X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Cave og lignende shmups


Svar
KroeboCopKroeboCopSkrevet 30/10-07 23:12 
Så er der kommet et nyt Cave shooter \o/
http://www.youtube.com/watch?v=wyfXGT2X04Q
Hoid to colony C05 where the computer is...
1'055 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 > »

Svar
SumezSumezSkrevet 04/04-11 20:52, rettet 04/04-11 21:06 
At dømme efter online leaderboards må jeg være den eneste der overhovedet har spillet MMP mere end én gang. Hvad synes folk ellers om spillet?

Jeg er ret vild med pointsystemet, især når man når 10k-medaljerne og det bare vælter ud med point alle steder! Umiddelbart virker det dog ekstremt simpelt, som en meget simplificeret udgave af Progear, hvor der sjældent er mere at tænke over at skifte mellem sine to skud hele tiden så man får fyldt sit lard meter ud, og "konverterer" det til medaljer så ofte som muligt, men efter blot et par spil kan jeg godt se at der er flere lidt dybere tricks der er værd at sætte sig ind i for at maksimere sin score, for bl.a. at kunne charge lard meteret hurtigere og malke bosserne for point og grise med kreativ brug af bomber, og selvfølgelig gøre det af med dem med et lard shot (er der nogen måde man kan se at en boss er ved at dø?? Jeg savner virkelig en livbar!).
Jeg forstår heller ikke at folk siger det er så svært. Godt nok er jeg generelt dårlig til den slags spil, og det kan da godt være at det bare kommer senere, men de baner jeg indtil videre har prøvet virker ganske overkommelige synes jeg, og det virker altid som om jeg kun dør fordi jeg dummer mig.


I Pink Sweets mærker man noget tydeligere Yagawa's tilstedeværelse, og jeg har meget svært ved at more mig ved spillet. Jeg synes det virker kedeligt og uoverskueligt. Jeg kan slet ikke danne mig et overblik over hvad der sker på skærmen (det er kun mere forvirrende at skuddene er så forskellige af udseende), skudmønstrene føles slet ikke som et Cave-spil, og jeg fatter ikke pointsystemet overhovedet.
Jeg tvivler på at jeg nogensinde får sat mig ind i Pink Sweets når MMP er så meget sjovere at spille (især Matsura er fantastisk), men i det mindste var arrange mode noget sjovere for mig (primært pga. de nye skudmønstre), og balancen mellem at gemme sig bag sit skjold og slippe det løs for at score store point er både original og interessant, synes jeg.


Iøvrigt synes jeg at begge spil er utroligt grimme. Ikke pga. selve grafikken men pga. det der smørfilter der kommer når man spiller uden tate, og det bliver ikke bedre af at slå smoothing fra (faktisk tværtimod?). Det lader til at være præcis det samme der prægede XBLA-porten af Guwange, hvilket er ligeså sørgeligt da det ellers er et fantastisk flot spil. Er der noget bestemt zoomniveau der kan anbefales at bruge for at opnå det mest tålelige billede uden at gå i tate? Jeg har ikke noget problem med at spillet går ud over kanten på skærmen, så længe jeg bare kan se noget af mit lard meter...
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KroeboCopKroeboCopSkrevet 04/04-11 21:08 
Billedet i spillene kan heller ikke strækkes nok i TATE IMO :=/ Syntes begge spil er 8/10. Det er heller ikke kun CAVE der står bag spille mener jeg, da du skriver det ikke føles som CAVE spil. :=)
Hoid to colony C05 where the computer is...
SumezSumezSkrevet 04/04-11 21:21 
Svjv er det 100% Cave, men modsat størstedelen af deres velkendte titler er det ikke Ikeda (Dodonpachi, Mushihimesama, Espgaluda), der står bag, men Shinobu Yagawa (Battle Garegga, Ibara, Batrider) :)
Når først man er klar over forskellen på de to personer er den utroligt tydelig!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HulleHulleSkrevet 04/04-11 22:39 
Det lader til at Progear er vellidt blandt brugerne her inde. Hvorfor?
Spillet er da super lækkert at se på, men det er "bullet hell" ud over alle grænser og med dynamisk sværvedsgrad.
Så hvad er det lige charmen er, ud over grafikken som er mega sprød? Enlighten me, please.
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
KroeboCopKroeboCopSkrevet 04/04-11 22:42, rettet 04/04-11 22:56 
Fatter heller ikke point systemet, men elsker grafikken og musikken 8/10 intil vidre herfra :=)

Edit: Og gameplayet som jeg ikke fatter.
Hoid to colony C05 where the computer is...
nerosnerosSkrevet 04/04-11 22:51 
Hulle>
Det lader til at Progear er vellidt blandt brugerne her inde. Hvorfor?
men det er "bullet hell" ud over alle grænser og med dynamisk sværvedsgrad.

Det spiller vel som en bullet hell shooter jo skal. Det er charmen!
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 04/04-11 22:56 
Hulle>
Spillet er da super lækkert at se på, men det er "bullet hell" ud over alle grænser og med dynamisk sværvedsgrad.

Du får det til at lyde som om bullet hell er en skidt ting? :)
Cave har selv udtalt at de ikke var tilfredse med Progear, men jeg synes netop at skudformationerne er blandt de mest gennemførte jeg har set i et Cave-spil.
Jeg synes også scoresystemet lader til at være enormt gennemført i og med at det er et simpelt koncept der gentages om og om igen og både er tilgængeligt for nybegyndere samtidig med at det kan udnyttes til helt latterlige dybder af eksperter. Det er altid en fantastisk fornemmelse at udføre et perfekt scoring-strick der fuldstændig rydder skærmen for skud og omdanner dem alle til diamanter med max-værdi, i bedste Mushihimesama/Espgaluda-stil :D

Det er faktisk de fleste spil i genren der har dynamisk sværhedsgrad, og Progear er så vidt jeg har hørt ikke særlig slemt, og endda blandt de nemmeste af Caves spil. Skræmmeeksemplet indenfor dynamisk sværhedsgrad er Yagawa-spil som Ibara og Battle Garegga der efter sigende er helt umulige at gennemføre uden at foretage nøje planlagte selvmord. I den anden ende er et spil som Espgaluda, der bliver sværere jo højere din multiplier er, men kun gør det for at give en større udfordring til spillere der allerede mestrer spillet - det synes jeg er helt fair.

Som jeg har nævnt har jeg købt PCB'et og jeg glæder mig udover alle grænser til at modtage det, jeg har ønsket mig det siden det kom og jeg så de første ærgerligt slørerede fotografier af spillets charmerende flotte steampunk-pixelart.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ElgenElgenSkrevet 04/04-11 23:10 
@Sumez: Sælger du credits for øl? };-P
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
SumezSumezSkrevet 04/04-11 23:11, rettet 04/04-11 23:20 
Det kan du bande på!
edit: Fandt du det ikke selv fra en hollænder eller sådan noget? :)

Synes vi burde holde en Cave-aften af en art når jeg engang har fået Progear, der er godt nok mange spil at tage fat på efterhånden.
edit2: Medmindre de skal have en faktura tilsendt burde det være en af de næste par dage, kan se den ligger til toldbehandling lige nu (rimelig uundgåeligt med sådan en stor pakke :))
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ElgenElgenSkrevet 04/04-11 23:17 
Det er lidt trangt med økonomien for tiden...der skal købes barnevogn osv.; den lille er jo lig om hjørnet };-D
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
HulleHulleSkrevet 04/04-11 23:39, rettet 04/04-11 23:41 
Jeg syntes bestemt ikke at bullet hell er en del af charmen, når det serveres som i Progear. For mig er en god shooter, et spil der er mulig at spille uden at man skal proppe ekstremt mange credits i for at gennemføre det. Xbox 360 mode i DeathSmiles er et godt eksempel her på, hvor man relativt hurtigt lærer at komme til sidste bane uden at dø.
Progear er super flot at se på og du har ret i at spillet har nogen flotte kugleformationer, men det er jo nærmest umuligt at komme længere end bane 3, uden at bruge en credit.. Eller er det bare mig der stinker?
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
SumezSumezSkrevet 05/04-11 08:11 
Altså jeg er heller ikke supergod til den slags spil heller, men jeg kender ikke andre mindre-bullet hell agtige shooters hvor det er NEMMERE at komme til bane 4 uden at bruge mindst én credit! Spil som Gradius, R-Type og Image Fight er langt sværere end Caves bullet hell spil.
Det, bullet hell ofte gør, er jo blandt andet at få relativt simple undvigelsesmanøvrer til at se utroligt mageløse ud, hvilket giver spilleren en større og stærkere succesoplevelse.

Iøvrigt synes jeg ikke Progear ser særligt "hellish" ud sammenlignet med spil som Mushihimesama, Ketsui og Dai-Ou-Jou.
Bullet cancelling er også en stor del af Progears pointsystem, hvilket også giver flere muligheder for overlevelse - ikke blot via ekstraliv for hvert 4.000.000 point, men ved at få din ring level op til diamond, kan du fjerne fjendernes skud via mere effektive kædereaktioner.
- jeg kan nok sige lidt mere når jeg (forhåbentlig) selv har fået spillet indenfor de næste par dage. ;) Mit indtryk er i hvert fald at det er et umådeligt dybt spil.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 05/04-11 08:54 
Sumez>
Spil som Gradius, R-Type og Image Fight er langt sværere end Caves bullet hell spil.

Det er godt nok noget af en vanvidspåstand og i min verden vrøvl. Hvad baserer du det egentlig på? Har du gennemført en Cave shooter? Har du gennemført Gradius eller R-Type? Eller er du ude i en: "Jeg er dårlig til begge dele, men føler jeg kan komme længere i Caves spil så derfor må de være nemmere!"
Jeg bliver både stædig og underlig når du det ene øjeblik siger, og jeg citerer: "Godt nok er jeg generelt dårlig til den slags spil" og det næste øjeblik er i stand til at komme med så bombastiske udtalelser som i det indledende quote. Det er jo ingen sammenhæng i det!

På en anden tangent så tror jeg du finder Muchi Muchi overkommeligt netop fordi du mister liv, også selv om du kun mener det er fordi du dummer dig. Det kunne tænkes du gjorde noget ubevidst rigtigt.
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
nerosnerosSkrevet 05/04-11 09:30, rettet 05/04-11 09:47 
Hulle>
Jeg syntes bestemt ikke at bullet hell er en del af charmen, når det serveres som i Progear. For mig er en god shooter, et spil der er mulig at spille uden at man skal proppe ekstremt mange credits i for at gennemføre det.

Jamen i alle shmups er det jo meningen at man KUN skal bruge 1 credit og få den højest mulige highscore som muligt! Jeg kan heller ikke komme videre end til bane 3 med en credit. Jeg plejer at komme igennem boss 2 uden at dø, men så går det også galt meget hurtigt. Grunden til at jeg elsker shmups er fordi man skal presse sig selv så hårdt og blive ved med at prøve indtil man lærer det. Jeg tror hvis man ikke er til den slags vil man aldrig holde af shmups. Jeg synes bestemt heller ikke Progear er så vildt som andre ting jeg har prøvet i bullet hell genren. Dodonpachi er for mig mere frustrerende, men det skræmmer mig ikke jeg elsker det bare ;-)
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 05/04-11 09:44, rettet 05/04-11 20:38 
Kristensen>
Det er godt nok noget af en vanvidspåstand og i min verden vrøvl.

Har du prøvet Image Fight? Faktisk synes jeg det er lidt nemmere at spille bullet hell genren end de gamle shmups som Image Fight, X-multiply, Battle Garegga og den slags. Image Fight er udenadslærer på den helt gamle måde hvilket jeg er meget ringe til at finde ud af. I de gamle spil synes jeg heller ikke der er noget som hedder hit detektor som på samme måde som i nyere spil i genren?
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 05/04-11 09:44, rettet 05/04-11 09:46 
Kristensen>
Det er godt nok noget af en vanvidspåstand og i min verden vrøvl. Hvad baserer du det egentlig på? Har du gennemført en Cave shooter? Har du gennemført Gradius eller R-Type? Eller er du ude i en: "Jeg er dårlig til begge dele, men føler jeg kan komme længere i Caves spil så derfor må de være nemmere!"
Jeg bliver både stædig og underlig når du det ene øjeblik siger, og jeg citerer: "Godt nok er jeg generelt dårlig til den slags spil" og det næste øjeblik er i stand til at komme med så bombastiske udtalelser som i det indledende quote. Det er jo ingen sammenhæng i det!

Det var da en fuldstændig unødvendigt arrogant udtalelse.

Kunne det ikke tænkes at min konklusion var baseret på adskillige udtalelser fra folk, der har langt større ekspertise med den type spil end jeg selv har? Jeg har slet ikke tal på de gange jeg har hørt Cave-tilhængere stå på bagbenene for at forsvare at spillene altså ikke er SÅ svære som folk gør dem til fordi de bliver overvældet af skudmønstre der fylder hele skærmen (som det er tilfældet med Hulle i denne situation).
Okay, man kan selvfølgelig være fair at sige at spil som Dai-Ou-Jou og Futari Ultra er afsindigt svære (synes jeg), men omvendt er spil som Espgaluda (1) og Futari Black Label næsten ligeså fyldt med vilde skærmfyldende skudmønstre, der kan afskrække begynderen, men de er begge meget tilgængelige spil i forhold til hvad der er typisk for genren, hvilket var den pointe jeg forsøgte at få igennem. Hvis du er uenig i det, må vi vist bare enes om at være uenige... (eller du får ret og jeg får fred :))

Det er ikke fair at påstå at fordi jeg ikke er ligeså fantastisk til at gennemføre de her spil som du er, så kan jeg ikke bedømme deres kvaliteter, da jeg alligevel dør flere gange, hvilket jo ikke er meningen.
Faktum er at jeg føler at de fleste af Caves titler er langt mere tilgængelige for mig, i og med at alle spillenes udfordringer virker overkommelige, og hvis jeg tager mig sammen ved jeg at jeg kan klare dem, og ikke støder hovedet mod en mur som man f.eks. gør så snart man begår en enkelt lille fejl i Gradius 3.

Det er relevant i forbindelse med diskussionen, da Hulle synes det er frustrerende at miste sin første credit "allerede på bane 3", på trods af at spillet "kun" har 5 baner (loop ikke medregnet), og at dette er MEGET NORMALT for genren, hvis man ikke har brugt tid på at sætte sig ind i spillet. Hvis man ikke er superplayer, hvorfor så ikke sætte sig et andet mål før man begynder at sigte efter en high-score? F.eks. gennemfør spillet på 3 credits. Det er i hvert fald ingen grund til at sige fra overfor spillet og finde noget der er nemmere at spille, men det synes du måske?
At du og/eller andre er en wiz kid og kan gennemføre Image Fight på 1 credit i første forsøg spiller jo ikke rigtig nogen rolle i den sammenhæng. Hvis man ikke kan 1-credite Progear en af de første gange man sætter dig ned med det, har jeg ret svært ved at forestille mig at man kan gøre det med Image Fight.
Hvis du alligevel føler at det er tilfældet, er du da meget velkommen til at fortælle om det, så det kan sætte situationen lidt i perspektiv, men det er absolut ikke nogen grund til at pille min pointe fuldstændig fra hinanden med den slags attitude.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HulleHulleSkrevet 05/04-11 09:54 
For mig er det bare dårligt spil design, at spillene er nærmest umulige. Kan fornemme at jeg ikke er ualmindelig dårlig, når du heller ikke kommer længere på en credit.
Det er ok med en udfordring, det generer mig slet ikke, lette spil er i min verden ret kedelige. Men udviklerne bør gøre det muligt, og ikke umuligt at klare sig langt inde i spillet uden gudsbenåede evner. For så er det ikke længere en udfordring, men irriterende design.
Igen er DeathSmiles et fantastisk eksempel her på. Det er svært, men muligt uden at være umuligt.

Jeg er klar over at Progear er et arkadespil og sikkert er lavet til at der skal penge i maskinen, men stod det i en arkadehal, ville jeg personligt proppe flere penge i en maskine som behandlede spilleren fair.
Jeg nyder at spille shooters, men ikke hvis de er urimelige.
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
SumezSumezSkrevet 05/04-11 09:56, rettet 05/04-11 09:58 
Jeg kan komme længere i Progear end i nogen andre spil jeg kan huske jeg har spillet i Tivolis arkadehal. :)
DeathSmiles er nok et af de letteste spil i genren jeg har spillet, hvis ikke det letteste. Jeg kan godt lide at det er så tilgængeligt som det er, i og med at eksperter kan tage EX-banen med og få den tiltrængte sværhedsgrad.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 05/04-11 10:11 
Sumez>
Faktum er at jeg føler at de fleste af Caves titler er langt mere tilgængelige for mig, i og med at alle spillenes udfordringer virker overkommelige, og hvis jeg tager mig sammen ved jeg at jeg kan klare dem, og ikke støder hovedet mod en mur som man f.eks. gør så snart man begår en enkelt lille fejl i Gradius 3.

Ud af hele dit indlæg fandt jeg svar på mine spørgsmål klemt ind i ovenstående. Tak skal du have!
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
SumezSumezSkrevet 05/04-11 10:13 
Ja sorry jeg er dårlig til at holde det kort når jeg skal gøre rede for mine udtalelser.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 05/04-11 10:29, rettet 05/04-11 10:34 
Hulle>
Det er ok med en udfordring, det generer mig slet ikke, lette spil er i min verden ret kedelige. Men udviklerne bør gøre det muligt, og ikke umuligt at klare sig langt inde i spillet uden gudsbenåede evner. For så er det ikke længere en udfordring, men irriterende design.

Jeg tror bare slet ikke Shmups er noget for dig hvis du har den holdning til det.

Shmups er ikke for casual gamers!

Det er spil som kræver blod sved og tårer sådan som det skal være og altid har været. Man er fandme blevet for vandt med at man ikke får modstand i moderne spil nu til dags. Så kan jeg godt forstå folk får et kæmpe shock når de bliver præsenteret for et moderne CAVE spil eller lige skal se hvad den her genre er for noget!
Bashful Neophyte
NaieraNaieraSkrevet 05/04-11 10:31, rettet 05/04-11 20:51 
Hulle>
For mig er det bare dårligt spil design, at spillene er nærmest umulige.

Det er jeg helt uenig i.

Resident Evil, hvor man bruger de der klisterbånd til at gemme med, og man ikke aner hvornår det er klogt at bruge et, dét er dårligt spildesign (det blev diskuteret i en anden tråd). Caves shmups er 'bare' udfordrende.

Desuden mener jeg ikke, at Progear er blandt deres sværeste spil. Jeg spillede det i relativt kort tid, og husker at jeg kom rimeligt langt ihvertfald én gang. Og det er efterhånden flere år siden, hvor jeg havde langt mindre erfaring med genren, end jeg har nu.

De sværeste Cave-shmups, synes jeg, er ESPGaluda II, Ibara, dodonpachi DAI-OU-JOU og til dels Ketsui. Dernest følger langt størstedelen af deres katalog, heriblandt Progear, og blandt de nemmeste er så f.eks. Deathsmiles.

Sjovt nok finder jeg dodonpachi Daifukkatsu 1.5 utroligt nemt. Det må være den lovlige auto-bombe der gør forskellen. Jeg kommer langt ind i bane 4 uden problemer.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
nerosnerosSkrevet 05/04-11 10:33, rettet 05/04-11 10:34 
Naiera>
Sjovt nok finder jeg dodonpachi Daifukkatsu 1.5 utroligt nemt. Det må være den lovlige auto-bombe der gør forskellen. Jeg kommer langt ind i bane 4 uden problemer.

også her faktisk er det det nemmeste CAVE spil jeg har spillet ;-)
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 05/04-11 10:36, rettet 05/04-11 10:37 
Ja, DFK har jeg hørt flere steder fra skulle være ret (relativt :)) nemt, hvilket, sammen med "Ketsuipachi", gør at jeg pludselig er meget mere interesseret i spillet. Dai-Ou-Jou synes jeg f.eks. virker rigtig godt, men det er nærmest umuligt for mig at sætte mig ind i pga. den brutale sværhedsgrad.

Europæisk udgivelse eller fjernet regionsbeskyttelse på platinum-udgaven ville være MEGET velkomment her! :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 05/04-11 11:56 
Ok, nu har jeg hørt nemt så mange gange og jeg fatter stadig ikke helt hvordan det hænger sammen i andres verden. Det afgørende kriterie, for om noget er nemt, må da være om det er realistisk at gennemføre på én credit. På den måde giver det ingen mening at betegne et eneste af Donpachi-spillene som værende nemt, hvis man har set Hibachi.

Personligt gør jeg mig ikke de store forhåbninger om at komme til at gennemføre specielt mange af Caves spil, og mange shootere i det hele taget. Derfor bliver min undren kun så meget større når flere mennesker melder sig på banen med hvilke shootere der er (relativt) nemme, når de ikke selv har været i nærheden af en reel gennemspilning.

Death Smiles uden EX-banen er det absolut letteste Cave-spil, og hvis man ikke regner med man kommer til at gennemføre det, kan man kigge langt i horisonten efter resten. ESPGaluda bør også være realistisk for mange, men så snerper det altså til. Progear, ESP RA. DE. og Guwange ekskluderet fra det samlede, da jeg ikke har spillet dem nok til at kunne udtale mig om det.
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
SumezSumezSkrevet 05/04-11 12:09, rettet 05/04-11 12:09 
Jeg tror det er et spørgsmål om at folk på forskellige niveauer vurderer forskellige niveauer af spillets udfordringer. :) Når man ikke regner med at komme til at gennemføre spillet lige foreløbigt, regner man ikke sværhedsgraden af "true last boss"-kampen med i ligningen. Der er, som nævnt flere gange før, andre udfordringer i shoot'em ups, og bare det at prøve at slå sin egen high score gør stadig spillet sjovt for os der er mindre hardcore end Jer andre.

Nej, selvfølgelig er det urealistisk for mig at komme til at spille gennem to loops af DFK og jorde Hibachi på en enkelt credit, uden at bruge måneder/år på at terpe spillet, men modsat Dai-Ou-Jou forventer jeg at DFK er noget lettere (!!!relativt!!!) for mig at sætte mig ned med og regne med at komme igennem mere end første bane i, og samle overskud nok til at lege med scoresystemet.

Med det sagt, har jeg aldrig nogensinde spillet Dai-Fukkatsu, det er udelukkende baseret på andres udtalelser, og jeg har gentagende gange set adskillige folk rangere en 1-ALL gennemspilning i strong mode som et af de allernemmeste Cave-spil, på niveau ned Futari Black Label (original). At der så er vildere udfordringer for eksperterne (2-ALL) er jo kun en bonus, det ændrer ikke på at DFK (igen, udelukkende baseret på andres udtalelser...) er et meget mere lettilgængeligt spil end DOJ.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HankyHankySkrevet 05/04-11 16:22, rettet 05/04-11 16:23 
Man kan selvfølgelig sagtens sige, at nogle Cave-spil er nemmere eller "mere lettilgængelig" end andre Cave-spil, men derfra, og så til at sige at nogle af Caves spil skulle være nemme, synes jeg er fjollet, når faktum er, at ikke ret mange herinde har gennemført et Cave-spil (Kristensen @ Deathsmiles og Alf81 @ Espgaluda - hvis der er flere, så correct me :P)

Jeg synes ikke at nogle af Caves spil er nemme eller lette, men jeg kan komme klart længere i DeathSmiles, Mushihimesama Futari etc. end fx. Ketsui og DOJ.
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
nerosnerosSkrevet 05/04-11 16:29, rettet 05/04-11 16:31 
Kristensen>
Ok, nu har jeg hørt nemt så mange gange og jeg fatter stadig ikke helt hvordan det hænger sammen i andres verden. Det afgørende kriterie, for om noget er nemt, må da være om det er realistisk at gennemføre på én credit.

Og det vil jeg godt æde min XBOX360 på, er muligt med DoDonPachi Dai-Fukkatsu også får sådan en som mig :-) Når vi snakker nemt hvad angår CAVE spil skal man selvfølgelig lægge det i det, at nemheden er set i forhold til hvad et normalt CAVE spil indeholder!! Det må da stå klart for en hver idiot ;-)

CAVE spil er ikke nemme på nogen måde men skulle man lave en top 10 over de sværeste CAVE shmups må Dai-Fukkatsu ligge i bunden. Når sådan en som mig kan komme til bane 5 med en credit vil jeg betegne det for et af de lidt nemmere CAVE spil :D

Det kunne være man skulle lave en highscore challenge til det spil hvis der er stemning for det?
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 05/04-11 16:41, rettet 05/04-11 16:43 
Hanky>
men derfra, og så til at sige at nogle af Caves spil skulle være nemme, synes jeg er fjollet

Det er der jo heller ingen der har. :)

neros>
Det kunne være man skulle lave en highscore challenge til det spil hvis der er stemning for det?

Tag da lige og deltag i Muchi Muchi Pork først :P Det kan jeg også være med til (regionsfrit), hehe!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 05/04-11 17:12 
Kristensen>
Ok, nu har jeg hørt nemt så mange gange og jeg fatter stadig ikke helt hvordan det hænger sammen i andres verden. Det afgørende kriterie, for om noget er nemt, må da være om det er realistisk at gennemføre på én credit. På den måde giver det ingen mening at betegne et eneste af Donpachi-spillene som værende nemt, hvis man har set Hibachi.

'Nemt' i forhold til Caves andre shmups, selvfølgelig. Du burde ta' lige at køle lidt ned, i de her debatter.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
HankyHankySkrevet 05/04-11 17:39, rettet 05/04-11 17:40 
Jeg kan alligevel godt forstå Kristensen. Det lyder fx. forkert i mine øre, at du tidligere skriver

Sjovt nok finder jeg dodonpachi Daifukkatsu 1.5 utroligt nemt... - Jeg kommer langt ind i bane 4 uden problemer.

Og ja, jeg har godt forstået nu, at det kun menes til sammenligning med andre Cave-spil, men det stod jo ingen steder, før nu. (hint: Kristensens sure opstød) ;P
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
SumezSumezSkrevet 05/04-11 17:59 
Er det ikke rimelig indforstået? :)
Jeg vil da gerne redde min egen røv og konstatere at jeg sørgede for at skrive "relativt" eller "i forhold til" hver gang jeg brugte ordet, men det er folk også gode til at overse.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 05/04-11 18:26, rettet 05/04-11 18:27 
Naiera>
'Nemt' i forhold til Caves andre shmups, selvfølgelig. Du burde ta' lige at køle lidt ned, i de her debatter.

Det er relevant for nybegyndere i genren at vide på hvilken baggrund de kloge hoveder udtaler sig. Jeg vil såmænd bare forhindre dem i at blive slemt skuffet, hvis de nu lytter for meget til de påstande der bliver slynget ud.
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 05/04-11 18:42 
Sumez>
Er det ikke rimelig indforstået? :)

Er det nu også det? Startede du ikke med at sige, at R-Type, Gradius og Image Fight var langt sværere end Caves bullet hell :p Bagefter er sammenligningsforholdet Cave spil i forhold til hinanden.
Hvad menes der så hvis nogen siger Battle Garegga er svært, men overkommeligt. Er det i forhold til genren eller i forhold til andre Raizing-spil eller fordi det er mere umuligt end Gradius hvis man laver en fejl?
Det ville give noget mere mening hvis man kunne finde et fælles sammenligningsgrundlag :)
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
SumezSumezSkrevet 05/04-11 18:49, rettet 05/04-11 18:53 
Er det virkelig så svært at finde rundt i? Det er jo vidt forskellige diskussioner (hhv. mig der sammenligner Cave's generelle sværhedsgrad med standarden indenfor genren for at redegøre at "bullethell" ikke nødvendigvis betyder "højere sværhedsgrad" - og Naiera der sammenligner DFK's sværhedsgrad med Cave's andre, noget sværere titler).
Hvis man prøver at holde hovedet lidt koldt og ikke gå målrettet efter at finde fejl i alles udtalelser, burde det være rimelig overkommeligt at finde ud af hvad folk siger, og så kan man deltage konstruktivt i debatten i stedet for at begive sig ud i unødvendig mudderkastning. Jeg havde i hvert fald intet problem med at forstå hvad Naiera mente.

edit: Forvekslede Naieras udtalelse med Neros.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 05/04-11 19:19, rettet 05/04-11 19:27 
Hanky>
Og ja, jeg har godt forstået nu, at det kun menes til sammenligning med andre Cave-spil, men det stod jo ingen steder, før nu. (hint: Kristensens sure opstød) ;P

Jamen så var det min fejl. Jeg mener det samme som Naiera :-)

Sumez@: Jeg har ikke Grissespillet endnu!
Bashful Neophyte
NaieraNaieraSkrevet 05/04-11 20:07 
Hanky>
Og ja, jeg har godt forstået nu, at det kun menes til sammenligning med andre Cave-spil, men det stod jo ingen steder, før nu. (hint: Kristensens sure opstød) ;P

Det er da tydeligt ud fra sammenhængen i det indlæg.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 05/04-11 21:23, rettet 05/04-11 21:24 
Sumez>
Hvis man prøver at holde hovedet lidt koldt og ikke gå målrettet efter at finde fejl i alles udtalelser, burde det være rimelig overkommeligt at finde ud af hvad folk siger, og så kan man deltage konstruktivt i debatten i stedet for at begive sig ud i unødvendig mudderkastning.

Hold nu op. Det hele starter med du gør dig klog på hvilke spil der er sværere end Caves. Du nævner tre eksempler, og indtil du kommer med en kilde man kan tage stilling til er den påstand grebet ud af den rene luft. Det er noget du ikke er i stand til at udtale dig objektivt om.
Det betyder ikke, at du er ude af stand til at vurdere spillenes kvaliteter individuelt. Men man kan ikke bruge "jeg synes/føler/tror" til noget i det enkeltstående tilfælde hvis ikke du eller andre har præsteret noget der gør dem i stand til at udtale sig om den konkrete sammenhæng.
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
Alf81Alf81Skrevet 05/04-11 22:44 
Synes måske der er en tendens til at overse ret væsentlige ting i denne diskussion. F.eks hvad formålet er i de forskellige spil, og ikke mindst hvad sværhedsgraden består i. I visse Cavespil er bliver det jo' faktisk først direkte svært, EFTER man har lært pointsystemet. Formålet med at gennemføre et Cavespil, er vel ikke bare at gennemføre, men at gennemføre med højest mulig score?

Giver det mening?
Ting om dét og pis.
RJKRJKSkrevet 05/04-11 23:28, rettet 05/04-11 23:29 
Hvorfor må man i øvrigt ikke udtale sig om sværhedsgrad i et spil, uden at have one-credited det? Det giver da ingen mening, for så kan næsten ingen udtale sig om noget som helst :) Dels kan man jo godt spille på flere credits og på den måde gennemføre og vurdere, og for det andet så er det det vel også rimeligt nok at snakke om sværhedsgrad undervejs i forløbet. Hvor man vel totalt generaliserende kan sige at Cave-spillene i begyndelsen er klart lettere end mange old school shootere, for derefter at tage rigtig ved til sidst.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Alf81Alf81Skrevet 05/04-11 23:42 
Jeg synes også sagtens man kan udtale sig omkring spil, selvom man ikke har gennemført det på et enkelt credit. Jeg finder det bare ret tosset at folk har en tendens til at vægte sværhedsgraden efter hvor langt man kan komme, uden at kende noget som helst til pointsystemet. I sidste ende handler, især Cavespil, jo' om highscore og intet andet.
Ting om dét og pis.
nerosnerosSkrevet 06/04-11 00:01 
neros>
Jamen i alle shmups er det jo meningen at man KUN skal bruge 1 credit og få den højest mulige highscore som muligt!

Har mesteren ham selv også været inde på, men kan kun konkludere ud fra hvad jeg selv har af CAVE spil at Death Smiles fatter jeg hat og briller af.
Bashful Neophyte
RJKRJKSkrevet 06/04-11 00:18, rettet 06/04-11 00:20 
Alf81>
I sidste ende handler, især Cavespil, jo' om highscore og intet andet.

Men hvordan vil du da entydigt blande point sammen med sværhedsgrad? Det giver vel endnu mindre mening :)

Hvis der lige pludselig var nogen der fandt ud af at få dobbelt så mange point i Donkey Kong, så ville du pludselig kalde spillet dobbelt så svært? ;p Eller Pang er meget sværere end andre tror, for det er meget sværere at skyde alle kuglerne i rækkefølge, som giver flere point? Eller Super Metroid, hvis man går efter at gennemføre det på fem minutter? Så er "alle" spil jo svære - så er det bare hvad man sammenligner med.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/04-11 00:52 
Det ER da sværere at spille en Cave shooter samtidig med at man skal koncentrere sig om pointsystemet. Hvordan kan det ikke give mening? :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 06/04-11 01:34 
RJK>
Hvorfor må man i øvrigt ikke udtale sig om sværhedsgrad i et spil, uden at have one-credited det? Det giver da ingen mening, for så kan næsten ingen udtale sig om noget som helst :)

Det må man da også :) Men jeg vil stadig mene du står med et forklaringsproblem hvis du vil sammenligne spil der handler om mønstergenkendelse med ren udenadslære og skråsikkert kan konkludere hvad der er sværest.
Det eneste relevante er vel i sidste ende om der er tale om et godt eller dårligt spil. Om noget er nemt eller svært er jeg efterhånden alt for træt til at vurdere så lige nu er alting svært :P
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
Alf81Alf81Skrevet 06/04-11 01:37, rettet 06/04-11 01:44 
RJK>
Men hvordan vil du da entydigt blande point sammen med sværhedsgrad? Det giver vel endnu mindre mening :)

Jeg skriver jo' netop at man skal bedømme den slags individuelt. Og også individuelt fra Caveudgivelse til Caveudgivelse. Måske blev noget af budskabet væk i faren for at komme til at lyde bedrevidende, men har måske på fornemmelsen at folk udtaler sig omkring noget de ikke helt ved nok om.

Tag nu f.eks Progear hvilket bliver kaldt let tilgængelig. Modsat vil jeg mene at det er et af de Cavespil med det mest frustrerende system, overhovedet. Jeg vil til hver en tid hævde at spillet først bliver virkelig svært, efter man begynder at spille efter systemet.

Andre af deres titler har et mere lige på og hårdt system, hvor pointsystemet ikke nødvendigvis kræver den store overvågenhed, men hvor kugleregnen er vildere og man derfor kan koncentrere sig om det i stedet. Og skal man ordkløve, er det vel i sandheden tilgængelighed?

Alt dette er jeg ret sikker på at du er klar over, så forstår faktisk ikke helt dit indlæg.

Mit fokus er hovedsaglig på Cavespil, og Cave har mig bekendt kun lavet boards over højest score, og indtil andet kommer, forholder jeg mig til det :)
Ting om dét og pis.
SumezSumezSkrevet 06/04-11 08:12, rettet 06/04-11 08:20 
Alf81>
I sidste ende handler, især Cavespil, jo' om highscore og intet andet.

Det sjove ved netop Progear er jo også at sværhedsgraden, som jeg var inde på, halvvejs er kædet sammen med pointsystemet.
På den ene side, hvis du skal score "max"-point, er der en konstant enorm risk-vs-reward indsats, da man kun kan samle høje scores ved at lade fjenderne være i live længe nok til at fylde skærmen med skud, hvilket gør spillet MEGET sværere.
På den anden side kan man gå halvdelen af vejen og opbygge sin "jewel level" til diamant, og så bare holde gunner-knappen inde halvdelen af banen igennem, hvilket skaber konstante kædereaktioner der fjerner de værste farer. Dette kræver en delvis forståelse for pointsystemet, og scorer også en fornuftig mængde point hvis man kan samle de diamanter det producerer - men det er alligevel langt fra den bedste måde at score på, da man ikke kan maksimere antallet af diamanter eller suge dem ind ved at skifte skud.

RJK>
Eller Pang er meget sværere end andre tror, for det er meget sværere at skyde alle kuglerne i rækkefølge, som giver flere point?

Ja, det er det vel egentlig? Jeg kendte intet til dette pointsystem, hvordan kan man vide hvilken rækkefølge kuglerne skal skydes i?


Kristensen>
Det eneste relevante er vel i sidste ende om der er tale om et godt eller dårligt spil.

Det synes jeg ikke, når Hulles udgangspunkt netop var at han mente at Caves spil var langt mere utilgængelige (ja, endda "dårligt spildesign") fordi de efter hans opfattelse var vildt svære (- jeg formoder, i forhold til hvad man er vant til fra genren)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 06/04-11 09:01 
Nu blev der jo snakket meget om min holdning til DFKs (relative) sværhedsgrad, men hovedpointen med mit indlæg var jo netop at sige, at Caves shmups ikke er dårligt spildesign, bare fordi de er svære. Det er farligt at sætte udfordring lig med dårligt spildesign. Spillene kan godt gennemføres; det er bare møgsvært.

Sammenlignet med andre nutidige spil er det selvfølgelig svært at gennemføre et Cave-shmup med én credit, men det at gennemføre er jo kun én del af udfordringen.

Jeg har aldrig spillet Caves shmups for at gennemføre; ligesom med praktisk talt alle andre shmups finder jeg det for svært til at det kan være underholdende. Derimod finder jeg udfordringen i at mestre scoringssystemet, og konstant forbedre min score. Om dén så er noget værd, sammenlignet med andres, er så af mindre betydning, for det meste.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 06/04-11 09:06 
Jeg er helt uhyggeligt enig med Naiera på lige dette område.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 06/04-11 11:02, rettet 06/04-11 11:03 
Jeg fastholder fuldstændig at man ift. en generel vurdering af et spils sværhedsgrad alene må tale om hvor nemt/svært det er at komme hvor langt i spillet, alternativt gennemføre det. Det er den eneste sikre faktor man har at holde det op i mod.

Ift. en generel vurdering af et spils sværhedsgrad kan man ikke indregne noget om point, eftersom det er en relativ faktor, som ingen kender totalen på og derfor ikke kan udtale sig om.

Man kan sige at det er svært at få 100 millioner point i et specifikt spil, men jo ikke at spillet er svært fordi det er svært at få 100 millioner. Hvem siger at 100 millioner er dét mål, man skal holde op i mod? En highscore er jo et flydende tal så den kan ikke bruges til at sige noget fast om et spil, der jo ikke ændrer sig.

Så dét er da virkelig en vanvidspåstand at lave, om nogen, og jeg synes det virker som om at dem der kommer med dem ift. Cave har ringe forståelse for, at mange andre spil gør tilsvarende, uden at dét regnes.


Mht. Pang får man dobbelt point for hver gang man skyder en kugle af samme størrelse. Så det vil sige at hvis man har to størrelse 4 kugler og skyder dem sådan her ift. størrelse: 4 4 3 3 3 3 2 2 2 2 2 2 2 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1, så får man flere point. Det er til gengæld også voldsomt meget sværere, fordi man ikke må skyde en forkert kugle, skal sikre at dyrene ikke rammer kugler og ender med 16 kugler på skærmen samtidig.

Men jeg ville da aldrig påstå, at Pang pludselig er blevet et sværere spil, fordi udviklerne har tilføjet noget ekstra dybde, som erfarne spillere kan udnytte til at få flere point. Det er jo derudover stadig det samme spil, og mange vil aldrig tænke over det eller spille efter det. Det siger intet om spillets generelle sværhedsgrad - højest noget om hvor svært det er at få mange point i det eksakte spil.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
1'055 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig