X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Dom over FFXII


Svar
RJKRJKSkrevet 27/08-07 22:39 
Det har været lidt dødt om denne titel herinde, hvilket for mit vedkommende skyldes et noget ambivalent forhold, som jeg synes krævede gennemførsel, før jeg kunne sætte ordentligt ord på. Det lykkedes så på kun et halvt år ;) så nu kommer det så, som lovet til JAA...

For det første synes jeg at spillet er rigtig godt. Jeg var godt nok faretruende tæt på en 7/10 vurdering på vores skala, men taget i betragtning hvor meget der er i spillet, og hvor meget jeg fik ud af det, var det trods alt unfair. Mit overordnede problem med FFXII er vel i stedet at det netop er et Final Fantasy-spil. Fordi jeg så ikke kan sige så meget positivt om alle de ting det gør rigtigt - det er en selvfølge - men mere lægger mærke til de ting der er forkerte eller dårlige. Forventningerne gør en stor forskel i opfattelsen af denne titel.

Om de gode ting i FFXII må jeg fremhæve kampene og friheden. Hvad angår sidstnævnte er det dejligt, at man stort set når som helst kan gå hvorhen man vil. Der er en fin balance mellem frihed og linearitet, hvormed man aldrig er i tvivl om hvor man skal hen, men altid kan vælge en omvej. Jeg valgte jævnligt at bruge muligheden for at udforske og prøve kræfter med steder, jeg ikke var beregnet til at klare. Det skyldes også at kampene er underholdende og at man altid har gode chancer for at slippe fra hvad som helst med livet i behold. I den sammenhæng synes jeg det er bemærkelsesværdigt, at sværhedsgraden var forfriskende høj i starten, men desværre udviklede sig til at være utroligt lav. Så kom jeg vist allerede over i kritikken igen :)

Et positivt - omend igen ambivalent - aspekt af kampene var, at man igen har fået frihed i dem. Her tænker jeg især på de forskellige status-magier man har haft i efterhånden alle FF-spil, men som i de sidste mange udgivelser stort set altid har været ubrugelige. Til de små fjender kan det ikke betale sig at bruge dem, og på de store har de aldrig effekt. Det har de i FFXII. Jeg vandt ikke bosskampene på udholdenhed (som er normalen i tidligere titler), men på at udnytte mine forskellige muligheder. Når det er sagt, så er angrebsmagien godt nok ikke meget bevendt mere, hvilket fører til et af spillets hovedproblemer:

Figurerne... Hvor skal man begynde...? Umiddelbart er character arten og stemmeskuespillet det eneste der ikke er gået galt på dette område. Ellers er figurerne bare gennemgående anonyme og ligegyldige på alle punkter. Som skrevet ovenfor er angrebsmagi for dårlig. Ergo handler alle angreb om våben. Der er ikke ret mange forskellige våben, ikke så mange penge og med licenssystemet oveni, tvinges ens figurer nærmest til at udvikle sig ens. Jeg havde i hvert fald tre Paladin-agtige figurer fra start til slut (dvs. egentligt fem, men jeg brugte kun de tre, og den sidste var en håbløs bueskytte, der aldrig skulle bruges). Det underminerer meget af hele konceptet for et rollespil, at man har ens figurer.

Men det gameplaymæssige problem med figurerne er trods alt det mindste. Hele FFXII er gennemsyret af, at Square Enix har forsøgt at imødekomme ALLE kritikpunkter mod serien. Og det har de så gjort uden at skænke det en tanke, at nogle af disse kritikpunkter faktisk var en vigtig del af spillenes kvalitet. "Der er for meget snak og for mange mellemsekvenser." Ja, den har vi hørt tit. Og nu er de så stort set væk. Resultat? Historien lider selvfølgelig under det - det vender jeg tilbage til - men figurerne er godt nok det største offer. Jeg tror aldrig jeg har været så ligeglad med figurerne i et rollespil som dette. Mange rollespil har levet på, at jeg kunne lide figurerne og var interesseret i dem. Men der er ingenting at kunne lide i FFXII, udover udseendet (og for Vaans tilfælde er det jo lige omvendt...). Figurerne har begrænset til ingen relevans for historien og generelt ingen personlighed. Okay, Ashe har nogen relevans og en eller anden form for konflikt og interessant baggrund, men det er en undtagelse. Vaan - hovedpersonen! - og Penelo er omvendt totalt irrelevante på alle punkter. Ikke fordi Square Enix pludselig ikke kan finde ud af den slags, men først og fremmest fordi al dialog mellem personerne er skåret ud, for at appellere til den vestlige stil. Spillets absolut største brøler i min bog, og alene grunden til at det ikke burde have været en Final Fantasy.

Og så er der jo historien. Jeg synes det er sigende, at jeg efter gennemførsel startede forfra, for egentligt at huske, hvad det gik ud på. Men det går jo egentligt ikke ud på noget. Det er mine fordomme om historie i vestlige rollespil, realiseret. Nogen går i krig med nogle andre og så skal en gruppe oprørere finde noget magisk tingeltangel for at redde sig fra det onde imperie. Ingen overraskelser undervejs, ingen interessante aspekter. Bare lige ud af landevejen og kedelig politik. Ingen personlig indgangsvinkel eller personlige dilemmaer. Alle Final Fantasy-spil siden 7'eren, og også tidligere, har haft en historie hvor der var nogle temaer at tænke over og føle omkring. Meninger og holdninger, om man vil. FFXII har ingenting. Historien er ligeså generisk, tynd og ligegyldig som figurerne.

Jeg synes at Square Enix har lavet et fremragende rollespil i vestlig stil, tilsat den traditionelt ekstremt høje produktionsværdi, hvor der er kælet om alle detaljer. Men Final Fantasy er/burde være rollespil i japansk stil, og stort set alle de unikke elementer jeg forbinder hermed, er blevet slagtet. Kritikerne har fået alt de har bedt om - alle de traditionelle kritikpunkter er væk. Og tilbage er et langt mere anonymt og kedeligt produkt, henved blottet for charme, skøre indfald, spændende figurer og kringlede historier. Og det ægrer og skuffer mig selvsagt stort. Ikke fordi der er noget galt i det - havde det her været Vagrant Story 2, så havde det været svært at få armene ned. Men nu hedder det Final Fantasy og hvis det her er hvad serien skal være fremover, så har vi godt nok tabt noget enestående. Jeg vil gerne have klichéerne, dialogerne og alt dét, der gør japanske rollespil anderledes og interessante.

Så for at drage den konklusion, som Cronoss og jeg blev rimeligt enige om til sidste konsoltræf: Det her er det bedste og det dårligste Final Fantasy på samme tid.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
WehnerWehnerSkrevet 27/08-07 22:52 
Jeg har ikke spillet det, men det lyder på ingen måde som et ottetal, du beskriver der...
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RJKRJKSkrevet 27/08-07 23:50, rettet 27/08-07 23:53 
Så læser du jo ikke hvad jeg skriver.

EDIT: Men det var i øvrigt henvendt til dem der har spillet det seriøst :) Det er på ingen måde en anmeldelse, som det fremgår.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 28/08-07 02:36, rettet 28/08-07 02:40 
På trods af at jeg jo også gav FFXII et velfortjent otte-tal, så tvivler jeg heller ikke et sekund på, at jeg hellere vil spille et traditionelt Final Fantasy-spil. Det laves jo ikke af andre nær så godt, så hvis SquareEnix dropper stilen helt, så er det helt sikkert, at noget stort er gået tabt...

Dog vil jeg tillade mig at være uenig angående det med pengene. Efter jeg var kommet ~50 timer ind i spillet, løb jeg ofte rundt med en kvart million ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SephirothSephirothSkrevet 28/08-07 07:34, rettet 28/08-07 08:00 
Jeg er enig, hvilket desværre er grunden til, at FFXII er blevet det første Final Fantasy siden IV, jeg ikke har haft lysten til at gennemføre. Der er gået for meget dungeon crawl over gameplayet, hvilket jeg i forvejen ikke bryder mig om. At der er for langt imellem save points på de kæmpestore områder resulterer ofte i, at en masse spiltid går tabt.

Historien skrider for langsomt frem og prøver at være alt for voksen og seriøs i stedet for at holde den humoristiske tone fra tidligere spil i serien.

Square Enix skal have gode ord med på vejen for at prøve noget nyt, men det føles bare ikke som Final Fantasy.

Når det er sagt, glæder jeg mig usandsynligt meget til FFXIII ;)
Spiller nu: Catherine, Beyond Good & Evil HD
WehnerWehnerSkrevet 28/08-07 08:30 
RJK>
Så læser du jo ikke hvad jeg skriver.

Eller også gør jeg netop.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SumezSumezSkrevet 28/08-07 08:44, rettet 28/08-07 08:44 
RJK>
Et positivt - omend igen ambivalent - aspekt af kampene var, at man igen har fået frihed i dem. Her tænker jeg især på de forskellige status-magier man har haft i efterhånden alle FF-spil, men som i de sidste mange udgivelser stort set altid har været ubrugelige.
Jeg synes aldrig de har været særlig brugbare, og har altid været lidt et hængeparti for FF-serien, og det er vist kun i 6'eren jeg reelt har brugt nogle af dem. Så det undrer mig at du mener det kun er i de sidste udgivelser, de har været ubrugelige, for jeg mener netop at man får brugt dem meget godt i 10'eren sammenlignet med alle de tidligere spil, ganske enkelt fordi man kan tildele dem via almindelige angreb, og derfor ikke spilder en tur, som kunne være brugt til at gøre væsentlig skade på modstanderen.

RJK>
havde det her været Vagrant Story 2, så havde det været svært at få armene ned. Men nu hedder det Final Fantasy og hvis det her er hvad serien skal være fremover, så har vi godt nok tabt noget enestående.
Med risiko for at lyde høj i hatten, så synes jeg det var tydeligt allerede da de første detaljer kom frem omkring FF12. Det her skulle blive Vagrant Story 2, og det lader til at blive sådan serien fortsætter fremover. Vil man have flere Final Fantasy-spil, håber jeg at man kan vende blikket mod Mistwalker. Så må vi i mellemtiden nyde Kingdom Hearts og "Vagrant Story" fra gamle/nye Square.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoChronoSkrevet 28/08-07 09:50 
Jeg har desværre ikke fået spillet det endnu (så mange tak for at et så grundigt indlæg ikke indeholder spoilers), men jeg har læst en postmortem som måske kan forklare nogle ting.

Holdet bag FFXII er sammensat af folk fra Final Fantasy Tactics og Vagrant Story, så det er ikke så sært hvis det ligner sidstnævnte. Fra begge produktioner har de arbejdet med kampsystemer hvor landskabet har en indflydelse, og det var det element de ville indføre i Final Fantasy-serien også.

Ingen på holdet havde lavet et Final Fantasy spil før, eller arbejdet på et projekt af den størrelse, så hvis det føles anderledes er det måske derfor og ikke nødvendigvis fordi der er blevet spekuleret i at imødekomme udefrakommende kritikpunkter eller i at vestlige RPG'er er populære.

Til sidst så tror jeg godt vi kan regne med at stilen med de stærke, markante hovedpersoner vender tilbage - for hvad laver Final Fantasy X og X-2 holdet nu? Jeg gætter på at de er kernen i det hold der laver Final Fantasy XIII - vi ved allerede at Kazushige Nojima vender tilbage som scenario writer (det stod han også for i Final Fantasy VII, VIII, X, X-2 og Kingdom Hearts) og instruktøren er Motomu Toriyama der har haft samme rolle på X-2 og lignende roller på andre FF-spil. At dømme ud fra screenshots, så er kampsystemet også mere traditionelt.

Så der er ingen grund til at skrue ned for forventningerne for serien :)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
SumezSumezSkrevet 28/08-07 10:28 
Chrono>
Holdet bag FFXII er sammensat af folk fra Final Fantasy Tactics og Vagrant Story
Det var vist også derfor Rune overhovedet nævnte VS. :) FF12 foregår i den samme verden som de to spil, du nævner.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JAAJAASkrevet 28/08-07 11:23 
Endelig :P

Jeg fik sagt det meste i den oprindelige tråd, men jeg er næsten 100% enig med RJK. Jeg vil tilføje til problemlisten, at man får Gambits alt, alt for sent. Man har stort set aldrig en Gambit, der henvender sig til den type fjender, man er oppe imod. Dybt frustrerende. På den positive side vil jeg sige, at jeg nok fik lidt mere ud af historien og karaktererne end RJK gjorde, men min dom er den samme. Fremragende vestligt RPG, der aldrig skulle have haft Final Fantasy navnet. Modsat Sumez har jeg heldigvis ikke indtryk af, at Square har tænkt sig at fortsætte i denne retning. Jeg har stadig store forhåbninger til XIII.

Og igen, hvorfor er der overhovedet angrebsmagi i FFXII?! Den er jo komplet ubruelig. Det er den i hvert fald 40 timer inde i spillet. Ja, jeg gik i stå og har endnu ikke gennemført det :P
jaesjaesSkrevet 28/08-07 11:58 
Jeg er glad for at RJK nævner mellemsekvenser, for jeg mener de er meget vigtige som led i at fortælle en god historie. Jeg kan godt forstå folk, der ikke gider se på 10-20 minutter lange filmklip adskillige gange i løbet af et spil, men at næsten fjerne dem lyder meget synd.

Har egentlig slet ikke haft lyst til at spille FFXII endnu, og indlæggene i denne tråd gør, at jeg nok springer det over.
RJKRJKSkrevet 28/08-07 12:07, rettet 28/08-07 12:12 
Naiera>
Dog vil jeg tillade mig at være uenig angående det med pengene. Efter jeg var kommet ~50 timer ind i spillet, løb jeg ofte rundt med en kvart million ;)

Jeg løber jo ikke rundt og leveler op som jer - jeg havde jo gennemført spillet på daværende tidspunkt :)

Man kan måske sige det samme om alle rollespil, men jeg synes også det var prominent i FFXII - som JAA også nævner - at det egentligt først var omkring slutningen (altså efter de her 40-50 timers spil), at man har de nødvendige midler til rigtigt at bruge systemet. Så kan man diskutere om det er en fejl. Tingene skal selvfølgelig have en eller anden udvikling, men jeg synes også det var mærkeligt at alle gambits først blev tilgængelige, når jeg egentligt ikke havde brug for dem mere.

Sephiroth>
At der er for langt imellem save points på de kæmpestore områder resulterer ofte i, at en masse spiltid går tabt.

Nu havde jeg så lige en situation med en selvslukkede Krans K-PS2 og de der latterlige sommerfugle/flagermus i Hennes Mines, men ellers synes jeg ikke dette var et problem. Man har et meget velfungerende kort, og man kan flygte fra alt. Dermed kan man altid komme til et savepoint uden nævneværdige problemer, hvilket er et stort fremskridt fra tidligere FF-spil, hvor man altid fik nogle svære random encounters på de mest ubehagelige tidspunkter. Dertil det Halo-agtige selvgenererende MP-system som gør at man hurtigt kan komme til at heale selv i den værste situation.

Sumez>
Så det undrer mig at du mener det kun er i de sidste udgivelser, de har været ubrugelige

Jeg har aldrig rigtigt spillet FFI-III. Jeg gik bare ud fra at de på et eller andet tidspunkt havde haft en berettigelse. Det er jo et problem en så lang serie har - at hver ny udgivelse kommer til at slæbe endnu mere bagage med, som man ikke ville have haft, hvis det havde været et helt nyt spil. Her synes jeg så det er positivt overraskende, at FFXII på så mange punkter har gået ind og ryddet op i alt det gamle. Ikke ved at fjerne det, men ved at give effekten tilbage og igen gøre disse efterladenskaber fra tidligere spil brugbare. Sådan da, for som nævnt er angrebsmagien så en skygge af sig selv, grundet problemet med ensartede figurer.

Chrono>
mange tak for at et så grundigt indlæg ikke indeholder spoilers

Det burde jeg måske ikke sige så, men det gør det jo altså :) Spoileren er, at der ikke er noget at spoile... Der er nogle ting i starten der vist nok skal forestille overraskelser, men som man kan se på lang afstand. Resten af spillet er bare lige ud af landevejen, som skrevet.

Nu er jeg måske også overdrevet hård, for det er jo ikke fordi den overordnede historie som sådan har brug for at være anderledes. Der er også træk og tendenser i den, som der kunne være kommet noget godt ud af. Problemet er altoverskyggende, at der slet ikke dvæles ved det eller gåes i dybden med det. Ja, tingene berøres knap nok. Der er intet interessant ved at en person skifter side eller falder en anden i ryggen, hvis der ikke bruges så meget tid på det, at man ved hvem personen egentligt er og hvorfor vedkommende gør dette. Så er det bare et mekanisk plotpunkt, og det er netop sådan hovedparten af historien i FFXII føles.

JAA>
40 timer inde i spillet. Ja, jeg gik i stå og har endnu ikke gennemført det :P

Jeg havde mest problemet fra 20-30 timer, tror jeg. På 40 timer var jeg i spillets sidste dungeon, og gik egentligt bare og lallede lidt rundt, for at forberede mig på slutbosserne. Det viste sig overhovedet ikke at være nødvendigt - selvom der er en mini-dungeon og en stribe bosser til sidst, uden savepoint, så nåede jeg i hele dette område hverken at dø, udføre mine limits, se mine tre reserve-karakterer eller bruge nogen af mine ting (udover tre sølle ethers). Jeg plejer at være ringe til slutbosser i FF-spil, men det her var næsten skræmmende let. Så jeg ville bare sige, at hvis du har spillet 40 normale timer, så kan du ligeså godt lige løbe igennem og gennemføre, for at få det overstået :)

Og jeg havde egentligt lige et sidste kritikpunkt...

Jaes>
Jeg er glad for at RJK nævner mellemsekvenser, for jeg mener de er meget vigtige som led i at fortælle en god historie

Hvad er der lige gået galt for videosekvenserne i FFXII? Jeg mener, de plejede jo at slå benene væk under mig i de foregående spil. I det her synes jeg egentligt ingame-grafikken er pænere. Der er meget mere "snert" og personlighed i figurernes ansigter, hvor de i videosekvenserne ligner nogle fjollede Barbie-dukker. Det er selvfølgelig en kritik af videosekvenserne, men også en stor ros til ingame-grafikken, der på personsiden generelt (Vaan...) er meget overbevisende og på Silent Hill-niveau.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 28/08-07 12:10 
RJK>
Tingene skal selvfølgelig have en eller anden udvikling, men jeg synes også det var mærkeligt at alle gambits først blev tilgængelige, når jeg egentligt ikke havde brug for dem mere.

Jeg var ret irriteret over at man først fik Telekenesis til sidst, og det endda et hemmeligt sted i en svær sidequest dungeon. Indtil da må man bare bruge magi eller bue og pil på flyvende fjender; dét var altså pænt irriterende.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JAAJAASkrevet 28/08-07 12:32, rettet 28/08-07 12:35 
RJK>
Jeg havde mest problemet fra 20-30 timer, tror jeg. På 40 timer var jeg i spillets sidste dungeon, og gik egentligt bare og lallede lidt rundt, for at forberede mig på slutbosserne. [...]Så jeg ville bare sige, at hvis du har spillet 40 normale timer, så kan du ligeså godt lige løbe igennem og gennemføre, for at få det overstået :)

Måske husker jeg forkert og er kun omkring de 30 timer. Jeg har ganske vist brugt rigtig lang tid på bounties, men jeg havde ikke indtryk af at være så tæt på slutningen. Nærmere 2/3 igennem. Men ja, det skal overståes på et tidspunkt ;)

Så vil jeg da gerne tilføje, at din kommentar omkring spoilers fik mig til at tænke lidt mere over historien. For du har jo ret. Jeg har svært ved at komme i tanke om noget, jeg kunne spoile.
XiwanaXiwanaSkrevet 28/08-07 18:56 
Jeg har endnu ikke selv fået anskaffet mig spillet (det er dog noget, som jeg har overvejet at gøre indenfor den nærmeste fremtid). Jeg har spillet FFspillene fra VI'eren til X'eren med skiftende entusiasme - særligt VIII'eren og X'eren har skuffet mig. FF Tactics Advance er dog helt fænomenalt i mine øjne.

XII'eren skulle efter sigende indeholde nogle af de samme elementer som FFTA (jobsystem og en langt mere fri karakterudvikling) - men hvor meget ligner de to spil egentligt hinanden? Kan en karakter f.eks. gå fra at være whitemage til at være blackmage og stadig beholde sine whitemagic-egenskaber? Har de forskellige racer forskellige grundjobs? Hvor overbevisende er udviklingssystemet egentligt?
[inspirational quote here]
SumezSumezSkrevet 28/08-07 20:44 
Hvis det er sådan et jobsystem du savner, bør du helt sikkert overveje at spille 5'eren, samt det originale FFT (som efter min mening klart er bedre end Advance)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
XiwanaXiwanaSkrevet 28/08-07 22:49, rettet 28/08-07 22:50 
Sumez>
Hvis det er sådan et jobsystem du savner, bør du helt sikkert overveje at spille 5'eren, samt det originale FFT (som efter min mening klart er bedre end Advance)

Jeg er som sådan ikke interesseret i et specifikt jobsystem (det bliver hurtigt alt for stift og skabelonskåret). Een karakter behøver således ikke at være "thief", mens en anden er "whitemage". Det eneste jeg ønsker er muligheden for at kunne tilpasse de enkelte karakterer, så de i praksis OPFØRER sig som blackmage, knight, paladin etc. Hvis det er muligt, hvor overbevisende virker det så?

Mht. det originale FFT, så er det vist ikke udkommet i en pal-version, eller er det mig, der tager fejl?
[inspirational quote here]
SumezSumezSkrevet 29/08-07 09:02 
Xiwana>
Een karakter behøver således ikke at være "thief", mens en anden er "whitemage". Det eneste jeg ønsker er muligheden for at kunne tilpasse de enkelte karakterer, så de i praksis OPFØRER sig som blackmage, knight, paladin etc. Hvis det er muligt, hvor overbevisende virker det så?

Sådan fungerer det jo i FF7, hvor man med materia, kan tildele de egenskaber, der tilhører forskellige jobs. Men jeg kan bedre lide 5'erens system, hvor man kan oplære en figur i skills fra ét job, og bruge disse mens man spiller et andet job.

Mht. det originale FFT, så er det vist ikke udkommet i en pal-version, eller er det mig, der tager fejl?

Er alle PS1'er ikke chippede i dag? :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoChronoSkrevet 29/08-07 10:37 
Jeg kan godt lide systemet i FFX-2. Der kan figurerne trænes op i flere jobs og tilmed skifte jobs under kampene. Bare ærgerligt at spillet er så kort.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
JAAJAASkrevet 29/08-07 10:54, rettet 29/08-07 10:55 
Jeg synes også, at FFX-2 har et af de bedste systemer i et RPG til dags dato. Det går måske lige 20% for hurtigt i kampene, men det er stadig ualmindeligt godt.
XiwanaXiwanaSkrevet 29/08-07 11:36 
Sumez>
Er alle PS1'er ikke chippede i dag? :)

Ikke min nyligt indkøbte PSone - skulle jeg virkelig spolere den rene, pæne konsol v/fremmedlegemer? Nej tak! :)
[inspirational quote here]
SumezSumezSkrevet 29/08-07 12:29, rettet 29/08-07 12:29 
Så er du altså også selv ude om det. :) Du går virkelig glip af mange gode RPG'er ved kun at spille EU-udgivelser.
En færdigchippet PS1 kan vist købes alle steder til ingen pris.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 29/08-07 12:39, rettet 29/08-07 12:40 
Det kunne anbefales at købe en færdigchippet PSTwo, nu man var igang. De koster ikke _vanvittigt_ meget. Og jeg er selvsagt enig med Sumez; man snyder bare sig selv ved at insistere på kun at spille PAL. Chrono Cross, Xenogears, Tactics, osv. Listen er ret lang ;)

Link...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig