X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Udskiftning af blæser på ældre bærbar


Svar
Wired NickyWired NickySkrevet 15/04-07 17:27 
Blæseren på min ældre HP bærbar er begyndt at lyd ret truende. Jeg har forsøgt at støvsuge det pågældende område, uden resultat :-)

Nu tiden med reklamationsret og garanti over, så jeg begynder overvejelserne om reperation vs. køb.

Hvad kan jeg forvente at det vil koste at få en ny blæser sat i, og ikke mindst er en blæser en "generisk" komponent som alle edb butikker med respekt for sig har på lager, eller skal den typisk bestilles, med den dertilhørende ventetid?
Lunch is for wimps.
dchangdchangSkrevet 15/04-07 19:45 
Hvor stor er blæseren?
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
Wired NickyWired NickySkrevet 15/04-07 20:12 
Det ved jeg ikke helt om jeg kan svar på det.

Det er til en HP Compaq nx9020.

Det er vist sådan en:

http://www.excelcomputerinc.com/partpicture_EX.asp?ref=515&category=fan

Side 123(!) af denne pdf viser hvordan indgrebet skal foretages:

http://h20000.www2.hp.com/bc/docs/support/SupportManual/c00374392/c00374392.pdf?jumpid=reg_R1002_USEN

Men det svarer nok ikke på dit spørgsmål om hvor stor den er :-) Der står 5V på den, hvis det er dét du hentyder til.
Lunch is for wimps.
dchangdchangSkrevet 15/04-07 22:26 
Det var nu mere de fysiske mål jeg efterspurgte. Men hvordan lyder den? Er det en pibelyd? Hvis ja, så kan du evt. prøve at give selve blæseren en enkelt dråbe olie (fx. cykel-olie). Du skulle meget gerne kunne komme til ved at lirke klistermærket af (det du kan se i dit første link). Det plejer at hjælpe meget, hvis det er det som er problemet.
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
Wired NickyWired NickySkrevet 15/04-07 23:03, rettet 15/04-07 23:04 
Ok. Blæseren er vel ca. 4 cm i diameter.

Jeg ved ikke helt om jeg vil beskrive lyd genen som en pibe lyd. En enkelt gang, da jeg tændt computeren fra standby-tilstand lød det _meget_ værre, nærmest som en knallert(!) Jeg slukkede straks computeren, og da jeg senere genstartede computeren, var jeg tilbage ved det samme pibe/skrabe lyd.

Det er ikke (og er nok heller ikke mening at det skal være) særlig nemt at komme til blæseren, hvis jeg skulle forsøge med lidt cykleolie under klistermærket. Det kræver at jeg åbner maskinen, fjerner tastaturet, højtaler, mm.
Lunch is for wimps.
Wired NickyWired NickySkrevet 16/04-07 09:28 
Nu ledsaget af en "smartfejl på harddisken", og opfordring til at lave backup.

Spændende.
Lunch is for wimps.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig