X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

3d på NES mm.


Svar
ChronoChronoSkrevet 15/03-07 20:46 
Jeg faldt lige over et spændende blog-indlæg, der lige fik fortalt mig et par ting jeg ikke var klar over.

For det første så troede jeg at Virtua Racing var den første polygon-racer, men det er så Hard Drivin' - et Atari arcade-spil. Det var vist også det første spil med force-feedback i rattet.

For det andet så var det en udgave af Hard Drivin' på vej til NES! Ret vildt at den beskedne hardware kunne præstere polygon-grafik der ud fra screenshots næsten er på niveau med hvad SNES'en kunne via FX-chippen. Desværre blev spillet aldrig udgivet, så helt godt har det nok ikke været.

Synes bare lige jeg ville dele min overraskelse med jer :)

Lost Levels - se indlæg fra 27. februar
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
HankyHankySkrevet 15/03-07 20:54 
Uden tvivl, imponerende!
Det havde jeg aldrig troet var mulig.
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
nerosnerosSkrevet 15/03-07 20:56 
Jeg mener jeg spillede Hard Drivin på spilleautomat back in the day, men jeg er ikke sikker. Troede egentlig det var Midway som havde lavet det, men jeg husker måske forkert.
Bashful Neophyte
RJKRJKSkrevet 15/03-07 22:36, rettet 15/03-07 22:44 
Hvis vi medregner alle platforme er der da sikkert en hel del polygon-bilspil før Virtua Racing, mest bemærkelsesværdig selvfølgelig Hard Drivin' (som selvfølgelig er fra Atari - Midway lavede praktisk talt ingen arcadespil i sidste halvdel af 80'erne), men vel også Test Drive der har en slags 3d.

Det specielle ved Virtua Racing er primært at det er første vektorbaserede spil som er hurtigt og sjovt. Et "actionspil", om man vil. Før VR var det kun med 2d man kunne opnå den slags, fordi hardwaren slet ikke kunne følge med i 3d. På disse punkter kan VR næsten ikke komme længere væk fra Hard Drivin', som er en slags "bilsimulator", der mere handler om hvordan man skifter gear og kører i den rigtige side af vejen, end at være et racerspil. Sagt på en anden måde: 6 fps vs. 60 fps ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
McBrainMcBrainSkrevet 15/03-07 23:48, rettet 15/03-07 23:49 
Stunt Car Racer... Var det ikke polygon/vektor-baseret?

Og var der ikke noget på Amstrad...men det var måske Hard drinvin' - er der loops idet?

**edit**

Det var det
Nintendo is what Genesisn't.Spiller nu: Earth Defence Force 2017, Limbo, Railroads!
RJKRJKSkrevet 16/03-07 00:23 
McBrain>
Stunt Car Racer... Var det ikke polygon/vektor-baseret?

Joda (banen i hvert fald). Også et af få gamle 3d-spil, som var sjove at spille. Men stadig meget langsomt.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JAAJAASkrevet 16/03-07 01:35, rettet 16/03-07 01:35 
Stunt Car Racer, ahh. Hovedårsagen til, at jeg fik mig en Amiga. Og så er jeg også imponeret over at se Hard Drivin' på NES. Jeg fandt dog ikke spillet ret sjovt. Mest fordi jeg var ekstremt dårlig til det med gearene.
nerosnerosSkrevet 16/03-07 08:34, rettet 16/03-07 09:36 
Undre mig bare så lidt over hvorfor det så er med i Midway Arcade Treasures 2 til PS2 og XBOX når det nu skulle være Atari som havde lavet det? Men jeg har nok overset noget måske....

Link...
Bashful Neophyte
RJKRJKSkrevet 16/03-07 11:06, rettet 16/03-07 11:10 
Det gamle Atari gik jo fallit i 1984 og blev opdelt i flere selskaber. Arcadeafdelingen blev selvstændig og kom til at hedde Atari Games. I slutningen af 90'erne blev afdelingen opkøbt af Midway (reelt Williams) og kom til at hedde Midway Games West. Dermed overtog Midway alle de gamle arcaderettigheder under Atari (hvorimod konsolrettighederne nu er under franske Infogrames, som så skiftede navn til det nuværende Atari, som derudover intet har med det gamle Atari at gøre). Så Midways arcadespil fra den sidste periode (Hydro Thunder, Arctic Thunder, Gauntlet Dark Legacy etc.) er reelt lavet af Atari. Det er én stor sammenblanding og ind i mellem hed det også Time Warner (perioden med Primal Rage). De der Midway Arcade Treasures er 90% Atari-spil - Midway har aldrig været noget stort arcadefirma, og har vel nærmest NBA Jam som deres eneste kæmpehit.

Link...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
nerosnerosSkrevet 16/03-07 13:47 
OK! Der kan man bare se. Sikke en kludret historie Atari har.
Bashful Neophyte
TurricanTurricanSkrevet 16/03-07 16:57 
RJK> Midway har aldrig været noget stort arcadefirma, og har vel nærmest NBA Jam som deres eneste kæmpehit.

Eneste og eneste...

MK
The Gods pause for a moment...
RJKRJKSkrevet 16/03-07 17:23, rettet 16/03-07 17:27 
Det gik vist lidt for hurtigt dér ;) Cruis'n var fx også en ret solid succes. Men relativt til Atari var det stadig voldsomt begrænset.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Zzap!Zzap!Skrevet 16/03-07 19:35, rettet 16/03-07 19:57 
RJK>
Det specielle ved Virtua Racing er primært at det er første vektorbaserede spil som er hurtigt og sjovt. Et \"actionspil\", om man vil. Før VR var det kun med 2d man kunne opnå den slags, fordi hardwaren slet ikke kunne følge med i 3d.

Jeg vil nok mene at Vectorbeams Speed Freak fra 78 vil kunne betegnes som både hurtigt og sjovt (i mindre doser).
http://www.klov.com/game_detail.php?letter=S&game_id=9707

Chrono>
For det andet så var det en udgave af Hard Drivin\' på vej til NES! Ret vildt at den beskedne hardware kunne præstere polygon-grafik der ud fra screenshots næsten er på niveau med hvad SNES\'en kunne via FX-chippen.

Arh, skal vi nu ikke lige klappe hesten, der er et godt stykke fra 20 - 30 polygoner per frame ved en uspecificeret framerate op til 100 - 200 polygoner @ 15 fps med simpel texturemapping og andre effekter samtidig.

Jeg synes næsten det er mere imponerende at man kunne få Hard Drivin\' til at køre på de gamle 8 bit microer. Der var absolut ingen hjælp mulig fra ekstra hardware i cartridget. Der var det kun programmøren og maskinen.
Eller for slet ikke at tale om Stuntcar Racer på C64 som kørte langsommere end NESen, men hvor spillet kørte i en absolut acceptabel hastighed.
Born to kill space
RJKRJKSkrevet 16/03-07 19:54 
Polygonbaserede, selvfølgelig :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig