X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Fremtiden for spildistribution


Svar
HyakotakeHyakotakeSkrevet 10/10-07 14:09 
Med slet skjulte stikpiller til musikindustrien har Nine Inch Nails givet pladeselskaberne fingeren og står nu på egne ben.

(Se link.)

Vil vi om få år få samme opgør indenfor spilindustrien? Med stigende antal download-spil i takt med at landene bliver "superwired", så man kan spare det enormt dyre "mellemled" til forbrugeren med indpakning, butiksaftag osv.? Eller vil der for altid være behov for den nuværende struktur, fordi musik- og spiludvikling er to forskellige størrelser (man kan nemmere sidde i sit kælderværelse og klimpre lidt på en guitar end man kan skrive kode til et "fuldprisspil")?

NIN dropper pladeselskaberne
dRxLdRxLSkrevet 10/10-07 14:17, rettet 10/10-07 14:19 
Valve gør det vel allerede med steam?

Radiohead er også lige ved at gøre det samme med deres 7. studiealbum. Ovenikøbet med det fede twist at folk kan betale det de synes er passende for det. Fra 0 til £100

Steam?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
HyakotakeHyakotakeSkrevet 10/10-07 14:18 


Baggrundsviden - med flere dages kommentarlæsning
Zzap!Zzap!Skrevet 10/10-07 14:21, rettet 10/10-07 21:55 
Selv om jeg kun har sympati for den måde at gøre tingene på, så skal man også huske på at NIN, eller Radiohead ikke var kommet til der hvor de er nu, uden massiv markedsføring fra et pladeselskab i ryggen.

Det blive nok nødvendig med et eller anden form for udenforstående, upartisk organ til at udfylde noget af den rolle som pladeselskaberne har haft.
Der er brug for nogen til at sortere i den massive strøm af skidt og kanel der strømmer ud, og sortere den promille af guldkorn fra, som rent faktisk er værd at beskæftige sig med.
Professionelle kritikere går måske en gylden fremtid i møde?
Man kunne også forstille sig, at der opstår en underskov af små reklame selskaber som specialiserer sig i at budget markedsføre "up and comming" navne.
Born to kill space
HyakotakeHyakotakeSkrevet 10/10-07 14:42 
Ja, Zapp, NIN og Radiohead var sikkert ikke blevet kendte uden den opbakning de har fået. Men med udtalelser som Reznor's må man da overveje, om ikke pladeselskaberne er blevet for grådige og bare vil ha' ha' ha' en (alt for) stor del af kagen - så det ligefrem afskrækker seriøse musikere fra at forsøge sig med en karriere - ikke mindst fordi lovjunglen er helt uoverskuelig, og man lige pludselig er ejet 101% af en eller anden flæsket CEO i et multicorp... og skal betale for at lave sin egen musik :-)

Så det er jo lige så meget tingenes nuværende tilstand - pladeselskaberne har ganske givet haft deres æra... men nu er der altså så meget behov for et nyt organ, at det ikke går længere (og så har pladeselskaberne også været totalt morons mht. at håndtere deres kommende død - f.eks. i forbindelse med ulovlig fildeling).
TheDukeTheDukeSkrevet 10/10-07 16:28 
dRxL>
Valve gør det vel allerede med steam?

Bortset fra at spillene ikke er blevet billigere af at blive solgt på Steam. Hvis prisen alligevel er den samme, så vil jeg da hellere have spillene på en skive istedet for at skulle downloade flere GB hver gang jeg får lyst til at installere dem igen.
Zzap!Zzap!Skrevet 10/10-07 18:29, rettet 10/10-07 21:53 
Ingen tvivl om at pladeselskaberne for længe siden har udviklet sig til et onde (det skete vel egentlig helt tilbage i 60erne).
Det jeg sætter spørgsmålstegn ved er, om det kan tænkes at det ikke kommer til at betyde det store gennembrud for nye grupper og mere interessant musik, som mange håber på.
Simpelthen fordi folk ikke gider/har tid til at gå så meget på opdagelse, som et sådant marked ville kræve.
Pladeselskabernes hovedformål har været, ligesom forlag og filmselskabers, at virke som en art smagsdommere for forbrugerne. At det så hurtigt løb helt af sporet og i 90erne endte i middelmådighedens tyranni er en anden snak.
Born to kill space
SumezSumezSkrevet 10/10-07 20:45, rettet 10/10-07 20:47 
Zzap!>
Selv om jeg kun har sympati for den måde at gøre tingene på, så skal man også huske på at NIN, eller Radiohead ikke var kommet til der hvor de er nu, uden massiv markedsføring fra et pladeselskab i ryggen.

Meget vigtig pointe lige der, jeg har set en del musikere være temmelig bitre på de to bands hellige fremføring af dem selv. Jeg er sikker på at Radiohead får stor succes med deres "satsning", eftersom de i forvejen er et af verdens største bands, og får massiv medieomtale på denne baggrund, men der er intet indie-band der kan skabe lignende succes på gratismusik.

Det bedste værktøj for musikindustrien er de små/mellemstore labels, der arbejder ud fra interessen, og ikke indtjeningen, og værdsætter musikernes frihed. Men det er svært at få det til at køre rundt i nutidens download-samfund.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig