også min pladesamling med forbi sumez ;P


Når jeg sætter en Lp på er det fordi jeg synes noget musik fungere bedre på lp, rent stemningsmæssigt, det giver også tit en bedre helhed af pladen når man høre en halv siden af gangen. på trods af man på en cd kan høre skiven ud i en køre.
Eller som sumez siger, man tager pladen mere seriøst når den er besværlig at sætte på (ca.)
rettet 43 gange, sidst 2032-03-22 09:33:51Spiller nu: Minecraft
KillerBean2KillerBean2Skrevet 26/03-10 23:54 
Noget af det jeg også rigtig, rigtig godt kan li' ved vinyler, er størrelsen på coveret og dermed størrelsen på artworket. Specielt mange af de ældre udgivelser har en masse fede detalje i artworket. De forsvinder næsten fuldstændig, når det bliver skumpet til CD-størrelse.. medmindre man bruger lup.
AV Intelligent Terminal
KillerBean2KillerBean2Skrevet 29/03-10 21:13 
Man kan også bruge en vinylsamling til andre sjove ting :)

Feks. lidt identitetsskift...
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 29/03-10 22:35 
Hehe det minder om de plakater Accord har lavet som reklame for deres vinyl-salg
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 03/04-10 20:08, rettet 03/04-10 20:09 
jaes>
PalleJensen>
Jeg har altid kun haft Technics 1210 MK2, da det er verdens fedeste pladespiller. Bemærk, at det skal være MK2.

1210'erne er uden tvivl kram, men det er jo først og fremmest DJ-pladespillere. Uden at have undersøgt markedet længe, vil jeg tro, at man får mere lyd for pengene ved at købe en Rega Planar 2 eller 3 (måske også Planar 1).

Man skal dog lige tænke på, at den første Technics SL-1200 blev udviklet til at være et HiFi-produkt, og at de nuværende modeller stadigvæk har de gode kvaliteter fra den oprindelige. Det var først med MK2-modellen, de begyndte at gøre den mere DJ-venlig :)

Jeg har selv en Technics SL-1210 MK2 på vej med posten nu. Jeg glæder mig vanvittigt til at få den. Jeg kan godt se hvorfor nogen synes den ser overdrevet 80'er-agtig ud, men det synes jeg bare er fedt :D

En god pladespiller til en god pris
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 03/04-10 21:18 
Jeg synes 1210'ernes design er fantastisk tidløst og altid megafedt. Ja, det ER en pladespiller i den billige ende, hvis vi snakker ægte hi-fi-lyd (hvis du er seriøs vinyl-affecionado skal du jo også have en afspiller der kører på spoler :)), men det er så også noget af det bedste du får i den prisklasse, og designet spiller også en stor rolle, synes jeg.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 18/03-11 17:45 
Nu har min SL-1210'er efterhånden fået næsten alle de opgraderinger, jeg orker at udsætte den for, før jeg synes, det begynder at blive fjollet. Har brugt ca. 10000kr på dyret indtil videre, og uha da, hvor er jeg glad for den. Hvis der går ild i hytten på et tidspunkt *bank under bordet*, og jeg kun har tid til at redde én enkelt ting, står den øverst på listen :D
AV Intelligent Terminal
jaesjaesSkrevet 31/10-15 17:51, rettet 31/10-15 18:08 
Den kommende Floating Record kunne måske være noget for de, som vil have en lidt anderledes pladespiller - de første meldinger er positive.

Det unikke er, at pladerne næsten står på højkant - mest ren lir, og ved de rette plader kan det vel blive et helt lille kunstværk, men potentielt kan man også spare ca. en tomme i dybden. Der er også indbygget forstærker, hovedtelefonudgang og højttalere (det sidste er vel noget de færreste kan bruge, men firmaet har i det mindste formået at tilpasse dem til resten af designet). Den kan også tilsluttes ekstern forstærker direkte.

Kommer til december. Fås i to farver. $400 + forsendelse og vel told/moms.

http://www.gramovox.com/

Hjælp til vinyl noob!
Hjælp til vinyl noob!
NaieraNaieraSkrevet 31/10-15 17:54 
At man smider forstærker, hovedtelefonudgang og højttalere i virker da tumpet. Det lugter mere af gimmick end hi-fi.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
jaesjaesSkrevet 31/10-15 18:01, rettet 31/10-15 18:02 
Den kan også tilsluttes anlæg/forstærker. Men hvis forstærkeren er bare nogenlunde, kan det nok give god lyd med nogle ordentlige hovedtelefoner.

De primære årsager til forstærkeren er af praktiske hensyn - fx hvis man har en (nyere) forstærker der ikke kan håndtere pladespillere direkte.
SumezSumezSkrevet 31/10-15 18:13 
Ja det er de færreste forstærkere der har indbygget forforstærker så det er absolut nødvendigt i alle moderne pladespillere
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 31/10-15 18:50 
Riaa forstærker ikke? Det er så vidt jeg husker alt andet end en lineær forstærkning.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 01/11-15 10:08 
Naiera>
Det lugter mere af gimmick end hi-fi.

Tænker det samme. Prisen på $400 hentyder også til, at den mest er til pynt. Gætter på, at lyden fra dyret kvalitetsmæssigt svarer til noget fra en billig smartphone stereo-dock... Hvis man er heldig :/
AV Intelligent Terminal
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig