X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

PostDK pop-quiz


Svar
RJKRJKSkrevet 08/06-07 17:52, rettet 08/06-07 17:53 
Ja, jeg har været heldig to dage i træk, og kan derfor lave denne herlige pop-quiz.

Spørgsmål:

Hvilken af følgende pakker var dyrest for mig at modtage i Danmark?

a) Pakke fra USA med en værdi på $77,9 (=DKK 429,25) sendt via DHL, som der skal betales told på.

b) Pakke fra Jersey med en værdi på €28 (=DKK 208,-) via PostDK, som der ikke skal betales told på (told-fællesskab med EU).

...

drumroll

...

PostDK vinder ved hjælp af gebyrer og afgifter på gebyrer med en samlet merpris på DKK 127,- mod DKK 126,- til DHL - på pakken der var klart mindst værd, og som der ikke skulle betales told på.

Hurra...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 08/06-07 18:08 
*does happy dance*
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
GrillBillerDKGrillBillerDKSkrevet 08/06-07 19:51 
pzz.. Jersey er ikke et EU land... og der er mulighed for told.. ganske lige som hvis man får den ide at købe noget fra eks. Norge... ;-)
At det er bras er ikke ensbetydende med at det ikke virker, men det har du åbenbart svært ved at forstå. (JackD - 2006)
RJKRJKSkrevet 08/06-07 19:55, rettet 08/06-07 19:56 
Der er ikke told på ovenstående, nej. Der er importmoms. Ikke told. Som allerede skrevet :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
nerosnerosSkrevet 08/06-07 20:58 
Hm! Der var told på mit Earth Defence Force da jeg modtog det på posthuset? Kassedamen udtalte told, men det har også undret mig meget?
Bashful Neophyte
BeanoBeanoSkrevet 08/06-07 21:07 
Jeg har også flere gange modtaget spil og DVD'er (ca. 4-5 gange ialt) fra Play.com hvor postvæsnet opkrævede "told" (deres ord)... men kiggede ikke nærmere om der direkte stod "told" på kvitteringen.
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 08/06-07 21:17 
Der må være tale om moms, ellers giver det ingen mening.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
BeanoBeanoSkrevet 08/06-07 21:24 
Well... som jeg engang fik det forklaret af de flinke folk fra Told&Skat, så har Jersey en toldaftale med UK men ikke hele EU - så selvom UK er med i EU, så kommer der told på i DK når pakken afsendes fra Jersey. Om det så er korrekt ved jeg ikke, men det har jeg fået oplyst af dem.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 08/06-07 21:24 
Ok, lad os antage, at det handler om "moms" eller "importmoms", og ikke "told": der er en nedre toldgrænse på de omkring 80 kroner - gælder denne også for "importmoms"?

Links udbedes, for jeg kan ikke selv finde noget om det. (Og nu har vi jo rodet op i denne nærmest uendelige diskussion om Jersey-takster)
RJKRJKSkrevet 08/06-07 21:31 
Aaarh, det var meningen det her skulle være sjov, og ikke den samme gamle Play-diskussion...

Men altså, alle de kvitteringer jeg har fra PostDK, som er varer fra Jersey, har 25% importmoms og 0% told.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
BeanoBeanoSkrevet 08/06-07 21:35 
ok, det må jeg lige holde øje med næste gang også ;)
HyakotakeHyakotakeSkrevet 08/06-07 21:55 
Hehe, Rune, jeg kunne skam godt se det sjove i det... men nu var vi jo i gang, og jeg er begyndt konsekvent kun at købe ting under told-grænsen (dvs. ingen spil, kun lidt DVD og så'n). Det har betydet, at ingen pakker er blevet busted OG de ankommer meget hurtigere (om det så er fordi de har fået bedre service ved jeg ikke, men det er alligevel underligt at de to ting falder sammen).
scavengerscavengerSkrevet 08/06-07 23:28, rettet 08/06-07 23:35 
Hyakotake:
Her er nogle ord, jeg har postet i en tidligere tråd:
Jeg kiggede lidt på øen Jersey's website omkring dette på: http://www.gov.je/HomeAffairs/CusAndImm/Customs+and+Excise/Traders+Information/Jerseys+relationship+with+the+European+Union/ og fandt følgende sætning: "Community goods exported from Jersey are not liable to Customs duty on arrival in a member state of the EC". Derudover var der denne passage: "The Channel Islands are part of the customs territory of the Community. Article 3 of Regulation 2913/92 establishing the Community Customs Code includes in its definition of the customs territory "the territory of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland and of the Channel Islands and the Isle of Man."
Nemo me impune lacessit
BeanoBeanoSkrevet 09/06-07 09:58 
Så fik jeg igen en forsendelse fra Play.com som jeg skulle betale told på. Der er påklistret et grøn mærkat hvor der står "TOLDBERETTIGET".
RJKRJKSkrevet 09/06-07 11:16 
Det er vist bare fordi PostDK ikke har andre klistermærker. Det står der i hvert fald også på mine pakker, hvor der kun er importmoms, men ingen told.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
BeanoBeanoSkrevet 09/06-07 12:41 
Ja, det er selvfølgeligt en mulighed :)

Har ikke fået pakken udleveret da postbudet ikke havde en "fluesmækker" med, så har ikke set hvad der står på kvitteringen endnu.
SlothSlothSkrevet 10/06-07 15:08 
Når det kommer til told og gebyrer, så er det jo ikke Post Danmark der har noget som helst med fortoldning at gøre.
Post Danmark smider ikke bare gebyrer på at aflevere en pakke fra udlandet, uanset om den kommer fra Jersey eller USA.

Mange DHL pakker bliver faktisk behandlet af Post Danmark, pga. en samarbejdsaftale.

De gebyrer du nævner, er det Post Danmarks gebyrer eller noget told/moms/afgiftshalløj?
Kiss me, would you kindly?
WehnerWehnerSkrevet 10/06-07 15:11 
Lægger Post Danmark ikke 75,- kroner på hver ting i administrationsgebyr?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SlothSlothSkrevet 10/06-07 16:13 
Post DK lægger gebyr på postopkrævninger, men såvidt jeg ved, er de gebyrer etc. der er smidt på ved told etc. ikke bestem af Post DK.

Jeg har sgu tit stået og skulle lægge øre til en eller anden klaphat der står og vræler over, at han skal betale X kroner i afgifter på en vare fra udlandet, altimens jeg forgæves forsøger at forklare ham, at det ikke er posten der smider gebyrerene på, men skattefar.

Det er muligt, at Posten tager nogle penge for at opkræve, men er det ikke porto for at aflevere en pakke der pludselig er blevet til en postopkrævning?

I skal huske, at på toldopkrævninger skal der ikke betales gebyrer på opkrævningen - de er lagt til tolden. (Jeg tænker på de 12 kroner Post DK normalt tager oveni en postopkrævnings pålydende).
Kiss me, would you kindly?
RJKRJKSkrevet 10/06-07 16:35, rettet 10/06-07 16:36 
Ej, det er simpelthen noget ævl! Som klart beskrevet i mit eksempel, tager PostDK 75,- kroner i GEBYRER modsat DHL der tager 0,- kroner. Dette er IKKE penge til skattefar, men til PostDK.

Det fremgår endda helt tydeligt af den kvittering man får:

"For Post Danmarks arbejde med fortoldning af Deres varer, vil der blive opkrævet et fortoldningsgebyr til dækning af Post Danmarks omkostninger forbundet hermed."

Det er da ekstra sørgeligt, hvis Post DK således lærer deres ansatte at lyve om disse gebyrer, jvf. din beskrivelse.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
WehnerWehnerSkrevet 10/06-07 16:55 
I Aalborg kalder vi Sloth for Newman (man kun bag hans ryg naturligvis :)).
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
dRxLdRxLSkrevet 10/06-07 17:15 
Newman? Ligesom i Paul Newman? Den reference er sort for mig.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
AmbyAmbySkrevet 10/06-07 17:26 
Som i Seinfeld vil jeg tro :)
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
WehnerWehnerSkrevet 10/06-07 17:35 
Indeed. Hvis man kun skulle se én amerikansk tv-serie (og det bør man vel egentlig kun), så er det den.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
dRxLdRxLSkrevet 10/06-07 17:40 


aha
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
BeanoBeanoSkrevet 10/06-07 18:50 
Wehner>
Indeed. Hvis man kun skulle se én amerikansk tv-serie (og det bør man vel egentlig kun), så er det den.

Så absolut - klassisk figur ham Newman :)
SlothSlothSkrevet 10/06-07 21:58 
RJK>
Ej, det er simpelthen noget ævl! Som klart beskrevet i mit eksempel, tager PostDK 75,- kroner i GEBYRER modsat DHL der tager 0,- kroner. Dette er IKKE penge til skattefar, men til PostDK.

Det fremgår endda helt tydeligt af den kvittering man får:

"For Post Danmarks arbejde med fortoldning af Deres varer, vil der blive opkrævet et fortoldningsgebyr til dækning af Post Danmarks omkostninger forbundet hermed."

Det er da ekstra sørgeligt, hvis Post DK således lærer deres ansatte at lyve om disse gebyrer, jvf. din beskrivelse.

Hrm! Jeg har spurgt om de gebyrer, og fik dengang at vide, at det var skattefar der bestemte.

Jeg kan bare ikke forstå, at DHL ikke tager noget for det, for de skal jo heller ikke miste penge på det. Jeg ved dog, at det ikke er Posten der åbner jeres forsendelser og checker indholdet og uddeler toldbøder - det har vi simpelthen ikke rettigheder til.
Kiss me, would you kindly?
HeroldHeroldSkrevet 10/06-07 22:01 
DHL har vel taget de penge de skulle have i den anden ende - jeg kan forestille mig at der er forskellige former for håndtering med i det.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
RJKRJKSkrevet 10/06-07 22:29, rettet 10/06-07 22:32 
Sloth>
Jeg kan bare ikke forstå, at DHL ikke tager noget for det, for de skal jo heller ikke miste penge på det.

Ehm, hvordan er det lige at I MISTER penge omkring dette? Og kan det samme så ikke siges om alt andet I gør? Så skal der gebyrer på alting? :)

De henved ti år jer arbejdede for postvæsenet blev internationale pakker mig bekendt åbnet og fortoldet af INC - Internationalt Postcenter i København, og bestemt en del af postvæsenet. Om det er lavet om siden dengang ved jeg så ikke...

Men i hvert fald vil jeg fremover kigge en ekstra gang på portopriserne, og huske at lægge 75 DKK ovenpå PostDK-priserne, på ting der skal fortoldes - måske det kan betale sig at bruge kurérfirmaerne, så :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SlothSlothSkrevet 10/06-07 22:54 
Efter hvad jeg har fået at vide, er det toldarbejdere der står for den del af arbejdet i INC. Det er godt nok i Post DKs bygninger, men det er ikke medarbejdere ansat af Post DK der står for at åbne og fortolde varer der kommer ind i landet. Det er derimod medarbejdere ansat hos Told og Skat der står for det.

Hvis en pakke bliver fortoldet, bliver den for det første afsendt fra INC som et anbefalet brev. Derudover kommer der en postopkrævning oveni. Begge disse ting kræver nogle ressourcer. For eksempel tager det mig ca. 4-5 minutter at efterbehandle en postopkrævning (afregning af pengene, ajourføre afregningsbog, videresende pengene i forseglet kuvert). Derudover skal pengene efterbehandles senere i systemet, så pengene kan blive videresent til modtageren.

Når der er anbefalet kommer der også en bonusregning på.

DHL kan også tillade sig at barbere priserne, for de afleverer kun pakker der hvor de føler det kan betale sig - resten bliver afsendt med Post DK. DHL sender ikke en pakkebil ud til Lars Tyndskids marker med én pakke - DHL (og flere andre postvirksomheder) afleverer kun til større byområder, og har en aftale med Post DK om at Post DK kører pakkerne ud til randområderne - vi har jo befordringspligt.

Post DK taber ikke penge på at udlevere post I Århus, Odense eller Aalborg, men vi taber penge på at aflevere til Maren i Kæret i det allermørkeste Jylland.
Kiss me, would you kindly?
RJKRJKSkrevet 10/06-07 23:10, rettet 10/06-07 23:11 
Cool, så må Sporup være blevet forfremmet til "større byområde" :))

Ej, det er fint nok du føler som du gør for PostDK, men jeg synes ikke det har så meget med virkeligheden at gøre, og efter min mening er firmaet ude i særdeles negativ udvikling, som kun ender ét sted. At man fx på denne måde tager sig betalt to gange for den samme ting (det er det efter min mening), er blot endnu et eksempel herpå.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SlothSlothSkrevet 11/06-07 00:57, rettet 11/06-07 01:03 
Selvfølgeligt kommer DHL ud i mindre byer, men ikke hvis det kun er en enkelt pakke det drejer sig om. De vurderer simpelthen, om det kan betale sig at bringe nogle pakker ud - mindre byer kan godt blive serviceret af DHL, hvis f.eks. de skal samme vej (måske noget industri i nærheden).

Jeg skal være den første til at brokke mig over Posten, for det er ofte en lortevirksomhed - både overfor de ansatte, men også over for kunderne. Jeg er også pissetræt af Posten og dens måde at føre virksomhed på.

Det jeg specielt er træt af er, at vi altid bliver skydeskive for folk. Jeg har talt med et par stykker der har hhv. arbejdet i en butik og på et reparationsværksted. Hvis ikke de har fået afsendt deres varer til tiden, og kunden ringer og klager, så giver de dem et pakkenummer på en af de fortrykte formularer de har, og sørger for, at det mærke kommer til at stemme overens med kundens pakke. Det betyder at de har deres ryg fri, samt at Post DK får skylden.

Det samme gør sig gældende for mange af de kunder jeg har. De brokker sig over alt muligt - jeg havde en kunde der konstant (2-3 gange om måneden) brokkede sig over, at han aldrig havde fået et brev fra "den og den".

Til sidst begyndte jeg at fotokopiere alle de breve han modtog. En dag ringede han og brokkede sig over, at han havde fået endnu en rykker, og han aldrig havde modtaget den første regning. Nu ville han ringe til postmesteren, så vi kunne betale rykkergebyret, bla bla bla... Imens vi talte gennemså jeg mine kopier, og fandt den originale regning.

Da jeg så fortalte ham, at jeg stod med en fotokopi af konvolutten, og jeg med glæde ville ringe til firmaet der havde afsendt den, og evt. faxe kopien af konvolutten til dem, blev han helt stille. Så klappede han røret på.

Jeg er udmærket klar over, at Post DK ikke er perfekte, men vi får også skyld for en MASSE lort, som vi ikke har noget med at gøre.

Post DK er ikke perfekt, og der er mange postbude der ikke tager deres arbejde seriøst - mange er nogle der bare skal have et år eller to til at gå, og det går ud over kvaliteten af vores arbejde. Jeg kan græmme mig over de ting jeg hører - det værste er, at vi kunne stå og tæve reglerne ind i hovedet af folk med trækøller, og det ville alligevel ikke nytte en skid.

Noget helt andet er, at i al denne negativitet omkring posten, glemmer folk de af os, der rent faktisk tager vores arbejde seriøst, og som ofte yder en ekstra indsats. Jeg kan godt finde på at ringe til afsenderen af et brev, hvis ikke det er adresseret korrekt, for at få den rigtige adresse, eller for at informere om, at deres adresse er forkert. Det får man sgu ingen tak for. Eller de gange, man finder den rette adresse på et brev der er adresseret hetl hen i vejret - med forkert efternavn, vejnavn, eller husnummer.

Brokke sig er folk gode til.
Kiss me, would you kindly?
TheDukeTheDukeSkrevet 11/06-07 02:44 
Det er rart at høre at der stadig er folk som dig hos Post DK, de fleste af postbudene herinde i byen slår mig også som ganske pligtopfyldende (undtagen ham pakkeposten der konsekvent nægter at aflevere andet end pakkesedler til mig).

Det virker bare som om at den positive arbejdsmoral ikke rigtigt når så langt op i systemet, og da i er dem der er i kontakt med folk er det beklageligvis jer der må lægge ører til folks brok. Det er ikke fair, nej, men hvem gider at gå ned på posthuset, trække et nummer og vente i minimum et kvarter bare for at komme af med lidt galde?

Det er garanteret ikke alt brok der er berettiget, men det står sq slemt til og det virker ikke som om der er bedring i sigte. Med de priser portoen er nået op på efterhånden burde man fandeme kunne forvente mere end det absolutte minimum af service man bliver spist af med.

Så nej, Post DK er ikke perfekte, Post DK har bevidst fjernet sig så langt fra det perfekte at det næsten ville være sjovt hvis ikke lige man var tvunget til at bruge dem.
De har egenhændigt sørget for at nethandel her i landet er så pinagtigt besværligt at man tænker sig om en ekstra gang før man overhovedet begynder at skænke uærlige sælgere og kreditkortsvindel en tanke.
SlothSlothSkrevet 11/06-07 04:27 
Enig.
Kiss me, would you kindly?
nerosnerosSkrevet 11/06-07 09:24 
TheDuke>
(undtagen ham pakkeposten der konsekvent nægter at aflevere andet end pakkesedler til mig).

Det har jeg også en kraftig mistanke til her i København. I hvertfald til min addresse...:-(!
Bashful Neophyte
DarkenDarkenSkrevet 11/06-07 10:26 
neros>
TheDuke>
(undtagen ham pakkeposten der konsekvent nægter at aflevere andet end pakkesedler til mig).

Det har jeg også en kraftig mistanke til her i København. I hvertfald til min addresse...:-(!


Yep... især når man har været hjemme hele dagen (af den ene eller anden grund)
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig