X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Strid med forhandler - hjælp!


Svar
dynamitedavodynamitedavoSkrevet 22/03-07 00:01, rettet 22/03-07 00:01 
Jeg skal forsøge at gøre dette kort:

Jeg bestilte i sidste uge en update af min Xbox 360 firmware hos www.gamers-shop.dk og sender maskinen afsted. Da jeg får den igen får jeg en hardware fejl (aka. "Ring of Death") og underretter straks Gamers Shop. De beder mig sende maskinen tilbage til dem og det gør jeg. Idag har de så modtaget den og skriver til mig at rammene er problemet og at deres garanti ikke dækker det da den kun gælder for installationen. Jeg forlanger selvfølgelig en funktionel maskine, enten ved at de reparerer den eller en ny konsol. De nægter og tilbyder mig at købe en ny hos dem, hvilket jeg selvfølgelig afslår.

Hvad skal jeg gøre? Jeg mener ikke der burde være nogen tvivl om at jeg har krav på en funktionel maskine.
Spiller nu: Gears Of War 2, FIFA 09, Pro Evolution Soccer 20...
JAAJAASkrevet 22/03-07 00:17 
Nej, der kan vist ikke være nogen tvivl, men jeg misunder dig ikke den procedure, du måske skal igennem for at få dine rettigheder opfyldt. Forbrugerstyrelse o.s.v.
nerosnerosSkrevet 22/03-07 00:22, rettet 22/03-07 00:23 
Det lyder ikke godt den sag skal du følge helt til tops, uden diskution. Du har retten på din side selvfølgelig. Måske du bliver nødt til at søge noget juridisk hjælp så kan det være de bliver lidt blødere i knæene ;-)!
Bashful Neophyte
HyakotakeHyakotakeSkrevet 22/03-07 00:28 
Fra deres egen hjemmeside (FAQ, garanti):

"
Ved modificering / rep. af egen konsol.
Gamers-Shop.dk yder 1 års garanti på alle installationer, modificeringer og reparationer med mindre andet aftales.
Bemærk.: Gamers-shop.dk overtager ikke fabriks-garantien på din konsol, men dækker alle fejl / skader på chip / konsol som mod forventning opstår pga. installationen / chippen inden 12 mdr.
"

ALLE FEJL står der jo udtrykkeligt... kan det virkelig være så svært for dem at overholde deres egen tekst?
RJKRJKSkrevet 22/03-07 00:33 
Hvilket lovligt formål er der med den opdatering?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ElgenElgenSkrevet 22/03-07 07:20, rettet 22/03-07 07:21 
Hehehe, god pointe Rune };-)

EDIT: Men jeg synes nu stadig at det stinker af dårlig service.
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
dynamitedavodynamitedavoSkrevet 22/03-07 08:22 
RJK>
Hvilket lovligt formål er der med den opdatering?

Når selve installationen er lovlig er det vel ikke sagen relevant. Men ifølge forhandleren gør den maskinens drev mindre larmende, så det kunne være mit formål.
Spiller nu: Gears Of War 2, FIFA 09, Pro Evolution Soccer 20...
dchangdchangSkrevet 22/03-07 08:52 
De kan vel flashe den originale firmware på, så du kan sende den ind til MS? Hvis ikke så send mig en pb, jeg kender måske én der muligvis kan.
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
ChronoChronoSkrevet 22/03-07 09:05 
Jeg synes ikke man bør kunne forlange garanti på noget der ikke har et lovligt formål... så er man da selv ude om det.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
dynamitedavodynamitedavoSkrevet 22/03-07 09:55 
Installationen er lovlig og det er formålet som sagt også. Jeg har ikke brug for jeres prædiken om rigtigt og forkert, jeg vil bare høre om nogen havde idéer til hvad jeg kunne gøre.
Spiller nu: Gears Of War 2, FIFA 09, Pro Evolution Soccer 20...
JAAJAASkrevet 22/03-07 12:48, rettet 22/03-07 12:48 
• Afspiller ALLE Xbox 360 original spil
• Afspiller ALLE understøttede Xbox 1 original spil*
• Konsollens drev bliver mindre larmende

Så vidt jeg kan se muliggør opdateringen afspilning af alle spil til 360, også regionslåste. At den så også tillader afspilning af kopier har jeg meget svært ved at se, hvordan nogen her kan få ondt i røven over. Det er vist meget få her, der ikke har en modchip af en art installeret, og de tillader ALLE afspilning af kopier. På den baggrund kan det da ikke være rigtigt, at dynamitedavo skal høre for denne opdatering. Eller skal vi nu til at bedømme, hvem der kan administrere modchips og lign., og hvem der ikke kan?

Kombineret med en mere stille konsol er der på papiret blot endnu mere gyldig hjemmel for at få lavet opdateringen.
BeanoBeanoSkrevet 22/03-07 12:52 
Der er ikke noget så stille som en defekt konsol :!

(sorry!)
ChronoChronoSkrevet 22/03-07 13:53 
Sorry, jeg vidste ikke der var kommet modificeringer som tillader import-spil. Følger ikke så meget med i den slags lige nu :)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
ElgenElgenSkrevet 22/03-07 14:04 
Svar til JAA>

Tror vist vi er ude i en gråzone her, da vi rammer ned i både + og - kategorien!
På den anden side står der jo vendingen 'der kun har denne funktion', og da den omtalte mod OGSÅ har lovlige funktioner, må det vel være ok iflg. vedtægterne?!

Taget fra P:R's FAQ:

Q: Hvad er tilladt at snakke om?

A: Forummet tager afstand fra piratkopiering som skader spilbranchen og andre medier. Da landets love er dobbelttydige på dette punkt, er der fastsat en række konkrete emner som vi accepterer (+) og ikke accepterer (-) på forummet.
...8><...
Modchips

+ Omtale af modchips eller lignende til brug til regionsfrihed, valg af videomode, hjemmeudviklet software og lignende er tilladt.

- Omtale af modchips eller lignende til brug til piratkopiering er ikke tilladt. Omtale eller handel med modchips, der kun har denne funktion, er ikke tilladt.
...8><...
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
BeanoBeanoSkrevet 22/03-07 14:14, rettet 22/03-07 14:15 
Chrono>
Sorry, jeg vidste ikke der var kommet modificeringer som tillader import-spil. Følger ikke så meget med i den slags lige nu :)

Tror jeg heller ikke firmwaren gør. Står ikke noget om at den tillader imports.
HeroldHeroldSkrevet 22/03-07 14:41 
Hvis den lader dig spille "backups" så burde regionslåsen også være fjernet. Det ville være sært andet.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
BeanoBeanoSkrevet 22/03-07 14:46, rettet 22/03-07 14:47 
Som jeg har forstået det er "cracket" meget anderledes end på Xbox, PS2 osv. ved at der i 360'erens tilfælde er i DVD drevet at firmwaren fixes så maskinen æder rå-kopier.

Selve 360'eren BIOS er intakt og der er her regionschecket foretages og der desværre heller ikke er mulighed for homebrew.

Men kan selvfølgeligt have misforstået noget ;)
JAAJAASkrevet 22/03-07 15:23, rettet 22/03-07 15:25 
Beano>
Tror jeg heller ikke firmwaren gør. Står ikke noget om at den tillader imports.

Der står:
• Afspiller ALLE Xbox 360 original spil

Hvis det ikke betyder importspil, så er det da noget underligt noget at reklamere med. Både fordi det så er forkert, og fordi det da ville være besynderligt at lave en firmware, der begrænsede hvilke originalspil fra egen region, man kunne køre.
BeanoBeanoSkrevet 22/03-07 15:27 
Jeg ville bare ikke formode at det inkluderede imports når det ikke direkte står :)
JAAJAASkrevet 22/03-07 15:39, rettet 22/03-07 15:49 
Nu blev jeg interesseret og undersøgte det nærmere. Jeg tror efter lidt research heller ikke, at firmwaren tillader importspil, hvilket gør deres statement om at den kører alle originaler fuldstændigt meningsløst.

Teoretisk set kunne den vel bruges til importspil lovligt, hvis man køber spillet og bruger firmwaren til at køre backuppen af det ejede spil, men så begynder det legale nok at blive kringlet.

Så er der egentlig kun den mindre støj tilbage, hvilket sikkert også er en fair, omend måske ikke så realistisk, grund.

Beklager at jeg råbte lidt af folk. Den ser efterhånden noget skummel ud den firmware.

Når alt det så er sagt, så er det selvfølgelig stadig ikke lovligt at returnere en død 360er til kunden.
BeanoBeanoSkrevet 22/03-07 15:46, rettet 22/03-07 15:47 
Det er skam lovligt at modificere din konsol i DK uanset hvad formået er - men bare ikke at tale om det på P:R ;)

Anyway, det de skriver mht. "alle" er meget misvisende og useriøst - helt enig!
Jeg ville også mene at du er i din fulde ret til at få den fixet.
ConkerConkerSkrevet 22/03-07 16:11, rettet 22/03-07 16:18 
Man kunne næsten spekulere i om forhandleren i virkeligheden er hyret af Microsoft / Sony / Anti-pirat gruppen til at sørge for at gøre livet svært for de konsol ejere der ikke altid spiller efter reglerne ;)
Under alle omstændigheder tror jeg dog du har en god sag hvis du går til de rette myndigheder. Problemet ligger i at bevise maskinen ikke havde fejl før du sendte den til firmaet.
RJKRJKSkrevet 22/03-07 18:33 
Nu er der jo for det første nogle regler herinde, som flere gange nævnt, men for det andet ville det da være interessant, hvis der rent faktisk var noget mere spændende, man kunne bruge sin Xbox 360 til.

Mindre larm? Hvordan mon man opnår det softwaremæssigt? Ved at skrue ned for motor/blæser, ja? Hvis det var en god ide at gøre dét, så ville Microsoft vel allerede have gjort det. For mig lyder det bare som en måde at potentielt beskadige sin konsol, ikke noget man betaler for.

Hvis nogen stadig er i tvivl: Hverken jeg eller reglerne herinde har noget som helst i mod modificering, så længe det har et lovligt formål. Jeg har selv en modificeret udgave af mange af mine konsoller, for at kunne slippe for regionslåsning. Det er heldigvis helt lovligt (også moralsk :)).
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
BeanoBeanoSkrevet 22/03-07 18:48 
RJK>
Mindre larm? Hvordan mon man opnår det softwaremæssigt? Ved at skrue ned for motor/blæser, ja? Hvis det var en god ide at gøre dét, så ville Microsoft vel allerede have gjort det. For mig lyder det bare som en måde at potentielt beskadige sin konsol, ikke noget man betaler for.

Eller skrue ned for hastigheden af DVD drevet hvilket jeg tror det er.

Om MS ville have gjort det selv?... well... måske skulle de have proppet et ordenligt DVD drev i maskinen til at starte med :!
RJKRJKSkrevet 22/03-07 18:59 
=skrue ned for motor :) => langsommere loadetider.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
BeanoBeanoSkrevet 22/03-07 19:29, rettet 22/03-07 20:11 
Eller skrue ned for hastigheden når drevet ikke tilgås ;)
scavengerscavengerSkrevet 22/03-07 20:00 
Nu er det naturligvis nemt at være bagklog, men det virker som om din research af Gamers-Shop har været lidt hurtig, for efter at have set deres website lyste der flere alarmklokker hos mig, hvilket fik mig til at søge lidt flere oplysninger.

1. Supportmenuen hos Gamers-Shop virker slet ikke, det er i hvert fald ikke et link.
2. Du skal sende din konsol direkte til teknikerens privatadresse og ikke til firmaet.
3. På Krak er Vedelsgade 18A 1.th. registreret til en Henrik Nielsen der tilsyneladende ikke vil have sit fastnet-nummer på Gamers-Shops website, men det er tilgændeligt hos Krak.
4. På Eniro er der registreret firmaet Funland på adressen Vedelsgade 18A 1.th. Dette firma har samme telefonnummer som Henrik Nielsen og er iøvrigt registreret i faggruppen Sexshops

Så det ser ud som om flere har ret i, at du nok skal finde noget professionel bistand for at få løst dit problem.
Nemo me impune lacessit
MinhMinhSkrevet 22/03-07 20:31 
Nu blev jeg selv lidt nysgerrig ang. den forhandler og jeg skal ikke kunne sige om den er suspekt eller ej men der er nogle pudsige oplysninger som ikke stemmer.

Adressen nederst på deres site er tilsyneladende ikke den fungerende adresse. Den "korrekte" adresse er dog under deres firmaprofil og det er den samme adresse hvortil alle pakker skal sendes og afsendes fra ifølge deres leverings-guide. Et opslag på de gule sider med opgivne telefonnummer, giver også adressen til Tingbakken 46D 7100(Lindved/Vejle).
Spiller nu: World Of Warcraft: Cata..., Super Street Fighter IV...
KTCKTCSkrevet 22/03-07 22:20, rettet 22/03-07 22:21 
Jeg vil lige kommentere både situationen og chips på Xbox 360.

Indtil videre er det så vidt jeg er orienteret ikke muligt at tilgå 360erens kerne via en chip, og de nuværende hacks/chips er baseret på at modificere eller override DVD-drevets firmware, så det fortæller maskinen at den isatte skive er fabrikstrykt, selvom man smider en hjemmebrændt skive i den. Det skulle heller ikke være svært at nedsætte hastigheden på drevet i firmwaren, men nogen intelligent løsning, der skelner imellem aktiv læsning og idle, tror jeg nu ikke på eksisterer.
For de fleste af os herinde er modificering af 360eren ikke ret interessant på nuværende tidspunkt, da den hverken giver os regionsfrihed eller mulighed for at afvikle homebrew.

En anden grund til at lade være med at modificere sin maskine er den høje fejlprocent på maskinen. Fabriksgarantien ryger jo med det samme man åbner 360eren, så hvis den dør, er der intet andet reelt alternativ end at købe en ny.
Som mange herinde ved, har jeg rodet en del med den gamle Xbox, men modificering af 360eren har jeg besluttet mig for at takke nej til, så længe der er garanti på maskinen.

Med hensyn til den omtalte sag, så har det jo altid været sådan, at næsten alle chip-installatører informerer deres kunder om at fabriksgarantien ryger når chippen installeres, og at deres garanti kun gælder for chippen og selve installationen. Hvis en maskine så begynder at skabe sig, er det op til installatøren at vurdere, om problemet har relation til chippen. I tilfælde af en anden hardware-fejl, må man jo bare bide i det sure æble og købe sig en ny maskine.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
ElgenElgenSkrevet 22/03-07 22:37 
(Hmmmm, gad vide hvad man må slippe for en 'ristet' 360'er. Det kunne jo være at man selv kunne fixe den; og kunne bare så godt tænke mig at prøve det der af Minters RumGiraf-spil; det ser for cool ud!)
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
JAAJAASkrevet 22/03-07 22:43 
KTC>
Med hensyn til den omtalte sag, så har det jo altid været sådan, at næsten alle chip-installatører informerer deres kunder om at fabriksgarantien ryger når chippen installeres, og at deres garanti kun gælder for chippen og selve installationen. Hvis en maskine så begynder at skabe sig, er det op til installatøren at vurdere, om problemet har relation til chippen. I tilfælde af en anden hardware-fejl, må man jo bare bide i det sure æble og købe sig en ny maskine.

Det er muligt, men vi kan vel godt blive enige om, at hvis installatøren modtager en fuldt fungerende maskine og sender den tilbage i ubruelig stand (kan slet ikke starte i dette tilfælde), så er det installatøren, der hænger på den rent legalt.
KTCKTCSkrevet 22/03-07 22:49 
Jo, og jeg ville ønske at virkeligheden var så sort/hvid. I realiteten kan det opståede problem jo sagtens falde nogenlunde sammen med chip-installationen, og siden man reelt ikke rører 360erens bundkort ved modificeringen, virker det jo lidt underligt. Jeg tager ikke parti her, men reklamationssager af denne art er aldrig sjove. Som nævnt har jeg vurderet at jeg holder mig væk indtil videre ;)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
dynamitedavodynamitedavoSkrevet 29/03-07 18:04 
For lige at runde tråden af kan jeg fortælle at Gamers Shop gik med til at reparere min Xbox så jeg har nu fået min fungerende konsol tilbage.
Spiller nu: Gears Of War 2, FIFA 09, Pro Evolution Soccer 20...
WehnerWehnerSkrevet 29/03-07 18:10 
Men hvad fik dem til at ændre mening?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RooneyRooneySkrevet 29/03-07 18:12 
Helt i trådens ånd, så skulle man på TV2 i aften, kl. 20.50 i "Basta" se, hvordan El Giganten behandler sine kunder.
Your right hand comes off?Spiller nu: Xbox 360, PlayStation 3
ElgenElgenSkrevet 29/03-07 20:00 
Wehner>
Men hvad fik dem til at ændre mening?

De læser sikkert med her på P:R };-)
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
dynamitedavodynamitedavoSkrevet 01/04-07 12:23 
Wehner>
Men hvad fik dem til at ændre mening?

Ingen anelse. Jeg havde egentlig opgivet at diskutere det med dem og tage den over Forbrugerstyrelsen, men ud af det blå havde de repareret den og sendt den tilbage til mig.
Spiller nu: Gears Of War 2, FIFA 09, Pro Evolution Soccer 20...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig