X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Højttaler + receiver


Svar
RaGeRaGeSkrevet 28/11-07 23:05, rettet 28/11-07 23:13 
Har 6000 kr. jeg skal bruge på noget ordentlig lyd til min lejlighed. Da jeg ikk behøver surround har jeg valgt, at jeg skal have 2 fronthøjtaler + en god receiver, hvor jeg kan tilslutte alt mit udstyr såsom min PC, Xbox 360 og Playstation 3.

Jeg har kigget på følgende fra Cinemagic.

Receiver eller forstærker?

http://www.cinemagic.dk/shop/pioneer-vsx-917v-k-1081p.html eller http://www.cinemagic.dk/shop/yamaha-rx-397-sort-3149p.html

2 stk. fronthøjtaler fra JBL:

http://www.cinemagic.dk/shop/jbl-e100-kanon-692p.html

Ser det fornuftigt ud eller ville i vælge noget helt andet? Jeg vil helst ikk overskride mit budget på 6000 kr., men hvis der findes noget bedre, så bare skriv løs, er ret blank på område.
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 28/11-07 23:20 
Du har set at det er 2.499,- pr højtaler ikke?
Spiller nu: Phantasy Star IV
NuckingBigFutsNuckingBigFutsSkrevet 28/11-07 23:26 
Jeg har B&O, der ka man stortset tilslutte alt,

BeoSound 2300 + Beolap 4500 Højtaler.. men ved ik om de overskrider 6.000,- kr.
Du skal ikke sparke til dækkene, de lavet af det pureste marmor
RaGeRaGeSkrevet 28/11-07 23:29 
Nej, jeg troede sgu det var et sæt :(

Nu lyder budgettet max 7.000 kr. så.
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
RaGeRaGeSkrevet 28/11-07 23:30 
NuckingBigFuts>
Jeg har B&O, der ka man stortset tilslutte alt,

BeoSound 2300 + Beolap 4500 Højtaler.. men ved ik om de overskrider 6.000,- kr.

B&O har overhovedet ikk min interesse.
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
NaieraNaieraSkrevet 29/11-07 00:04 
Du burde nok snuppe en surroundreceiver med HDMI-indgange, så du også kan få HD-lyd enten nu eller på sigt. Den slags har stereoforstærkere såvidt jeg ved ikke, og hvis nogen har, har de det sikkert ikke i det prisleje du vil have :p Med et par HDMI-indgange på receiveren forøger du jo også det samlede antal indgange du har i hele dit setup, hvilket jeg selv finder helt uundværligt.

Skal du bruge en surroundreceiver til at køre stereo, så er det noget lignende Marantz SR4001 du skal have fat i. Deres receivere udmærker sig ved at være gode til både stereo og surround, hvor andre surroundreceivere ikke yder vanvittigt imponerende ved stereo.

Link...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 29/11-07 00:40 
RaGe>
B&O har overhovedet ikk min interesse.

Nej det kan jeg sgu godt forstå. Det er der heller ingen der har råd til. Og så tvivler jeg på at kvaliteten er prisen værd.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 29/11-07 00:46, rettet 29/11-07 00:50 
Naiera>
så er det noget lignende Marantz SR4001 du skal have fat i.

Sikkert en ganske fin receiver men hvis budgettet er 7000 er der ikke meget tilbage til højtalere. To optiske indgange bagi ville heller ikke være nok til mit brug. Men til stereo er det jo ligemeget :)

EDIT: Personligt ville jeg nok gå efter et par gode højtalere frem for den vildeste forstærker. Den skal alligevel udskiftes så snart der kommer noget nyt og moderne det behøver højtalerne ikke.
Spiller nu: Phantasy Star IV
NaieraNaieraSkrevet 29/11-07 01:31 
3500,- er ikke specielt dyrt for en fornuftig receiver, så dét synes jeg bestemt ikke ville være spildt. Man kan sandsynligvis også få den en smule billigere i das Vaterland.

I øvrigt er der jo fire digitale indgange i alt, da der også er to coaxial-indgange. Dem bruger jeg selv til dvd og cd, hvor PS2'en og dvd-optageren får de optiske indgange.

Forstærkeren behøver der ikke nødvendigvis spares på, fordi den skal udskiftes snart. Det mener jeg nemlig ikke, at den bør, så længe man ikke opgraderer de andre dele af setuppet. Den understøtter PCM i op til 5.1 kanaler på HDMI-indgangene, så den kan jo sagtens bruges til HD-lyd, eftersom man jo gør klogest i at dekode de nye lydformater i selve afspilleren, og ikke receiveren.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 29/11-07 01:38 
Jeg kiggede ikke ordentligt efter. Mente der stod 5kg. Så er det ikke så slemt nej :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
RaGeRaGeSkrevet 29/11-07 07:26, rettet 29/11-07 08:06 
Ok, det bliver nok en Marantz surroundreceiver, men hvad med højtalerne? Er de JBL højtaler udmærket?

Det hele må meget gerne holde sig på de max 6000/7000 kr. Findes der evt. nogle mindre modeller der kan gøre det, for jeg har ikk brug for den mest sindssyge lyd, men bare noget der lyder godt til en fair pris.
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
tastasSkrevet 29/11-07 08:22 
Har du overvejet at se efter brugte højtalere? Der er i hvert fald mulighed for at gøre nogle gode handler inden for din prisramme.
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
NaieraNaieraSkrevet 29/11-07 09:43, rettet 12/12-07 12:31 
RaGe>
(..) men hvad med højtalerne?

Monitor Audio Bronze BR 5 er gulvhøjttalere til lige over 3500,- hos TC. Jeg har BR 2, som er reolhøjttalere, og de kan sgu lave noget lyd ;) En fremragende bas, især størrelsen taget i betragtning. Jeg kunne forestille mig at BR 5 var noget lignende, bare lidt bedre.

http://www.monitoraudio.co.uk/product.php?range=8&product=57

BR5
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
jaesjaesSkrevet 29/11-07 11:53, rettet 29/11-07 12:23 
Dalis højttalere plejer at være gode til prisen. Jeg ved ikke om andre end Hifiklubben forhandler dem:
http://hifiklubben.dk/

Hvis du er ligeglad med surround, ville jeg nok gå helt uden om en surround-receiver, måske nøjes med en stereoforstærker, med mindre radio-delen er vigtig for dig. Spørgsmålet er selvfølgelig om, der findes en med tilstrækkeligt med indgange, men mon ikke.

Det siger sig selv, at jo mere der er i kassen, jo flere dele er der, som koster penge. Men derfor kan Marantz jo godt have fundet en fornuftig ballance.

Husk også at delene skal passe sammen - ikke alle højttalere lyder godt med alle forstærkere/receivere, og nogle højttalere kræver kraftige forstærkere/receivere for at lyde godt.

EDIT: Stavefegl og slåfejl, det gik lidt hurtigt.
McBrainMcBrainSkrevet 29/11-07 12:25, rettet 29/11-07 12:27 
En god hi-fi tommelifingerregel er, at hvis man ikke har pengene til at købe et nogenlunde ordentligt surround-system, så skal man bruge de penge man har på en anstændig forstærker, og nogle lidt anstændigere stereo højttalere.

Man kan altid udbygge sit setup, og ens lækre stereo forstærker kan man senere bruge som effekt til sorround-forstærkeren.

Start med at smide så mange penge som muligt i et godt stereo-setup. Marantz er, rigtigt nok, nogenlunde til stereo (inden for den prisklasse), men så længe du ikke har flere penge at gøre godt med, og alligevel skal ha stereo, så køb noget brugt.

Må jeg anbefale Rotel, Densen, Primare eller NAD i forstærker-afdelingen, efterfulgt af DALI, System Audio eller B&W som højttalere.
Nintendo is what Genesisn't.Spiller nu: Earth Defence Force 2017, Limbo, Railroads!
RaGeRaGeSkrevet 09/12-07 00:41, rettet 09/12-07 00:42 
Tror jeg dropper tanken om en surround receiver, da jeg nøjes med stereolyd, så der ville en stereoforstæker da være optimal?

Kan jeg trække de 2 lydkabler (rød og hvid) fra component kablet til xbox360 ind i forstærkeren og derved få lyden ud i højttalerne eller skal jeg have en surroundreceiver med optiskindgang til dette?
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 09/12-07 01:35 
Det kan du sagtens.
Spiller nu: Phantasy Star IV
NaieraNaieraSkrevet 09/12-07 01:57 
RaGe>
Tror jeg dropper tanken om en surround receiver, da jeg nøjes med stereolyd, så der ville en stereoforstæker da være optimal?

Jeg tvivler som sagt på, at du kan få stereo-receivere med HDMI-indgange...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
jaesjaesSkrevet 09/12-07 02:00, rettet 09/12-07 02:11 
RaGe>
Tror jeg dropper tanken om en surround receiver, da jeg nøjes med stereolyd, så der ville en stereoforstæker da være optimal?

Jeg er ikke ekspert, men vil du gerne have radio også, så kan en stereo-receiver være et udmærket køb. Man skal selvfølgelig lægge lidt flere penge. Man kan lidt firkantet sige, at man i mange tilfælde kan spare lidt penge ved at have to enheder i samme kabinet, da der deles om materialer.

Jeg siger det bare, så det ikke lyder som om, at receivere generelt er dårlige køb. Det kan også være fint med en surround-reciever, men man bør undersøge hvilke modeller, der har god fokus på stereolyd. NAD plejer fx at prioritere stereolyd højt.
NaieraNaieraSkrevet 09/12-07 02:04 
Marantz fokuserer også meget på god stereolyd, ulig andre producenter af surround-receivere...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
dpldplSkrevet 09/12-07 03:07 
Naiera: Du snakker så meget om marrantz. Er det værd at sparer om til en deres dyrer modeler?

Kigget lidt på deres modeler, og tænkte på om jeg skulle købe 4001 eller spare op til en større model. (Lille kun jeg få inden for en måned eller sådan, men sparer op til den stor, så skulle det vente til efter min plasma er købt)
ALDRIG og jeg mener ALDRIG, skriv mit navn med store bogstaver :@Spiller nu: Dragon Age: Origins, Forza Motorsport 3 [Lim..., Borderlands
RaGeRaGeSkrevet 09/12-07 03:23, rettet 09/12-07 03:29 
Bliver HDMI indgangen ikke irrelevant ved stereo, når jeg bruger component til xboxen? Har nemlig ingen planer om surround i nærmeste fremtid og PS3'en har jeg lige solgt. Men sidder så stadigvæk tilbage med en 360 + HD DVD afspiller og en bærbar jeg vil bruge til musik og evt. tilslutte via vga til fjernsynet, så jeg kan se mine film.

I det hele taget er jeg forvirret omkring receiver delen. Når der snakkes om receiver er det så hovedsagligt pga. den har en indbygget FM tuner/radio? For jeg er sådan set ligeglad med radiodelen, det er faktisk kun en forstærker jeg er ude efter, og hvis den Marantz kan måle sig med en stereoforstæker + have de nødvendige stik, så er det vel der jeg skal investere med henblik på udvidelser..

Forresten så er min stue relativ lille ca. 30 kvadratmeter, så har ikk brug for monstersound, men nok nærmere noget der kan levere et ordentligt lydbillede.
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
McBrainMcBrainSkrevet 09/12-07 08:39 
At det er en reciever betyder er at der er radio med i. Det er der ikke i en forstærker.

Marantz-surround er fint til stereo (og bedre end andet surround i prisklassen), men det kan ingenlunde konkurrere med en ordentlig brugt Stereo-forstærker.

Hvis du ikke har planer om surround i fremtiden, så lad være at købe det. Det er selvklart at du får bedre stereolyd ud af en stereoforstærker til 4000,-, end du gør af en surroundforstærker til 4000,-. Ja nok end en surroundforstærker til 8000,- hvis det endelig skal være.
Nintendo is what Genesisn't.Spiller nu: Earth Defence Force 2017, Limbo, Railroads!
NaieraNaieraSkrevet 09/12-07 12:34 
dpl>
Kigget lidt på deres modeler, og tænkte på om jeg skulle købe 4001 eller spare op til en større model.

Har du intet at bruge den til nu, så vent. Det skader aldrig med en større og bedre receiver.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RaGeRaGeSkrevet 11/12-07 21:30 
Valget faldt på en marantz surround receiver som naiera anbefalede. I sidste ende var pengene bedre givet ud til receiver med en masse af tilslutningsmuligheder end en ren stereoforstærker. Så håber jeg bare den kan trumpfe med en ordentlig stereolyd :)
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
NaieraNaieraSkrevet 11/12-07 22:06, rettet 11/12-07 22:17 
En stereoforstærker til samme pris havde, som McBrain siger, sikkert givet bedre lyd, men som jeg ser det, er det svært at leve uden tilslutningsmulighederne på f.eks. Marantz'en :)

Stereoforstærkere er til MUSIK ;) Skal apparatet bruges til 'hjemmebiograf' og musik på samme tid, hvilket er nødvendigt på mit budget, synes jeg ikke der er nogen vej udenom en AV-receiver.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
WonderboyWonderboySkrevet 11/12-07 23:18 
Hvilken model marantz surround receiver er det du har valgt og hvilke højtaler har du valgt?.
I love monster land
RaGeRaGeSkrevet 11/12-07 23:32, rettet 11/12-07 23:38 
Et sæt af Monitor Audio Bronze BR 5 (sort) + Marantz SR 4001 Sølv.

Dog har de ingen af delene hjemme endnu, så må vente lidt.

Marantz 4001
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
WonderboyWonderboySkrevet 11/12-07 23:59 
Hvad skal du så slippe for alt det?.
I love monster land
RaGeRaGeSkrevet 12/12-07 01:28 
ca. 7000 + porto.
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
WonderboyWonderboySkrevet 13/12-07 00:12 
Okay har du bestilt det så?.
I love monster land
RaGeRaGeSkrevet 16/12-07 07:17 
Ja, jeg har bestilt. Marantz 4001 var desværre ikke på lager, så jeg blev kontaktet af en TC medarbejder om jeg ikk hellere ville have 4002 udgaven til samme pris (det er sgu service).

Højttalerne skulle først bestilles hjem, så de ankommer først om 4-5 uger, men jeg venter gerne, har nemlig læst en masse godt om dem.
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
RaGeRaGeSkrevet 19/12-07 07:38, rettet 19/12-07 07:58 
Nå, jeg har nu annulleret ordren igen, da jeg alligevel ikk fik den Marantz til de penge. Så har besluttet mig at lede efter et alternativt produkt med samme egenskaber som marantzen, for vil ikk vente en månede inden den kommer på lager igen.

Pt. har jeg købt mig et sæt Dali concept 6 højttalere, som jeg har hørt i hifiklubben og var godt tilfreds med lyden.

Da jeg i første omgang bare kører stereo, så ville det være rart hvis den pågældende receiver har en udmærket stereolyd.

Jeg skal have min xbox360 koblet til og muligvis pcen. Det jeg vil med PCen er nemlig, at trække et HDMI kabel fra grafkkortet (ATI HD 3870) over i receiveren og derved få hele lyden fra pc ud til højttalerne, så det er lidt et krav at receiveren har HDMI switching, men kan man få det til de penge og desuden frarådede en fra hifiklubben mig i, at koble grafikkort og receiveren sammen, da det kunne ødelægge den pga. noget med strømmen og jordforbindelse... -er det rigtigt?

Min max pris er ca. 3500 kr. for receiveren.

Og er stadigvæk åben for en stereoforstærker, men når den nu mangler alle de indgange som en receiver har, hvordan får jeg så lyden fra grafikkorts hdmi kabel tryllet over i en stereoforstærker..?
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig