X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Plasma til andet end TV


Svar
TLTLSkrevet 01/10-07 20:32 
Jeg har prøvet at søge efter plasmaskærme i anden form end som TV. Kunne dog intet finde på edbpriser.dk under computerskærme, måske er det bare mig der blind :p

Men ville også lige høre om der er nogen der har erfaring med sådanne skærme. Og hvilke opløsninger de kan køre med og om de har en fornuftig responstid (under 8 ms.)
What is it Snake?Spiller nu: Guitar Hero, World Of Warcraft
ChronoChronoSkrevet 01/10-07 20:41 
Er +37" ikke lidt for stort til en computerskærm? :)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
Zzap!Zzap!Skrevet 01/10-07 20:55 
Jeg tror ikke du finder det. I gamle dage (70erne 80erne) var monocrome plasma skærme uden fosfor-lag populære, men med den tendens fosfor har til at blive slidt er det ikke en god ide til monitorer, der ofte skal vise de samme billedelementer på samme sted i flere hundrede timer i træk.
Born to kill space
NaieraNaieraSkrevet 01/10-07 21:03 
Man kan selvfølgelig godt få professionelle skærme uden tunere, men det er ikke computerskærme. Responstid er dog, per definition, ikke et problem med plasma.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JesperJesperSkrevet 02/10-07 11:13 
Ja, der findes jo skærme til udstillinger, butikker mv. Men det er typisk et almindeligt TV uden højtaler delen (ved LG har en del)
TLTLSkrevet 03/10-07 00:10 
Ja det er jo egentlig også et TV uden tuner og højtalere og med en højere opløsning til billigere penge (fordi man sparer højtalere og tuner væk)
What is it Snake?Spiller nu: Guitar Hero, World Of Warcraft
NaieraNaieraSkrevet 03/10-07 02:25 
Det er ikke nødvendigvis billigere, da der ikke laves så mange af de professionelle modeller. Det er kun de forbrugerorienterede modeller der rigtig kan masseproduceres, og dem føres der selvfølgelig også skarp priskrig på. Du sparer intet ved at købe en professionel skærm, tvært imod, men hvis du f.eks. køber Panasonic får du en bedre skærm, med blandt andet en større billedprocessor.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
TLTLSkrevet 17/06-11 05:45, rettet 17/06-11 05:46 
Hejsa.

Vil lige sige hej før jeg begynder på mit indlæg. Længe siden jeg har været her på forummet. Nok mest pga. at jeg stoppede med konsolspil i en periode og blev fanget af World of Warcraft.

Nu tager jeg så fat i et spørgsmål jeg sjovt nok stillede for 4 år siden. Men på en lidt anden måde.

Er det holdbart at bruge et plasma TV som computerskærm? Og hvilken model skal man gå efter? Jeg har igen tyet til edbpriser og lavet en søgning samt læst om de forskellige modeller, men er ikke 100% afklaret om det i det heletaget er en god ide.

Min søgning.
What is it Snake?Spiller nu: Guitar Hero, World Of Warcraft
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/06-11 08:16, rettet 17/06-11 08:18 
Jeg ville aldrig bruge et plasma som computerskærm. Du er næsten garanteret burn-in hvis du lader den stå ret længe på skrivebordet.

Skal du bruge det til at alm. computerbrug, altså ikke spil, er det heller ikke en holdbar løsning da plasma ikke giver et nær så skarpt billede som LCD. Det hele fremstår også utroligt flimrende hvis du sidder meget tæt på skærmen.
Spiller nu: Phantasy Star IV
TLTLSkrevet 17/06-11 08:19, rettet 17/06-11 08:24 
Tjah. Man kan vel altid lave en screensaver der starter efter 2 min.. Er burn-in stadig et problem? Håbede på at der var lavet nogle forbedringer i teknologien siden 2004 ;p
What is it Snake?Spiller nu: Guitar Hero, World Of Warcraft
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/06-11 08:23 
Hvis jeg har haft min PS3 stående i XMB menuen i 2 min er der straks meget tydelig retention fra bogstaverne når skærmen bliver helt sort.
Hvis du bliver ved med at arbejde på skrivebordet og du har f.eks. processlinien vist hele tiden så vil den nok meget hurtigt brænde fast.

Der er en meget god grund til at du ikke kan finde plasmaskærme designet til PC-brug ;)
Spiller nu: Phantasy Star IV
TLTLSkrevet 17/06-11 08:31 
Under min korte research læste jeg at burnin ikke var et problem, men at skarpheden og klarheden med at se ting ikke ville være god. Såsom at læse tekst på forummer som her, eller at se ikonerne på skrivebordet tydeligt nok.

Nogle kunne ikke få f.eks DR1's logo til at stå tydeligt. Men burnin var ikke et problem for nogle der f.eks spillede Gran Turismo 5 og satte den til 10 timers race B-spec uden burnin overhovedet. Så jeg tror det kommer an på modellen mht. burnin.
What is it Snake?Spiller nu: Guitar Hero, World Of Warcraft
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/06-11 08:37 
Det er også lidt noget andet at spille et spil i 10 timer end at lade din computer vise et fastfrossent skrivebord i 10 timer ;)

Det kommer meget an på dit PC-brug. Skal du kun bruge det til at spille på er det selvfølgelig ikke anderledes end at bruge det sammen med en PS3 eller 360.
Der er heller ikke noget burn-in på min skærm selvom jeg har spillet de samme spil længe ad gangen. Men havde jeg sat min PC til og brugt den som normalt så ville skærmen være ødelagt af burn-in for længe siden.
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 17/06-11 10:04, rettet 17/06-11 10:26 
Hvilken skærm har du?

Jeg overvejer at købe Panasonic's nye VT30 plasma TV men er lidt nervøs for burn-in og retention - måske helt uberettiget?

EDIT: Skal bruge den til konsolspil og bluray/DVD film - og lidt TV ;)
dpldplSkrevet 17/06-11 11:14 
Det kommer an på hvordan du bruge den til pc, jeg bruger min 42pz85 (ikke den nyeste pana mere) til konsol, bluray, pc(video,streams og spil) og en helt masse tv.

Har før haft tv tændt på samme billede eller kanal i mange timer(faldt i søvn efter en hård dag). Aldrig haft problem med rentation eller burn in. Så en god pauseskærm der kommer hurtig, så tro jeg det ville være ok.

Dette er skrevet på min mobil, håber det er læs bare.(sidder og smider windows in på en pc på mit arbejde, så fin tid til svar her :p )
ALDRIG og jeg mener ALDRIG, skriv mit navn med store bogstaver :@Spiller nu: Dragon Age: Origins, Forza Motorsport 3 [Lim..., Borderlands
BeanoBeanoSkrevet 17/06-11 11:18, rettet 17/06-11 11:19 
Skal ikke bruge den til PC overhovedet - det nærmeste bliver medie center (XBMC) som har indbygget screen saver :)
TLTLSkrevet 17/06-11 11:39 
Det med spillet er lidt det samme mht. Gran Tursimo. Ved ikke om du har set det, men i B-spec mode er det meget statisk, precist ligesom på windows skrivebord, med tal og ikoner de samme steder i de 10 timer. Er sikker på at det ville lave burnin hvis TV'et var overfølsomt for det.

Men meget af tiden jeg bruger på min PC er på spil også. Det er nok ca. 50/50 om jeg spiller eller er ude på skrivebordet for at lave et eller andet.

Det jeg er mest nervøs for er om billedet er godt nok og om det kan følge med til at min reaktionstid i spil f.eks ikke bliver forringet.
What is it Snake?Spiller nu: Guitar Hero, World Of Warcraft
dpldplSkrevet 17/06-11 13:24 
Beano>
Skal ikke bruge den til PC overhovedet - det nærmeste bliver medie center (XBMC) som har indbygget screen saver :)

Det jeg skrev var enlig mere til TL. :P (Derfor jeg sagde PC)

Til det du skal bruge en plasma til, er den jo et rigtigt fint valg. Og som jeg sagde, så bliver min pz85e jo brugt til alle de ting du nævner. Altså spil(Konsol og pc), Blurays(Ser slet ikke dvd mere ><), tv og så video filer fra PC.
Jeg har aldrig haft problemmer med burn-in og retention på mit og den er jo ved at være 3 år gamle nu.

Og TL uheldigvis kan jeg ikke bedømme hvordan det vil være at bruge en plasma vis der skal læses noget, da jeg ramt af høfeber og mine øjne ikke er særlig god til tjekke det ud lige for tiden. :(
ALDRIG og jeg mener ALDRIG, skriv mit navn med store bogstaver :@Spiller nu: Dragon Age: Origins, Forza Motorsport 3 [Lim..., Borderlands
BeanoBeanoSkrevet 17/06-11 13:55 
dpl>
Det jeg skrev var enlig mere til TL. :P (Derfor jeg sagde PC)

Havde jeg på fornemmelse men var usikker, så derfor - står også PC i overskriften så jeg er lidt off-topic ;)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/06-11 15:37, rettet 17/06-11 15:39 
Beano>
Hvilken skærm har du?

Jeg overvejer at købe Panasonic's nye VT30 plasma TV men er lidt nervøs for burn-in og retention - måske helt uberettiget?

EDIT: Skal bruge den til konsolspil og bluray/DVD film - og lidt TV ;)

S20. Det er ligegyldigt hvilken skærm jeg har da risikoen for burn-in er til stede på alle plasmaskærme :)

Som sagt så bruger jeg min skærm på præcis samme måde som du gerne vil og der er intet burn-in at se. Retention vil du aldrig kunne undgå. Retention ligner mild burn-in, men forsvinder efter nogle timer.

De første ca. 200 timer er skærmen meget mere følsom hvad den slags angår. Nu fremgår retention ikke nær så tydeligt mere, men det kommer som sagt stadig for et godt ord.

Prøv at lade PS3'en stå i XMB i nogle minutter og derefter slå over på en helt sort skærm. Så kan man stadig fornemme hvor den hvide tekst har været. Det er retention.
Lader jeg den stå på XMB'en i dagevis vil der stensikkert komme burn-in.

Om der kommer burn-in ved jeres jeres PC-brug er svært at sige. Men ved mit brug (uanset plasma-model) er jeg bange for at der meget hurtigt ville brænde sig en P:R forumoversigt, samt diverse KDE ikoner nede i processlinien fast ;)

Dertil kommer det jo at hvis du går helt tæt på et plasma så kan du se at billedet flimrer utroligt meget og ligner, meget groft sagt, en gammeldags gif-animation. Jeg skal være ca. 1 meter fra min 42" skærm før det ikke kan ses. Vil du gerne bruge TV'et som kæmpe skærm og sidde helt tæt på er det altså et problem.

Jeg er skide glad for mit plasma og jeg tænker aldrig over risikoen for burn-in ved TV eller spil mere. Men jeg ville aldrig bruge det til PC-brug af ovennævnte grunde.
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 17/06-11 16:50 
Ok tak for input :)

Så må jeg hellere få tømt skabet for tomme flasker så der er råd til VT30 i 50" ...
TLTLSkrevet 18/06-11 02:13 
mht. afstand med en så stor skærm, skal det jo nok stilles op lidt anderledes end et normalt PC-område, så der er længere fra mig og hen til skærmen.

Men fra hvad i siger kunne jeg umiddelbart godt finde på at sætte det op og se hvad der sker. Men det bliver nok svært at kombinere ens PC område med stuen...

Så egentlig er det et logistisk problem nu i stedet for teknisk går jeg ud fra.
What is it Snake?Spiller nu: Guitar Hero, World Of Warcraft
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/06-11 02:17 
TL>
Men fra hvad i siger kunne jeg umiddelbart godt finde på at sætte det op og se hvad der sker.

Det er friskt! Jeg håber ikke du får nogen problemer med det :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
TLTLSkrevet 18/06-11 02:43 
Ærgeligt at Pioneer ikke laver deres plasma-skærme mere :(
What is it Snake?Spiller nu: Guitar Hero, World Of Warcraft
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/06-11 02:45 
Pioneer skulle efter sigende have ret hæftig input delay (IKKE det samme som responstid), så jeg tror du er bedre stillet med et Panasonic der har omkring 1 frame (~16ms) forsinkelse til gaming. 16ms er meget lavt :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
TLTLSkrevet 18/06-11 02:57, rettet 18/06-11 03:03 
Ja det er et andet problem måske?..

16ms lyder af meget sammenlignet med en normal computerskærm?

Du snakker måske om noget internt lagg der altid er som ikke indgår under den normale reaktionstids betegnelse?
What is it Snake?Spiller nu: Guitar Hero, World Of Warcraft
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/06-11 14:13, rettet 18/06-11 14:26 
Input delay er forsinkelsen mellem hvornår skærmen modtager billedet og rent faktisk viser det. Responstid har noget med farveskift at gøre. En høj responstid kan medføre grimme skygger på billeder i bevægelse, men har ikke noget med lag at gøre.

*Jeg vil tro at en god LCD PC-skærm har omkring samme input delay.* Husk på at der skal 1000ms til 1 sekund. Jeg tvivler meget på at du kan mærke det :)
Det afhænger sikkert af øjnene der ser, men for mig begynder jeg først at mærke lag når vi kommer over ~50ms.

EDIT:
http://en.wikipedia.org/wiki/Display_lag

http://72.9.159.100/avs-vb/showthread.php?s=914bf862f011452f5a0c16b912bc8239&t=1166196

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=558125

*EDIT2: Hmm siden de bruger laptopskærme til sammenligning i Plasma lag tråden må de nødvendigvis have en lavere input delay end et HDTV. Vil tro at resultaterne havde været mere præcise hvis der var brugt en CRT monitor til sammenligning.
Spiller nu: Phantasy Star IV
TLTLSkrevet 19/06-11 07:20 
Så det vil sige at det ikke er et problem ? o.O
What is it Snake?Spiller nu: Guitar Hero, World Of Warcraft
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 19/06-11 17:19, rettet 19/06-11 17:19 
Nej det synes jeg ikke :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig