X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Anmeldelser i MetroXpress


Svar
SumezSumezSkrevet 27/09-07 13:58, rettet 27/09-07 14:00 
Så nåede Danmark vist et nyt bundniveau indenfor anmeldelser... Troldspejlet kan godt gå hjem og lægge sig.

Jeg faldt forleden dag over Se hele indlægget
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
104 emne(r).
1 2 3 > »

Svar
SumezSumezSkrevet 27/09-07 13:58, rettet 27/09-07 14:00 
Så nåede Danmark vist et nyt bundniveau indenfor anmeldelser... Troldspejlet kan godt gå hjem og lægge sig.

Jeg faldt forleden dag over http://www.metroxpress.dk/dk/article/2007/09/18/09/3904-51/index.xml]denne anmeldelse[/LINK]" target="">denne anmeldelse i MetroXpress. Min første reaktion var "What, nyt Final Fantasy Tactics?" Ja, jeg følger åbenbart ikke så godt med for tiden. For der var jo en masse hype omkring det middelmådige, men alligevel fængslende, Final Fantasy Tactics Advance, og at dømme efter billederne alene ser der da ud til at være langt mindst en god portion indsats i det her spil.

Så ser jeg karakteren, 1 ud af 6 stjerner. De har åbenbart fået en 15-årig knøs, der "spiller mest action og sport" til at anmelde Final Fantasy Tactics.. hans bedste sammenligning er det "første" Mario-spil til Game Boy (var han overhovedet født da Super Mario Land udkom?), på grundlag af grafikken, der tilsyneladende er "gammeldags platform". Hvaba, platform??
Og lyden er åbenbart den samme irriterende "ding-dong". Værste spil han nogensinde har spillet... Jeg overvejede først om ikke de var kommet til at proppe en forkert tekst eller titel på, men han nævner sgu også spillets navn i selve anmeldelsen..

Nå men det KAN da godt være at spillet er ret dårligt selvom der står Final Fantasy på det, men nu er det så dukket op i Edge med en 9/10 score... Og godt nok skal Mathias Rørne og hans venner have lov til at synes spillet er dårligt, men er det ikke temmelig misvisende at blæse det ud i en landsdækkende avis, når drengen tydeligvis ikke aner hvad han snakker om.


Undskyld, det er pinligt at hidse sig op over en dreng på 15, men det er altså også pinligt at selv en gratisavis bringer sådan noget skrald, jeg har aldrig set noget lignende...
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
McBrainMcBrainSkrevet 27/09-07 14:03 
Mon ikke han er praktikant?

Men ringe er det.
Nintendo is what Genesisn't.Spiller nu: Earth Defence Force 2017, Limbo, Railroads!
HeroldHeroldSkrevet 27/09-07 14:08 
Han er i hvert fald gratis :D
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
HyakotakeHyakotakeSkrevet 27/09-07 14:29 
Om MetroXpress:

MetroXpress har en stor redaktion og en stor salgsafdeling, og vi har skabt en ny generation af avislæsere ved dagligt at tilbyde lokale, nationale og internationale nyheder af høj kvalitet, som kan læses, når man har mulighed for det.
http://www.metroxpress.dk/dk/ommetroxpress/

Nejnej, se selv, MetroXpress leverer nyheder af HØJ KVALITET! Det må være DIG der er noget galt med. :-)
happyEDhappyEDSkrevet 27/09-07 14:41 
Jeg læste den faktisk godt.
Men det vel ikke værre end at EDGE giver Halo 3 10 ;P
Spiller nu: Alan Wake, League Of Legends, Super Mario Advance 3: ...
dRxLdRxLSkrevet 27/09-07 14:41 
Jeg synes at det er godt at der er nogle unge mennesker der får mulighed for at kommunikere deres inkompetente holdninger i et landsdækkende medie. Alternativet er jo at Nørrebrogade bliver smadret igen! :-p
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
solid snakesolid snakeSkrevet 27/09-07 16:36 
Sådan skal det være..
Jeg synes det er helt iorden, at knægten giver spillet denne karakter.... Fordi det er jo hans mening...
Der skal være plads til alles mening, for at give spilet den rette karakter..
Fordi der vil altid være nogen som elsker spillet,
nogen der er neutrale,
også dem der hader spillet..

Jeg ved hvis man her på P.R, giver et spil man synes er fedt 9/10 også moderaterne mener noget andet,
kan du ikke få lov til, at give den karakter til spillet du ønsker.. (Jeg taler af egen erfaring....)
Så derfor giver man spillet en falsk karakter.. Det er derfor jeg ikke gider at spilde min tid, på at give spil karakter på denne side, når man ikke selv bestemmer hvad der skal stå i anmeldelse og hvad karakter man vil give spillet..

Og nej jeg er ikke utilfreds med noget som helst..
Selvom det måske lyder sådan i min tekst..
Jeg bruger denne side flittigt.. Men jeg mener bare skal spil have den rette karakter, må man uanset holdning eller alder osv selv bestemme hvad den skal have..

F.esk ved jeg der er mange, som der har givet Mario 64 en meget høj karakter, hvilket jeg ikke synes den fortjener, da jeg synes det er det væreste Mario spil,
som der overhovdet er kommet..
Så jeg ville give den 3/10,
fordi spillet virkelig ikke fanger mig..
Jeg elsker Super Mario i 2D og føler stadig at Super Mario World er det bedste Mario spil til dato..

Og lad nu være med at brokke jer over at jeg synes spillet er elendigt... Det er jo bare min mening..
I har jeres mening, jeg har min mening..

Så alt magt til folket, lad alle anmelde spil uanset holdning og alder..
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
CoreCoreSkrevet 27/09-07 16:46 
solid snake>
Sådan skal det være..
Jeg synes det er helt iorden, at knægten giver spillet denne karakter.... Fordi det er jo hans mening...
Der skal være plads til alles mening, for at give spilet den rette karakter..

Hvis ikke man magter at anmelde/vurdere et spil objektivt, er det vist til alles bedste at man helt lader vær'.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
RJKRJKSkrevet 27/09-07 16:50 
Jeg håber da at nogen af dem, der piver over at man ikke kan karaktergive "frit" i Vurder eller at magasin X ikke bliver inkluderet i Arkiv herinde, ser på de her eksempler og tænker en ekstra gang, før de brokker sig højlydt næste gang...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
HeroldHeroldSkrevet 27/09-07 16:58 
solid snake>
Så alt magt til folket, lad alle anmelde spil uanset holdning og alder..

Ellers tak - hvis man ikke kan se at et spil har kvaliteter, skal man bare holde sin mund :P
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 27/09-07 17:25, rettet 27/09-07 17:27 
Ideen går lidt af det med anmeldelser, hvis den kun indeholder skribentens subjektive holdning til det givne spil - anmeldelsen giver i hvertfald ikke noget repæsentativt indtryk af spillet overhovedet, og er i bedste fald kun interessant at læse for skribenten selv.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
TheDukeTheDukeSkrevet 27/09-07 17:33, rettet 27/09-07 17:34 
^^^^^^^^^^^^
Jeg er enig.

Hvis man ikke kan se ud over sin egen lille næsetip, så bør man ikke blive spilanmelder.
Hvis man vil give et spil dumpekarakter skal det være ud fra saglige punkter, ikke fordi man syntes 2D bare er herre konge-gøjseren for oldschool eller lignende.
silverstarsilverstarSkrevet 27/09-07 18:08 
Enig, hvis man ikke formår at give en forholdsvis objektiv vurdering af et spil vil den anmeldelse man skriver være rimelig uinteressant læsning for andre.
Det kræver en saglig gennemgang af spillets kvaliteter/problemer at kunne skrive en brugbar anmeldelse, som andre kan have gavn af.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
solid snakesolid snakeSkrevet 27/09-07 19:46 
Jeg var godt klar over jeg ville,
træde nogen over fødderne,ved at skrive det her..
Og jeg var også godt klar over, at jeg ville få en på tuden
omkring Super Mario 64.. Og det er også iorden..
Men jeg Mener stadig at hvis folk skal bestemme,
hvad jeg skal give et spil i karakter,
får jeg jo ikke lov, at komme med min egen
vurdering af spillet..
Altså bliver det en falsk anmeldelse af spillet..
Fordi at nogen synes at jeg har anmeldt et spil forkert..
Og det synes jeg jo er tåbeligt.. Men ja det er jo bare min mening..

Hvis Jeg nu valgte at skrive, en anmeldelse af Super Mario 64 ved jeg at, jeg vil blive rakket ned,
af andre bruger her på Siden Playright..
Og Det ønsker jeg ikke.. Jeg nøjes bare med at være bruger..
indtil den dag hvor alle får mulighed for at anmelde spil..

Hvis man skulle gøre det fair, må vi jo bare lave en afstemning om det.. For at høre alles meninger..
Men så skal der heller ikke være nogen,
der bliver sure over resultatet..
Men ja det bliver sikkert også stemt ned,
fordi folk ikke tar det seriøs...

Jeg synes det er utroligt, at folk ikke vil lade andre komme med deres mening om spil. og at det sådan set allerede er bestemt på forhånd hvad et spil skal have i karakter.. Det giver jo ikke et sandt indblik i spillet..

Men ja det er bare min mening,
Og der er sikkert mange som synes,
jeg er et fjols pga mine udtalelser,
Og Det må de også gerne tænke..
Blot de husker på at vi lever i en verden,
hvor alle skal have lov til at sige deres mening,
uanset holdninger og alder.
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
silverstarsilverstarSkrevet 27/09-07 20:07 
Hvis du kan argumentere sagligt for at give spillet karakteren 3, så synes jeg din anmeldelse har sin berettigelse.
At jeg så har svært ved at se, hvordan det lader sig gøre med Super Mario 64 er en anden sag.
Karakteren 3 dækker i P:R-regi over:
Dårligt. Åbenlyse mangler overskygger få kvaliteter. 3/10

solid snake>
...
Men ja det bliver sikkert også stemt ned,
fordi folk ikke tar det seriøs...
...

Mener at det vil blive stemt ned, netop FORDI folk ville tage det seriøst :)
Rent subjektive anmeldelser er der altså ikke meget grin ved.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
TheDukeTheDukeSkrevet 27/09-07 20:24 
solid snake>
Blot de husker på at vi lever i en verden,
hvor alle skal have lov til at sige deres mening,
uanset holdninger og alder.

Det mener jeg egentlig ikke.

Jeg er dødtræt af at alle folk går og tror at deres mening har en eller anden værdi. Hvis folk har læst på lektien og kan argumentere for deres holdning, så fair nok, men jeg vil ærlig talt skide på hvad Connie fra Lyngby mener om en evt. folkeafstemning om EU traktaten når det eneste hun ved om afstemninger er hvad hun har set i Big Brother og Robinson.

Det kan jeg ikke bruge til noget.

Hvad med om du skriver en anmeldelse af Super Mario 64 her i tråden ud fra en spilsaglig synsvinkel i stedet for bare at sige "Mario er kun godt i 2D" eller "Det fængede mig ikke".
Find elementer i spillet der underbygger din påstand om at det kun fortjener 3/10, det kan vi nemlig godt bruge til noget, men at du bare tilkendegiver at du ikke kan lide spillet betyder meget lidt for os andre på forummet.
solid snakesolid snakeSkrevet 27/09-07 20:37 
Jeg vil ikke give en anmeldelse af spillet
fordi jeg ved at der er flere der vil brokke sig over mine udtalelser om Super Mario 64..
Og vi aldrig vil blive enige..
Det vil bare være brok brok brok...
Og det synes er lidt spild af tid..
Jeg vil ikke bruge min tid på mudderkastning..

Nå men det er vel fordi jeg ikke kan li 3D spil så...
Nej det er ikke derfor..
Jeg købte Nintendo 64 kort efter den udkom sammen med spillet Super Mario 64 og Shadows Of The Empire og lidt senere 007 Golden Eye..
Jeg finder Golden Eye som et af de bedste 3D spil til Nintendo 64eren og Shadow Of The Empire er også et 3D fedt spil efter min mening..
Super Mario 64 fanger mig bare ikke,
på nogen som helst måde..

Jeg vil også heller diskuetere hvorfor,
vi ikke må anmelde spil og komme med vores mening om spillene? istedet for at andre skal bestemme over vores meninger omkring spillene.. Jeg mener det er useriøst fordi spillene får en falsk karakter, da vi ikke selv bestemmer hvad vi vil give spillet i karakter..
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
QQSkrevet 27/09-07 21:03 
solid snake>
Jeg vil også heller diskuetere hvorfor,
vi ikke må anmelde spil og komme med vores mening om spillene? istedet for at andre skal bestemme over vores meninger omkring spillene.. Jeg mener det er useriøst fordi spillene får en falsk karakter, da vi ikke selv bestemmer hvad vi vil give spillet i karakter..

Siden hvornår må du da ikke anmelde spil?

Der er der ikke nogen som helst der har sagt at du ikke må anmelde spillet og give det 3/10 hvis du kan begrunde det, er der vel?
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
TheDukeTheDukeSkrevet 27/09-07 21:18 
Det er jo ikke en anmeldelse hvis du siger "Det fængede mig ikke, 3/10". Hvis du ikke kan (eller vil, som du lægger ud med at sige i dit indlæg) argumentere fornuftigt for hvorfor spillet fortjener så lav en karakter, så er jeg personligt ikke interesseret i hvad du har at sige om det.
solid snakesolid snakeSkrevet 27/09-07 21:32 
All Right....
Jeg vil se om jeg ikke kan få spillet anmeldt i løbet af weekenden.. Så i kan få min mening om spillet... Men jeg ved bare den ikke falder i god jord.. Fordi jeg ikke har den rette mening om spillet i forhold til andre Super Mario Fans.. Men jeg får det nok først gjort på søndag, eller starten af næste uge.. Da jeg har travlt i weekenden..

Det eneste jeg forlanger er..
at jeg vil ingen brok høre fra nogen som helst...
Fordi ellers bliver det bare mudderkastning igen igen..
Og det er jo ikke det at emnet i denne rubrik handler om..
Det handler om at alle har ret til at anmelde et spil..
Så spil ikke får en falsk anmeldelse..
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
silverstarsilverstarSkrevet 27/09-07 22:26 
solid snake>
Det eneste jeg forlanger er..
at jeg vil ingen brok høre fra nogen som helst...

Arrrh, come on, hvad er det for noget pjat at skrive?
Hvis folk har inputs til noget du skriver, så kommer du til at høre det (velkommen til internettet). Hvis du ikke kan acceptere det, så har jeg svært ved at se hvordan du aktivt kan deltage i en debat på nettet...
solid snake>
Fordi ellers bliver det bare mudderkastning igen igen..
Og det er jo ikke det at emnet i denne rubrik handler om..

Jeg har ikke set mudderkastning i denne tråd, du har fået en række saglige indlæg, hvor folk fortæller hvad de mener en anmeldelse bør indeholde, jeg kan ikke se nogen personlige angreb.
Du har ganske ret i, at emnet i denne tråd ikke var ment at være din spilanmeldelse, hvem var det nu lige der drejede tråden over på det emne?

solid snake>
Det handler om at alle har ret til at anmelde et spil..
Så spil ikke får en falsk anmeldelse..

Der er noget du har misforstået her. Dette forum er et modereret miljø, der er en række retningslinier der skal følges. Det er f.eks. ikke en selvskreven ret at alle blot kan poste anmeldelser som de lyster ud fra deres selvskrevne kriterier. Jeg synes selv det er fornuftigt at kræve at man kan argumentere sagligt og objektivt for en karakter i en anmeldelse. Det er fint at have en mening om tingene, men uden argumentation og objektivitet bag bliver det hurtigt en tynd kop te, og informationsværdien for andre læsere bliver tilsvarende lav.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
QQSkrevet 27/09-07 22:40 
Husk nu solid_snake! Det handler ikke om din mening om spillet, men hvordan du udtrykker den!

Det kan godt være at "det bare ikke fænger dig", men hvis du ikke kan forklare hvorfor, betyder det at du ikke har givet spillet en chance/spillet det nok, og derfor ikke er berettiget til at anmelde det. Ligesom ham den 15-årige fra Metro Xpress, han har helt sikkert ikke lagt mere end 30 min i spillet, hvilket slet ikke berettiger ham til at anmelde det. Han må da gerne have en mening om de tredive minutter han fik set, men det er jo ikke dem, men hele spillet han rakker ned.
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
QQSkrevet 27/09-07 22:52 
silverstar>
Der er noget du har misforstået her. Dette forum er et modereret miljø, der er en række retningslinier der skal følges.

Nemlig. Play:Right udskiller sig fra de fleste andre spilforums på nettet, ved at opretholde en saglig (og derfor spændende) diskussion. Netop ved at UNDGÅ mudderkastning. Vi vil GERNE høre HVORFOR du synes at Super Mario 64 er overvurderet, din personlige ubegrundede mening lærer vi andre jo ikke noget af. Og selvfølgelig må du gerne synes at Super Mario 64 er noget møg, også selvom de fleste vil være uenige.

Se f.eks. på den igangværende Mario vs. Sonic diskussion. Igennem den har der været adskillige og vidt forskellige meninger om kvaliteten af bestemte Mario og Sonic titler, men der har hele tiden kørt en saglig diskussion hvor folk frit har kunnet forklare deres mening. Det ser du ikke tit på andre fora, uden at det ender i den mudderkastning du netop nævner. NÅR dette er opstået på P:R, er dem der ikke er stand til sagligt at argumentere, blevet sat på plads. I hvert fald som jeg har oplevet det.

Jeg skal da lige indskyde at jeg selv engang fik besked på at ændre en vurdering af et spil, fordi min argumentation var for tynd eller ikke tilstedeværende. Det rettede jeg, dog uden at rette karakteren, og alt var i sin skønneste orden. Det er det jeg elsker P:R for!
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
ChronoChronoSkrevet 27/09-07 22:53 
Han må da gerne lave et anmeldelse som en tråd i forummet - det kunne da være sjovt :)

I Vurder bliver 3/10 selvfølgelig ikke accepteret - det er useriøst.

Faktisk er der empiriske forsøg der peger på at 50% af ens oplevelse med et stykke software afhænger af dets objektive, målbare kvaliteter mens de resterende 50% afhænger af mere subjektive og svært målbare kvaliteter. Jeg tror det samme gælder spil, så en anmeldelse bør koncentrere sig om de 50% der er målbare - resten er for usikkert. Det må vel så betyde at et 10/10 spil godt kan give en oplevelse til 5/10, men hellere ikke mindre.

Ikke at subjektive skrivelser om spil er dårlige. Dem er jeg selv glad for (når de altså ikke er skrevet af Mathias fra 9. klasse), men rigtige anmeldelser er det jo ikke.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
SumezSumezSkrevet 27/09-07 23:04 
solid snake>
Sådan skal det være..
Jeg synes det er helt iorden, at knægten giver spillet denne karakter.... Fordi det er jo hans mening...
Der skal være plads til alles mening, for at give spilet den rette karakter..
Fordi der vil altid være nogen som elsker spillet,
nogen der er neutrale,
også dem der hader spillet..

Som jeg skriver har jeg ikke noget problem i at han ikke synes spillet fortjener en bedre karakter.
Problemet ligger i at han skriver det i en anmeldelse i MetroXpress på den baggrund, der står i anmeldelsen. Har du overhovedet læst den? Hans begrundelse er jo netop fuldstændig ubrugeligt.

Fair nok at vi med den her anmeldelse ved at spillet er uinteressant for små børn, der ikke kan overskue andet end Fifa 2008, og tror at 2D grafik betyder at der er tale om et platformsspil. Men hvad kan man lige bruge det til? Det er lidt selvsagt at man skal holde sig fra en titel af denne genre, hvis man vil have action.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 27/09-07 23:08, rettet 28/09-07 12:03 
Ang. P:R's vurder-system, så er det der jo for at hjælpe andre til at se hvilke spil, der er værd at spille.

Og hvis der er folk, der virkelig hader Mario 64 så meget, at de mener det kun er til 3/10 (for uanset hvor streng en skala man bruger, er det stadig en ret lav score), skal den selvfølgelig være med til at trække snittet ned. Men når omkring 99% af klodens befolkning nok mener at Mario 64 allermindst er et "udmærket" spil, synes jeg man bliver nødt til at være i stand til at komme med noget berettiget kritik, før man kan smide sådan en lav score afsted.

Omvendt er det også lidt søgt at skrive "Det er et fedt spil" og så give det 10/10.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 27/09-07 23:17 
Chrono>
Faktisk er der empiriske forsøg der peger på at 50% af ens oplevelse med et stykke software afhænger af dets objektive, målbare kvaliteter mens de resterende 50% afhænger af mere subjektive og svært målbare kvaliteter. Jeg tror det samme gælder spil, så en anmeldelse bør koncentrere sig om de 50% der er målbare - resten er for usikkert. Det må vel så betyde at et 10/10 spil godt kan give en oplevelse til 5/10, men hellere ikke mindre.

Ikke at subjektive skrivelser om spil er dårlige. Dem er jeg selv glad for (når de altså ikke er skrevet af Mathias fra 9. klasse), men rigtige anmeldelser er det jo ikke.

Jeg plejer at kalde anmeldelser for 'subjektiv objektivitet' - Det objektive aspekt af anmeldelser er sjældent af videnskabelig karakter, men derimod frembragt af erfaringer med mediet.

Teoretisk er der en del målbare elementer i spil, men det er bare ikke ret meget man kan måle på, mens man sidder og spiller :)
RJKRJKSkrevet 27/09-07 23:20 
Sumez>
Ang. P:R's vurder-system, så er det der jo for at hjælpe andre til at

Godt at vi endelig fik dét fastslået... :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Zzap!Zzap!Skrevet 27/09-07 23:46 
jaes>
Jeg plejer at kalde anmeldelser for 'subjektiv objektivitet' - Det objektive aspekt af anmeldelser er sjældent af videnskabelig karakter, men derimod frembragt af erfaringer med mediet.

Hvorfor ikke bare bruge det rette ord, neutralitet?
"Objektivitet" er ligesom mange andre af de fastgroede og forvanskede floskler fra den græske filosofi hul og værdiløs.
Born to kill space
HyakotakeHyakotakeSkrevet 27/09-07 23:59 
Jeg har ikke kigget så mange vurderinger igennem på P:R, men jeg har indtryk af, at de som regel max. svinger 2 karakterer om "omdrejningspunktet" (den generelle konsensus/gennemsnittet). Er der spil, der har tilladelige større udsving? F.eks. pga. god argumentation?
RJKRJKSkrevet 28/09-07 00:03 
Kun når Chrono og jeg er uenige ;p

Link...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 28/09-07 00:08, rettet 28/09-07 01:00 
Well, uden at ville støde nogen så har ----s vurdering af Nights Into Dreams altid undret mig. Jeg selv og en anden bruger har vurderet det til 10. Han vurderer det til 4. Det er egentlig ikke fordi det er mit all-time favorit spil jeg undrer mig, men mere fordi det han skriver ikke rigtig giver mening i forhold til karakteren. Det gælder iøvrigt flere af hans vurderinger.

"Dejligt nyskabende spil. Teknisk imponerende. Desværre er spillet meget kort."

Nyskabende +, Teknisk imonerende +, Spillet er kort -. Meeeen spillet er altså ikke så kort at det bør trække vurderingen ned på en karakter der hedder 4/10 - "På alle måder trivielt, omend spilbart."

Det er bare min mening og det er bestemt ikke meningen at gøre nogen kede af det eller hænge nogen ud, men jeg synes den passer meget godt ind i diskutionen om Solid Snake og hans 3/10 Mario vurdering. ----s vurdering har i hvert fald stået der i ret lang tid.

EDIT: Erstattede navnet med ---- da jeg synes det var lige svinsk nok :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
jaesjaesSkrevet 28/09-07 02:05 
Zzap!>
Hvorfor ikke bare bruge det rette ord, neutralitet?
"Objektivitet" er ligesom mange andre af de fastgroede og forvanskede floskler fra den græske filosofi hul og værdiløs.

Fordi 'subjektivitet' og 'objektivitet' nu en gang er ord, der normalt stilles over for hinanden. Dermed synes jeg, at diskursen er bedre, end hvis jeg inddrager et, i denne sammenhæng, udefrakommende ord.

Jeg er heller ikke sikker på, at jeg synes bedre om 'neutral' for den sags skyld.
SumezSumezSkrevet 28/09-07 12:03 
RJK>
Godt at vi endelig fik dét fastslået... :)

Ja, jeg syntes lige det måtte understreges... (rettet)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 28/09-07 12:06 
Hyakotake>
Jeg har ikke kigget så mange vurderinger igennem på P:R, men jeg har indtryk af, at de som regel max. svinger 2 karakterer om "omdrejningspunktet" (den generelle konsensus/gennemsnittet).

Det vil så også sige et udsving på 5 karakterer, hvilket egentlig er ret meget, synes jeg. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
solid snakesolid snakeSkrevet 28/09-07 12:24 
Sumez>
solid snake>
Sådan skal det være..
Jeg synes det er helt iorden, at knægten giver spillet denne karakter.... Fordi det er jo hans mening...
Der skal være plads til alles mening, for at give spilet den rette karakter..
Fordi der vil altid være nogen som elsker spillet,
nogen der er neutrale,
også dem der hader spillet..

Som jeg skriver har jeg ikke noget problem i at han ikke synes spillet fortjener en bedre karakter.
Problemet ligger i at han skriver det i en anmeldelse i MetroXpress på den baggrund, der står i anmeldelsen. Har du overhovedet læst den? Hans begrundelse er jo netop fuldstændig ubrugeligt.

Fair nok at vi med den her anmeldelse ved at spillet er uinteressant for små børn, der ikke kan overskue andet end Fifa 2008, og tror at 2D grafik betyder at der er tale om et platformsspil. Men hvad kan man lige bruge det til? Det er lidt selvsagt at man skal holde sig fra en titel af denne genre, hvis man vil have action.


Ja jeg har læst hans begrundelse,
og synes den er Cool fordi det er jo bare hans mening.....
Fordi nogen spil ved man efter rimmelig kort spilletid, om man bare vil bruge mere tid på det,
eller det skal skrottes...
Det er muligt at, han burde spille lidt længere tid
end 30 min, for at få et bedre indblik i spillet..
Inden han sviner spillet til.. Sådan set bør man mindst spille 2-3 timer, inden man kommer med en ordenligt udtalelse om et spil,
altså af dem som udkommer i dette her årti..
For at kan give en ordenligt mening om spillet..

Fordi går vi tilbage til 2D spillene får man jo et stort
indblik i spillene via 30min..
Og det var jo ikke så svært at give en anmeldelse af de spil fordi, de fleste spil ligner hinanden meget..
Enten var det platformsspil, shooterspil, kampspil osv

Men jeg mener at alle burde have ret til at sige hvad de mener om et spil, uanset status.....
Dog burde de at bruge noget tid, på at teste spillet først..
Men ja det bliver vi nok aldrig enige om.. Så det kan jo ikke betale sig at diskutere det...
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
HeroldHeroldSkrevet 28/09-07 12:43 
Men en udelukkende subjektiv vurdering er til at lukke op og skide i, fordi den potentielt 50% af tiden er hamrende utroværdig.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 28/09-07 12:53, rettet 28/09-07 12:55 
Alle har ret til deres holdning - det er vi fuldstændig enige om. Det er når man ytre sin holdning sort på hvidt og eksponere den til andre mere eller mindre officielt at der er brug for objektivitet - med mindre anmeldelsen kun skal være skribenten selv til nytte, eller at det fremgår at det system der benyttes, er baseret på fuldstændigt subjektive holdninger og værdier.

Reelt set er der ingen ide i subjektive anmeldelser for hverken læseren eller skribenten. Det giver ingen mening at nedfælde en holdning i officielt fora, der kun fungerer inden for ens eget univers - det har ikke nogen betydning for andre. Man har selvfølgelig ret til sin holdning, man skal bare være opmærksom på, at den ikke giver særligt meget mening, hvis den opererer uden for den normale konsensus.

Benytter man f.eks. PR's vurder-system må man selvfølgelig sætte sig ind i det, og benytte de retningslinjer der følger med - Ellers er det hele ret ligegyldigt, både for andre, og i sidste ende også for en selv, da den kraft man forsøger at påvirke sin omverden med er pseudo-agtigt og i sidste ende uden effekt (eller modsatrettet det intenderede).

EDIT: Forståelsesfejl
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
Zzap!Zzap!Skrevet 28/09-07 13:03 
jaes>
Fordi 'subjektivitet' og 'objektivitet' nu en gang er ord, der normalt stilles over for hinanden. Dermed synes jeg, at diskursen er bedre, end hvis jeg inddrager et, i denne sammenhæng, udefrakommende ord.

Jeg er heller ikke sikker på, at jeg synes bedre om 'neutral' for den sags skyld.

Hvis vi altid skulle rette os efter hvordan tingene "nu engang er" ville vi aldrig komme nogen vegne.

Begrebet objektivitet antager et der findes noget eksternt "rigtigt", som ikke er påvirket af menneskelige følelser, men det er umuligt, da der fundamentalt set ikke er andet end følelser for mennesker.

Derfor er det bedre at tale om neutralitet, eller måske mere realistisk, tilstræbt neutralitet, end det falske objektivitet/subjektivitet, fornuft/følelse, som ikke findes.
Born to kill space
jaesjaesSkrevet 28/09-07 14:03, rettet 28/09-07 22:43 
Zzap!>
Hvis vi altid skulle rette os efter hvordan tingene "nu engang er" ville vi aldrig komme nogen vegne.

Du blæser det lidt ud af proportion. Man behøver ikke at forandre tingenes tilstand i alle sammenhænge ;) Ja, det ville i min bog være direkte forkert at gøre i denne kontekst. Desuden kalder jeg det 'subjektiv objektivitet', da de to ord normalvis er modstridende begreber, og jeg synes på den måde, at det er interessant at bruge dem sammen på en lidt atypisk måde, uden at jeg synes, det er på bekostning af logikken i det. Det får bare karakter af et ordspil.

Begrebet objektivitet antager et der findes noget eksternt "rigtigt", som ikke er påvirket af menneskelige følelser, men det er umuligt, da der fundamentalt set ikke er andet end følelser for mennesker.

Ord og begreber ændrer sig jo som regel lidt over tid, og dertil kan de betyde noget lidt forskelligt alt efter sammenhængen. I daglig tale betyder objektivitet mere noget med saglighed.

EDIT: I øvrigt blandes de menneskelige følelser ikke altid ind i de klassiske definitioner på objektivitetsbegrebet.

Derfor er det bedre at tale om neutralitet, eller måske mere realistisk, tilstræbt neutralitet, end det falske objektivitet/subjektivitet, fornuft/følelse, som ikke findes.

Jeg kan ikke så godt lide neutralitetsbegrebet i denne sammenhæng, da det indikerer, at der ikke finder en fortolkning eller holdning sted, eller at den tilsidesættes eller undertrykkes.

Og tilbage til emnet, jeg har ikke trang til at detalje-ride helt vildt på dette sidespor.
FourDFourDSkrevet 28/09-07 15:38, rettet 28/09-07 15:39 
Ahaha! Der gik lidt tid før at det gik op for mig, men drengen går rent faktisk i min klasse! Hvor pudsigt..
Men giv ham dog et break, han er langt-fra en seriøs gamer. Nærmere indbegrebet af casual. Han har ikke nogen stor viden om spilbranchen som en helhed, og jeg tvivler lidt på, at han er klar over hvor stort et franchise Final Fantasy er. Ikke at 'brandet' automatisk gør godt for spillets indhold, men FF spil holder jo gennemgående et rimlig godt gennemsnit i karakter.

That said, så er de virkelige skurke her vel MetroXpress' redaktion, for at lade en forholdsvist uvidende dreng andmelde sådanne spil. Dette er måske et meget godt eksempel på mediernes lidt overfladiske og ligegyldige syn på spilbranchen.
Yeah, well, you know, that's just like, your opinion, manSpiller nu: World Of Goo, Grand Theft Auto: The B..., Final Fantasy Tactics A...
SumezSumezSkrevet 28/09-07 16:21, rettet 28/09-07 16:21 
Mistery>
That said, så er de virkelige skurke her vel MetroXpress' redaktion, for at lade en forholdsvist uvidende dreng andmelde sådanne spil. Dette er måske et meget godt eksempel på mediernes lidt overfladiske og ligegyldige syn på spilbranchen.

Det var sådan set også det, der var min pointe, jf. første indlæg. :) Og jeg synes du fik formuleret det ret godt i citerede udtalelse.

Som jeg siger (og nu for tredje gang), skal han have lov til at synes hvad han vil, men det kommer bare ikke andre til gode.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JAAJAASkrevet 28/09-07 17:38 
Jeg må indrømme, at jeg er små-chokeret. Det kan simpelthen ikke være rigtigt, at sådan en omgang ignorant venstrehåndsarbejde skal spredes ud til masserne. Vi snakker altså her om en branche, hvor et spil netop i denne uge har solgt mere end Spider Man 3 og mere end den seneste Harry Potter roman. Pinligt for MetroXpress, hvis redaktion åbenbart intet aner om den måske største gren af underholdningsbranchen.
KLTKLTSkrevet 28/09-07 23:48 
Helt enig med Sumez og flere andre, jeg tænkte mere eller mindre det samme da jeg læste 'anmeldelsen' på vej hjem fra studiet i toget den anden dag.

Det er noget af det mest bizarre jeg har set, og det siger ellers en del eftersom Metroxpres ofte har haft nogle decideret uhyggeligt dårlige 'anmeldelser' at byde på.
Det er en hån mod en så stor branche som spil branchen, at lade personer uden den store viden anmelde nye titler for så samtidig at forsøge at fremstå troværdige.
9/11 Was An Inside Job
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 29/09-07 00:31 
happyED>
Jeg læste den faktisk godt.
Men det vel ikke værre end at EDGE giver Halo 3 10 ;P

Fuldt ud fortjent ;-)
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
RJKRJKSkrevet 29/09-07 00:46 
Så i stedet for at småbrokke over det herinde, hvor Metroxpress med garanti alligevel ikke tager nogen notits eller konsekvens af det: Hvem er klar på en fælles klage til avisen over deres usaglige dækning af spilmediet med udgangspunkt i denne anmeldelse...?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 29/09-07 00:48 
Men hvordan er spillet egentligt?
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
HyakotakeHyakotakeSkrevet 29/09-07 03:26 
Edge's 9/10 er nok lidt mere pålideligt end en 9. klasses elevs 1/6. Jeg forestiller mig det er fantastisk (hvis man er til genren). :-)
CronossCronossSkrevet 29/09-07 08:37 
Spillet er fantastisk, stadig det bedste SRPG der er lavet efter min mening.

Og jeg er helt klar på en sådan klage, det er jo helt hen i vejret at brancen skal ødelægges af den slags.
Man sætter jo heller ikke mig til at anmelde en actionfilm, for så ville alt bare få 1/10 ;)
JAAJAASkrevet 29/09-07 10:11, rettet 29/09-07 13:49 
Jeg er helt med på en fælles klage. Det selv om en sådan klage meget vel kan ende med ikke at udmønte sig i andet, end at vi bliver affærdiget som en samling nørder, der burde bruge mere tid på familie og motionscenter, samt en udtalelse om, at omtalte 9. klasses elev er et godt eksempel på den almindelige bruger, som MetroXpress henvender sig til.

MetroXpress kan meget let holde sig til den linie, at spillet ikke fangede den unge mand, og at det dermed har fejlet og fortjener karakteren. Det vil blive svært for os at argumentere imod på en måde, hvor vi bliver hørt og forstået af en ikke-gamer.

Alligevel er jeg med på at gøre forsøget!
104 emne(r).
1 2 3 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig