X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

HDTV tilslutning til Wii


Svar
fumfumSkrevet 25/11-07 13:38 
Nu har jeg fået et hdtv, panasonic plasma, og vil gerne have en hdtv tilslutning til wii'en. Der er en mulighed i menuen på wii'en, men den er 'grey'd out', sikkert fordi jeg ikke har det rigtige kabel. Jeg vil gerne kunne køre 480p fra wii'en.

Hvilket kabel skal jeg have fat i, når nu xbox360'eren bruger bruger komponent indgangen i fjernsynet.

Kan man få et hdmi kabelt... Se hele indlægget
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
76 emne(r).
« < 1 2

Svar
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/11-07 15:18 
Jmog>
Han HAR jo ret i at signalerne som sådan egentlig er lige gode. At resultatet er forskelligt skyldes jo som regel at displayet ikke kan deinterlace godt nok.

Jeg er ikke uenig. Men som jeg har skrevet mange gange, og sidste gang nu, så er det ikke tilfældet ved langt de fleste tver. Derfor misvisende.
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 27/11-07 15:20 
Wehner>
Jeg kan ikke forstå, at et i-signal kan være ligeså godt som et p-signal. P må da alt andet lige være at foretrække.

Ikke hvis TV'et har en god deinterlacer.
WehnerWehnerSkrevet 27/11-07 15:25 
I dit tilfælde spiller opløsning jo også ind - mon du også ville foretrække 576i, hvis alternativet var 576p og ikke 480?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
BeanoBeanoSkrevet 27/11-07 15:26, rettet 27/11-07 15:28 
Klart nok... 576p > 576i > 480p > 480i ;)

EDIT: 576p er desværre bare ikke en mulighed på Wii :!
NaieraNaieraSkrevet 27/11-07 16:00 
Konsolkongen>
Men det er stadig utroligt vildledende...

Kun hvis man nægter at læse hvad der rent faktisk står.

Konsolkongen>
Jeg kan ikke se hvordan det er anderledes end når du kontant og hele tiden disser glimrende LCD tver uden selv at have set dem.

Det er jo til grin at du laver denne sammenligning. Hvad har min kritik af LCD tv at gøre med de-interlacing? At du er utilfreds med at jeg 'disser' noget du syntes om, kan da på ingen måde gøre dine argumenter i denne tråd brugbare. Skalering, opløsning og de-interlacing er forskellige ting i denne sammenhæng, så det er virkelig underligt, at du mener mit tv's opløsning skal bringes ind i diskussionen. Det hjælper på ingen måde med, at få andre til at tage dine argumenter seriøst, når du ikke bringer tingene ind i debatten fordi du mener det har betydning, men fordi du vil drille.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
NaieraNaieraSkrevet 27/11-07 16:04 
Wehner>
Jeg kan ikke forstå, at et i-signal kan være ligeså godt som et p-signal. P må da alt andet lige være at foretrække.

Jamen, hvis man ikke smadrer noget ved de-interlacingen (det kunne en billig dvd-afspiller f.eks. nemt finde på), så er progressive signaler da også at foretrække.

Men du kan også nemt støde på situationer, hvor interlacede og progressive signaler giver resultater der ikke er til at skelne fra hinanden. Det kommer an på hvad kilden og displayet er.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/11-07 16:38 
Beano>
Klart nok... 576p > 576i > 480p > 480i ;)

EDIT: 576p er desværre bare ikke en mulighed på Wii :!

Ja. Men på de tv jeg testede det på var 480p 576i langt overlegent :/
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/11-07 16:43, rettet 27/11-07 16:48 
Naiera>
Kun hvis man nægter at læse hvad der rent faktisk står.

Læs det igen og hvis du stadig ikke kan se at det er vildledende så er der jo noget galt. Du skriver faktisk at du man burde få et ligeså godt billede med RGB som ved component.

Det hjælper på ingen måde med, at få andre til at tage dine argumenter seriøst, når du ikke bringer tingene ind i debatten fordi du mener det har betydning, men fordi du vil drille.

Du plejer ellers ikke at holde dig tilbage med mærkelige postulater i tråde hvor de ikke hører hjemme. Jeg kan ikke rigtig se forskellen.

EDIT: Jeg gider ikke fortsætte denne diskution hvor mudderkastning så småt er startet, og sikkert bliver værre endnu. Har du (fum) et tv med en skide god de-interlacer så brug hvad du vil (RGB eller component). Har du ikke (som de fleste vil jeg tro) så brug component @480p.
Spiller nu: Phantasy Star IV
NaieraNaieraSkrevet 27/11-07 16:52, rettet 27/11-07 16:57 
Konsolkongen>

Læs det igen og hvis du stadig ikke kan se at det er vildledende så er der jo noget galt. Du skriver faktisk at du man burde få et ligeså godt billede med RGB som ved component.

Nej, jeg skriver at der ingen videre forskel bør være. Der er en forskel på de to ting. Det jeg skriver, betyder at der sagtens kan være en forskel, men at den burde være lille, hvis overhovedet til at ses. RGB og component i SD-opløsning er der ikke de store forskelle ved.

Konsolkongen>
Du plejer ellers ikke at holde dig tilbage med mærkelige postulater i tråde hvor de ikke hører hjemme. Jeg kan ikke rigtig se forskellen.

Jeg kan ikke tage det her seriøst. Hvis du virkelig ikke kan se forskellen på det vrøvl du har fyret af i denne tråd, og velbegrundet kritik af f.eks. LCD tv fra mig i tidligere tråde, så er det godt nok ikke værd at diskutere videre med dig.

Konsolkongen>
Har du (fum) et tv med en skide god de-interlacer så brug hvad du vil (RGB eller component). Har du ikke (som de fleste vil jeg tro) så brug component @480p.

Endnu engang ville klæde dig at få styr på den større sammenhæng af tingene: Da jeg anbefalede RGB-Scart først i tråden, var det egentlig blot som opgradering over composite. Den er forhåbentlig indiskutabel. Jeg startede med at anbefale en opgradering til en HDMI-udstyret Xbox 360, så component-indgangen kunne frigøres til Wii'en. Jeg overvejede i øvrigt også at anbefale en component-splitter eller en billig AV-receiver med component-indgange, men før jeg fik set mig om, var der nogen der blandede sig, og begyndte at råbe højt om 'falske linjer', og hvad ved jeg...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/11-07 17:00 
Naiera>
Jeg kan ikke tage det her seriøst. Hvis du virkelig ikke kan se forskellen på det vrøvl du har fyret af i denne tråd, og velbegrundet kritik af f.eks. LCD tv fra mig i tidligere tråde, så er det godt nok ikke værd at diskutere videre med dig.

Det skulle ikke være det store problem at finde eksempler på LCD kritik der ikke er "velbegrundet" fra din side. Men jeg gider ikke spilde mere tid på dig. Jeg håber bare fum har fået lidt ud af tråden :p
Spiller nu: Phantasy Star IV
fumfumSkrevet 27/11-07 18:29 
JaJa, jeg har ikke moret mig så godt, siden dengang vi trækkede vod efter svigermor.
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 28/11-07 17:32 
Hahaha, fed kommentar fum :-D

Anyways.... I får ikke en interlace-snak uden jeg blander mig (hehe) ;-)

Lad os lige få lagt tingene fast her. Der er ikke nogen af jer (konsolkongen og Naiera) der har entydigt ret.

Så længe vi snakker 25/30fps kilder kan man lægge del-billederne sammen til hel-billeder og vise dem 2 gange, og derved få hvad der svarer til et progressivt signal ved 50/60hz.
Nu er det bare sådan at, som du selv siger Naiera, vises billedet progressivt på alle fladskærme (du sagde på dit tv, men det gælder også lcd), og en sådan sammenlægning giver en forsinkelse på 25/33ms per del-billede + en sammenlægning (denne kan dog eventuelt gøres samtidig med at del-billede2 læses), og derfor en samlet forsinkelse på 50-75ms/66-100ms (+ skalerings-tid). Dette er selvfølgelig ikke særlig interessant for producenterne, og derfor de-interlaceres del-billederne individuelt vha. interpolering og vises progressivt, hvorved forsinkelsen nedsættes med 1-2 trin. Det er forskelligt hvad producenterne vælger at gøre, men mange bestræber sig på så kort behandlingstid som muligt (altså interpolering).
Her kan vi så allerede nu sige, at en sådan de-interlacering foringer billedkvaliteten, da resultatet af de 2 del-billeders interpolering ikke vil være fuldstændig ens.

Nu er det stort set kun film der kører 25/30(24 3/2 pulldown)fps, hvor når vi snakker tv (sport specielt) og spil, er vi oppe på 50/60fps. Og så begynder tingene at se lidt anderledes ud. Et interlaced signal vil have forskellige del-billeder, og derfor er en sammenlægning ikke særlig ønskeligt og giver et rodet og forvansket billede. Her afhænger de-interlaceringen i høj grad af hvor god en interpolering apparatet er i stand til. Men hverken den ene eller anden metode er rigtig god ved høj framerate.

Nu må vi ikke glemme i hvilken forbindelse hele den her diskussion opstod. Wii'en arbejder jo ikke udelukkende i 25/30Hz, men ligesom både xbox og ps3 i 50/60Hz.
Dvs, bare lige for at ridse det op igen, at del-billederne er forskellige, og hverken en sammenlægning eller interpolering er helt optimalt, både hvad angår billedkvalitet og behandlingstid (forsinkelse).
Derfor hersker der ingen tvivl om at et progressivt signal er klart den bedste kilde fra Wii'n til et HDTV, lige meget om det er plasma eller lcd.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
SonicSonicSkrevet 28/11-07 18:01 
Klogeste indlæg i denne tråd såvidt :) Fed forklaring på tingene der :)
Parental Advisory: Explicit Lyrics
BeanoBeanoSkrevet 28/11-07 18:27, rettet 28/11-07 18:28 
fum>
JaJa, jeg har ikke moret mig så godt, siden dengang vi trækkede vod efter svigermor.

LOL... udemærket!

+15
NaieraNaieraSkrevet 28/11-07 18:39 
Azalon>
(du sagde på dit tv, men det gælder også lcd)

Jeg skrev at ALT vises progressivt, ligemeget om det er plasma eller LCD.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KTCKTCSkrevet 28/11-07 18:48, rettet 21/12-13 13:12 
Nu sad jeg i aftes og tegnede lidt, og min forståelse af dette ser således ud:
HDTV tilslutning til Wii

Dette følger 5 frames i et 60Hz signal fra f.eks. en konsol.
Det første repræsenterer det ubehandlede, som vel er det vi får hvis vi kører et 10p output (fiktivt signal).
Det andet er hvad vi ser på et normalt CRT fjernsyn med et interlaced signal (10i)
Billede nummer 3 er hvad en linedoubler nødvendigvis må få ud af et interlaced signal (10i), som skal spyttes ud progressivt.
Så er der nummer 4, som simulerer en måde, hvor det interlacede signal fra to frames bliver kombineret, hvilket giver et lidt uheldigt resultat, specielt ved horisontale panoreringer.

Jeg ved godt, at der findes scalere, som forsøger at "blende" signalet bedre end nummer 4, men man kommer jo aldrig til at genskabe de manglende linier lige meget hvordan man vender og drejer det. Eksempel 3 og 4 viser jo ret tydeligt, at dette degraderer signalet.

Forklar mig venligst hvor jeg tager fejl, hvis dette er tilfældet. Ellers vil jeg også til enhver tid sige, at et progressivt 50/60Hz signal er bedre end et interlaced.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
QQSkrevet 28/11-07 19:20 
KTC: Du har den samme opfattelse af interlacing som jeg, hvilket jo utvetydigt betyder at et progressivt altid er at foretrække, da der på den måde sendes dobbelt så meget "billede", som ved et interlaced signal.
Deinterlaces det interlacede signal til progressive, får vi sandt nok et progressivt billede, men hvor halvdelen af kildens mulige billede er gået tabt, og i stedet er den anden halvdel blevet fordoblet.
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 28/11-07 19:50 
Det er også det jeg mente med de "falske linier" :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 28/11-07 20:19 
Hov, det her minder om en anden tråd, hvor den ene part også kun snakkede om det specifikke tilfælde - film - og ignorerede spil, som det egentligt handlede om ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
HeroldHeroldSkrevet 28/11-07 20:27 
Ja, der danner sig et mønster :D
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
QQSkrevet 28/11-07 21:08, rettet 28/11-07 21:10 
Konsolkongen>
Det er også det jeg mente med de "falske linier" :)

Jeg er skam også enig med dig i den her diskussion. :)

RJK>
Hov, det her minder om en anden tråd, hvor den ene part også kun snakkede om det specifikke tilfælde - film - og ignorerede spil, som det egentligt handlede om ;)

Netop. Snakker vi om DVD'er er sagen jo en helt anden, da de netop er kodet interlaced, og derfor kan man ligeså godt sende signalet interlaced til TV'et, hvis det er bedre til at deinterlace end afspilleren.
Snakker vi spil som renderes progressivt i konsollen, er det jo klart bedst at holde sig fra interlacing.
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
NaieraNaieraSkrevet 28/11-07 21:16, rettet 28/11-07 21:16 
Jeg har heller aldrig påstået, at interlaced skulle være på nogen måde bedre end progressiv. Jeg har også fra starten anbefalet, at frigøre den omtalte component-indgang, så der kunne bruges 480p...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
HulleHulleSkrevet 07/12-07 14:04 
Er der forskel på de billige og dyre component kabler, kan man se forskel på skærmen? Udover at de uoriginale er sindsygt grimme i sig selv, så koster de jo kun halvdelen..

Coolshops udvalg..
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
NaieraNaieraSkrevet 07/12-07 16:48 
Component er analogt, så der kan godt tænkes at være en forskel, ligesom ved f.eks. et af de billige RGB-Scart kabler til PSX, imod det officielle Euro-AV kabel, der jo er af en noget anden kvalitet, end de uoriginale plejer at være :)

Køber man originalt er man så godt som altid sikker på en vis kvalitet; det er man ikke med de uoriginale. Jeg køber selv kun uoriginalt hvis jeg ikke kan finde andet, som f.eks. da jeg i sin tid skulle have component til den gamle Xbox.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
HulleHulleSkrevet 07/12-07 16:58 
Allright, så er der jo kun et rigtig valg, det originale det bliver.. Tak for svaret.
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
NaieraNaieraSkrevet 07/12-07 17:01 
Det originale kabel er ikke engang det dyreste hos Coolshop, kan jeg se ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
76 emne(r).
« < 1 2

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig