X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Hvad skal et RPG indeholde?


Svar
jaesjaesSkrevet 02/08-07 13:23, rettet 04/08-07 12:57 
BioWares spil sutter mere end en stiv blondine med et diamantarmbånd i lommen, og alle Final Fantasy-spil er ens.

Der er mange holdninger til de forskellige RPG'er herinde, men hvad gør egentlig et RPG godt eller dårligt, efter jeres mening?

En god historie:
Er det overordnede plot dybt og interessant, er det optimalt. Men lamme udgangspunkter a la find de tre magi... Se hele indlægget
143 emne(r).
« < 1 2 3

Svar
SumezSumezSkrevet 13/07-10 14:47 
Måske er jeg også bare "gammeldags" når jeg betragter FFX som en del af den nyere udvikling af genren... (men jaes nævnte nu også selv "de seneste 10 år")
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 13/07-10 14:47 
Sumez>
Jeg skriver jo om hvordan genren har udviklet sig, og hvad spiludviklerne fokuserer på for at tilpasse sig et publikum der er vokset op uden manualer og en overflod af forvirrende tal

Jojo, men det er stadig relativt små ændringer i en genre, hvis vi snakker en sammenligning med hvordan adventures helt uddøde i sig selv og i stedet blev indarbejdet i andre (action-)genrer, som jaes startede med at snakke om.

Hvis vi ser bort fra Dragon Quest, der mig bekendt stadig er meget traditionelt i niende udgave, så er vel alle de store RPG'er i dag bevæget i retning af tredjepersons actionspil, og det er jo en meget større fundamental ændring - og sådan jeg tror det vil fortsætte, udover de mindre titler der vil henvende sig til gamle fans.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 13/07-10 14:49 
Sumez>
Måske er jeg også bare "gammeldags" når jeg betragter FFX som en del af den nyere udvikling af genren... (men jaes nævnte nu også selv "de seneste 10 år")

Og FFX fylder ni om et par dage, så over "de seneste 10 år" må det jo nærmest være "begyndelsen" :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 13/07-10 14:59 
RJK>
Jojo, men det er stadig relativt små ændringer i en genre, hvis vi snakker en sammenligning med hvordan adventures helt uddøde i sig selv og i stedet blev indarbejdet i andre (action-)genrer, som jaes startede med at snakke om.

Jamen, jeg mener netop også at der kun er sket, eller sker, meget små ændringer i den genre i forhold til hvad der skete med adventure-genren. RPG-elementet (som bl.a. altid har indeholdt en grad af adventure) er allerede flydt ind i andre genrer, men de rene RPG-spil eksisterer stadig i bedste velgående, det er Dragon Age og alle andre JRPG'er end FF13 fine beviser på, omend det popularitetsboost genren havde i slutningen af 90'erne forlængst er overstået.
Jeg er overbevist om at Mass Effect, Fallout 3 og FF13 er undtagelser, snarere end det er regler - men jeg kan vel blive modbevist med tiden.

Jeg mener også at der er en væsentlig forskel fra adventuregenrens skæbne, i og med at de største adventurespiltitler altid har været "brainchilds" af relativt små udviklerhold, der har gjort spillene til meget personlige projekter. Disse små hold eksisterer stort set ikke længere i den professionelle branche, og derfor er det oplagt at genren er blevet til en "indie-genre". Derimod har RPG-spil altid været store og ambitiøse projekter, der i deres stortid konstant forsøgte at overgå hinanden i episke fortællinger, massive mængder skreven tekst, verdener der kan udforskes, og flotte videosekvenser. Den største trussel imod genren er nok at den bliver så dyr at producere, at ingen tør fokusere på den længere. Men så længe japanerne stadig æder det råt, tror jeg at vi får masser af Lost Odysseys, Eternal Sonatas og Dragon Quests.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 13/07-10 15:01, rettet 13/07-10 15:02 
Iøvrigt en god artikel omkring hvad der skete med adventuregenren. Den er skrevet som en delvis joke, men meget af det kan vel egentlig overføres til RPG-genren.
Tror det var Jaes der oprindeligt linkede til den herinde?

http://www.oldmanmurray.com/features/77.html
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 13/07-10 15:14, rettet 13/07-10 17:43 
RJK>
Ikke nødvendigvis. Eller, det kommer i hvert fald an på hvor abstrakt og bredt man tænker. En del af problematikken her er jo netop, at genren har stået meget stille, og at der fx ikke er sket særligt meget fra Final Fantasy X til Lost Odyssey. Jeg vil tro at ikke-kendere vil betragte de to spil som meget ens.

Men både stilstand og bevægelse siger vel noget om en given tilstand - dvs. i det her tilfælde tilstanden nu, og dermed forventninger til fremtiden.

Det man nærmere kan diskutere IMO er, hvilke spil man skulle kigge på i en eventuel analyse af fx JRPG'er. Fx være enige i, hvor grænsen skæres mellem niche og bredere appel. Et bud kunne være at kigge på, hvilke spil der er udkommet de seneste x antal år i alle tre regioner på de mest almindelige platforme. Ikke at vi skal gøre det, med mindre nogen har meget tid og har spillet de fleste af dem :)
RJKRJKSkrevet 13/07-10 15:31 
Sumez>
Den største trussel imod genren er nok at den bliver så dyr at producere, at ingen tør fokusere på den længere.

Lige præcis. Og sådan kan man jo forudsige al udvikling: follow the money :) Det er jo også det jeg har kredset om. De store succeser indenfor RPG går i retning af action, fordi der er bredere publikum og derfor bedre indtjening dér. Der er ikke publikum og penge nok i det klassiske RPG.

Jeg er enig med dig i, at dele af genren nok skal bestå pga. tingenes tilstand i Japan, men for det første vil Japan alene være en stor begrænsning af markedet. Hvis man ser på fx FFXIII så har det vist solgt cirka 2 millioner i både Japan, USA og Europa, så Japan er altså kun 1/3 af markedet der er for den type spil. For det andet vil Japan formentligt også bevæge sig mere i retning af hvordan tingene har udviklet sig i vesten. Begge del vil betyde begrænset oplag. Og så er vi som jeg skrev tidligere: mindre publikum, mere hardcore. Lidt som det er gået 2d-fightere og 2d-shootere, selvfølgelig ikke i samme grad. Men man kan bare ikke lave et stort episk RPG for den slags budget.

Mht. Lost Odyssey så er jeg ret sikker på at det spils eksistens (og Blue Dragons) intet har med markedsvilkår at gøre. De findes alene fordi Microsoft har pumpet penge i at vinde markedsandele i Japan. Jeg mener Lost Odyssey har solgt ca. 50.000 eksemplarer i Japan, og det har vel haft et budget omkring 100-200 millioner kroner. Det har altså kostet 2.000-4.000 per solgt eksemplar (hvis vi forestillede os at der ikke blev dækket en masse ind i vesten). Der er jo ingen udgiver der ser på dé tal, og følger i sådan et spils spor...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 13/07-10 15:58, rettet 13/07-10 15:59 
RJK>
Det er jo også det jeg har kredset om. De store succeser indenfor RPG går i retning af action, fordi der er bredere publikum og derfor bedre indtjening dér. Der er ikke publikum og penge nok i det klassiske RPG.

Og igen ville jeg lige holde igen - er der andre spil end Mass Effect, der har påvist det? Jeg ved ikke hvor meget "action" der er i FF13, men det er vel primært en success pga. den franchise det tilhører, de eneste kommentarer jeg har hørt på de ændringer spillet medfører har været overvejende negative, har aldrig hørt nogen sige "Jeg spiller normalt ikke FF-spil, men 13'eren kan jeg lide fordi der er meget mere fart over feltet" eller whatever.

Jeg mener Lost Odyssey har solgt ca. 50.000 eksemplarer i Japan, og det har vel haft et budget omkring 100-200 millioner kroner.

Seriøst? Det er jo skandaløst. :\ Men hvis man ser på de lister, der tidligere har været diskuteret her på P:R, omkring japanernes favoritspil, kan man jo også kun begynde at betvivle deres smag. :P
- Hvor meget forbehold tager vi iøvrigt lige for den ufatteligt ringe markedsandel, X360 har i Japan her?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 13/07-10 16:17, rettet 13/07-10 16:18 
Sumez>
Og igen ville jeg lige holde igen - er der andre spil end Mass Effect, der har påvist det?

Vel fx FFXII+FFXIII, Kingdom Hearts, Fallout 3 (formoder jeg). Og andre mere actionprægede spil der bliver mere RPG-agtige, vel fx Demon's Souls. Men det er primært tænkt ud fra alle spil generelt, ikke specifikt RPG'er. Adventures, strategispil etc. Jeg siger jo heller ikke at fx FFXIII er et decideret actionspil, slet ikke, men hele dets setup, præsentation og pace læner sig meget opad actionspil.

- Hvor meget forbehold tager vi iøvrigt lige for den ufatteligt ringe markedsandel, X360 har i Japan her?

Ingen. Jeg bemærker bare at du ikke kan regne det (og Blue Dragon) med som spil "der bliver ved med at komme", for det er ikke tænkt som spil der skulle tjene penge i første omgang, og eksisterer alene på andre grunde.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Bede-xBede-xSkrevet 13/07-10 16:51 
Sumez>
RJK>
Jeg mener Lost Odyssey har solgt ca. 50.000 eksemplarer i Japan, og det har vel haft et budget omkring 100-200 millioner kroner.

Seriøst?

Nej, det har solgt mere end det dobbelte, men det er selvfølgelig stadig meget lidt.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
RJKRJKSkrevet 13/07-10 16:56 
Okay, men trods alt stadig et sammenligneligt tal med fx Radiant Silvergun ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Bede-xBede-xSkrevet 13/07-10 17:02 
Ja, din pointe holder stadig :)

Det er meget lidt omkostningerne til udvikling taget i betragtning.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
RJKRJKSkrevet 13/07-10 17:10 
Nu ved vi selvfølgelig heller ikke eksakt hvad det har kostet, men det siges af FFXII har kostet ca. 300 millioner og FFXIII ca. 450 millioner, så LO har vel næppe været under 100 millioner (uden marketing).
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 13/07-10 17:25, rettet 13/07-10 17:25 
Men action-baserede RPG'er har vel eksisteret ligeså længe som de mere "strategi"-prægede?
Kingdom Hearts er vel bare nutidens svar på Secret of Mana eller lignende.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 13/07-10 17:49, rettet 13/07-10 17:50 
Hvis vi regner tilbage til RPG'ernes begyndelse så har de jo ikke.

Men derudover så er det stadig kendetegnende, at de millionsælgende RPG'er er de mere actionprægede.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 13/07-10 18:01 
...eller forsøger sig med multiplayer, hvilket var den ene årsag til, at jeg nævnte DQ9. Den anden er, at Square Enix skulle have udtalt, at de med spillet vil forsøge at appellere mere til vestlige spillere.

"While it's progressive for a Dragon Quest title in dispensing with random battles and emphasising MMO-style multiplayer, placed within the broader contemporary videogame landscape, Dragon Quest IX's building blocks are humble and familiar. There is little novelty here."

"Despite Square Enix's insistence that Dragon Quest IX has been designed with the foreigner in mind, this is an unmistakably Japanese creation whose wider features are relevant to that country alone."

Så DQ9 kan vel siges både at være traditionelt og fremadrettet, eller måske sætte sig mellem to stole :)

http://www.eurogamer.net/articles/dragon-quest-ix-sentinels-of-the-starry-skies-review
AzzkikrAzzkikrSkrevet 13/07-10 18:35 
Tja, de 2 best sælgende RPG serier igennem tiden kan næppe betegnes som værende 'action prægende'.

Hvad angår mass effect og lignende spil, så vil jeg også mene de læner sig langt mere op af action-adventure genren frem for et traditionelt RPG.

Jeg synes ikke ret meget af det i skriver passer på JRPG's overhovedet. Som jeg alle skrev tidligere minder JRPG's nu til dags langt mindre end hinanden end for 10-20 år siden. JRPG's følger overhovedet ikke samme linie som WRPG's, som jeg skrev tidligere hører stort set alle JRPG's ind under en eller flere af de 3 sub-genres. Hvis man kan tale om en tendens inden for japanske RPG's er det at de blander disse sub-genres sammen. Nyere spil som Agarest, Cross edge, mist of chaos, Disgaea spillene og utroligt mange andre er bevis på dette. Jeg synes også det er forkert at betegne noget som værende niche i JRPG's.

De store JRPG serier som FF, DQ, tales, SO, Suikoden osv har jo ikke afviget ret meget fra deres oprindelige udgangspunkt. Det er vel i virkeligheden her den primære forskel imellem J/W rpg's ligger, JRPG's bevæger sig ikke væk fra deres oprindelighed på samme måde som WRPG's.

Jaes skrev tidligere om vi troede at RPG's vil blive fortæret af action-adventure genren, til det kan jeg klart sige ja med hensyn til WRPG's, det er åbenlyst for enhver at det går den vej, men hvad angår JRPG's er det et klart nej, største delen af RPG's i Japan afviger i realiteten ikke ret meget fra de 3 klassiske RPG koncepter (turnbased, action og tactical), omend de bliver blandet sammen nu om dage.
RJKRJKSkrevet 13/07-10 19:51, rettet 13/07-10 19:52 
Når vi er enige om udviklingen i vestlige RPG'er og i vestlig smag, så er problemet med dit gæt, at det må være baseret på at japanerne kun vil lave spil til japanerne, og at japanernes præferencer ikke vil ændre sig som de vestlige præferencer har ændret sig. Det sidste er lidt usandsynligt, det første meget usandsynligt.

Igen, når 2/3 af salget af FFXIII er i vesten, så har det selvfølgelig enorm beydning hvordan den vestlige smag er. Så udover mindre titler der af forskellige grunde kun har relevans i Japan, så må man tage hensyn til udviklingen i vesten, hvis man vil tjene penge. FF opererer med et budget, hvor det slet ikke kan hænge sammen uden et internationalt salg, og det skal flere japanske udviklere få øjnene op for, hvis de skal klare sig på sigt.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
AzzkikrAzzkikrSkrevet 13/07-10 20:23, rettet 13/07-10 20:26 
Med hensyn til det første så er der utroligt mange spil der primært er henvendt til det japanske marked. Final Fantasy er ikke noget modargument for dette pga det nu er en så stor og international franchise som det er, det afspejler ikke den generelle RPG udvikling i Japan. Hvad angår præferencer så mener jeg selv jeg netop har bevist at det netop er sådan, JRPG's har ændret sig i langt mindre grad og har holdt fast i langt flere af de originale værdier kontra de vestlige og du ser ikke ret mange JRPG serier der ligeså godt kan betegnes som et action-adventure som de fleste WRPG's kan.

Derudover ER de fleste JRPG's 'mindre titler' og selvfølgelig har det relevans. Der er som sagt kun FF og DQ der sælger i million klassen af JRPG, selvfølgelig bliver de udgivet med hensyn til international salg, men det gør de mindre titler ikke, de bliver brygget til det japanske marked og sådan har det altid været og det vil det uden tvivl blive ved med, interessen uden for Japan for disse titler er minimal og spillene sælger stort set ingenting uden for Japan. Sælger spillene uden for Japan er det blot en bonus, men de bliver primært udgivet til det japanske marked som altid.
RJKRJKSkrevet 13/07-10 20:35, rettet 13/07-10 20:37 
Men så er vi vel også enige. Alle store JPRG titler er afhængige af det internationale marked, og disse vil udvikle sig i trit med dette, herunder de vestlige RPG'er. De øvrige vil forblive niche-titler der godt nok vil bestå, men med al sandsynlighed blive mindre og mindre, som markedet svinder ind.

Nu er det jo primært de større titler som FF, DQ, Mistwalker-spillene osv. vi har diskueret, og mine pointer er gået på. Hertil vil jeg så også tro at fx Tales, Suikoden og Star Ocean skal hen, hvis de vil bestå. Det er klart at mindre og smallere serier som Atelier, Persona og de helt små er uden for denne debat, og nærmere kan sammenlignes med 2d-fightere og 2d-shootere.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
AzzkikrAzzkikrSkrevet 14/07-10 05:36 
Men ingen af FF, DQ eller andre halvstore JRPG serier har vist nogen tegn på at det går den vej. JRPG's =/= WRPG's (det kan let bevises ved at se på dette board, hvor mange har vi ikke her der kun den lide den ene type), det er som 2 helt forskellige gerne, jeg synes ikke det giver mening at konkludere at JRPG's vil følge samme udvikling WRPG's.
SumezSumezSkrevet 14/07-10 09:41 
RJK>
Alle store JPRG titler er afhængige af det internationale marked, og disse vil udvikle sig i trit med dette

Jeg er ikke sikker på at dette gælder andet end FF-serien...
Suikoden, Tales og Star Ocean er allerede relativt smalle titler, og har altid været det.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 14/07-10 11:36 
Hvis man ikke mener der er sket tydelige ændringer med Final Fantasy for at tilpasse sig markedet, så er det her vist slet ikke noget vi kan diskutere. Det burde være åbenlyst for enhver.

Jeg ved ikke helt hvordan "relativt smalle" skal forståes, men de nævnte er jo bestemt ikke små produktioner, og typisk med salgstal mellem en halv og godt en million eksemplarer. Fx Star Ocean 3 har solgt over en halv million i USA, og er således på niveau med mange brede mainstream-titler. Star Ocean 4 er svjh det mest solgte 360-spil i Japan overhovedet.

Én ting er også hvad der er nødvendigt, og noget andet er, hvad der er potentiale til. Hvis der er flere penge i at dreje de her spil i en anden retning, så bliver de da drejet. Måske ikke af de små udviklere, men så af de store udgivere - Square Enix har fx lukket sig meget op mod vesten.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 14/07-10 12:30 
Min pointe er at titler som Star Ocean henvender sig til JRPG-nørderne. De er ikke afhængige af det brede, vestlige mainstream-market på samme måde som FF er.

Iøvrigt vil jeg igen påpege at jeg endnu ikke har set nogen tegn på at ændringerne i FF13 overhovedet har været overvejende positivt modtaget i vesten.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 14/07-10 13:22 
Selvfølgelig er FF større end SO, men fordelingen er ellers noget af det samme, og selvfølgelig vil det også her betyde noget, hvis man skærer halvdelen af salget væk.

Mht. FF13 er salget i vesten vel tegn nok i sig selv? Men derudover siger ingen vel at det har ramt rigtigt. Pointen er at det har forsøgt, fordi Square Enix er nået til samme konklusion.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 14/07-10 13:54, rettet 14/07-10 13:55 
Jeg forstår bare ikke hvordan du konkluderer at man skærer halvdelen af salget væk fra Star Ocean ved at gøre kampene mindre strategi-orienterede eller hvad din pointe nu var. Spillet kommer jo alligevel ikke til at tiltale folk der bruger al deres tid på Counter-Strike af den grund. Jeg tror de sidder meget godt på deres fanbase som det er.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 14/07-10 14:20 
Jeg konkluderer, som jeg tidligere forstod at vi var enige om, at der sker en udvikling især i vesten, og det ændrer sig hvad folk vil have. Derfor ændrer spillene sig med.

Jeres påstand er så, at den samme udvikling ikke sker i det japanske marked, og derfor heller ikke i de japanske spil. Det tror jeg ikke på, men jeg pointerer bare at selvom man accepterer den præmisse - udfra at vi endnu ikke har set så mange tegn på andet - så betyder det ikke at de japanske spil ikke er nødt til at udvikle sig. Fordi de i højere grad end tidligere er afhængige af det internationale marked, når de er oppe i en vis størrelse produktion.

Hvis I så også mener, som du snakker om nu, at der er et tilsvarende marked i vesten - en fanbase, hvor man fortsat kan sælge en halv million eksemplarer af Star Ocean i USA, uden at det ellers tilpasser sig tiden - så synes jeg bare det er naivt. Jeg håber det forholder sig sådan, men jeg tror bestemt ikke på det. Den vestlige fanbase for den slags er væsentligt mindre, og den vil blive mindre med tiden, indtil den er så lille en niche, at det ikke er salg man kan kalkulere med i større produktioner.

Men det er selvfølgelig bare altsammen noget vi spår om, så det er ikke fordi det ene partout er mere rigtigt end det andet.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 14/07-10 14:29 
RJK>
Jeg konkluderer, som jeg tidligere forstod at vi var enige om, at der sker en udvikling især i vesten, og det ændrer sig hvad folk vil have. Derfor ændrer spillene sig med.

Jeg vil stadig mene at vestlige spil i vesten og japanske spil i vesten har tendens til at have en noget forskellig målgruppe, og tendensen det ene sted kan ikke bare overføres til det andet.

Den vestlige fanbase for den slags er væsentligt mindre, og den vil blive mindre med tiden, indtil den er så lille en niche, at det ikke er salg man kan kalkulere med i større produktioner.

Jeg siger jo også selv at jeg mener at det er en -relativt- lille fanbase, vi snakker om. :) Der er stadig flere i vesten der kender Star Ocean-navnet i dag, end der var i 1997, og at "nedvande" spillets design for at nå en bredere målgruppe ville i så fald være noget man gør for at udvide målgruppen, ikke for at bevare den eksisterende.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
AzzkikrAzzkikrSkrevet 14/07-10 14:34, rettet 14/07-10 14:54 
Jeg kan ikke se hvordan ændringerne i Final Fantasy har noget med at "tilpasse sig markedet" at gøre. Det har noget at gøre med at de gerne vil forsøge at revolutionere serien og prøve noget nyt, 10 var markant anderledes end de tidligere spil, 11 var et MMO, 12 var igen meget anderledes og nu er 13 er nu igen anderledes og 14 bliver endnu et MMO, du kan ikke bilde mig at alle disse ændringer er for at "tilpasse sig markedet fordi ellers sælger FF spillene ikke uden for japan". De behøver ikke ændre noget i Final Fantasy for at sælge spillene nogen som helst steder i verden, navnet sælger sig selv, det er FF13 et bevis på. De nyeste ændringer har jo heller ikke ligefrem været success og desuden forstår jeg ikke hvordan de nye ændringer i FF har noget som helst at gøre med den udvikling i mener WRPG's har taget. Den drejning FF13 har taget har da absolut intet tilfældes med hvordan WRPG's mere eller mindre er rene action-adventure spil på nogen som helst måde.

Og fik FF13 ikke lige præcis masser hug og kritik pga det afviger for meget fra de oprindelige FF's? Dvs traditionelle JRPG's? Jo det gjorde det jo netop, hvilket totalt slår hul i teorien om at JRPG's kommer til at følge den samme "naturlige udvikling" som WRPG's" og tilpasse sig markedet osv.

Hvis man tror at FF13 har taget den drejning som det har fordi square-enix ville opnå større international appeal til serien, så vil jeg mene man er helt gal på den.
SumezSumezSkrevet 14/07-10 14:37 
Azzkikr fik vist sagt det hele bedre end jeg kunne, jeg er enig i alt fra ovenstående indlæg. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 14/07-10 14:59, rettet 14/07-10 14:59 
Jeg er så uenig i samtlige punkter. I stedet for at gennemgå dem alle, så lad mig tage den mest åbenlyse, for den demonstrerer nok hvor fuldstændig forskelligt vi ser på markedet. Square Enix vil gerne "prøve noget nyt"!? Det er et firma med 3.000 ansatte og en omsætning på 10 milliarder om året, hvoraf Final Fantasy vel udgør en tredjedel af værdien og halvdelen af salget er i vesten. De sidder da ikke og satser en operation af den størrelse, fordi de bare lige synes det kunne være sjovt. Det er da altsammen kalkuleret og planlagt med tanke på, hvad der bedst kan betale sig. Det er et børsnoteret selskab, hvis formål er at få så stort overskud som muligt til aktionærerne. Det er dét, beslutningstagerne tænker på og handler efter.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 14/07-10 15:39 
Så skulle de jo bare have lavet den PS3 remake af FF7 ;)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
AzzkikrAzzkikrSkrevet 14/07-10 15:40 
Det ændrer ikke på det faktum at der er absolut ingenting der taler for din ide om at JRPG's vil udvikle sig på samme måde som WRPG's gør det.
RJKRJKSkrevet 14/07-10 16:11 
Sumez>
Så skulle de jo bare have lavet den PS3 remake af FF7 ;)

Lige så snart det vurderes at det kan betale sig, så kommer det da også. Men historisk har remakes vel solgt relativt dårligt, og normalt kun en brøkdel af originalen. Vel primært fordi det bare er fanbasen der råber højt om remakes, og det brede publikum heller vil have noget nyt og tidssvarende...

Det andet er vist ikke værd at kommentere.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
AzzkikrAzzkikrSkrevet 14/07-10 17:14 
REmake solgte da meget godt, især taget i betragtning af at det er et gamecube spil.

Lur mig om ikke et FF7 remake ville sælge ganske glimrende. Det er trods alt måske verdens mest kendte JRPG.

Og med hensyn til hvad der er værd at kommentere, så lad os lade den ligge, så længe du ikke kan nævne nogen JRPG seriers udvikling eller have nogle facts der støtter din teori omkring at genren vil gå den samme vej som WRPG's er der ikke ret meget mere at snakke om.
RJKRJKSkrevet 14/07-10 17:58 
Resident Evil remaket solgte vist omkring 1/4 af originalen, hvilket vel ikke er voldsomt godt. Mon ikke et ordentligt FF7 remake budgetmæssigt ville nærme sig de nye FF-spil og dermed også skulle i nærheden af samme salgstal for at hænge sammen. Det er jo ikke bare en re-rendering til HD man forventer. Men mon ikke det kommer, og så bliver ambitionsniveauet på det jo efter hvad man vurderer det kan sælge på tidspunktet.

Jeg ved ikke hvor mange hårde fakta man kan eller skal have i en diskussion om hvordan man tror noget vil udvikle sig i fremtiden, men vi kan vel så bare konkludere at jeg ser en række tegn, og du ser noget andet. Jeg synes din og Sumez' opfattelse af tingenes sammenhæng virker snæversynet og naiv, men jeg håber da I har ret! Jeg troede jo også Wii og DS ville floppe, så det er ikke fordi jeg ligefrem vil tage patent på fremtidsspåning i emnet ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 14/07-10 21:23 
Hvornår er næste profetkonkurrence? :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 14/07-10 22:06 
Arh, det skal vist være mindst en fem-års-profetkonkurrence, så :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 15/07-10 08:05 
Vi har kørt i syv år indtil videre, så det kan vel godt fungere :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 25/07-10 17:30, rettet 25/07-10 17:31 
Ifølge denne artikel får Rune ret i sine antagelser:

Dragon Age 2
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
TheDukeTheDukeSkrevet 04/08-13 04:14 
Et genoptryk af en artikel fra 1998, hvori Warren Spector siger kloge ting:
http://www.gamasutra.com/view/news/197021/Warren_Spector_Who_forgot_the_role_in_RolePlaying_Games.php
SumezSumezSkrevet 05/08-13 09:58 
Warren Spector siger en masse fine ting, hvis man ser isoleret på hans udtalelser og har det udgangspunkt at man har samme tankegang som manden, men jeg synes godt nok ikke han har meget kontakt med virkeligheden i de ting han kommenterer på.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
TheDukeTheDukeSkrevet 05/08-13 18:27 
Nu er det jo også en gammel artikel, men jeg kan da huske mange af de ting han efterlyser var inkluderet i det første Deus Ex. Simplere stats, alternativer til kamp, valg der påvirker historien på en meningsfuld måde osv.

Så han var ikke helt ude på overdrevet da han skrev den artikel, han praktiserede rent faktisk det han prædikede i et vist omfang.
143 emne(r).
« < 1 2 3

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig