X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Megadrive 2 problem


Svar
TheDukeTheDukeSkrevet 14/07-07 18:59 
Jeg samlede et Megadrive 2 op på et loppemarked til en favorabel pris i dag, problemet er bare at skidtet ikke vil køre nogen spil.

Det starter op med den klassiske MD2 besked "Produced by or under license from Sega", men så bliver skærmen bare sort.
Jeg har renset connectoren men det hjalp ikke og jeg kan ikke spotte nogen brækkede ben eller svedne komponenter på mobo'et.

Er der nogen der ved hvad problemet kan være og om det kan løses?
KillerBean2KillerBean2Skrevet 14/07-07 20:25 
Siden den ikke har nogen problemer med at vise teksten "Produced by or under license from Sega", som ligger i maskinens BIOS, vil jeg gætte på, der ikke er noget galt med selve maskinen. Mit umiddelbare bud på en løsning må derfor være blot at rense connector'en endnu mere grundigt. Du kan evt. smøre den lidt med noget WD40 eller lignende :)
AV Intelligent Terminal
RJKRJKSkrevet 14/07-07 20:36 
Du skal nok liiige bruge Kontakt 60 eller isopropanol fremfor WD-40, hvis den skal overleve :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KillerBean2KillerBean2Skrevet 15/07-07 11:15, rettet 15/07-07 11:15 
Jeg har aldrig haft problemer med at bruge WD-40. De fleste tror, at det kun er et smøremiddel, men det virker også ganske udmærket som rense- og anti-rustmiddel.

Det er ikke magisk... men tæt på :)
AV Intelligent Terminal
RJKRJKSkrevet 15/07-07 14:45 
Det betragter jeg så som om du har været heldig. Man skal ikke komme olie/olie-agtige væsker på elektronik.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KillerBean2KillerBean2Skrevet 15/07-07 17:57 
Siden WD-40 (Water Displacement perfected on the 40th try) oprindelig blev udviklet som et universalmiddel til, blandt andet, at beskytte elektronikken i amerikanske rumraketter mod kondensvand, kan jeg seriøst ikke se, hvilken skade det skulle gøre i en MegaDrive :)
AV Intelligent Terminal
RJKRJKSkrevet 15/07-07 18:17 
Når du nu er så god til at Google, er du nok også i stand til at finde masser af beskrivelser af, at man ikke bør bruge WD-40 i forbindelse med elektronik.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KillerBean2KillerBean2Skrevet 15/07-07 19:42, rettet 15/07-07 19:46 
De eneste WD-40-skrækhistorier jeg kan finde på nettet, beskriver hvordan forskellige idioter regner sig frem til, at når små mængder er godt, må store mængder være super godt, hvormed de søber alting ind i WD-40 og ender med at forvolde større skade end gavn.
(Lidt li'som med gamle mennesker og medicin)

Alt med måde, kan jeg kun sige.

Når jeg bruger stadset, kommer jeg kun en ganske lille smule på en vatpind, som jeg derefter gnubber lamellerne på et cartridge med. Så sætter jeg cartridget i connectoren og hiver det ud igen et par gange. Det virker fuldstændig efter hensigten.

Hvis man er ude efter at give connectoren en rundhåndet omgang med en spraydåse, kan jeg kun give dig ret i, at man absolut ikke skal bruge WD-40. Kontakt 60 er helt klart den idiotsikre løsning, men jeg vil stadigvæk mene, at WD-40 godt kan bruges, hvis man gør det med omtanke.

Du får mig nok ikke til at ændre mening, før min egen MegaDrive dør som følge af WD-40 forgiftning ;)
AV Intelligent Terminal
RJKRJKSkrevet 15/07-07 19:50 
Så er du åbenbart ikke så skrap med Google endda... ;)

Jeg vil give dig ret i, at hvis du kommer lidt WD-40 på, og så tørrer det 100% af igen, så gør du nok ingen skade. Eller gavn... ;p

Du må gøre som du vil - men det er et dårligt råd at have til at stå til almindelige mennesker, at man bare skal bruge WD-40 inde i sit elektronik, så derfor skriver jeg som jeg gør.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KillerBean2KillerBean2Skrevet 15/07-07 20:11 
RJK>
men det er et dårligt råd at have til at stå til almindelige mennesker, at man bare skal bruge WD-40 inde i sit elektronik, så derfor skriver jeg som jeg gør.

Det kan jeg kun give dig ret i. Jeg glemte vist bare et øjeblik, at man ikke kan læse tanker over nettet :D
AV Intelligent Terminal
RJKRJKSkrevet 15/07-07 20:20 
Killer Bean 2>
Det kan jeg kun give dig ret i.

Tak :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KillerBean2KillerBean2Skrevet 16/07-07 18:59 
Hehe, jeg vist desværre en tendens til at være stædig på en måde, der ikke gavner nogen som helst :)


Men hvordan går det med Duke's MegaDrive? Har du fået den til at køre?
AV Intelligent Terminal
TheDukeTheDukeSkrevet 16/07-07 19:20 
Nope, den er endnu mere stædig end dig ;)
Jeg gav connectoren den helt store tur og bøjede endda hvert enkelt pin ud så den kunne få rigtigt godt fat, men lige meget hjalp det.

Jeg overvejede at låne et multimeter og så gå den igennem ved hjælp af min anden MD2 som virker fint, desværre er den en VA1 og problemMD'en er en VA0, så no dice :P

Hvis i har nogle flere tips tager jeg imod dem med kyshånd.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 16/07-07 19:58, rettet 16/07-07 19:58 
Tjahh, du kan prøve at måle, om cartridget får forsyning. Der skulle gerne ligge ca. 5 volt på pin A02 og pin A31 på connectoren. Hvis du kan få fingrene i et oscilloscop, kan du også se om der ligger noget clock-fnidderfnadder på pin B19.

Cartridge pinouts
AV Intelligent Terminal
McBrainMcBrainSkrevet 16/07-07 20:07 
Eller købe en anden MD2 for 50,- blos på dba :)
Nintendo is what Genesisn't.Spiller nu: Earth Defence Force 2017, Limbo, Railroads!
TheDukeTheDukeSkrevet 16/07-07 21:19 
Tjooh, nu står jeg jo ikke ligefrem og mangler, men tak for tippet alligevel :)

Jeg købte den kun fordi jeg ikke havde fundet noget andet på det loppemarked, jeg plejer ellers altid at vende hjem derfra med rygsækken fuld af phat lewt.

Jeg har nok ikke nogen chance for at låne et skop, og selvom jeg kunne er jeg ikke sikker på at jeg ville kunne betjene det, da jeg ikke har rørt sådan et siden jeg gik på HTX for laaang tid siden.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig