X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Goemon-film i 2009 fra Casshern-instruktør


Svar
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 30/08-07 22:12, rettet 26/07-09 02:10 
Goemon-film i 2009 fra Casshern-instruktør

Der er omsider sat titel på den japanske musikvideo/filminstruktør Kazuaki Kiriyas næste filmprojekt. Han er igang med at filme http://www.imdb.com/title/tt1054122/]Goemon[/LINK]" target="">Goemon (IMDb)/Goemon-spilserien, der formentlig bliver mere mainstream end scifi-filmen Casshern (der delte publikum i "crap!" og "mesterværk!"). Ifølge flere kilder har han også en alien-invasionsfilm på vej for Warner Brothers.

Casshern kommer i øvrigt endelig på amerikansk dvd d. 16. oktober 2007 i en Director's Cut. Jeg er lidt spændt på hvad indeholder af ekstra stuff, da filmen allerede er 181 min lang på andre dvd'er (!). Det modige citat "bedre end de to første Matrix-film tilsammen" (Paul Ross, News of the World) er også på det amerikanske cover. Det gør vel at filmen sælger noget bedre i USA end biografbilletterne i Japan :)

Hvem er Kazuaki Kiriya så egentlig? Nok en (nyskabende) kunstner der fortjener mere international opmærksomhed. Han har tidligere lavet stilistiske musikvideoer, bl.a. for sangeren Utada Hikaru, som han engang var gift med. Så har han desuden instrueret introsekvenser til et par spil - mener det ene var Tekken 2 eller 3 og "et eller anden Capcom-spil med store mechs, som jeg burde kunne huske titlen på" :/

Jeg ved ikke om jeg slipper godt fra at kalde Kiriya for en ny George Lucas eller Ridley Scott, men jeg synes Casshern kan sidestilles lidt med "Blade Runner"-kulteffekten. BR blev også skidt modtaget ved premieren i 80'erne, svjh, men betragtes i dag som blandt tidens mest holdbare scifi-film.

2009 ser ud til at blive et stort sci-fi/fantasy-år, hvor de længe ventede film Avatar og Battle Angel fra James Cameron også kommer.

kiriya.com
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 30/08-07 22:48, rettet 30/08-07 22:50 
Jeg må så være en af dem der synes at Casshern var skod :) Efter en halv time mistede jeg interessen totalt og sjældent har jeg fattet så lidt af en film. Man kan sige meget om Matrix 2 og 3 men IMO er de klart bedre end Casshern. Jeg måtte bruge to dage på at se den færdig.
Ret mig hvis jeg tager fejl, men jeg husker at der var påklasket en eller andet klam lyseffekt på filmen, så det hele så udtværet og forkert ud. Det var nok en af grundene til at jeg hurtigt blev træt af at kigge på den.

På plus siden så var Casshern i 6.1 surround så det var frækt nok ;)
Spiller nu: Phantasy Star IV
nerosnerosSkrevet 30/08-07 23:15 
Det lyder som noget jeg skal se nærmere på :-)!
Bashful Neophyte
Zzap!Zzap!Skrevet 30/08-07 23:31 
Jeg kender ikke noget til hans andre ting, men det her er en af de bedste musik videoer jeg nogensinde har set:
http://www.dailymotion.com/relevance/search/Utada+Hikaru+sakura+drops/video/x1hfdq_utada-hikaru-sakura-drops_music
Born to kill space
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 26/07-09 02:35, rettet 26/07-09 02:42 
Goemon-film i 2009 fra Casshern-instruktør

Nogen har sikkert bidt mærke i, at den nye Dragonball-film fra James Wong er blevet sablet ned. Jeg har kun set et par trailere, der heller ikke just fik mig selv helt op i skyerne.

Goemon-filmen fra Kazuaki Kiriya (Casshern, 2004) ser derimod meget mere lovende ud. Det er en episk Robin Hood'sk fantasy-/periodefilm produceret af J-Horror-mandslingen Takashige Ichise (Ring, Ju-on, Dark Water), så der kan forventes et meget stilsikkert/dystert udtryk. :)

The Japanese Times kalder Goemon for mere et videospil end en actionfilm, og at Goemons kampmæssige udfoldelser overgår Zhang Yimous Hero (2002). Det siger ikke så lidt, og her er jeg faktisk skeptisk, indtil jeg ser Goemon i aktion. Af de film, jeg har set, er der tæt på ingen, der kan hamle op med Hero i æstetiske kampsekvenser. Jeg poster en trailer længere nede i HD, som giver et glimt af, hvad der er i vente.

Jeg så i et forum nogen kalde Goemon for noget i retning af "sådan burde Dragonball-filmen have været lavet". Jeg kan kun selv sige, at dem der var vilde med den billedmæssige æstetik fra Casshern, har meget at se frem til i Goemon. Der er vel kun få instruktører, der endnu har formået at levere noget stilistisk overvældende unikt, der sidder fast på nethinden i lang tid. Her tænker jeg ikke på film som Matrix. De film når ikke op på det æstetiske niveau, jeg har i tankerne her. Jeg tænker mere på film, der formår noget æstetisk med filmmediet, som spillene Ico og Shadow of Colossus har formået med spilmediet.

Zack Snyder leverede flot og rå filmæstetik med 300, men jeg synes heller ikke den film helt når op på det æstetiske niveau, jeg har i tankerne. Det niveau findes i Casshern og - som det nu tyder på i - Goemon. Det er sikkert kun ærkejapanske instruktører, der kan levere det visuelle fantasy-udtryk, jeg har i tankerne, ligesom japanske spiludviklere som fx Square Enix.

Casshern havde en helt speciel slagkraft, der ikke aner(gen)kendes af alle, men det handler måske mest om at spotte det unikke, og siden værdsætte det - for Casshern er helt æstetisk unik, omend forvirrende og pompøs for visse menigmand og andet godtfolk. Jeg er ikke i tvivl om, at Goemon kommer til at overgå Casshern rent visuelt, men jeg håber Goemon bliver mere "letspiselig" (uden en alt for rodet historie).

Goemon er ude på Blu-ray og dvd den 10. oktober i Japan (desværre uden engelske undertekster!). Den har et lidt g*y-ish cover, som jeg virkelig håber udgiveren Warner Home Video ændrer til andre regioner :/

Goemon-film i 2009 fra Casshern-instruktør

Caps fra trailer:

Goemon-film i 2009 fra Casshern-instruktør
Goemon-film i 2009 fra Casshern-instruktør
Goemon-film i 2009 fra Casshern-instruktør
Goemon-film i 2009 fra Casshern-instruktør
Goemon-film i 2009 fra Casshern-instruktør
Goemon-film i 2009 fra Casshern-instruktør
Goemon-film i 2009 fra Casshern-instruktør
Goemon-film i 2009 fra Casshern-instruktør
Goemon-film i 2009 fra Casshern-instruktør
Goemon-film i 2009 fra Casshern-instruktør
Goemon-film i 2009 fra Casshern-instruktør
Goemon-film i 2009 fra Casshern-instruktør
Goemon-film i 2009 fra Casshern-instruktør
Goemon-film i 2009 fra Casshern-instruktør
Goemon-film i 2009 fra Casshern-instruktør
Goemon-film i 2009 fra Casshern-instruktør
Goemon-film i 2009 fra Casshern-instruktør
Goemon-film i 2009 fra Casshern-instruktør

HD-trailer...

Goemon-film i 2009 fra Casshern-instruktør

http://www.youtube.com/watch?v=twdofKgkQG8

Officielt Goemon-site
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
DarkbeatDarkbeatSkrevet 26/07-09 05:45 
Jeg håber den er bedere end Casshern for dén var godt nok kedelig. Var inde og set den på Natfilm for en del år siden.
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 26/07-09 11:14 
Det lyder da hvert fald til, at man skal være halv-arrogant for at værdsætte Goemon/Casshern, så nu forsøger jeg :p

Goemon-traileren virker umiddelbart som endnu et eksempel på et grimt ekstravaganza af 3D filmeffekter. Det skærer voldsomt i øjnene, når man kan se, at stort set alle de imponerende ting (panoreringer, cut to still, baggrunde, belysning etc.), er lavet på en computer, især når det er så tydeligt, som i Goemon - det falder i mine øjne inden for "uncanny valley" princippet. Hvis man vil det, kan man lige så godt lave en fuldt 3D-animeret film.

Hvis det er æstetik, hedder jeg Mads.

Dog, er jeg da sikker på, at man sagtens kan nyde spillets... Ups! filmens, sikkert imponerende, kampscener alligevel.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
nerosnerosSkrevet 26/07-09 11:36 
Det ser storslået ud, men jeg tror heller ikke helt på den.
Bashful Neophyte
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 26/07-09 11:58, rettet 26/07-09 12:00 
Echelon VI > Jeg er slet ikke enig. Æstetikken her handler i høj grad om fokus på det visuelle udtryk/setup - og ikke så meget om den deciderede filmtekniske udfoldelse. Hvis det var instruktørens mål, at Goemon skulle ligne et "videospil", så ser det vel ikke helt så tosset ud?

Jeg tror bare nogen har så høje forventninger til teknisk udfoldelse i dag, at de hænger sig for meget i fejlbefængte detaljer. Og måske derfor går glip af æstetikken. Men der er jo rent faktisk dem, der er ligeglad med selve æstetikken og hellere bare vil have 200 mio-dollar-dyre-film (jeg kender så ikke lige Goemons budget, men det er næppe ret højt). Det er fx imponerende, hvad Kiriya har formået at lave med begrænsede midler (fx Casshern). Hvis det fejlbefængte er så slemt, at det går ud over selve filmoplevelsen, så er det en anden snak. Det er dog for tidligt at sige med Goemon.

Jeg tror også, man skal passe på med at dømme film for meget ud fra trailere, som ofte frigives før den tekniske efterbehandling af filmen er helt færdig. Kiriya formåede at lave Casshern til et minimalt budget og opnåede et look, som det er unfair kun at bedømme ud fra teknisk kvalitet. Den visuelle vision er jo overordnet helt forrygende unik. Jeg tror det samme bliver tilfældet med Goemon, uanset hvor ringe andre dele af filmen eventuelt måtte være. Hvis den bare bliver en underholdende rutsjetur, så vil jeg være godt tilfreds :)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
DarkbeatDarkbeatSkrevet 26/07-09 13:40 
Jeg syntes nu at den ser meget flot ud. Jeg kan godt lide den dér overdrevede stil men Casshern var bare lidt for kedelig og kamp koreografien var lidt bøvet.
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 26/07-09 14:18 
SkyblazeR>
Jeg tror bare nogen har så høje forventninger til teknisk udfoldelse i dag, at de hænger sig for meget i fejlbefængte detaljer. Og måske derfor går glip af æstetikken. Men der er jo rent faktisk dem, der er ligeglad med selve æstetikken og hellere bare vil have 200 mio-dollar-dyre-film (jeg kender så ikke lige Goemons budget, men det er næppe ret højt). Det er fx imponerende, hvad Kiriya har formået at lave med begrænsede midler (fx Casshern). Hvis det fejlbefængte er så slemt, at det går ud over selve filmoplevelsen, så er det en anden snak. Det er dog for tidligt at sige med Goemon.

Den tekniske udførsel er der som sådan ikke noget galt med i mine øjne - det ser tilmed professionelt ud i traileren. Problemet ligger i, at det med et trænet øje er ret nemt at få øje på, hvad der er computergenereret og ikke er. Det er netop i disse detaljer, jeg mener æstetikken er at finde, og hvor den samtidig tabes fuldstændigt på gulvet i f.eks. traileren for Goemon. Det er så opstillet og uægte, at der ikke er et hak mere æstetisk korrekthed over det, end en stue-udstilling i Ikea.

For mig går det netop udover filmoplevelsen, at der er brugt så voldsomt meget computerteknik. Film som The Matrix: Reloaded, 300, Hero etc. kan heller ikke sige sig fri for dette i nogle scener, selvom de har et voldsomt budget. Jeg elsker disse film, og jeg tror skam også jeg vil kunne lide Goemon, på trods af filmens æstetiske fejltagelser :)

Hvis filmens stil er målrettet mod at være en efterligning af et computerspils æstetik, vil jeg vove at påstå at der hersker stilforvirring i traileren.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 26/07-09 14:32, rettet 26/07-09 14:35 
Jeg mener nu æstetikken er ret tydelig i traileren og sagtens kan findes i ting, der ser meget computergenereret ud. Især når det er lavet bevidst computergenereret af en visionær kunstner/instruktør, der netop har gjort sig dette til et kendetegn. Kiriya er jo ikke en helt ueffen person, omend han stadig mangler filmisk erfaring. Hvis jeg kan få øje på et glimt af instruktørens overordnede billedmæssige vision, så jeg er tilbøjelig til at "nedpløje" eventuelle tekniske svagheder. Jeg synes bestemt, der findes "sansefulde elementer" i Goemon-traileren, medmindre man vender sit helt blinde øje til dem. :)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
jaesjaesSkrevet 26/07-09 14:35 
Jeg synes nu ikke, den ser mere CGI-agtig ud end en film som Star Wars: Episode I. Men oplevelsen kommer selvfølgelig også an på, hvor god éns indlevelsesevne er. Når filmen først ruller kigger jeg i hvert fald ikke så meget på sådan noget.

Det er meget værre i Beowulf, hvor ansigtsmimikken er så fæl, at man meget sjældent tror på, at robotterne på lærredet skal forstille at være mennesker.
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 26/07-09 17:53 
Det er netop indlevelse, det handler om. Film, der virker elendige for nogen, kan fænge andre. Casshern splittede folk op: nogen blev trætte af den undervejs, mens andre kan se den gentagne gange. Sådan er det jo basalt med alle film.

Om en film er en æstetisk oplevelse eller ej, har i øvrigt intet at gøre med brugen af computereffekter. Det er vel ligesom med kunst: folk opfatter kunst forskelligt/påvirkes af kunst forskelligt.

Så Casshern/Goemon kan nemt være fyldt med æstetisk sans (som har at gøre med kunstnerisk skønhed) i nogens øjne, men ikke i andres.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 26/07-09 18:38 
SkyblazeR>
Om en film er en æstetisk oplevelse eller ej, har i øvrigt intet at gøre med brugen af computereffekter.

Det har da alt med den æstetiske oplevelse at gøre, da det påvirker det visuelle, som igen pirre sanserne, hvilket er hele definitionen på hvad æstetik er! /semantik
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
jaesjaesSkrevet 26/07-09 19:00, rettet 26/07-09 19:07 
SkyblazeR>
Det er netop indlevelse, det handler om. Film, der virker elendige for nogen, kan fænge andre. Casshern splittede folk op: nogen blev trætte af den undervejs, mens andre kan se den gentagne gange. Sådan er det jo basalt med alle film.

Jeg er mere eller mindre enig. Jeg synes dog, at der er to typer indlevelse. I Casshern handler det om, hvorvidt man synes stilvalget tilføjer noget til historien/oplevelsen. I Goemon ser det mere ud til, at det har noget at gøre med, om man kan distancere sig fra et visuelt udtryk, der er nær-naturalistisk.
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 26/07-09 21:08, rettet 26/07-09 21:10 
Echelon VI>
SkyblazeR>
Om en film er en æstetisk oplevelse eller ej, har i øvrigt intet at gøre med brugen af computereffekter.

Det har da alt med den æstetiske oplevelse at gøre, da det påvirker det visuelle, som igen pirre sanserne, hvilket er hele definitionen på hvad æstetik er! /semantik

Det er så bare ikke en mening, jeg deler :) I mine øjne er det ikke *kun brugen/mængden af computereffekter*, der afgør æstetikkens tilstedeværelse. Jeg mener ikke, æstetikken kommer an på computereffekternes dominans: hvorvidt de virker computergenererede. Hvis jeg ikke tager fejl, er det dén opfattelse, du har af Goemon? At effekterne er for dominerende, men ikke teknisk dårligt udført? Det er decideret subjektivt, om der er æstetik at finde i Goemon eller ej. Hvorvidt æstetikken er tilstede, kommer an på de øjne, der ser.

Jeg smider lige den definition af æstetik, jeg har, ind nedenfor:

Goemon-film i 2009 fra Casshern-instruktør
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 26/07-09 22:43, rettet 26/07-09 22:44 
Echelon VI>
Problemet ligger i, at det med et trænet øje er ret nemt at få øje på, hvad der er computergenereret og ikke er. Det er netop i disse detaljer, jeg mener æstetikken er at finde, og hvor den samtidig tabes fuldstændigt på gulvet i f.eks. traileren for Goemon. Det er så opstillet og uægte, at der ikke er et hak mere æstetisk korrekthed over det, end en stue-udstilling i Ikea.

BTW, jeg er ikke uenig i "din æstetiske definition". Jeg synes bare din opfattelse er for klinisk afgrænset mht. Goemon-traileren. Med dét mener jeg: din vurdering af Goemons mangel på æstetik virker "for tidlig" og bunder i (for) meget fokus på filmens/trailerens "computermæssige udførsel". Det er alt for tidligt at konkludere noget i den retning uden at have set filmen.

Det er mig desuden en gåde, hvis du ikke synes, at flere af de postede caps fra Goemon-traileren ikke har en eller anden form for æstetisk tiltrækningskraft. Så er vores film-/billedopfattelse en verden til forskel, og så har jeg egentlig ikke mere at tilføje... ;)

Jeg synes i øvrigt "æstetisk korrekthed" lyder som noget ævl. Skal æstetik være lig med en "korrekt/perfekt helhed"?

Men førstegangsindtryk ud fra en trailer er...førstegangsindtryk. Det er for tidligt at sige, om Kiriyas vision skinner igennem filmens billedmæssige stil. Om det bare er computerlir det hele, eller hvad. For det er jo slet ikke tilfældet i Casshern. Filmens visuelle stil er i høj grad æstetisk, der komplementerer filmens historie. Og for ikke at glemme Shiro Sagisus eminente underlægningmusik, der også hjælper hele filmudførslen op på et højt æstetisk niveau. Men da slet ikke perfekt niveau.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 26/07-09 22:53, rettet 26/07-09 22:54 
jaes>
SkyblazeR>
Det er netop indlevelse, det handler om. Film, der virker elendige for nogen, kan fænge andre. Casshern splittede folk op: nogen blev trætte af den undervejs, mens andre kan se den gentagne gange. Sådan er det jo basalt med alle film.

Jeg er mere eller mindre enig. Jeg synes dog, at der er to typer indlevelse. I Casshern handler det om, hvorvidt man synes stilvalget tilføjer noget til historien/oplevelsen. I Goemon ser det mere ud til, at det har noget at gøre med, om man kan distancere sig fra et visuelt udtryk, der er nær-naturalistisk.

Casshern/Goemon ser ud til at have meget tilfælles mht. stilvalg, vil jeg mene. Men nu har jeg også set Casshern mere end to gange, så dét tør jeg godt sige. Men er det ikke for tidligt at kalde Goemon for nær-naturalistisk? Det er den vel nok i sammenligning med Casshern, der jo basalt er en omgang postapokalyptisk/retrofuturistisk syfy.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
jaesjaesSkrevet 26/07-09 23:42, rettet 26/07-09 23:46 
Jeg tænker [EDIT: primært] på baggrundene. Jeg huskede dog baggrundene som mere tegneserie-agtige i Casshern end de måske er, kan jeg se se af traileren. De ekstreme farver og det specielle lys, ses så måske mest i andre elementer end baggrundene.

Bortset fra det, synes jeg stilvalget er ganske forskelligt, netop pga. lyset og farverne i Casshern.
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 27/07-09 09:47 
SkyblazeR>
Det er mig desuden en gåde, hvis du ikke synes, at flere af de postede caps fra Goemon-traileren ikke har en eller anden form for æstetisk tiltrækningskraft. Så er vores film-/billedopfattelse en verden til forskel, og så har jeg egentlig ikke mere at tilføje... ;)

Jeg synes i øvrigt "æstetisk korrekthed" lyder som noget ævl. Skal æstetik være lig med en "korrekt/perfekt helhed"?

Jeg kan sagtens se at man har forsøgt at tilnærme sig noget storslået, og imponerende. Som sagt i de tidligere indlæg, bliver det for søgt og opstillet, på grund af f.eks. de computergenerede objekter/baggrunde, og derfor bliver "grimt", og svært at se på uden, at være opmærksom på det. Som Jaes skriver det, har jeg svært ved at distancere mig fra noget nær-naturilstisk, når det er så tydeligt at f.eks. skuespillerne, ikke falder naturligt ind i billederne.

Æstetik er netop en form for pirring af sanserne, der så tæt på det perfekte at det er... æstetisk! Hvis det er mindre end det, kan vi snakke om at det er pænt, eller flot, men ikke æstetisk.

Som du siger, er det svært at dømme en film, ingen af os har set endnu, og det afholder jeg mig da også fra. Din snak om æstetik fik mig blot til at rette mig op i sædet, og tage bladet fra munden - egentlig tror jeg mere det handler om semantik, end så meget andet :)
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
SumezSumezSkrevet 27/07-09 09:54, rettet 27/07-09 09:54 
Hvordan har jeg dog overset denne tråd??

Jeg synes filmen ser spændende ud!

Helt enig, Casshern er en dårlig film, men jeg er ret vild med den. Den overdrevne visuelle stil, og de visuelt nøje udtænkte scener er på niveau med hvad man ser hos de mest unikke og talentfulde musikvideoinstruktører, og den konstant vildt skiftende stil, gør at det bliver ved med at være interessant.
Historien er åndssvag og flad, men når først man lærer filmen at kende, lærer man hvad man skal se gennem fingrende på, og hvad man skal værdsætte. Som med en masse andre japanske produktioner iøvrigt (se battle royale, ghost in the shell, ichi the killer, evangelion, osv.).
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 27/07-09 21:18, rettet 27/07-09 21:19 
jaes>
Jeg tænker [EDIT: primært] på baggrundene. Jeg huskede dog baggrundene som mere tegneserie-agtige i Casshern end de måske er, kan jeg se se af traileren. De ekstreme farver og det specielle lys, ses så måske mest i andre elementer end baggrundene.

Bortset fra det, synes jeg stilvalget er ganske forskelligt, netop pga. lyset og farverne i Casshern.

Jeg ved hvad du mener/ser. Det er værd at bemærke, at farverne/lyset i Cashern har grobund i filmens miljø (forurening). Lad os bare sige i stil med Highlander 2.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 27/07-09 21:36, rettet 28/07-09 15:45 
Echelon VI>
Jeg kan sagtens se at man har forsøgt at tilnærme sig noget storslået, og imponerende. Som sagt i de tidligere indlæg, bliver det for søgt og opstillet, på grund af f.eks. de computergenerede objekter/baggrunde, og derfor bliver "grimt", og svært at se på uden, at være opmærksom på det.

Det er vel også et spørgsmål om, hvad seeren forventer. Jeg har set det meste af instruktørens/Kiriyas tidligere produktioner og forventer som sådan ikke mere rent CGI-mæssigt. Jeg tror næppe, det er instruktørens mål at få CGI'en til at se mere "ægte ud". Det var jo heller ikke tilfældet med fx Zack Snyders Sin City, der er baseret på en tegneserie. CGI'en er "bare" et værktøj til fremstille en ikke helt perfekt vision, men noget af den i større format. En perfekt cirkel er perfekt - men jeg kan ikke forholde mig til "æstetisk korrekthed", altså hvad det er for en fisk? :)

Jeg mener klart æstetik er en meget subjektiv kategori, som tidligere understreget. Terminator 2 er mere eller mindre perfekt underholdning. Men der er næppe noget æstetisk over filmen. Eller det er der måske ved et nærmere gensyn i slutningen af filmen, hvor "maskinen smelter"?

Hvis det er et bevidst valg fra instruktøren, at Goemon skal virke uægte, og ikke generer mig som seer, men helheden er meget underholdende og ser meget fængslende ud, så er det ikke helt uæstetisk, i mine øjne.

I Sin City falder skuespillerne jo heller ikke "naturligt" ind i billederne (så vidt jeg husker). Den film er så ikke ligefrem æstetik af den type, jeg har in mente her med Casshern/Goemon. Jeg mener ikke, det hele behøver at se så pokkers naturligt og perfekt ud for at virke æstetisk. Jeg har ingen ph.d. i æstetik, men for mig er æstetik ikke ensbetydende med noget, der er perfekt.

EDIT1: Bare "småting", som glemte "ord"-indskydelser :)
EDIT2: Klargjort mere. :)
EDIT3: Og lidt til.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 27/07-09 21:38, rettet 27/07-09 21:39 
Sumez>
Helt enig, Casshern er en dårlig film, men jeg er ret vild med den.

Det kan vist ikke siges mere koncist, og minder meget om mit første indtryk af Casshern efter Natfilm 2006 :) Min gamle anmeldelse lå da også på 3/6, men jeg besluttede at hæve karakteren efter flere gensyn med filmen. ;)

http://www.eiga.dk/anmeldelse.php?id=14
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig