X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

NES problem på LCD TV


Svar
SchliemannSchliemannSkrevet 31/10-07 01:03, rettet 31/10-07 01:04 
Jeg har lige købt et nyt hdtv(samsung f86). Forsøgte igår at tilslutte mine konsoller, men oplevede et problem med min nes. Billedet laver nogle mærkværdige korte ryk/hop og derefter er billedet igen normalt. Dette sker med et jævnt interval på 5-6 sekunder. Jeg har forbundet min nes med et scart stik.

Er der nogen af jer der har oplevet noget lignende eller har et løsningsforslag til mit problem?
Spiller nu: Shenmue II
SumezSumezSkrevet 31/10-07 08:57 
Schliemann>
Jeg har forbundet min nes med et scart stik.

Jeg går ud fra at omtalte scart stik er en composite adapter?
Altså sådan en:
NES problem på LCD TV

Jeg har ikke hørt om problemet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SchliemannSchliemannSkrevet 31/10-07 09:56, rettet 31/10-07 09:57 
Hej Sumez.

Ja det er det selvfølgelig :). Har overvejet om det måske hjælper at smide nes signalet igennem en vcr først. Eller om jeg skal forsøge mig med nes'en rf modulator?
Spiller nu: Shenmue II
JmogJmogSkrevet 01/11-07 11:58 
Lyder som om der er noget galt med sync-pin'en på scart-adapteren. Prøv at smide compositekablet direkte i tv'et. Dit TV har garanteret et compositestik. Kan godt være det sidder på fronten og du ikke har lyst til at bruge det i længden, men bare lige for at tste om min teori er rigtig gør det nok ikke noget.
SchliemannSchliemannSkrevet 01/11-07 14:27 
Jmog: Det har jeg forsøgt. Har derudover også forsøgt at benytte andre composite adapters(f.eks den fra snes og min snesII). Men de periodiske ryk forekommer stadig.
Spiller nu: Shenmue II
JmogJmogSkrevet 01/11-07 14:54 
Hmm, er er ikke noget med at en NES reelt ikke outputter 480/576i men rent faktisk 240p? Måske dit tv ikke er glad for den opløsning - det har jeg før hørt om, at moderne HD-fjernsyn har problemer med.

Nogen der kan bekræfte?
SumezSumezSkrevet 01/11-07 15:16 
Bedste jeg kan gøre er at prøve at sætte min NES til når jeg engang kommer hjem. :)

Har du prøvet at sætte RF-modulatoren til i stedet? Det burde "løse" problemet, selvom det selvfølgelig ikke er at foretrække.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SchliemannSchliemannSkrevet 01/11-07 15:52, rettet 01/11-07 15:55 
Samme problem er til stede på både min snes og min snesII.

Sumez: Har tænkt på at bruge rf-modulatoren :) har også fundet den frem, men kunne ikke få mig selv til at sætte den til :P
Spiller nu: Shenmue II
NaieraNaieraSkrevet 01/11-07 17:39 
Jmog>
Hmm, er er ikke noget med at en NES reelt ikke outputter 480/576i men rent faktisk 240p? Måske dit tv ikke er glad for den opløsning - det har jeg før hørt om, at moderne HD-fjernsyn har problemer med.

Nogen der kan bekræfte?

Den kan selvfølgelig ikke spytte et progressivt signal ud med composite.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SchliemannSchliemannSkrevet 06/11-07 16:08 
Sumez: Fik du prøvet din nes af?

Hvis det er nes'ens output der er problemet er det så muligt at scalere det inden man giver det videre til tv'et?
Spiller nu: Shenmue II
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 08/11-07 13:29 
Naiera>
Jmog>
Hmm, er er ikke noget med at en NES reelt ikke outputter 480/576i men rent faktisk 240p? Måske dit tv ikke er glad for den opløsning - det har jeg før hørt om, at moderne HD-fjernsyn har problemer med.

Nogen der kan bekræfte?

Den kan selvfølgelig ikke spytte et progressivt signal ud med composite.

Om man kan selvfølgelig heller ikke bare lave sit eget signal. Ligesom alle andre er de nødt til at overholde standarden for videosignaler, dvs det ER 576/480i. :-)
Det du husker er nok, at selve opløsningen intern i maksinen maskinen er lavere.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
RJKRJKSkrevet 08/11-07 14:17 
Når det er sagt, så synes jeg nu også der er noget meget underligt ved NES'ens opløsning. Der er som om den laver en slags "drejet interlace-positionering". Dvs. at for hver anden linie rykker den hver pixel en halv pixel til højre. Det er lidt svært at se på en rigtig NES, fordi composite-signalet er så ringe, men det er rimeligt tydeligt på en PlayChoice PCB, der kører RGB (men ellers fungerer som en NES).

Jeg har aldrig rigtigt forstået det tekniske bag det, men det ser i hvert fald grimt ud :) og er muligvis et teknisk problem ifm. skalering. Det kunne jeg da godt forestille mig, at det KUNNE være.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig