X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

MacGyver mod af PSOne?


Svar
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 30/05-07 12:50 
Først og fremmest længe siden :-) Jeg har i nogen tid gået uden konsoller, men har nu måtte sande, at det bare ikke kan lade sig gøre. Jeg har derfor investeret i en PSOne samt en modchip, så jeg kan komme i gang med at hive nogle importerede RPGs i land.

Jeg har imidlertid ikke længere adgang til en loddekolbe, som dengang jeg moddede min DC... Og jeg gider naturligvis ikke investere i en, hvis jeg kan slippe. Spørgsmålet går så på, om jeg kan udføre modifinationen ved at opvarme en nål, eller noget i den stil? Eller er der noget specielt ved en loddekolbe der gør, at jeg vil smadre både konsol, chip og sexliv hvis jeg bruger en nål til det?

På forhånd tak
KillerBean2KillerBean2Skrevet 30/05-07 17:15 
Hvis du ikke vil have en såkaldt "kold" lodning, som ikke holder i længden, skal lodningen opvarmes i et par sekunder efter selve tinnet er smeltet, så det intermetalliske lag kan blive dannet og flux'en kan nå at gøre sit arbejde. Det kræver den jævne og konstante varme som loddekolben er konstrueret til at afgive.

Så medmindre du kan sørge for, at nålen hele tiden har den samme temperatur (som også helst skal passe til den anvendte tintype), kommer du nok ikke langt med den metode ;)
AV Intelligent Terminal
TheDukeTheDukeSkrevet 30/05-07 18:02 
Køb en ny loddekolbe, det behøver jo ikke at være særligt dyrt.

Ihvertfald nok billigere end en ny PS + modchip ;)

Forresten, hvor fandt du chippen henne?
KTCKTCSkrevet 30/05-07 18:30 
Undskyld, men hvis du overvejer at "lodde" en chip i din PSOne ved hjælp af en nål og en lighter, så bør du nok ikke engang forsøge dig med en rigtig loddekolbe :).
Få en med erfaring i at lodde til at hjælpe dig, da det ellers kan gå grueligt galt.

Hvis du overhovedet får gjort en nål varm nok, vil du aldrig kunne nå at smelte loddetinnet før den afkøles.

Og så staves det i øvrigt MacGyver...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 01/06-07 11:15, rettet 01/06-07 11:20 
Ja ok, det var måske nemmere sagt end gjort :)

Der er ikke en fra København der tilfældigvis ligger inde med loddekolbe og PSOne ekspertise, som er villig til at give en hjælpende hånd?

EDIT: Og hermed en undskyldning til eventuelle MacGyver fans, der måtte være blevet fornærmet af min stavning
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 01/06-07 11:37 
MacGyver fans siger: Vi ved hvor du bor :P
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 02/06-07 18:35 
Nåja... Anyways. Til de interesserede kan jeg oplyse, at jeg med stor sandsynlighed nu har ødelagt både chip og PSX. Dog med loddekolbe frem for nål ;-)

Så hvis nogen af jer har en gammel moddet til at stå og samle støv, køber jeg den gerne for en billig penge ;-)
KTCKTCSkrevet 02/06-07 19:38 
Du skulle have fulgt mit råd ;)

Ej, det gør altid ondt at høre om en død konsol-patient, fordi operationen blev foretaget af en, som ikke mente at man behøver at være uddannet læge for at operere.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 02/06-07 19:54, rettet 02/06-07 19:55 
Det er nu engang nemmere sagt end gjort at finde en der gider modde gamle konsoller, når man ikke færdes i de kredse så meget. Og jeg synes 300,- er lige i overkanten at betale de så kaldt "uddannede læger", som du så fint døber dem.

Du behøver ikke føle dig så truffet over, at jeg har undermineret dit erhverv og fejlagtigt taget sagen i egen hånd. Det er ikke dig der har mistet penge ;-)
KTCKTCSkrevet 02/06-07 21:02, rettet 02/06-07 21:07 
Nu har jeg nok udtrykt mig lidt mere skarpt end jeg mener det, men jeg oplever ofte at folk henvender sig når de skal have moddet en konsol. Når man så har brugt en del tid på at forklare dem en masse ting, mener de sagtens selv at de kan lodde en chip i. "Hvad sagde jeg" føles ikke rart at sige til dem, men sådan ender det desværre tit, fordi folk undervurder opgaven.

Min analogi med læger skulle heller ikke tages så bogstaveligt, for jeg mener ikke at man nødvendigvis skal være uddannet i at svinge en loddekolbe, men en del erfaring og det rigtige værktøj er yderst tilrådeligt.

Men det gør mig ondt at din maskine tilsyneladende ikke klarede operationen. Har du prøvet at lodde chippen af og kontrollere at alle ledninger er forbundet? For det meste kan man godt komme tilbage til udgangspunktet.

PS: MacGyver rules!
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 02/06-07 21:26 
Godt ord igen

Hvad angår min Playstation, så opstod det seriøse problem først, da jeg forsøgte at "arbejde baglæns", som du foreslår. Min amatørvurdering er, at jeg har brugt en for kraftig loddekolbe med en for flad spids. Tanken strejfede mig egentlig allerede da jeg fyrede op for loddekolben, men jeg må have overvurderet mig selv, da jeg som nævnt tidligere har moddet en DC uden nogen problemer.. Men de er måske nemmere end Playstations, ellers er jeg bare blevet for gammel og svagsynet til den slags ;-)

Jeg har imidlertid fundet en moddet playstation til omtrent hvad jeg gav for den anden umoddet. Så måske bider jeg bare på her, og dropper alt det med lodningen... så er alle glade ;-)
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig