X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Blu-ray i Blockbuster til oktober


Svar
Per SPer SSkrevet 03/10-07 16:00, rettet 03/10-07 16:01 
Pressemeddelelse 3. oktober 2007 fra Nordisk Film Interactive (inklusiv ekstra svulstig reklamegas).

Stort Blu-ray gennembrud i Danmark

Det nye DVD format - Blu-ray - står overfor det helt store gennembrud i Danmark dette efterår spår branchen. PlayStation 3, der afspiller Blu-ray, står stærkt i Danmark, Blockbuster lancerer udlejning af formatet til oktober og over 200 film vil være på markedet inden jul.

Fremtidens DVD-format i høj opløsning - Blu-ray - har været på det danske marked i et halvt år. Hidtil har udbuddet af film og afspillere været begrænset, men specielt det eksplosive PlayStation 3 salg i Danmark, har fået branchen til at vejre morgenluft.

200 film til jul
”Blu-ray salget vil først for alvor tage fart dette efterår. Vi vil se langt flere film til formatet, der bl.a. støttes af de store filmstudier Disney, Sony, Fox og Warner. 200 Blu-ray film vil være på hylderne før jul, hvoraf ca. 70 vil være store premierefilm som ”Pirates of the Caribbean 3” og ”Harry Potter og Fønix-ordenen”, fortæller formand for Foreningen af danske videogramdistributører Poul Dylov.

Blockbuster satser på udlejning af Blu-ray
Også Blockbuster mærker en stigende interesse for Blu-ray, og allerede til oktober lancerer kæden udlejning af Blu-ray film.

”Vi ser meget frem til udlejning af det nye format, da vi oplever et stigende Blu-ray salg uge for uge. I dag udgør Blu-ray fem procent af vores samlede salg, men med en titel som ”300” tegnede Blu-ray sig for hele 10 procent. De rigtige titler kan altså rykke rundt på procenterne”, fortæller Camilla Raffnsøe, der er Commercial Director hos Blockbuster.

Blu-ray er startet bedre end DVD
Hos Foreningen af danske videogramdistributører er man også imponeret over Blu-ray salget set i forhold til antallet af afspillere i Danmark.

”Vi vurderer at der lige nu er ca. 25.000 Blu-ray afspillere i danske hjem, hvoraf hovedparten er PlayStation 3 maskiner. Netop udbredelsen af PlayStation 3 er kraftigt medvirkende til at Blu-ray har fået en flot start fx sammenlignet med lanceringen af DVD tilbage i 1998”, fortæller Poul Dylov.

Playstation 3 succes er afgørende
Heller ikke Blockbuster undervurderer PlayStation 3s rolle i Blu-rays succes.

”PlayStation 3 er pt den væsentligste faktor til, at Blu-ray har sat sig i førerpositionen over det konkurrerende format HD-DVD. En førerposition, der internationalt er godt hjulpet på vej af Wal-Mart’s udmelding om, at de udelukkende satser på Blu-ray”, fortæller Camilla Raffnsøe.

Udover film er der også flere hundrede Playstation 3 spil under udvikling i Blu-ray formatet. Læs mere om Blu-ray på www.blu-rayforum.dk
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
ComradeComradeSkrevet 03/10-07 18:50 
Lyder rigtig lækkert, jeg troede der ville gå længere tid før de ville tage HD film ind, men bestemt positivt - Men så skal vi vel også til at finde os i højere leje priser :-(
Spiller nu: Metal Gear Solid 4: Gun..., Grand Theft Auto IV, Race Driver: Grid
ConkerConkerSkrevet 03/10-07 19:37, rettet 03/10-07 21:27 
Lyder fedt - men hvor har du set udgaven hvor udlejning fra Blockbuster indgår?

I dette link til Nordisk Film - står der intet om udlejningsdelen:

http://www.nordiskfilm.dk/Om+Nordisk+Film/Nyheder/Stort+Bluraygennembrud+i+Danmark.htm
Per SPer SSkrevet 03/10-07 22:37, rettet 03/10-07 22:43 
Udmeldingen er såmænd så officiel som den kan blive.

Ovenstående pressemeddelelse er sendt direkte fra Nordisk Film, fra den sædvanlige person der smider den slags af sted, i håb om at det bliver klasket op som nyhed rundt omkring. Og den her fandt jeg interessant nok.

Specielt omtalen af 25.000 Blu Ray afspillere i DK. Ergo er der solgt under det antal PS3 til dato.

Jeg er også alt for doven til at omskrive teksten som en dedikeret nyhedessite. Til gengæld synes jeg det er sjovere at se den salgs pressetekster i sin ubeskårede form, komplet med lallende positive udtalelser. :)

Brugerne af P:R plejer at have indbygget "salgsgas" filter.
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
3of193of19Skrevet 04/10-07 01:23, rettet 20/10-07 23:17 
Der er måske nogen der burde fortælle dem at de ikke må kalde Blu-ray for et "DVD format". DVD er et beskyttet mærke som tilhører DVD Forum, og ikke Blu-ray gruppen.
Det er det samme som hvis Microsoft ville lancere Xbox som "Den nye Playstation".

Og hvad er det for noget bras at Wal-Mart udelukkende skulle satse på BR? De er da snarere på HD DVD siden hvis jeg husker rigtigt.
ChronoChronoSkrevet 20/10-07 18:32 
Jeg sidder lige og ser på blu-ray film. Kan det passe at de ikke har en helt masse lydspor i forskellige sprog? Jeg troede at der var plads til den slags nu. F.eks. Biler og TMNT ser kun ud til at komme med engelsk tale - også i den danske udgivelse. Det er da ikke bedre end DVD :(
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
BeanoBeanoSkrevet 20/10-07 18:53 
Det er selvfølgeligt op til den enkelte udgiver hvad de vil putte på disken (til en vis grænse).
3of193of19Skrevet 20/10-07 23:16 
Problemet er jo også at markedet til Betamax HD og HD DVD stadig er meget lille.
Det er kun 2-3 måneder siden at de samlet overhalede VHS i omsætning i USA f.eks.
Derudover "brænder" udgiverne ofte hellere pladsen af på HD lyd (DTS True HD, DDPlus, Linear PCM osv, som fylder en del mere end almindelig 5.1)
ChronoChronoSkrevet 21/10-07 18:18 
Hvis de vil have folk til at skifte deres DVD-køb ud med BD-køb bør de efter min mening gøre mere ud af udgivelserne end bare bedre billede og lyd. DVD gav os jo også mere end bedre billede og lyd.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
NaieraNaieraSkrevet 21/10-07 18:34, rettet 21/10-07 21:55 
Jeg tror, at hvis du havde en skærm der virkelig kunne vise forskellen mellem en dvd og en Blu-ray film, så ville du også synes det var ret godt som det er nu. Der er jo lissom ikke meget andet at gøre, end at levere bedre lyd og billede. Udover dét, er menuerne også langt bedre integrerede og nemmere at bruge, og så ér der flere forskellige lydspor på langt de fleste udgivelser. At Cars og en enkelt andet film ikke har dansk lyd, betyder ikke at BD som helhed er noget ubrugeligt hø ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
ElgenElgenSkrevet 21/10-07 19:04 
Det kan være; men du må da indrømme at det er lidt mærkeligt at i hvert fald en stor kolods som Disney ikke leverer varen };-)
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
NaieraNaieraSkrevet 21/10-07 21:25 
Det har nok noget at gøre med størrelsen af Blu-ray markedet herhjemme. Det koster nok en del mindre, at lave et inlay med dansk tekst, end at producere en helt ny udgave af skiven, med danske stemmer på.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
3of193of19Skrevet 21/10-07 21:49, rettet 21/10-07 21:50 
Især når Blu-ray er så dyrt at lave i forhold til HD DVD hvert skridt af vejen. Authoring processen er mere kompliceret, det er dyrere at printe skiverne OG de skal transporteres hele vejen fra USA eller Japan da der ikke er nogen europæiske Blu-ray fabrikationsanlæg (endnu).
NaieraNaieraSkrevet 21/10-07 22:01, rettet 21/10-07 22:01 
Dét har jo så tydeligvis ikke så meget at sige, når priserne, for os, er yderst sammenlignelige, og udvalget til Blu-ray er større. Samt det faktum, at Universal ligefrem skulle bestikkes, for at gå HD DVD-eksklusiv. I øvrigt kan jeg da ikke se, hvorfor AVC eller MPEG-2 skulle være så svært at lave noget med? Det er VC-1 der skal indhentes et hav af licenser til, og udgiverne er sørme også begyndt at udgive AVC på HD DVD-eksklusive titler.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
3of193of19Skrevet 21/10-07 22:15, rettet 21/10-07 22:22 
Spørgsmålet er jo bare hvor længe Sony kan blive ved med at subventionere Blu-ray når PS3'ens helt store success indtil videre er udeblevet.
Med authoring menes ikke encoding i hvilket filmcodec man nu bruger, men at sætte menuer osv op. BRDs BDJava skulle efter sigende være noget irriterende bøvl som kræver javakyndige programmører, hvorimod HD DVDs scripting sprog skulle være meget nemmere at gå til, mere some webdesign:

http://www.pcworld.com/article/id,136253-c,dvdtechnology/article.html

"PCW: From your first-hand experiences, what can you tell us about the difference in programming languages between HD DVD, which uses Microsoft's HDi technology, and Blu-ray, which uses BD-Java?

Bell: BD-Java is a programming language. The benefit is that it's very flexible. The drawback is that you may need 100 lines of BD-Java code. HDi is a relatively compact piece of code; one command can cover quite a bit of interactivity.

BD-Java is also more complex, so the possibility of errors is greater. And when BD players are put out, [there's the question of whether] they all support the scenarios as coded up from the low level. [Some of the early problems with BD-Java discs] were in part due to the complexity that BD-Java brings. From our point of view, HDi offers all of the flexibility we need, in practice, and it does so in a more simplified way and in a way that we feel leads to better compatibility, better reliability, and lower costs.

PCW: Up until now, how have you approached coding your discs for HDi and BD-Java?

Bell: At this particular point in time, we've been able to supply more features with HDi and HD DVD than with BD-Java and Blu-ray Disc. What we have typically done in practice is that we've created the interactive scenarios in HD DVD and then tried to pull them into Blu-ray. But that has not been entirely possible: Some things we can do in HDi are not supported in BD-Java. If you're going to do BD-Java, you need someone who's capable of programming at a low level. With HDi, you don't need somebody with that additional level of training. We don't need programmers to code our discs."
NaieraNaieraSkrevet 21/10-07 22:26, rettet 21/10-07 22:26 
Nu ér der jo altså flere der står bag Blu-ray, end blot Sony. Samsung sælger spandevis af afspillere, og Panasonic og Pioneer, med flere, har jo også afspillere ude. Og så længe der er afspillere derude, så er det jo også interessant at udgive film til formatet. Hvorimod Microsoft og Toshiba har været tvunget til nærmest at give afspillerne væk, for at få solgt bare nogle få ;) Og ikke engang Universal-halløjet fik rokket med Blu-ray båden, så hvor er det præcis du mener det går så slemt? Hvis du altså kan set bort fra dit blinde Blu-ray og Sony had, bare et sekund ;p
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
dynamitedavodynamitedavoSkrevet 22/10-07 14:42 
Naiera>
Samsung sælger spandevis af afspillere

Microsoft og Toshiba har været tvunget til nærmest at give afspillerne væk, for at få solgt bare nogle få

ikke engang Universal-halløjet fik rokket med Blu-ray båden

Hvad er det lige præcis du baserer disse påstande på? I mine ører lyder det som tom snak! Hvorfor anklage andre for at være fanboys når du tydeligvis selv ukritisk støtter Sony og Blu-ray.
Spiller nu: Gears Of War 2, FIFA 09, Pro Evolution Soccer 20...
NaieraNaieraSkrevet 22/10-07 15:31, rettet 22/10-07 15:35 
Ukritisk støtter Sony og Blu-ray? Hvad er det for noget vrøvl? Jeg fik lige min HD DVD nummer 20 ind ad døren, for det første. Hvordan kan jeg støtte Sony og Blu-ray ukritisk, når jeg ligeså ukritisk køber 'de andres' film?

For det andet, så er det jo sandt, at HD DVD-afspillerne, både dem fra Microsoft og Toshiba, har været prissat så aggressivt, at 'nærmest at give væk' ikke er så langt ude igen. Og så lokker de lige med op til, hvad er det efterhånden, syv eller otte gratis film? :) Ikke at dét er dårligt for os forbrugere, selvfølgelig.

Og så er det jo også sandt, at 'Universal-halløjet' ikke rigtig har kunnet gøre noget ved Blu-rays 'føring'. Og efter Transformers er de helt store udgivelser på vej til HD DVD resten af året, begrænset til Shrek 3 og Bourne Ultimatum ;) Dét er altså ikke det vildeste der umiddelbart lige er på vej.

Samsung-afspiller kommentaren var rigtig nok en overdrivelse, men der sælges nu nok en pæn del alligevel, da det efter min opfattelse klart er deres stand-alones der sælges flest af, selvom PS3'en, der i den 'billige' udgave ingen filmfunktionaliteter har mistet, selvfølgelig stadig er den bedst sælgende afspiller.

Men jo, jeg mener da klart at Blu-ray teknisk set er det format, der er at foretrække. HD DVD-udgivelserne var rigtig nok mere konsekvente i starten, hvor Blu-ray havde nogle lidt slatne MPEG-2 udgivelser, men AVC er mindst ligeså teknisk godt som VC-1, og med plads til PCM er der fuld knald på lydsporene, hvor HD DVD-udgivelserne alt for ofte nøjes med DD+.

I øvrigt var min 'fanboy-anklage' klart ment for sjov, hvilket den kombinerede 'winking' og 'tongue-wagging' smiley da klart gerne skulle signalere. Men det er da vist ikke nogen hemmelighed at 3of19, af en eller anden grund, har meget imod både Sony og Blu-ray... Jeg nyder derimod bare film i HD, ligemeget hvilket format de nu kommer på.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig