X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
Svar
SumezSumezSkrevet 23/01-19 09:40, rettet 23/01-19 09:40 
Ja, der er regioner på. Men det heldige er at Japan, USA og Europa alle er samme region, og er langt de mest udbredte. Så både grønne cartridges (jp) og blå cartridges (us + eu) vil virke på det samme motherboards.

Motherboardet omtales også som A-board, mens spillet er B-board.

Det vigtigste at vide med CPS2 er hvordan man udskifter batteriet. :) Når du får et spil, hvis det ikke allerede er blevet de-suicided eller konverteret til Phoenix, vi ljeg anbefale at udskifte øjeblikkeligt bare for at være sikker.

Det kan også anbefales at udskifte blæseren på motherboardet med en mere støjsvag variant.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 23/01-19 10:45 
Smukt, tak for koncis forklaring :)

Det er vel i de færreste tilfælde at blæseren overhovedet er nødvendig?
j/k
SumezSumezSkrevet 23/01-19 10:51 
Umiddelbart vil jeg sige ja, i Danmark er det nok ikke kritisk, men der er andre arcade-boards hvor jeg konkret har hørt rimelig skrappe advarsler om ikke at slå blæseren fra - navnlig Taito F3.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 23/01-19 10:54 
Ok, det er under alle omstændigheder ikke den store omksiftning, men jeg tænker jeg vil finde et der allerede har fået fikset batteriet.
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 23/01-19 11:07 
GigaWing 2 er Naomi :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 23/01-19 11:28 
Haha, mindre detalje. :) Havde ikke set at det var 2'eren der blev omtalt.
Giga Wing 1 og Mars Matrix er selvfølgelig begge på CPS2.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 23/01-19 11:38, rettet 23/01-19 11:40 
Konsolkongen>
GigaWing 2 er Naomi :)

Ha ha, vigtig detalje :D

Jeg har endda haft et Naomi MB med Die Hard, som jeg gav væk til Elgen.
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 23/01-19 11:43 
Har du andet du giver væk?
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 23/01-19 11:45 
Det er længe siden og var for at lokke ham til et eprom skift på min Fire Shark (til S!S!S!) eller en ande rep ;)
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 23/01-19 11:47 
Det var også en joke :D Tænkte nok at det var i bytte for hans hjælp :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 23/01-19 12:12 
Ja, I know :D

... Og holy f*ck, PCB priser er steget siden jeg sidst var på udkig for nogle år siden! :o
j/k
GreaseballGreaseballSkrevet 24/01-19 10:23 
Jeg syns vi havde en tv tråd her inde et sted. Enten er den væk eller jeg total blind. Nogen der lige gider pege mig i rigtig retning?
Mit gamle tv holder nok ikke så længe. Så er i tvivl om det næste skal være oled eller led.
slk486slk486Skrevet 24/01-19 10:26 
Well, ligegyldigt hvilken tråd det spørgsmål stilles i er svaret OLED ;)
j/k
ElgenElgenSkrevet 24/01-19 19:19, rettet 24/01-19 19:20 
(Er ret sikker på, at det var et defekt ST-V inkl Die Hard... };-P)
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
slk486slk486Skrevet 25/01-19 10:51 
Var det ST-V? Det var det nok - men det VAR Die Hard :D
j/k
GreaseballGreaseballSkrevet 25/01-19 18:33 
slk486>
Well, ligegyldigt hvilken tråd det spørgsmål stilles i er svaret OLED ;)

Er det virkelig så godt, OLED?
Så lige det nye fra Samsung. Meeen, kommer nok lige til at vente nogle år før de kommer til priser der lidt nemmere at fordøje.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 25/01-19 18:42 
Samsung har ikke OLED. Der er forskel på OLED og QLED :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 25/01-19 23:47 
Greaseball>
slk486>
Well, ligegyldigt hvilken tråd det spørgsmål stilles i er svaret OLED ;)

Er det virkelig så godt, OLED?

Faktisk, ja. Den eneste grund til at købe et LCD er hvis man ikke kan vente til man har råd til OLED. Uanset hvor mange penge du kaster efter LCD, så vil det aldrig overgå et OLED.
GreaseballGreaseballSkrevet 27/01-19 17:40 
Konsolkongen>
Samsung har ikke OLED. Der er forskel på OLED og QLED :)

Ved godt Samsung ikke laver OLED men QLED.
Det kan man se med store lysende bogstaver i enhver Elgiganten's tv-afdeling. ;)
Ved også godt hvad forskellen er. Hvis valget stod mellem de 2, så ville jeg gå efter OLED skærme.

Det jeg mente med Samsung, det var deres nye MIcro LED*. Hvordan det bliver. Det bliver nok dyrt i starten som altid.
*https://youtu.be/tkLIBCq5RZo

Jmog: Nu er OLED heldigvis på vej ned i pris så springet mellem en dyr LED og OLED ikke et SÅÅ stort igen. Medmindre vi snakker 65" (55" er rigeligt til min lille stue).
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/01-19 17:46, rettet 27/01-19 17:50 
Micro LED er mange år ude i fremtiden før det kommer ned i et prisleje der giver mening.

Panelerne er pt også samlet af flere moduler som giver meget tydelige samlinger og sikkert også problemer i forhold til ensartethed i forhold til farver. Pt ser det ganske sikkert rigtig skidt ud, men hvis de begynder at lave det hele i ét panel er det en utrolig spændende teknologi :)

Men som sagt er det mange år ude i fremtiden, så det behøver du ikke overveje foreløbig :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
GreaseballGreaseballSkrevet 28/01-19 09:41 
Heh ja. Plus prisen for den slags ny tech i starten er næsten kun for de 10 rigeste i verden.

Så bliver nok OLED. Kan lige så godt sigte efter noget der godt at se på når man nu er i gang. :)
millenniummillenniumSkrevet 29/01-19 19:39 
Jeg undrer mig lidt over hvilken teknologi der bruges af kontrollørerne, som kan tjekke om et Rejsekort er tjekket ind eller ud. De scanner lige kortet i et sekund, og så siger de “OK”. Hvilken device i kortet kan fortælle det?

Eller er den scanner i virkeligheden en fup-device, som giver de rejsende en illusion om at kortet tjekkes? Lidt ligesom pejlevognen?
The medium is the message.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 29/01-19 19:43 
Deres scanner er nok forbundet til en server som har styr på check ind/ud status ;)

Du ved, internet og sårn :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
ElgenElgenSkrevet 29/01-19 21:08, rettet 29/01-19 21:13 
Der sidder en NFC-agtig chip i kortet. Den har en lille smule hukommelse. Når du checker ind, bliver dels chippens unikke id aflæst og det kontrolleres at det er et gyldigt kort med penge på ovs., dels bliver der skrevet til kortet hvor og hvornår du er checket ind.

Det er det som kontrollørens håndskanner læser. De er nemlig ikke koblet op til det centrale system. (Det var de i hvert fald ikke starten; ved ikke om lige den del har ændret sig, efter at nogle kontrollører bl.a. i Metro er begyndt at bruge smartphones som skannere?!).

Når du checker ud, registres dette også.

Jeg læste en del op på det, da jeg fik skudt min NFC-chip ind i hånden. Irriterer mig stadig, at man i Danmark ikke kan få lov at bruge en “hånd-chip” som Rejsekort. Det kan man i Sverige.

https://www.instagram.com/p/BMnstLYAMKF2NhhUbVKMHDDSy9kUuVK7VVfTC80/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=s8m34hwhrp4q
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 29/01-19 21:21 
Ah smart, så var jeg helt gal på den :)

Hvordan har dine oplevelser i øvrigt været med den håndchip?
Jeg læste lidt op på dem for nogle år siden og kunne se at de hver især havde unikke serienumre. Er det ikke noget du har spekuleret over kunne være et problem i forbindelse med overvågning?
Spiller nu: Phantasy Star IV
millenniummillenniumSkrevet 29/01-19 21:40, rettet 29/01-19 21:43 
Jeg tænkte nok at scanneren ikke kommunikerede trådløst med en central server. F.eks. når scanneren anvendes i undergrunden eller på landet med dårlig signalstyrke, så nytter det ikke noget at scanninger fejler eller tager lang tid. Indikatoren må være i selve kortet.

Min mistroiske hjerne fik bare en ide... hvad nu hvis scanneren ikke gjorde en skid, men kunderne ville tro at den tjekkede kortet (for hvem vill vise sit kort, hvis det ikke var tjekket ind?). Det ville være et billigt trick :D
The medium is the message.
jaesjaesSkrevet 29/01-19 22:02, rettet 29/01-19 22:04 
De bruger faktisk internettet (i dag) - det er ikke så længe siden en kontrollør bandede over manglende internet, da han scannede mit kort med scanner, hvorefter han fiskede hvad der nok har været et mobilmodem op af lommen for at få hul igennem.

Så det er sikkert S togets wifi normalt, og mobilmodem som backup :)
millenniummillenniumSkrevet 29/01-19 22:29 
Jadak! Jadak! oooog ....... åååhhh lortefuckingwifi... :D
The medium is the message.
slk486slk486Skrevet 30/01-19 10:37, rettet 30/01-19 10:37 
Eftersom jeg kun har mit arcade kabinet tilgængeligt nuomdage er det min eneste realistiske måde at spille Dreamcast shmups (og formentlig Giga Wing 2) på.
Nogen der kender et sted, hvor de sælger Jamma konverterede Dreamcasts eller adaptere?
j/k
HankyHankySkrevet 30/01-19 10:48 
Blot en sidebemærkning herfra, men de MGCD Dreamcast JAMMA adaptere der findes derude, er ganske elendige.
Jeg har selv ejet en, og billedkvaliteten lader meget at ønske, for ikke at snakke om det grimme overlay den tilføjer.
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
BonziniBonziniSkrevet 30/01-19 14:56 
Jeg har en jammacon som jeg er ret tilfreds med.
slk486slk486Skrevet 31/01-19 09:43 
Hanky>
Blot en sidebemærkning herfra, men de MGCD Dreamcast JAMMA adaptere der findes derude, er ganske elendige.
Jeg har selv ejet en, og billedkvaliteten lader meget at ønske, for ikke at snakke om det grimme overlay den tilføjer.

Tak - tænkte godt at billedkvaliteten ikke ville være helt god når signalet skal igennem en datids genlock.
j/k
slk486slk486Skrevet 31/01-19 09:45 
Bonzini>
Jeg har en jammacon som jeg er ret tilfreds med.

Jeg kan ikke finde nogen jammacon til Dreamcast?
j/k
BonziniBonziniSkrevet 31/01-19 11:52 
Det virker til alt med RGB scart, man skal så enten selv lave en connecter eller finde en ps—>Dreamcast adaptor (jeg har den jammacon til ps). Virker også til lightgun spil.
slk486slk486Skrevet 31/01-19 14:22, rettet 31/01-19 14:26 
Ah, det gider jeg ikke rode med. Har lavet de controller adaptere jeg skal i mit liv :D Jeg har for lidt fritid til jeg vil bruge det på det meste DIY.

Men det kunne være fint til Saturn og MD, hvis de stadig sælges.
j/k
BonziniBonziniSkrevet 31/01-19 14:55 
Du behøver ikke at lave dem selv, du kan købe en ala den i linket. Jeg tror stadig han sælger dem, bare skriv en mail til ham.

Adaptor
slk486slk486Skrevet 12/02-19 15:29 
Hvad skal man i grunden bruge for at få et Naomi system til at virke i et Jamma cab?

Et motherboard og et IO Interface board til at få Jamma kanten?

Skal man også bruge et dimm board?
j/k
HankyHankySkrevet 12/02-19 15:50 
DIMM boardet er vist kun nødvendigt, hvis du også vil lege med GD-ROM drev (eller flash/ethernet gøgl) :)
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 12/02-19 16:24, rettet 12/02-19 16:36 
Du skal også bruge en PSU med 3.3V, hvis ikke IO-boardet kan levere det.

EDIT: I stedet for IO-board kunne du også kigge her:
https://github.com/toyoshim/iona

Det understøtter dog kun 1P, men det er sikkert ikke særlig svært at tilpasse 2P hvis man bruger en Arduino med mere IO. Det er i hvert fald noget jeg selv skal kigge nærmere på når jeg bygger ny Supergun :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 13/02-19 09:10 
Cool, tak. Så er jeg lidt klogere :)
j/k
GreaseballGreaseballSkrevet 26/02-19 14:58 
Har vi en tråd her på forummet hvor der er snakket om de muligheder der findes for at koble ældre, ikke HDMI, konsoller op på nyere OLED skærme som kun har HDMI indgange (tæller ikke antenne porten, den stinker).
Jeg tænker på de forskellige svart til HDMI bokse og de HDMI bokse der er lavet specifikt til den enkelte konsol.
Personligt vil jeg gerne have så mange af mine ældre konsoller til at virke på et nyere tv, som muligt.
Ellers opretter jeg gerne en tråd om det.
BeanoBeanoSkrevet 26/02-19 15:00, rettet 26/02-19 15:01 
Jeg ville skrive det i nedenstående, med mindre en generelt tråd om video scalers/converters er mere ønskeligt :)

http://www.playright.dk/forum/emne/37525-spildimser-der-dur-eller-ikke
NaieraNaieraSkrevet 26/02-19 15:02 
Hej.

Generel tråd om video scalers/converters
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
BeanoBeanoSkrevet 26/02-19 15:05 
Hej man, sådan!! :D
GreaseballGreaseballSkrevet 27/02-19 10:13 
Naiera>
Hej.

Awesome! Den burde kunne virke. Jeg læser den igennem og poster lidt spørgsmål der ;)
Takker.
millenniummillenniumSkrevet 02/03-19 13:04 
Måske også til den store Apple-tråd eller Aaaaargh-tråden, men ....

Hvorfor h.... kan man ikke bruge Siri på dansk på AppleTV...?! Det er en pinsel at skulle taste ind.
The medium is the message.
ProzelProzelSkrevet 02/03-19 19:47 
Jeg skal have ny bærbar. Lige nu tror jeg det skal være en Thinkpad T480 eller T480S, men er der andre alternativer man bør overveje udover Dell XPS?
NaieraNaieraSkrevet 02/03-19 19:57 
Mac ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
ProzelProzelSkrevet 02/03-19 20:14 
Jeg har netop solgt min Mac, da jeg ville tilbage til windows. Jeg bruger en del excel og andre windows apps, samtidig blev jeg aldrig glad for butterfly tastaturet.
NaieraNaieraSkrevet 02/03-19 20:51 
Excel bruger jeg også en del, på mine Macs :p
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig