X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Formatering og sikkerhed


Svar
jaesjaesSkrevet 25/08-07 12:06 
Jeg skal sælge min gamle pc og bliver i tvivl om, det er nok bare at formatere harddisken?

Efter hvad jeg umiddelbart kan læse mig til, så findes der flere gratis programmer på nettet, som folk kan bruge til en genoprette data på formaterede harddiske.

Jeg tror ikke, jeg har noget prekært liggende, men jeg har på et tidspunkt haft nøgle til netbank og et par kodeord liggende i tekstfiler (ikke til meget vigtige ting men alligevel...). Selvom disse ting er slettet, er der vel spor af dem, som måske kan genetableres på samme måde?

Uanset om der er spor af tidligere slettede ting, kan der jo ligge noget, jeg ikke umiddelbart kan slette, eller bare glemme noget. Måske mail-konti i registreringsdatabasen.

What to do i disse hacker/cracker-tider?
Marvel-ManMarvel-ManSkrevet 25/08-07 13:32 
Formatér 5-6 gange i træk, skulle kunne gøre det ;)
GAME OVER - INSERT COIN.... på en SNES?
SvovlmunkSvovlmunkSkrevet 25/08-07 14:20 
Det eneste der sker når du formaterer, er at selve index filen bliver slettet, ikke selve data'en. Prøv at sætte en formateret ekstern harddisk brugt til en PC, til en Mac, og alle filerne vil være tilgængelige, da den bruger et andet indexerings system :) Jeg mener dog godt at man på en eller anden måde kan lave en komplet formatering, men det skulle vist tage ret lang tid.
BeanoBeanoSkrevet 25/08-07 14:57, rettet 25/08-07 15:03 
Ja, en alm. formatering er ingen garanti for at data kan genskabes. Prøv at finde et utility der kan lave gentagne zero-write på disken. Jeg har før brugt PGP til sikker sletning af filer før formatering.

Prøv evt. denne som er gratis og virker fornuftigt
KillerBean2KillerBean2Skrevet 25/08-07 15:12 
jaes>
Efter hvad jeg umiddelbart kan læse mig til, så findes der flere gratis programmer på nettet, som folk kan bruge til en genoprette data på formaterede harddiske.

Øv, jeg troede kun det gjaldt slettede filer :(

Dvs., at når jeg booter fra Windows-installationsdisken, går ind i genoprettelseskonsollen, skiver "Format C:", trykker på Enter og venter en times tid på, at programmet tygger sig gennem mit C-drev, er det i virkeligheden til ingen verdens nytte?
AV Intelligent Terminal
jaesjaesSkrevet 25/08-07 15:23 
Tak for tips. Prøver Eraser hvis Sourceforge ellers gider at give mig lov til at downloade *skumlemumle*. Jeg mener, hvor mange mirrors skal man prøve :/

Killer Bean 2>
Øv, jeg troede kun det gjaldt slettede filer :(

Dvs., at når jeg booter fra Windows-installationsdisken, går ind i genoprettelseskonsollen, skiver "Format C:", trykker på Enter og venter en times tid på, at programmet tygger sig gennem mit C-drev, er det i virkeligheden til ingen verdens nytte?

Tilsyneladende ja.
BeanoBeanoSkrevet 25/08-07 15:35 
Jeg kunne fint hente Eraser, men hvis du fortsat har problemer kan jeg godt hosten filen så du kan hente den.
jaesjaesSkrevet 25/08-07 15:43 
Tak, men fandt den et andet sted. Sourceforge giver mig af en eller anden grund tit problemer.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 25/08-07 17:37 
jaes>
Tilsyneladende ja.

Skod, så gider jeg i hvert fald ikke spilde tid på det i fremtiden :D
AV Intelligent Terminal
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig