X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Hvad er en/et podcast...


Svar
SeventhSunSeventhSunSkrevet 07/11-07 17:49 
Beano>
Er ligeglad med hvad der står på Wikipedia...

Og så burde diskussionen jo være slut der.

MEN!

Jeg har det ikke så godt med usandheder, der præsenteres på internettet som fakta.

Det er muligt du er ligeglad med hvad der står på Wikipedia, men så må jeg jo sige, at jeg er ligeglad med, at du har hentet et XML feed, lagt på din egen server og kaldt filen podcast.txt
Det er ligesom ikke noget bevis.

At påstå at ”podcast” KUN er en XML fil er lige så skørt, som at påstå, at ”radio” udelukkende betyder det FM signal ”lydfilen” overføres til recieveren med.

Podcast er et begreb, ligesom radio, der dækker over mange ting. Blandt andet at man oftest kan abonnere på dem via XML feed eller iTunes.

Når Major Nelson poster sit show (som han selv kalder blogcast) kan det downloades direkte på hans side i MP3 og WMA. Det er stadig podcasts.

Når jeg har masser af afsnit af Ricky Gervais' podcast liggende på min computer, så er de også stadig podcasts.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
BeanoBeanoSkrevet 07/11-07 18:15, rettet 07/11-07 18:16 
SeventhSun>
At påstå at ”podcast” KUN er en XML fil er lige så skørt, som at påstå, at ”radio” udelukkende betyder det FM signal ”lydfilen” overføres til recieveren med.
...osv....

Siger jeg heller ikke... men en podcast feed "beskrives" via en XML formateret "fil" (RSS specifikation). Du kan selv checke formatet i stedet for at blive ved med at påstå noget andet.
Filerne ligger på serveren som alm. MP3/MP4/MOV/etc. filer og hentes bare ned på brugerens PC (og evt. senere til iPod eller anden MP3 afspiller). Altså STADIG ikke noget mystisk i det.

Du kan jo også bare se Apple's egen specifikation lige her :
http://www.apple.com/itunes/store/podcaststechspecs.html

Podcasting on iTunes requires several steps:

Creating your first episode, which can be an audio recording, video, or even a text document. Supported file formats include .m4a, .mp3, .mov, .mp4, .m4v, and .pdf.
Posting your episode file(s) on a server with a publicly accessible URL.
Creating an RSS feed (an XML file) that:
conforms to the RSS 2.0 specification
includes the recommended iTunes RSS tags,
contains pointers to your episode.
Posting the RSS file on a server.
Submit the URL for your RSS feed to iTunes.

Som jeg også skrev, så er der forskel på hvordan en slutbruger opfatter en podcast konceptet og hvordan det er opbygget teknisk.
ChronoChronoSkrevet 07/11-07 18:32 
Så hvis nogen beslutter sig for at lægge deres podcast ud i .fancynytcodec via et RSS 7.2 feed er det ikke længere en podcast? Det er jo noget sludder. En podcast er da bare et generelt koncept som kan implementeres på mange måder.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
BeanoBeanoSkrevet 07/11-07 18:38 
Enig, men princippet er vel det samme.
BeanoBeanoSkrevet 07/11-07 18:43, rettet 07/11-07 18:50 
Prøvede for sjovt at lave min egen simple podcast - virker fint. Intet mystisk i det!

http://www.bean.dk/misc/bean.rss

Man kan dog nok ikke bruge den i iTunes (jeg bruger MediaMonkey lige nu) da Apple gerne vil have man skal oprettes i deres Podcast directory (det sidste trin beskrevet ovenover) - det syntes jeg ikke jeg liiiige ville for en lille test ;)
SumezSumezSkrevet 08/11-07 09:00 
SeventhSun>
Podcast er et begreb, ligesom radio, der dækker over mange ting. Blandt andet at man oftest kan abonnere på dem via XML feed eller iTunes.

Men det iTunes læser er vel også et XML feed?

Når Major Nelson poster sit show (som han selv kalder blogcast) kan det downloades direkte på hans side i MP3 og WMA. Det er stadig podcasts.

Som jeg forstår det, er det ikke... Jo, hans podcasts kan downloades direkte via de links, men uden RSS-feed'en, har det vel ikke meget med podcasts at gøre.
Altså: Hvis filerne bare lå på hans hjemmeside som nu, men IKKE var tilgængelig som podcasts via et RSS feed, ville det ikke give mening at beskrive de filer som podcasts. Så er det jo bare en lydfil som alle andre.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 08/11-07 09:09 
Sumez>
Men det iTunes læser er vel også et XML feed?

Jeps - det er bare "pakket" ind i et eksta "lag" (iTunes directory) så Apple har kontrol over de feeds som folk tilføjer i iTunes - de bavianer!
Teknologien bag er den samme.


Sumez>
Hvis filerne bare lå på hans hjemmeside som nu, men IKKE var tilgængelig som podcasts via et RSS feed, ville det ikke give mening at beskrive de filer som podcasts.

Det vil jeg så mene at man (med en smule god vilje) godt kunne kalde "podcast" alligevel da jo bare er en begreb - om det så leveres via en XML/RSS feed eller ej ;)
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 08/11-07 13:22 
Nu aner jeg ikke hvilken tråd den her diskussion er startet i, men sig mig, hvad er det egentlig I er uenige om?
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
SumezSumezSkrevet 08/11-07 15:55 
Som Herold skrev i pågældende tråd (du må selv gætte hvilken), så mener folk vist det samme, de har bare forskellige måder at sige det på.

Jeg tror den primære forskel er at SeventhSun ikke mener at det er relevant med en XML-fil, før noget kan beskrives som en podcast.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ElgenElgenSkrevet 08/11-07 16:02 
Er det ikke bare endnu et eksempel på, at et produkt-/firmanavn går over at bliver daglig tale for et mere generelt fænomen.

Eksempler:
- Tape (klisterbånd) der kaldes scotts
- Kopimaskiner der kaldes xerox
- Mobiltelefoner der kaldes for blackberries
- At søge på nettet der kaldes at google
- og jeg kunne blive ved...

og

- hver gang man kan hente en medie-fil på et website, kaldes det en podcast (selvom det faktisk IKKE er en rigtig Podcast i Apple-forstand).
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
SeventhSunSeventhSunSkrevet 08/11-07 20:56 
Ja det virker lidt underligt, at der er så rørende enighed her.

Især når den oprindelige diskussion opstod af udtalelser som:
Beano>
Der ligger ingen binær lydinformationer i selve podcast filen...

...det er mere en "wrapper" til lydfiler.

Sumez>
Det er altså en slags RSS-løsning for lydfiler.

Elgen>
...det ER bare en samling links til div. medie-filer.

Hvilket jeg mener er forkert. Der er mere til det end det. Jeg ved godt, at jeg i den oprindelige tråd skrev: "podcast har intet med XML at gøre", og det mener jeg også i den forstand, at en podcast groft sagt er den fil man ender med at have på sin computer/iPod, og IKKE den XML der beskriver indholdet og sørger for at man kan hente den.

Så hvis nogen på et tidspunkt finder ud af at levere periodiske lyd-/videofiler på en anden måde end det relativt tilfældige "mark-up" sprog XML, så vil det stadigvæk være podcast.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
ElgenElgenSkrevet 08/11-07 21:25, rettet 08/11-07 22:13 
Nu synes jeg så det måske er en smule hårdt/arrogant(/virkelighedsfjent?) at kalde XML for et 'relativt tilfældigt "mark-up" sprog' };-)

- nuvel, hver sin smag/mening };-)
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
SeventhSunSeventhSunSkrevet 08/11-07 23:38 
Joeh måske.

Pointen var at XML ikke giver nogle funktioner i sig selv.
Man kan ikke programmere i XML.
Man kunne teoretisk lige så godt have valgt noget andet.

Og dermed synes jeg at formatet XML er ret irrelevant for begrebet podcast, ligesom FM er irrelevant for begrebet radio.

Selvom XML og FM selvfølgelig har stor teknisk og historisk relevans for den måde man konkret laver podcasts og radio på.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
SumezSumezSkrevet 09/11-07 09:15 
XML er måske "relativt tilfældigt", men det er RSS ikke.


Iøvrigt har jeg for nyligt anskaffet mig en iPod, og jeg forstår slet ikke hvad idéen i podcasts er, når der ikke er internetforbindelse på sådan en satan.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 09/11-07 09:30 
Ideen er at du downloader og syncer via din PC/Mac ;)

PSP har dog direkte download af podcasts til enheden via wifi. Kan Zune ikke også det?
SumezSumezSkrevet 09/11-07 10:04 
Ok, det er fjollet.

Jeg er stærk modstander af hele det der sync-koncept.
Jeg kan ikke lide at min musik-afspiller (itunes/winamp media library) skal organisere al min musik.
Måske er jeg lidt gammeldags, men jeg har mit Windows filsystem til at holde styr på hvad jeg har, og lægger filerne som jeg ønsker det, og det hele er ikke nødvendigvis lagt ind som komplette albums. Afspilleren skal bare afspille det.

Og det skal bestemt ikke være hele mit lydbibliotek, der bare kopieres over på min iPod, jeg bestemmer selv hvad der skal lægges over, tak. :)

I bund og grund synes jeg det lyder som et enormt besvær at taste et podcast-feed ind i sin lydafspiller, derefter downloade filen, og så lægge over på sin iPod, via et eller andet synkroniseringssnask, før man hører den.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoChronoSkrevet 09/11-07 10:06 
Nu jeg tænker over det, så har jeg faktisk aldrig downloadet en podcast gennem noget RSS og XML-halløj. Det har altid bare været en mp3.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
WehnerWehnerSkrevet 09/11-07 10:15 
Sumez>
Jeg kan ikke lide at min musik-afspiller (itunes/winamp media library) skal organisere al min musik.
Måske er jeg lidt gammeldags, men jeg har mit Windows filsystem til at holde styr på hvad jeg har, og lægger filerne som jeg ønsker det, og det hele er ikke nødvendigvis lagt ind som komplette albums. Afspilleren skal bare afspille det.

Amen to that!
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
BeanoBeanoSkrevet 09/11-07 10:17, rettet 09/11-07 10:24 
Sumez>
Jeg kan ikke lide at min musik-afspiller (itunes/winamp media library) skal organisere al min musik.

Måske er jeg lidt gammeldags, men jeg har mit Windows filsystem til at holde styr på hvad jeg har, og lægger filerne som jeg ønsker det, og det hele er ikke nødvendigvis lagt ind som komplette albums. Afspilleren skal bare afspille det.

Har det helt på samme måde ;)

Har kun et lille udvalg af min musik bibliotek liggende i et "library" som jeg ønsker at have på min iPod afspiller. Ikke en løsning, mere en workaround IMO :!

Generelt er jeg ikke spor imponeret af iTunes - ekstremt begrænset og mangler "essentielle" features og options. Mac'eligt program!
Der er heldigvis fornuftige alternativer, f.eks. Media Monkey 3.

Min "gamle" Zen V kunne jeg dog godt kopiere filerne over via explorer/stifinder på afspilleren uden "library" og sync crap, men tags skulle stadig være korrekte for at man kunne browse sangene korrekt på afspilleren. Ikke er absolut krav, men mest praktisk.


Sumez>
I bund og grund synes jeg det lyder som et enormt besvær at taste et podcast-feed ind i sin lydafspiller, derefter downloade filen, og så lægge over på sin iPod, via et eller andet synkroniseringssnask, før man hører den.

Nej det er slet ikke besværligt ;)

Du skal ikke taste noget som helst. Du klikker bare på et podcast/RSS link i din browser hvorefter iTunes (eller andet lign. program) fanger det og tilføjer feed'et i programmet. Resten fungerer normalt helt automatisk når man ellers syncer music.
Du opretter ikke feeds i iPod afspilleren, kun på PC'en.
SumezSumezSkrevet 09/11-07 10:33 
Jamen jeg syncer jo ikke. :P

Jeg finder de albums jeg vil lægge over på iPod'en (enten på min eksterne HD, eller ripper cd'en nu og her, for at slette filerne bagefter), drag-dropper dem over til winamp's media library, og siger send all to ipod, og sletter dem derefter fra media library igen. :)

Er træt af programmer der vil gøre alt for en. Nu vi er på emnet, findes der så en overskuelig måde at tilføje albumcovers til alle de albums, der allerede ligger på iPod'en, uden at skulle ud i noget sync-helvede?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 09/11-07 10:45, rettet 09/11-07 10:46 
Sumez>
Jamen jeg syncer jo ikke. :P

Jammen det SKAL du - Resistance is futile!! ;)


Sumez>
Er træt af programmer der vil gøre alt for en. Nu vi er på emnet, findes der så en overskuelig måde at tilføje albumcovers til alle de albums, der allerede ligger på iPod'en, uden at skulle ud i noget sync-helvede?

Jeg tror du deværre er nødt til at sætte covers på MP3 filerne på PC'en og kopierer dem over igen.
En af grundene til jeg har et lille library til iPod - så kan jeg sætte den slags nemt og tilføje/fjerne sange/albums nemt fra min iPod "samling" via en playlist.

Hvis du ikke vil/kan bruge iTunes til det, så kan jeg anbefale dette lille gratis program :
http://www.softpointer.com/AudioShell.htm
SumezSumezSkrevet 09/11-07 10:49, rettet 09/11-07 10:50 
Beano>
En af grundene til jeg har et lille library til iPod - så kan jeg sætte den slags nemt og tilføje/fjerne sange/albums nemt fra min iPod "samling" via en playlist.

Nu har jeg ikke lige 80GB at give af, til at lave et library med det ene forhold at være et mirror af min iPod. :)

Men det kan da ikke være rigtig at det skal laves på PC'en? Det må vel være ligeså nemt for et program at gå ind og skrive direkte i de filer, der ligger på iPod'en?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 09/11-07 10:56 
Sumez>
Nu har jeg ikke lige 80GB at give af, til at lave et library med det ene forhold at være et mirror af min iPod. :)

Ja ok... du har en pointe når der er tale om 80GB ;)

Min iPod Nano (3G) er der kun 8GB at lege med, set giver en naturlig begrænsning ;)


Sumez>
Men det kan da ikke være rigtig at det skal laves på PC'en? Det må vel være ligeså nemt for et program at gå ind og skrive direkte i de filer, der ligger på iPod'en?

Apple er jo ikke specielt åbne for den slags "hacks" - men har bare ikke set noget 3. parts der kan. Skal så heller ikke hårdnakket påstå at det ikke findes ;)
SeventhSunSeventhSunSkrevet 09/11-07 10:56 
Først og fremmest så er det jo ikke nødvendigt, at bruge auto-sync mellem iTunes og iPod. Man kan manuelt overføre de filer man har lyst til fra iTunes library til iPodden.


Hvis man har en iPod skylder man sig selv, at sætte sig ind i iTunes, det gør tingene ret smart og nemt. Plus at det som afspiller er de fleste andre afspillere langt overlegent. På visse områder i det mindste.

Det kræver at man giver lidt afkald på selv at styre sine mp3 filer i stifinderen.

Til gengæld får man nogle muligheder mht. smart playlists, som er vanvittigt smarte.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
BeanoBeanoSkrevet 09/11-07 11:02 
SeventhSun>
Først og fremmest så er det jo ikke nødvendigt, at bruge auto-sync mellem iTunes og iPod. Man kan manuelt overføre de filer man har lyst til fra iTunes library til iPodden.

Men det er library "styringen" som Sumez ikke kan li'.


SeventhSun>
Hvis man har en iPod skylder man sig selv, at sætte sig ind i iTunes, det gør tingene ret smart og nemt.

Nogle ting er bestemt smarte nok, men uha der er også mange mangler og begrænsninger :(


SeventhSun>
Til gengæld får man nogle muligheder mht. smart playlists, som er vanvittigt smarte.

Enig - det er et fedt koncept som jeg også bruger. Dog ikke en feature der er unik for iTunes.
SumezSumezSkrevet 09/11-07 11:14 
Beano>
Min iPod Nano (3G) er der kun 8GB at lege med, set giver en naturlig begrænsning ;)

Af samme grund kunne jeg aldrig nogensinde finde på at købe sådan en. :P

Beano>
Apple er jo ikke specielt åbne for den slags "hacks" - men har bare ikke set noget 3. parts der kan. Skal så heller ikke hårdnakket påstå at det ikke findes ;)

Der burde vel heller ikke være noget i vejen for at iTunes kan gøre det. Det er vel ikke skide hacker-agtigt at lægge albumcovers ind på sin iPod :P Det føles lidt dumt at bladre gennem en masse spørgsmålstegn.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 09/11-07 11:19 
Sumez>
Af samme grund kunne jeg aldrig nogensinde finde på at købe sådan en. :P

Har haft en 30GB afspiller, men mine erfaringer var bare at jeg alligevel kun lyttede til en meget lille del af musikken. Men der er selvfølgeligt individuelt hvad man vil have. Valgfrihed ;)


Sumez>
Der burde vel heller ikke være noget i vejen for at iTunes kan gøre det. Det er vel ikke skide hacker-agtigt at lægge albumcovers ind på sin iPod :P Det føles lidt dumt at bladre gennem en masse spørgsmålstegn.

Ja, teknisk vil det sikkert ikke være et problem for Apple at implementere den slags - men tydeligt at de mener hvad den "rigtige" måde at gøre tingene på er og man for bruger bare har at makke ret :(
SeventhSunSeventhSunSkrevet 09/11-07 11:25 
Sumez ->


Forstår jeg det rigtigt, at du IKKE har din musik liggende på PC'en samtidig med at de ligger på iPodden?
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
SumezSumezSkrevet 09/11-07 11:50, rettet 09/11-07 11:50 
Ja, stort set.

Min PC har trodsalt kun en 100GB harddisk :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dallemondallemonSkrevet 11/11-07 01:46, rettet 11/11-07 01:49 
ville lige sige at man kan fortælle itunes til ikke at sortere sin musik for en ^^

edit: har selv 2 udgaver af cd'er liggende, en flac-fil med embedded cue og så mp4/aac-filer (eller m4a som min ipod vil have de skal hedde) som så ordnes af itunes og den finder covers og alt det gøjl. har også et par podcast feeds som jeg abonnerer på ^^

edit2: itunes kan dog være ret kritisk hvad angår at finde covers, for det kræver at du har tagget albummet og kunsteren helt korrekt før den kan finde det i sit store udvalg af covers, alternativt kan man jo scanne dem selv og smide dem ind i itunes, men det er jo lidt mere besværligt


så skal jeg vist ikke edit mere :p
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig