X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Fleste HD spil kører ikke i HD


Svar
PalleJensenPalleJensenSkrevet 15/11-07 22:33 
Any thoughts...??

Klik her
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
81 emne(r).
1 2 > »

Svar
PalleJensenPalleJensenSkrevet 15/11-07 22:33 
Any thoughts...??

Klik her
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
WehnerWehnerSkrevet 15/11-07 22:36 
COD4 er rushed!!1! Jeg sætter det aldrig mere i...de skylder mig flere pixels end Bungie gør.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
HeroldHeroldSkrevet 15/11-07 22:44 
Mit Call of Duty 4 kører i mere end Full HD...

... men jeg spiller det så også på pc.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 15/11-07 23:37 
Who cares? Jeg er ovenud lykkelig for det kvalitetshop grafikken og særligt skarpheden har taget på konsollerne.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
PalleJensenPalleJensenSkrevet 15/11-07 23:44 
Enig, så længe spil ser ud som CoD4, er jeg ligeglad hvilken opløsning de kører i!
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 15/11-07 23:59 
Det havde jeg godt nok ikke troet om COD4 og VF5. COD4 ser så meget mere skarpt ud end Halo 3. Skuffende, men hvis man ikke kan se det kan det jo være ligemeget.
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 16/11-07 00:03 
Jeg synes det er latterligt, og bekræfter mine fordomme om det over-hypede "HD", der i alt for mange tilfælde slet ikke lever op til de fine specifikationer på papiret. Det er fint nok at mange synes det ser perfekt ud, men der er jo også ret mange der ikke kan se forskel på composite og component eller uskarphed og anti-aliasing... Vi har superkraftige konsoller og store displays med store opløsninger, og så har vi så spillene i virkeligheden, som er plaget af tearing, ofte kører 30 fps eller mindre, og er ofre for slørede skaleringer for at leve op til nogle opløsningskrav, de ikke kan trække.

Nå, forhåbentligt i næste generation...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/11-07 00:17, rettet 16/11-07 00:17 
Der er ikke noget i vejen med HD og Full HD. Blu-ray film ser jo fantastiske ud. En skam at spillene så ikke kan holde de oplysninger der står skrevet bagpå. Men hellere lav opløsning og så en bedre framerate :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 16/11-07 00:25, rettet 16/11-07 00:26 
Konsolkongen>
Der er ikke noget i vejen med HD og Full HD. Blu-ray film ser jo fantastiske ud.

Bestemt!

Og procentdelen af danskere der har spenderet på en HD-skærm og så rent faktisk bruger den til at se Blu-ray-film i Full HD er...? 1%? Eller er det for højt et skud? ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/11-07 00:30 
Passer nok meget godt. Jeg er heller ikke del af den ene procent :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
DeluxScanDeluxScanSkrevet 16/11-07 03:51 
Vildt, ICO mindre oploesning end et PS1 spil!
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
SumezSumezSkrevet 16/11-07 08:34 
RJK>
Jeg synes det er latterligt, og bekræfter mine fordomme om det over-hypede "HD", der i alt for mange tilfælde slet ikke lever op til de fine specifikationer på papiret.

Uanset hvad tallene siger, synes jeg overhovedet ikke man kan argumentere mod at f.eks. Gears of War er en helt anden oplevelse i HD, sammenlignet med.. ikke-HD. (medmindre man er Okotta, altså)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 16/11-07 09:12 
Jeg vil nu også mene at når man hyper en konsol eller spil til at køre i HD og reklamerer med flotte screenshots, så skal det bare køre i HD og ikke alt det der numsen omkring med lav-opløselig framebuffer som giver grimme jaggies.
Spillede COD4 på PS3 forleden og bemærkede straks grimme jaggies og sad faktisk og tænkte på Halo 3 - giver pludseligt mening hvorfor. COD4 kommer dog godt efter det med røg, støv, lys-effekter og en bedre framerate (og gameplay fnis!)... så det ser stadig utroligt flot ud overall. Men alligevel!

Kunne også være interessant at se om de nævnte PS3 1080p titler (GT5, Uncharted) kører rigtigt 720p.
SumezSumezSkrevet 16/11-07 09:31 
Jeg vil hellere have et spil, der kører i en lidt lavere opløsning, og til gengæld er tilsvarende pænere.
Det er en frihed som de eksisterende spil udnytter godt, synes jeg.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 16/11-07 09:51 
Enig... effekter, textures, lys, etc. kan skjule meget "snavs" (COD4 er et godt eksempel) - men hvorfor skal vi finde os i den slags kompromier når vi er lovet HD men får leveret "næsten HD" eller "bedre end SD" i så mange spil?

Som at købe en ny bil hvor klimaanlæget ikke virker og sige "jeg vil hellere have den vil starte om morgnen" ;)
SumezSumezSkrevet 16/11-07 10:02 
Er det ikke nærmere som en ny bil, der kan køle bilen ned til at være iskold, men man alligevel aldrig har brug for at skrue det op på mere end halv styrke, når man bor i kolde Danmark? :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 16/11-07 10:12, rettet 16/11-07 10:12 
Men jeg HAR "brug" for HD... selv i Danmark ;)
HyakotakeHyakotakeSkrevet 16/11-07 12:05 
Det gør mig ingenting. Halo 3 er flot, det CoD4 jeg har set er flot osv. så gør det mig ingenting om de tekniske specs er lidt under det udmeldte.

Det er MEGET vigtigere at spilfirmaerne får smækket ALLE deres spil ud med 60fps! Så må de hellere end gerne slække lidt på pixelkravene, og i stedet fokusere på opdateringshastighederne.
RJKRJKSkrevet 16/11-07 17:31 
Hyakotake>
Det er MEGET vigtigere at spilfirmaerne får smækket ALLE deres spil ud med 60fps! Så må de hellere end gerne slække lidt på pixelkravene, og i stedet fokusere på opdateringshastighederne.

Men det gør de jo netop heller ikke! Der er kedelige tekniske kompromisser hele vejen rundt, så det begynder at minde om problematikken fra pc-spil.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
HyakotakeHyakotakeSkrevet 16/11-07 18:51 
Shysh, lad mig nu bare drømme om den perfekte gamerverden :-)
RJKRJKSkrevet 16/11-07 20:07, rettet 16/11-07 20:08 
DeluxScan>
Vildt, ICO mindre oploesning end et PS1 spil!

Nu er det vist også en sandhed med modifikationer.

For det første mener jeg ikke at det passer at Tekken kører 512x240p - de øvrige i serien og arcadespillene kører i hvert fald kun den normale 320x240p. Der er dog enkelte PS1-spil der kører 512x240p, fx MediEvil-spillene. Måske tænkes der på Virtua Fighter til Saturn, som så vidt jeg husker faktisk kører 512x480i.

Icos video output er måske nok 512x224p, men den interne framebuffer er stadig det dobbelte, 512x448. Tilsvarende Dreamcasts video output er billedets højde bare slutteligt halveret og lagt sammen for at opnå anti-aliasing. Det er altså ikke ringe teknik, men en slags artistisk valg for at undgå interlacing - med den anti-aliasing man i stedet har fået, er det endelige billede visuelt relativt tilsvarende, hvilket er logisk, fordi det kommer af samme frame buffer. Der er flere PS2-spil der gør det samme, bl.a. Shadow Of Memories.

Og så er det nu endelig gået op for mig, hvorfor 360 dashboardet ser så elendigt ud hos mig. Opskaleret 2d er en grim, grim ting...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
WehnerWehnerSkrevet 16/11-07 20:09 
RJK>
Icos video output er måske nok 512x224p, men den interne framebuffer er stadig det dobbelte, 512x448.

Er det mere eller mindre såforklaring, end den, Bungie har givet med Halo 3?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RJKRJKSkrevet 16/11-07 23:35, rettet 16/11-07 23:37 
Det er, i modsætning til Halo 3 som jeg husker den, ikke en søforklaring, som du ville forstå, hvis du læste hvad jeg skrev. Det vigtige er hvad spillet er renderet i, ikke hvad der er skaleret op eller ned til i sidste ende.

Anyways, pointen var at fremhæve, at det er tåbeligt at gå op i nogle tal, der ofte intet har med virkeligheden at gøre.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
WehnerWehnerSkrevet 17/11-07 00:50 
RJK>
Det er, i modsætning til Halo 3 som jeg husker den, ikke en søforklaring, som du ville forstå, hvis du læste hvad jeg skrev.

Jeg læste det skam, men forstod det ikke helt. Derfor spurgte jeg...
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RJKRJKSkrevet 17/11-07 01:07 
Det lød nu ikke sådan ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/11-07 01:15 
RJK>
Og så er det nu endelig gået op for mig, hvorfor 360 dashboardet ser så elendigt ud hos mig. Opskaleret 2d er en grim, grim ting...

I følge listen kører dashboardet rigtige 720p. Så med mindre du har den vildeste opløsning på din skærm kan jeg ikke forstå problemet.

Her så det fint ud i 1360x768 hvis man ser bort fra alle de f...ing reklamer :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 17/11-07 01:36 
Jeg kører 1080p, og dashboardet er tydeligt sløret, både hvad angår tekst og ikoner.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 18/11-07 15:10 
Skidt. Jeg kører i 720, og det står ret flot og klart.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
enfenenfenSkrevet 18/11-07 15:22 
Jeg kører i 1080i og det ser på mit tv bedre ud end 720p.
What is the Matrix?
NaieraNaieraSkrevet 18/11-07 17:31 
Såfremt fjernsynet kan finde ud af at de-interlace 1080i ordentligt, så er der jo også mere opløsning at tage af, hvilket også godt kan ses her.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RJKRJKSkrevet 18/11-07 17:37 
enfen>
Jeg kører i 1080i og det ser på mit tv bedre ud end 720p.

Kører din skærm både native 1080i og native 720p, og hvis ikke, hvordan kan du så sammenligne det, når din skærm også laver en grim skalering?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 18/11-07 17:40 
Skalering er ikke altid så slemt som du tror.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RJKRJKSkrevet 18/11-07 18:01 
Jo, det er det nemlig lige præcis :) men det var ikke pointen. Pointen er at man ikke kan vurdere om en skalering er "god" eller ej, når den er "skjult" nedenunder en anden skalering.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 18/11-07 21:00, rettet 18/11-07 21:44 
RJK>
Jo, det er det nemlig lige præcis :)

Det er jo noget sludder. Et 1080i signal, fra noget andet end en 360'er måske, ser ikke nødvendigvis ud af lort, fordi det vises på et display der ikke lige er 1920*1080. Det kan godt være, at alt der skaleres ligner lort på hvadend du bruger, men skalering er ikke _altid_ lig med, at slutresultatet bliver noget lort. Billig opskalering er selvfølgelig noget hø, men fornuftig nedskalering, som f.eks. hvis du viser et 1080p signal på et godt 1024*768 display, er bestemt ikke noget lort. Men det har du tydeligvis aldrig set. Du skal være velkommen til at kigge forbi her en dag, og se hvordan mine forfærdelige, nedskalerede HD DVD og Blu-ray film ser ud.

Og nu var Enfens pointe, så vidt jeg kunne se, jo ikke nødvendigvis, hvad der er god eller dårlig skalering. Han skrev jo bare hvad der ser bedst ud, med det display han bruger. Eftersom 1080i signalet har mere opløsning end 720p signalet, og der også skulle være flere spil der internt kører med mere end dette, så kan det jo sagtens være fornuftigt at bruge 1080i ud fra maskinen. Mere opløsning at tage af. Og dette gælder især hvis man f.eks. har fat i HD DVD eller Blu-ray, hvor vi jo ved at der ikke er så meget at rafle om, med hensyn til hvad opløsningen reelt er fra starten.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
enfenenfenSkrevet 18/11-07 21:20, rettet 18/11-07 21:21 
Som Naiera også er inde på, så taler jeg ikke om, hvilken skalering, der er bedst. Jeg fortalte blot, at når jeg kobler en 360 koblet til mit HDTV (Sony V2000), så ser billedet bedst ud i 1080i sammenlignet med 720p. Sidstnævnte bliver lidt mere sløret/udvasket.
What is the Matrix?
RJKRJKSkrevet 18/11-07 21:48, rettet 18/11-07 21:49 
Men, som jeg forsøgte at forklare, så er din observation grundlæggende defekt i og med at din skærm også skalerer billedet. Du er dermed ikke i stand til at sige noget om hvordan 360'eren skalerer dashboardet - som var det jeg snakkede om, og du kommenterede. Du har da uden tvivl ret i at 1080i ser bedst ud hos dig, men det ændrer ikke på det problem jeg fremhævede. Du er bare ikke i stand til at se problemet pga. din skærm. Skaleringshelvede.

Hvad angår plasma-ranten :) fra Naiera, så er du enten ikke godt nok i tingene, eller lægger noget andet i det jeg skriver, end hvad der egentligt står. Opskalering er ALTID en forringelse af billedsignalet. Punktum. Det har ikke noget med plasma eller LCD at gøre, men er et rent beviseligt faktum. Det samme gælder teoretisk nedskalering, men det er ikke tilnærmelsesvis et tilsvarende problem. Igen, ren logisk matematik.

Og jeg sidder stadig med en CRT-skærm der kan køre flere opløsninger, så jeg har kun den op/nedskalering, som 360'eren eller andre HD-kilder giver. Jeg ser det direkte ikke-skærm-skalerede billede. Derfor ser jeg enten et helt skarpt billede - når AV-signalet ikke er skaleret - eller noget blur, når det er skaleret. I oplever ikke samme problem, fordi hos jer er det bare skaleret hele tiden og dermed altid mindre skarpt end kilden.

Hvad der er "lort" eller ej må være op til den enkelte at bedømme. Faktum er at skæv opskalering af 2d-grafik tydeligt forringer skarpheden og detaljerne i billedet, og så er det i den sammenhæng aldeles ligegyldigt, at den samme skalering ikke er nær så tydelig (for nogle mennesker helt usynlig) på en realfilm i bevægelse.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 18/11-07 22:00, rettet 18/11-07 22:11 
RJK>
(...) eller lægger noget andet i det jeg skriver, end hvad der egentligt står.

Du skriver nærmest ordret, at skalering ALTID smadrer hele lortet, og det passer ikke. Der er ikke noget med, at jeg lægger noget andet i det du skriver, end hvad der egentlig står. Ellers må du formulere dig noget bedre. Eventuelt præcisere, at du mener der er forskel på 'altid skadeligt' (om det så gør en synlig forskel eller ej) og 'altid noget hø' eller 'så slemt som du tror'. Ja, du refererer tilsyneladende til 2d-grafik her i tråden, men så lad være med at skrive, at skalering ALTID (for så tænker jeg på skalering hvadenten det er 2d-grafik, 3d-grafik, realfilm eller The Muppet Show) er noget hø. (og i 'noget hø' lægger jeg altså, at det er noget du finder meget skadeligt og næsten ubrugeliggørende)

RJK>
Opskalering er ALTID en forringelse af billedsignalet. Punktum.

Det kan godt være, men det er ikke ensbetydende med, at det aldrig er til at leve med. Det kan godt være, at det er lort til 2d-grafik, men det er ikke lort til film hvis det gøres ordentligt, og da slet ikke hvis det er nedskalering, der tilsyneladende ikke kræver de store anstrengelser, at foretage med fremragende resultater. Når du skriver, at skalering altid er noget hø (samtidig med at jeg husker ting du har sagt, som f.eks. 'jeg gider ikke det der skalering', og det derfor SKAL være en 1080p projektor du skal have...), så vidner det om, at DU ikke er godt nok inde i tingene. Ja, det ville da nok være bedre, hvis vi helt kunne undgå skalering, men sådan ser verden altså bare ikke ud. CRT-skærme i 42" (eller 50 eller 60", for den sags skyld) er ikke specielt udbredte. Skal du have en film til at se godt ud på et 'fixed pixel display', så er (ned)skalering en af de mindre bekymringer, du bør have.

RJK>
(...) og så er det i den sammenhæng aldeles ligegyldigt, at den samme skalering ikke er nær så tydelig (for nogle mennesker helt usynlig) på en realfilm i bevægelse.

Tja, men så må du lade være med, at formulere dig i så fejende vendinger.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RJKRJKSkrevet 18/11-07 22:15 
Nu var det jo altså 360'erens dashboard, altså stillestående 2d-grafik, jeg brokkede over. Det er dig der roder alt muligt ind i det. Derfor er min pointe omkring skalering og 360'erens dashboard stadig valid, og tydelig for dem der ikke har en skærm der skalerer/slører så meget, at man ikke kan se, hvad der egentligt foregår :)

Nej, verden ser pt. sådan ud, at hvis man vil HD, så må man tage kompromisser det ene eller andet sted. Det er jeg klar over, og derfor bruger jeg ikke en væsentlig sum penge, før jeg kan få 1080p på et ordentligt display. Korrekt, jeg gider ikke skaleringen, for det er for stort et kompromis for mig. Fint nok at det ikke er det for andre, fordi de ikke kan se det. Qua denne tråd skal jeg jo så nok også vente på næste generations konsoller, fordi de nuværende alligevel ofte opskalerer billedet...

Og det er en væsentlig del af min utilfredshed med HD-teknologien i dag. Hele meningen er at billedet skal være knivskarpt og fuld af detaljer, og så sidder langt de fleste og kigger på skalerede billeder, der fjerner detaljer og gør billedet uskarpt. At man ikke kan få noget bedre i dag - fordi HD er i sin barndom - betyder da ikke, at jeg ikke må kritisere de åbenlyse problemer, der er.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 18/11-07 22:19, rettet 18/11-07 22:30 
Naiera>
Du skriver nærmest ordret, at skalering ALTID smadrer hele lortet

Jeg tror nu altså virkelig ikke der er ret mange andre, der læser "smadrer hele lortet", når jeg skriver "forringer billedkvaliteten" ;p
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 18/11-07 22:19, rettet 18/11-07 22:43 
RJK>
Nu var det jo altså 360'erens dashboard, altså stillestående 2d-grafik, jeg brokkede over. Det er dig der roder alt muligt ind i det.

Du skriver, at skalering altid er noget hø. Så går jeg ud fra at du mener at al skalering, og ikke bare den, der lige omtales her, er dræbende. Og det vidner kun om manglende indsigt i tingene.

RJK>
Jeg tror nu altså virkelig ikke der er ret mange andre, der læser "smadrer hele lortet", når jeg skriver "forringer billedkvaliteten" ;p

Du skrev netop noget andet tidligere. Og som nævnt husker jeg også andre ting du har sagt tidligere.

RJK>
Nej, verden ser pt. sådan ud, at hvis man vil HD, så må man tage kompromisser det ene eller andet sted.

Der skal ALTID indgås kompromisser. Også selvom du venter på næste generation af konsoller og venter yderligere ti år på at købe HDTV eller projektor. Selv en 3-chip DLP-projektor med Lumagen Radiance XD videoprocessor tvinger dig til at indgå kompromisser et eller andet sted, og det selv om, at projektor og scaler snildt løber op i 150k tilsammen.

Jeg er sikker på, at opskalering ødelægger 2d-grafik i en sådan grad, at det ikke længere er fedt at se på. Men lad være med, at lade dette gå ud over film, for der er tydeligvis ingen sammenligning.

RJK>
Hele meningen er at billedet skal være knivskarpt og fuld af detaljer (...)

Dét er billedet skam også her. Både ved PS3, X360, HD DVD og Blu-ray. Ja, der er sikkert ting, der kunne gøres bedre, men jeg har bedre billede nu, end jeg havde med Sony CRT tv'et. Og HD-film ser VANVITTIGT meget bedre ud, end dvd'er nogensinde gjorde. At der sker en nedskalering rager mig en høstblomst, for jeg har ikke brug for mere opløsning, med den afstand jeg har til de 42 tommer.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
NaieraNaieraSkrevet 18/11-07 22:42, rettet 18/11-07 22:42 
RJK>
(...) og så sidder langt de fleste og kigger på skalerede billeder, der fjerner detaljer og gør billedet uskarpt. At man ikke kan få noget bedre i dag - fordi HD er i sin barndom - betyder da ikke, at jeg ikke må kritisere de åbenlyse problemer, der er.

Det er skam fint at du kritiserer den generelt lave standard, som tingene rigtigt nok har i dag. Men du tilskriver skalering for meget af 'æren'. Elendig farvegengivelse og kontrast, manglende skyggedetaljer og alle mulige andre unoder, som over 95% af de tv, der er på markedet i dag laver, er langt mere skadelige for billedkvaliteten. I øvrigt er 1080p så høj en opløsning, at det kræver både et rigtig godt display og rigtig god kalibrering, for at den høje opløsning ikke går til spilde. Minimalt forkert indstilling, og den smule ekstra detalje, som øjet opfatter fra 720p til 1080p, vil forsvinde som dug fra solen.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RJKRJKSkrevet 18/11-07 22:49 
Nej, der skal ikke indgåes skalerings-kompromisser, når vi når dertil at kilde og display kører samme opløsning igen. Som alting så dejligt var, før vi kom ind i HD-alderen. Og som det vil blive igen, når vi er ovre de værste HD-børnesygdomme.

Og jeg lader ikke de udmærkede-men-langt-fra-perfekte kompromisser man kan opnå med nedskalerede plasma-skærme gå udover film. Jeg siger bare at opskalering af 2d springer mig grimt i øjnene, og at det ikke er noget, jeg vil støtte.

...

Er du bange for at alle de små børn løber ud og køber LCD-skærme i afmagt, fordi jeg har sagt at skalering - som notorisk er mere fremkommende på plasma-skærme - er et problem? ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 18/11-07 22:54, rettet 18/11-07 22:56 
Naiera>
Men du tilskriver skalering for meget af 'æren'.

Nej, fordi jeg taler om opløsning på konsollernes frames, som denne tråd jo handler om, og ikke om skærme. Det er dig der hele tiden vil snakke om plasma, ikke mig :)

Konsollerne leverer et digitalt signal, så de har ingen problemer med farver eller skygger. De har et problem med opskalering, og det skyldes sløsethed fra udviklerne og måske for ringe teknik i hardwaren.

(jeg bemærker så bare i parentes, at det er ærgerligt at mange har skærme med tilsvarende problemer, så man ikke kan se det egentlige problem, som vi her snakker om)

I øvrigt er 1080p så høj en opløsning, at det kræver både et rigtig godt display og rigtig god kalibrering, for at den høje opløsning ikke går til spilde.

Måske på et sløret film-billede, men ikke på knivskarp, stillestående 2d-grafik :) I øvrigt snakker du stadig hele tiden om nedskalering, mens jeg snakker om opskalering. Det er, logisk nok :), to meget forskellige ting.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 18/11-07 23:29, rettet 18/11-07 23:33 
RJK>
Er du bange for at alle de små børn løber ud og køber LCD-skærme i afmagt, fordi jeg har sagt at skalering - som notorisk er mere fremkommende på plasma-skærme - er et problem? ;)

Du har tydeligvis ikke forstået meget af det jeg skriver. Jeg forsvarer netop _ikke_ udelukkende plasma; jeg forsvarer 'fixed pixel displays' generelt, i forhold til, hvor meget du mener, at skalering skader slutresultatet. Det skader helt sikkert ufatteligt vildt meget 2d-grafik, men det laver du så om til, at al skalering, ligemeget hvad kilden er, både op og ned, er vildt farligt. I hvert fald med dine udtalelser tidligere i tråden.

RJK>
Det er dig der hele tiden vil snakke om plasma, ikke mig :)

Du skriver at AL skalering er noget altødelæggende hø. Det passer ikke. Det er det eneste jeg vil frem til. Ja, nedskalering er noget andet end opskalering, men det er stadig skalering, og ved at sige at al skalering er for farligt, så har du også skudt nedskalering ned, uden at have noget, at have det i.

RJK>
Det er, logisk nok :), to meget forskellige ting.

Som jeg har været inde på et par gange nu, så må du specificere dine udtalelser noget bedre, hvis du vitterligt kun snakker om opskalering af 2d-grafik, når du skriver, at al skalering er noget farligt noget.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RJKRJKSkrevet 19/11-07 00:04, rettet 19/11-07 00:06 
Al skalering forringer billedkvaliteten.

Det har jeg skrevet hele tiden, og det er faktum. Opskalering er så væsentligt værre end nedskalering. Nedskalering kan, afhængig af i hvilke forhold den udføres og hvordan kilden er, siges ikke at gøre nogen forskel. Det vil typisk være hvis man har noget ikke-anti-aliased (som fx fra et computerspil) og skalerer det ligeligt ned, hvormed man opnår FSAA effekt, der udligner forringelsen i opløsning.

I alle andre situationer forringes billedkvaliteten, fordi billedet gøres uskarpt. Hvor meget afhænger af skaleringen, kilden og typen af billedet. Det er fint at du og de fleste ikke kan se forskel i bestemte situationer, men det ændrer ikke på at problemet er der. Ligesom composite er grimmere end RGB, selvom visse personer ikke kan se forskel.

Jeg håber jeg har udpenslet hvad jeg mener om skalering nu, så alle der vil forstå det, kan forstå det :)

For at vende tilbage til hvad jeg startede med at forsøge at sige, så har det altid irriteret mig, at 360'erens dashboard ser så grimt ud i 1080p. Jeg har i min naivitet troet at Microsoft havde lavet grafikken i 1080p og så nedskaleret det (som ville have givet et ganske pænt resultat). Nu fik jeg så opklaret, at det kører 720p og derefter opskaleres, hvilket tydeligt forklarer, hvorfor det ser ud som det gør. Fordi stillestående 2d grafik bliver tydeligt grimt ved opskalering. Og derfor bør man ikke opskalere, men holde al materiale i højeste opløsning, hvor muligt.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 19/11-07 01:01, rettet 19/11-07 01:13 
RJK>
Al skalering forringer billedkvaliteten.

Det har jeg skrevet hele tiden, og det er faktum.

Nå? Det kan ikke undgås. Altså hvis du vil have mulighed for HD, og dermed langt, langt pænere film, end dvd nogensinde kunne levere. Spil er heller ikke så ringe i HD. Selvom de tilsyneladende ikke alle kører i en af de 'normale' HD-opløsninger. Det er ærgerligt at dashboardet ser elendigt ud hos dig.

Jeg ved også godt, at det er det du har skrevet hele tiden, men fra tid til anden kniber det altså med proportionerne.

RJK>
Det er fint at du og de fleste ikke kan se forskel i bestemte situationer, men det ændrer ikke på at problemet er der. Ligesom composite er grimmere end RGB, selvom visse personer ikke kan se forskel.

Se forskel i forhold til hvad? En hypotetisk 1080p udgave af mit tv? At sammenligne skalering med forskellen på composite og RGB er hysterisk, og vidner igen om, at du mangler erfaring indenfor andet end skalering af Xbox 360 dashboard og spilgrafik. Jeg ved ikke hvad det er du mener at jeg mister, for der er ikke noget at stille det op ved siden af. 1080p opløsning ville jeg ikke have noget at bruge til, da jeg sidder for langt væk fra skærmen til at drage nytte af den alligevel. Nedskalering fra 1080p til mit fjernsyns opløsning skader _ikke_ noget væsentligt; igen kan jeg kun opfordre til, at du kommer forbi en dag og ser, hvordan tingene kan se ud, når man kommer væk fra butikkernes fabriksindstillingshelvede. Du mener at al skalering er så slemt og alt muligt, men du baserer det på erfaringer du har gjort dig med nogle helt andre ting. Ja, det ville da være rart hvis vi helt kunne undgå skalering, men sådan ser virkeligheden bare ikke ud.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RJKRJKSkrevet 19/11-07 01:37 
Selvfølgelig kan skalering undgås. Det undgås ved at kilden og displayet er samme opløsning, som fx Blu-ray 1080p med et Full HD LCD tv. Og dashboardet er blot et eksempel. Der er masser af andre eksempler. Fx henved samtlige af retrospillene på XBLA. Opskalering er gennemgående grimt, men den eneste der sætter noget i proportioner er dig. Jeg bemærker blot, at der er kvalitetstab, og det er vi jo helt enige om, så jeg ved ikke hvordan den udtalelse kan være et problem for dig.

Hvis jeg absolut skal sætte proportioner, så synes jeg klart at dårlig opskalering er et større kvalitetstab end RGB til composite. Men det er selvfølgelig en individuel smagssag, og du er velkommen til at mene noget andet, selvom jeg ikke lige ved hvad du baserer det på, eftersom du tilsyneladende kun har erfaring med nedskalering.

Som tidligere sagt synes jeg ikke nedskalering af film er værd at snakke om, fordi der i mange sådanne situationer ikke er tydelig forskel. Jeg siger blot at der naturligvis sker en forringelse, og det er vi jo enige om, så jeg ved ikke hvorfor du insisterer på at blive ved med at diskutere dét.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 19/11-07 02:58, rettet 19/11-07 03:04 
RJK>
Selvfølgelig kan skalering undgås. Det undgås ved at kilden og displayet er samme opløsning, som fx Blu-ray 1080p med et Full HD LCD tv.

Ad for pokker. Så vil jeg hellere se dvd på mit gamle CRT tv. Mit plasma tv har med garanti bedre billedkvalitet, end ethvert 'Fuld HD' LCD tv derude, selvom der skaleres ned.

Og selvfølgelig kan skalering ikke undgås, for man kan jo ikke sidde og se HD DVD eller Blu-ray hele tiden!

RJK>
Hvis jeg absolut skal sætte proportioner, så synes jeg klart at dårlig opskalering er et større kvalitetstab end RGB til composite. Men det er selvfølgelig en individuel smagssag, og du er velkommen til at mene noget andet, selvom jeg ikke lige ved hvad du baserer det på, eftersom du tilsyneladende kun har erfaring med nedskalering.

Som jeg mener jeg har gjort tydeligt, opfattede jeg din skalerings-snak om omhandlende AL skalering, inklusive at nedskalering skulle være åh så forfærdelig slemt. Og selvfølgelig har jeg da erfaring med opskalering; jeg ser tv, dvd og spiller PS2 hver eneste dag. Alt dette har selvsagt lavere opløsning end mit tv.

RJK>
Jeg siger blot at der naturligvis sker en forringelse, og det er vi jo enige om, så jeg ved ikke hvorfor du insisterer på at blive ved med at diskutere dét.

Fordi du indtil videre har blæst det op til et større problem end det er.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RJKRJKSkrevet 19/11-07 11:06 
Udover ovennævnte sammenligning med RGB/composite, har jeg intet sagt om hvor slemt skalering er. Det er noget du selv har lagt i mine indlæg. Og det lyder ærligt talt som om det handler om LCD vs plasma, og ikke ret meget andet. Så må plasma jo bare komme med på vognen, og levere Full HD...

Men når du så nu spiller fx Persona 3, som har en del 2d i menuer osv., synes du så det ser godt ud opskaleret på din plasmaskærm? Vil du helt ærligt sige til mig, at du ikke kan se, at det er grimmere end på et CRT i sin naturlige opløsning?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 19/11-07 13:05 
RJK>
Udover ovennævnte sammenligning med RGB/composite, har jeg intet sagt om hvor slemt skalering er. Det er noget du selv har lagt i mine indlæg.

Du skrev 'grim' skalering tidligere, og hvis jeg har lagt noget i dine indlæg, er det udelukkende baseret på ting du har sagt tidligere.

RJK>
Og det lyder ærligt talt som om det handler om LCD vs plasma, og ikke ret meget andet. Så må plasma jo bare komme med på vognen, og levere Full HD...

Hvorfor skulle det handle om LCD vs plasma? Indtil for nyligt har LCD tv også skullet skalere på HD DVD og Blu-ray signaler, for ved LCD er 'Fuld HD' også en relativt ny ting. I øvrigt er 'Fuld HD' plasma tv nede i omkring 15k for 42".

Men jeg forstår stadig ikke, hvad præcis det er, du vil bruge det til. Sidder du to meter væk fra et 42" tv, så ville du ikke kunne se en dyt forskel på 768p og 1080p*. Man skal meget tæt på et relativt stort billede, før man kan drage nytte af den meget høje opløsning, som 1080p er. Og lidt nedskalering til en 'lav' opløsning skader altså ikke noget der betyder noget videre.

*I den sammenligning er der også det problem, at udover opløsningen, er der andre forskelle på skærmene, ligemeget om de er LCD eller plasma, eller fra Panasonic eller Pioneer. Det findes kun tilnærmelsesvis med Pioneer 508XD og LX508D, hvor sidstnævnte dog stadigvæk har en smule bedre kontrast og farvegengivelse. Så kommer vi igen ind på, at du argumenterer ud fra en teoretisk synsvinkel, mens man, hvis man gerne vil se nogle film i HD, bliver nødt til at forholde sig til virkeligheden. Og der hjælper det ikke meget, at du sammenligner ting med et imaginært, urørt 1080p signal, som ingen alligevel aldrig har set. Selv et hammerdyrt LX608D kan ikke undgå at 'skade' signalet i en eller anden udstrækning, så du alligevel ikke får _alt_ med, selvom du kalibrerer skærmen ind i helvede, og køber de dyreste afspillere og kabler.

RJK>
Men når du så nu spiller fx Persona 3, som har en del 2d i menuer osv., synes du så det ser godt ud opskaleret på din plasmaskærm? Vil du helt ærligt sige til mig, at du ikke kan se, at det er grimmere end på et CRT i sin naturlige opløsning?

Jeg har aldrig sagt, at opskalering ikke kan skade. Persona 3's menuer ser helt sikkert finere ud på et lille mini CRT tv. Idéelt havde man vel et 28" Sony CRT ved siden af plasma tv'et til PS2-spilleri, men menuer ér alligevel kun en ting der bare skal fungere. Selve spillet, ligesom Final Fantasy XII, ser udmærket ud. Billedet jeg har nu, er alligevel også større end noget CRT tv kunne levere, så jeg synes ikke, at jeg ofrer noget væsentligt. Alt vil jo synes skarpere, hvis man viser det på en mini-skærm ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
81 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig