X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Silent Hill 5 afsløres på GC Leipzig


Svar
SephirothSephirothSkrevet 17/07-07 01:17 
Efter fremvisningen af en kort teaser trailer på E3, er det blevet offentliggjort, at Silent Hill 5 vil blive afsløret på Games Convention i Leipzig i slutningen af august. Desværre er det ikke det sædvanlige team, der står bag, men i stedet amerikanske The Collective, så jeg krydser fingre og håber på det bedste.

SH5
Spiller nu: Catherine, Beyond Good & Evil HD
63 emne(r).
« < 1 2

Svar
PalleJensenPalleJensenSkrevet 17/10-08 09:54 
Hmm, Silent Hill: Homecoming er udsat til Februar 09 i Europa til både 360, PC og PS3... Oh well, never mind then...
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
SonicSonicSkrevet 17/10-08 10:12 
Jeps, fandt jeg også ud af, så bestilte det fra VGP. Det er dog i back order der D:
Parental Advisory: Explicit Lyrics
SonicSonicSkrevet 31/10-08 21:40 
Efter nogle timers spillen, må jeg nok desværre placere dette spil, som en af dem der står på hylden og samler støv. Det er ikke særligt godt :(
Parental Advisory: Explicit Lyrics
PalleJensenPalleJensenSkrevet 31/10-08 22:13 
Det kommer vel egentlig ikke bag på dig, efter at have læst spilpressens omtalt af det...?
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
SonicSonicSkrevet 31/10-08 22:24 
Nej ikke rigtigt. Det var dog lidt andre ting der går mig på nerverne. F.eks. er de nurses (lidt senere i spillet) en svat overpowered. Jeg mener, de har åbenbart enormt meget HP, og når de så rammer, føles det som at blive ramt af en evig lang attack kombination, som bare gør rigtigt ondt. Har bemærket det samme problem med andre fjender senere hen også. Som anmelderne skriver er det ikke uhyggeligt. Fjender er overpowered. Der er andre ting, såsom nogle grafiske og animations detaljer som også er irriterende. Det er bare ikke underholdende. Oh well, det var gudskelov ikke så dyrt.
Parental Advisory: Explicit Lyrics
RJKRJKSkrevet 31/10-08 23:30 
Uden at have spillet det eller sat mig nærmere ind i det, så synes jeg det lugter af, at kritikerne har fået det som de ville have det - og at vi andre deraf har fået et ringere spil.

"Hulk, hulk, man kan ikke kæmpe ordentligt", "Vræl, jeg kan ikke styre kameraet", "Snøft, styringen er for dårlig". Udviklerne er svage og tager kritikken til sig, og så har vi et Silent Hill med en soldat i hovedrollen, som kan undvige, smadre monstrene med knytnæverne og skyde til måls, og et kontrollerbart kamera, som så tvinger udviklerne til andre tåbeligheder (mangel på lys). Og som åbenlyst naturlig konsekvens heraf ryger uhyggen og atmosfæren, og deraf spillets kerne. Ikke ulig hvad der skete for Final Fantasy XII - seriens kendetegn ofret efter massiv kritik, og med alt for lidt hensyntagen til, at det var disse ting der udgjorde spillets kernekvalitet.

Hvorfor kan folk ikke acceptere spil på deres egne præmisser og se på deres kvaliteter som en helhed, fremfor at forsøge at lave alting til den samme generiske sump af ensartethed? Det er faktisk ikke alle spil der har godt af super smidig styring og fps-fleksibelt kamera. Spil bliver ikke bedre af at være idiotsikrede eller have seje soldater i hovedrollen.

Hvad så hvis spil bruger cheape virkemidler? Det gør film, musik og bøger da også. De gør det, fordi det er dét, der virker. Brokker filmkritikerne også over at gysere er mørke eller at strygerne fremprovokerer følelser i den store dødsscene? Og så videre.

Jeg ærgrer mig dybt over at vi med titler som Resident Evil 4, Dead Space og Silent Hill Homecoming ser ud til at være kommet dér til, hvor survival horror-genren er forvandlet fra noget der måske var gameplay-mæssigt svagt, men til gengæld følelsesmæssigt stærkt og spilmæssigt unikt, til noget generisk action-snask, hvor vi måske ikke længere skal høre kritikerne brokke over problemer med kamera og styring, men til gengæld har ligegyldige spiloplevelser, som er glemt i morgen.

Og nu vil jeg sætte soundtracksne fra Silent Hill 1-4 på anlægget, for at genmindes oplevelser, som for mig var langt hævet over hvad noget generisk actionspil nogensinde vil kunne byde på...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 01/11-08 02:44 
Uden at lyde for meget som en efteraber tænkte jeg selv, efter at have kigget et par anmeldelser igennem, da posten blev genoplivet, at spillet blev straffet fordi det ikke forsøgte at være noget, det ikke forsøgte at være (hold tungen lige i munden). Man kan vel næppe anklage Silent Hill 5 for ikke at være lige så psykoligsk skræmmende som Silent Hill 2, når Silent Hill 5 er Silent Hill 5, og ikke noget andet. Man kan selvfølgelig nævne at der er ærgerligt at spillet ikke indeholder de samme effekter, som serien er kendt for, men at serien måske har bevæget sig videre til noget andet, og straffe den for det, er vel ikke særligt retfærdigt.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
KTCKTCSkrevet 01/11-08 09:03, rettet 01/11-08 09:04 
Jeg er delvist enig med RJK, for jeg har med vilje ikke sat mig op til at glæde mig til Silent Hill 5. Allerede i de første film kunne jeg se, at kameraet, styringen og gameplayet var så actionorienteret, at det næppe kunne have ret meget med Silent Hill at gøre. Lige siden Konami lod andre udviklerhuse producere afsnit af serien, er koncepterne blevet forvrænget, misforstået og ødelagt. Det bliver værre og værre, og selv om filmen ikke var en direkte katastrofe, synes jeg alligevel den skød noget ved siden af målet.

Survival Horror genren har synes jeg nu aldrig har været så stilistisk og rendyrket, som jeg synes RJK udtrykker her. Det er lidt som gyserfilmene, hvor nogle af dem er psykologiske og intelligente, mens hovedparten baserer sig på dumsmarte teenagere og chokeffekter i stedet for reelt gys. De første Silent Hill spil havde det psykologiske aspekt med, og personligt blev jeg nærmest besat af toeren, som jeg gennemførte igen og igen. Det var en milepæl indenfor spilmediet, som normalt ikke kan nå filmbranchen til sokkeholderne, når det kommer til dramaturgi.

Gameplay-filmene fra Silent Hill 5 minder mig mest af alt om det nye Alone in the Dark, som i øvrigt også er langt fra den oplevelse, man havde i de første spil. Kameraet, den påduttede fysikmotor, måden man kan bevæge sig på, bosserne og det hele er dealbreakere for mig, når det kommer til at lave et rigtigt Silent Hill spil.

Resident Evil repræsenterer vel den mere actionorienterede gysergenre, hvor historien er sekundær og ofte meget generisk, mens gameplayet mest handler om chok og simple puzzles. Dette er også fint nok, ligesom Scream filmene også kan være underholdende, og et spil som Dead Space er faktisk ret godt og finpudset, hvis man tager det for hvad det er, gå ikke galt af det.


Nu er jeg vist også færdig med at ævle for denne gang, men jeg håber at Silent Hill serien en dag får en "back to the roots" behandling, så vi igen kan få lov at blive skræmt helt ind i sjælen.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RJKRJKSkrevet 01/11-08 11:51 
Jeg ævler lige lidt mere... :)

Jeg synes bare der er en kedelig tendens i tiden. Hvis man ser på den historisk, har den nok været der hele tiden. Jeg er ikke gammel nok til at have været vild med text adventures, men ellers havde det jo nok begyndt dér. Nu var det så i stedet de grafiske adventures jeg var vild med, og hvilket tab, da den genre døde ud.

Så kunne man finde sig tilpas i japanske RPG'er og survival horror-spillene, som i hvert fald var nært beslægtet med adventuresne og gav nogle af de samme ting til spilleren. Og den tendens der er nu, synes jeg ser ud til at kunne dræbe de to genrer også. Sidstnævnte først.

Da vi kom til "spørgerunden" på pressevisningen af Dead Space i Leipzig, så gik alle spørgsmålene stort set på: "Hvor mange våben kan man bære på én gang?", "Kan man opgradere sine våben?", "Er der køretøjer med i spillet?", "Kan man få flammekastere?", "Er der tanks og den slags?". Det var egentligt en ret trist oplevelse.

Og at den gennemsnitlige forbruger søger mod de mest generiske og i den større sammenhæng ligegyldige titler - det er der jo ikke noget nyt i, og der er nok ikke så meget, man kan gøre ved det. Det er vel den naturlige udvikling, som man bare må begræde.

Det som irriterer mig er at kritikerne nærmere hjælper til at dette sker, end bekæmper det. Fordi de ofte, som ovenfor nævnt, efter min mening ser alt for teknisk og spilteknisk på tingene, i et bevidst eller ubevidst forsøg på at få alle spil til at have en identisk spilmekanik.

Og dér er min pointe, at det er et fuldstændig misforstået syn på, hvad der gør et spil godt. Det virker som om folk tror, at hvis man tager grafikken fra Gears Of War, styringen fra Halo, friheden fra GTA, historien fra Final Fantasy og personerne fra Silent Hill - så har man et sikkert klassespil. Og sådan er det selvfølgelig slet ikke. Det enkelte spil er en helhed i sig selv og skal bedømmes som sådan, for man kan ikke bare pille så store elementer ud, uden at påvirke de andre. Groft sagt er nogle af de ting mere eller mindre modsætninger til hinanden. Hvis man giver noget i det ene område, tager man fra det andet.

Ikke at folk ikke må kritisere random encounters i Final Fantasy eller begrænsende kameravinkler i Silent Hill - hvis blot man før en sådan kritik seriøst gennemtænkte, om der ikke var et FORMÅL med disse ting, og om det ikke rent faktisk - i spillets større sammenhæng - var en fordel. Om ikke spiludviklerne ligefrem havde en idé og en plan med hvad de lavede.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 01/11-08 15:11, rettet 01/11-08 15:36 
Der mangler helt klart vision i de fleste spil. Som man siger, kunst bliver ikke bedre af mange hænder.

Mener at Ron Gilbert desuden har udtalt, at den måde man i dag får et spil igennem hos en udgiver er ved at komme med et koncept, som ligner tidligere salgshits 90%. Det var i den størrelsesorden i hvert fald, jeg kan ikke huske om, det var samme tal, han gav. Så er der sølle 10% tibage til nyskabelse og personlig stil. Økonomien er selvfølgelig den store synder - selv udgivere med god økonomi kan knækkes af en enkelt svipser.

Vejen frem er vel mere støtte og bedre forhold for indie-udviklerne. For den gennemsnitlige gamer er jo ældre i dag, så markedet for strammere spil er vel større nu.

EDIT: Udvikler rettet til udgiver i starten af andet afsnit.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 30/03-09 11:41 
Kan nogen hjælpe mig med at finde Silent Hill Origins og Homecoming soundtracks på cd? Jeg har SH1-4 soundtracks, og Yamaoka-samlingen skulle jo gerne fortsætte.
KTCKTCSkrevet 30/03-09 21:11, rettet 31/03-09 11:53 
Er der kommet et soundtrack (endnu) da?
Synsoniq plejer at få/have næsten alt hvad man lyster af spilrelaterede soundtracks, så hold eventuelt øje med deres side:

synSONIQ Records
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 31/03-09 11:46 
Jaeh, jeg fandt da denne her et par steder:

http://www.play-asia.com/paOS-13-71-8l-77-3-49-en-15-silent+hill-70-2f3o.html

Den ser ud til at være udgivet i et DVD-cover.
63 emne(r).
« < 1 2

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig