X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK
Please note that Play:Right is a Danish site and while usable without,
it is only partially translated to English.
Blocks marked with yellow backgrounds are systematically translated
by Bing Translate.

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Reply
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme"... Se hele indlægget
The medium is the message.
Reply
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/08-18 17:31, rettet 10/08-18 17:33 
Mange tak for forslagene, men ingen af dem stemmer overens med mit :(

John Doe>
Der er ikke noget der hedder "Lock in shutdown" eller tilsvarende på dansk, i den menu for mig.

Darken>
'Brugere' hedder 'Users' her hos mig, måske fordi jeg har haft Windows på engelsk? Men der er ingen mulighed for at fjerne passwords her :( Jeg kan kun fjerne brugeren helt fra gruppen.

Det er da for sindssygt at det ikke bare er en option der er nemt tilgængelig.

Jeg er all for passwords som beskyttelse, men til en VM er det bare irriterende, især når det i over et år har virket som jeg gerne ville have det :) Jeg har naturligvis password-beskyttelse på min Mac, og uden det kan man alligevel ikke tilgå min VM, så ser det ikke som et stort sikkerhedshul.

Jeg vil bare gerne kunne starte Parallels og så blive blæst ind på Windows-skrivebordet, så jeg har så nem og hurtig adgang som muligt.

Password promts på Mac synes jeg er fantastisk da det er en stor del af sikkerheden bag systemet. Linux er langt værre om man vil :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
NaieraNaieraSkrevet 10/08-18 17:38, rettet 11/08-18 15:59 
Hvorfor lader du ikke bare være med at lukke Windows? Jeg klikker bare på Parallels, og så kommer skrivebordet fra det dårlige styresystem frem.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/08-18 17:42, rettet 10/08-18 17:55 
Hvordan installerer du programmer, eller bare generelt bruger du windows, uden at det skal genstartes en gang i timen? :O

Ellers fint forslag, det virker naturligvis meget af tiden :)

Jeg prøvede også at sætte sproget til Engelsk (det skulle jeg prøve og genstarte to gange før det virkede...), for at være sikker på at kunne følge John Does anvisninger præcist. Men "Lock in shutdown" findes stadig ikke.

Når jeg tænder VM'en og den kommer ind på lock-in skærmen siger Windows med det samme at jeg har indtastet forkert kode, uden jeg har rørt den endnu. Så måske min Windows-installation bare er i stykker?

Jeg tror jeg fandt ud af det:

EDIT:
Jeg sad og kiggede artiklen (fra april) her igennem igen:
https://www.techadvisor.co.uk/how-to/windows/remove-password-windows-10-3637669/

Vinduet de får frem stemmer heller ikke overens med mit. Og selvom jeg havde fjernet fluebenet ved "Users must use username and password to use this computer", så gjorde det som sagt heller ingen forskel.

Men et eller andet sted i Windows blev jeg peget i retning af "PC settings". Så:

Search > "PC Settings" > Accounts > Sign in with local account > Skriv MS account Password for at skifte > Undlad Password i felterne.

Lader nu til at virke. For nu i hvert fald, indtil MS pludselig synes at jeg skal bruge password igen :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
John DoeJohn DoeSkrevet 10/08-18 17:53 
Jeg kan desværre ikke huske hvad jeg gjorde i sin tid. Jeg mener jeg rodede rundt med et par forskellige ting.

Har du sat den her til "Never"?

Svar på dumme spørgsmål-tråden
Do not let Dr. Mario touch you, he is not a real doctor!
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/08-18 17:56, rettet 10/08-18 17:57 
Ja den stod også til Never hos mig :)

Men jeg lader til selv at have fundet frem til løsningen. At skifte fra at bruge min MS konto (som aldrig tidligere har været et problem), til at bruge lokalt login :)

Det gør ingen forskel for mig om jeg bruger det ene eller andet.

Tusind tak fordi I prøvede at hjælpe :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
John DoeJohn DoeSkrevet 10/08-18 18:02 
Fedt at det lykkedes.

Jeg bruger stadigvæk MS konto til login, uden at den beder om password. Men hvis det ingen foskel gør for dig, så er det jo lige meget.
Do not let Dr. Mario touch you, he is not a real doctor!
jaesjaesSkrevet 10/08-18 20:02, rettet 10/08-18 20:03 
Konsolkongen>
Det er slemt nok at man ikke længere kan bestemme hvornår updates installeres :/

Hvis du mener 100% kontrol, så er det rigtigt. Men man kan indstille, at når en opdatering er klar, så vælger man tidspunktet, den skal installeres. Og dette tidspunkt kan så udskydes, hvis det passer dårligt.

Jeg mener, det er denne indstilling, der skal være valgt:

Svar på dumme spørgsmål-tråden
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/08-18 20:14 
Jeg har den indstilling slået til også. Men Win 10 downloader og installerer bare updates når det passer den.

Det er rigtigt at den ikke nødvendigvis vil genstarte med det samme hver gang. Men det er sindssygt at man ikke får valget at udskyde opdateringen når man genstarter/lukker ned, da det tager en krig hver gang. Især dumt hvis man er på en bearbar og har brug for at lukke ned hurtigt :O

Men det er vel meget typisk Windows? Jeg har faktisk ikke brugt Windows siden XP, hvor jeg gik over til Linux som jeg brugte indtil ca. 3 år siden hvor jeg skiftede til Mac.
Spiller nu: Phantasy Star IV
jaesjaesSkrevet 11/08-18 14:44, rettet 11/08-18 14:48 
"Jeg har den indstilling slået til også. Men Win 10 downloader og installerer bare updates når det passer den."

Jeg kan ikke huske detaljerne, men mener, der plejer at komme en notifikation, efter en ny opdatering er downloadet. Når jeg klikker på notifikationen, kan jeg vælge klokkeslæt for hvornår opdateringen installeres. Der kommer så en ny notifikation 15 min. inden dette klokkeslæt, hvor jeg har muligheden for at vælge et nyt klokkeslæt.

Det er dog ikke helt utænkeligt, at hvis man ikke sætter et klokkeslæt inden for x antal timer, så installeres opdateringen alligevel.

"Men det er vel meget typisk Windows"

Ja, det var vist det samme i Win7.

---

Nu vi er ved Win10 - da jeg undersøgte det for vel 1,5-2 år siden, gav det ikke mening (for mig), at ændre sprog/lokation til engelsk, og derved kunne bruge Cortana, da flere sites skrev, at det kunne fucke ting op.

Ved nogen, om man nu kan bruge Cortana på vores breddegrader, uden at det vil ødelægge eller forringe funktioner i Windows eller programmer/apps?
NaieraNaieraSkrevet 11/08-18 16:00, rettet 11/08-18 16:04 
Konsolkongen>
Hvordan installerer du programmer, eller bare generelt bruger du windows, uden at det skal genstartes en gang i timen? :O

Jeg installerer ikke så mange programmer, men når jeg gør, så er det da ikke et problem lige at skrive koden :)

Når det der Windows laver opdateringer, er der så et sted hvor man kan se hvad den opdaterer og hvor længe det vil tage? Jeg har ikke umiddelbart fundet det.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
jaesjaesSkrevet 12/08-18 13:29 
jaes>
Hvis du mener 100% kontrol, så er det rigtigt. Men man kan indstille, at når en opdatering er klar, så vælger man tidspunktet, den skal installeres. Og dette tidspunkt kan så udskydes, hvis det passer dårligt.

Der er lige kommet en opdatering, og jeg kan se, at jeg husker forkert - man kan ikke vælge hvornår der installeres, men hvornår der genstartes.

Man klikker "Vis indstillinger":

Svar på dumme spørgsmål-tråden

I vinduet efter klikker man "Planlæg genstarten":

Svar på dumme spørgsmål-tråden
millenniummillenniumSkrevet 13/08-18 15:19 
Er det ok at bruge en vertikal holder til en gaming laptop mens man bruger den?

Er selvfølgelig obs på ikke at dække luftudtaget, men skulle der være problemer i det?
The medium is the message.
JmogJmogSkrevet 13/08-18 16:22 
Burde ikke betyde noget.
jaesjaesSkrevet 13/08-18 18:11 
Jeg ville lave en test, hvor jeg lukkede låget noget tid, og både mærkede med hånden på keyboardet og målte temperatur indvendig via software.

På nogle laptops siver der en del luft ud via keyboardet, dvs. hvis temperaturen i forvejen er høj, kan det potentielt blive et problem. Nogle snakker også om, at ved meget høj varme kan der være risiko for beskadige skærmen.
BeanoBeanoSkrevet 13/08-18 20:16 
En test og lidt forsigtighed skader naturligvis ikke men ifm. med mit arbejde har jeg de sidste 15+ år anvendt bærbare PC'er (primært Dell og MacBooks) som har været lukket 95% af tiden (bruger ekstern skærm og tastatur), aldrig haft problemer eller fået beskadiget skærme. Gaming kan måske øge varmeudvikling.
millenniummillenniumSkrevet 13/08-18 21:25 
Tjaaa det er sønnens MSI, og der er ofte ret meget knald på blæseren :D så jeg er lidt forsigtig.
The medium is the message.
DarklynoonDarklynoonSkrevet 16/08-18 18:50 
min søn på 9 år kan ikke fremsøge/købe et spil på psn store, jeg har sat hans profil til at kunne spille alle spil, men når vi så forsøger at fremsøge spillet på psn store, så kan kan slet ikke søge på spillet, når jeg så logger ind på min profil så kan jeg finde det med det samme.

er der noget jeg mangler ved hans profil, siden at det ikke sig gøre, jeg er godt klar over at jeg kunne købe det via min profil, og så vil han kunne spille det
Mortal Kombat the mother of all fighting games
BeanoBeanoSkrevet 16/08-18 20:44 
Der er vel spillets alders rating der afgører at det skal skjules for ham i butikken via en underkonto?
DarklynoonDarklynoonSkrevet 17/08-18 04:33 
ja det er det nok det, bare mærkeligt at jeg kan sætte aldersgrænsen til at han må spille call of durty, mortal kombat men at købe et spil hvor ratingen er 16 , kan man ikke ikke?
Mortal Kombat the mother of all fighting games
BeanoBeanoSkrevet 17/08-18 06:13 
Der er muligvis en lovmæssig forskel på hvad du giver dit barn tilladelse til at spille (det som er købt) og hvem butikken har lov at sælge til.
DarklynoonDarklynoonSkrevet 17/08-18 11:40 
tak for svarene , beano
Mortal Kombat the mother of all fighting games
JmogJmogSkrevet 20/08-18 17:16 
Hvad er det officielle navn for sådan nogle små metaldimser man bruger til at putte stålwirer igennem, inden man klemmer dem sammen, så wiren ikke kan hives ud igen?
WonderboyWonderboySkrevet 20/08-18 17:24 
Der er nogle her hvor de hedder KABELKLEMMER TALURIT wirelåse.


Link...
I love monster land
JmogJmogSkrevet 20/08-18 17:28 
Det er lige præcist dem. Takker!
ProzelProzelSkrevet 02/09-18 17:11 
Jeg har et gammelt PVM-1440QM liggende ved den gamle. Det har en grim revne på rammen af skærmen men ellers fungere den bare (dvs. det er kun en kosmetisk ting). Er de skærme noget værd i dag?
SumezSumezSkrevet 02/09-18 20:01, rettet 02/09-18 20:02 
PVM er i den grad noget værd i dag! I hvert fald så længe der er RGB input på den.
Det er meget tæt på den bedste CRT skærm man kan få.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ResizeResizeSkrevet 11/09-18 11:55, rettet 11/09-18 11:56 
Skal have købt en HDMI Switch til mit TV med 3 min. porte. Den skal bruges til ps4 og xbox one, men har ingen ide om, om hvad jeg skal gå efter. Fks.4K Ultra HD, en almindelig, dyr eller billig med eller uden remote controle. o.s.v. ???

Sony Bravia KDL-55W807A
55", LED TV, 1080p (Full HD), Energiklasse A+, Sony Motionflow XR 400, Sony X-Reality Pro

Nogen erfaringer herinde :)
JmogJmogSkrevet 11/09-18 16:28, rettet 11/09-18 16:38 
Hmm, dit TV er jo ikke 4K, så du kunne sagtens nøjes med en Switch der ikke understøtter 4k. Omvendt, så skal du købe en ny Switch den dag du får et nyt TV. Medmindre den har porte nok til at du kan slutte det hele til det (hvis du altså vil have tre kabler kørende).

Hvis du skal have en Switch der understøtter 4K og HDR, så ville jeg tage den her:
https://www.av-connection.dk/?PGr=12015

Grundlæggende skal switchen blot understøtte mindst HDMI 2.0 for at kunne bruges til 4K og HDR. Bemærk at det ikke er nok at en Switch reklamerer med "4K supported". Der er ikke båndbredde nok i for eksempel HDMI 1.4 til at levere 4K i 60fps. Den går kun til 4K i 30fps. HDMI 2.0 og nyere understøtter op til 4K i 60fps.

Skal den bare kunne levere 1080p, så burde enhver aktiv switch med HDMI 1.3 være brugbar. Hold dig fra passive switche (dvs. en uden strøm). De er ikke gode nok.
JmogJmogSkrevet 11/09-18 16:37 
Jeg har faktisk den her 4 ports HDMI Switch fra König liggende og bruger den ikke mere. Fungerer fint. Din for 100kr afhentet:
https://www.avxperten.dk/hdmi-switch/hdmi-switch-4-in-1-out.asp?gclid=Cj0KCQjwz93cBRCrARIsAEFbWshJ7FP0th-iHm6C5RsBsFxH0EmY_zRxrcars02RaRlnVJiIXSFCDLQaAjfvEALw_wcB

Jeg holdt op med at bruge den, da jeg fik ny receiver med flere porte end den gamle. Bemærk at du kun kan bruge den til 1080P og lavere opløsninger. Den understøtter ikke 4K.
ResizeResizeSkrevet 12/09-18 21:24 
Tak for svaret :)

Super - den snupper jeg.
Soren47Soren47Skrevet 27/09-18 16:28 
Overvejer at købe denne Xbox One S.
Har ikke rigtigt fuldt priserne, så ved ikke om det er en god pris.

Er 1699 kr. en god pris for en Xbox One S 1TB med:
- 3 måneders Xbox Live Gold
- 3 måneders Xbox Game Pass.
- FIFA 19?


Link...
JmogJmogSkrevet 27/09-18 16:34 
Meget god faktisk. Gamestop tager 2199,- for en S med 3 måneders live.

Så du får 3 måneders Gamepass og Fifa 19 ekstra med hos Elgiganten plus du sparer 500kr.
NaieraNaieraSkrevet 27/09-18 17:49 
Nogen burde sælge en One X til den pris ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Soren47Soren47Skrevet 28/09-18 10:30 
Cool! Tak. Så køber jeg nok den.

- Og ja, synes også X'eren burde komme ned i den pris :D
millenniummillenniumSkrevet 15/10-18 07:24 
Kan ikke lige finde svar på et spørgsmål om Exploding Kittens...

Når man trækker exploding kitten kortet og lægger en diffuse, så skal man lægge kitten tilbage i bunken et sted efter eget valg. Men må man skjule overfor de andre spillere hvor det sættes ind i bunken, eller skal alle have lov til at se med...?
The medium is the message.
NaieraNaieraSkrevet 23/10-18 13:36 
Det her spørgsmål hører vist til her...

Vil Fallout 69 køre bedre på en Xbox One X end en PS4 Pro? Jeg har selvfølgelig kun 1080p display, men også her var der jo bonus med en PS4 Pro.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JmogJmogSkrevet 23/10-18 15:36 
Umuligt at sige før det udkommer, men teoretisk jo.

Hvis det følger trenden, så vil performance være nogenlunde ens, mens den variable opløsning giver en fordel til X. Hvor stor den er svinger dog meget. I nogen spil så er det 1440P det meste af tiden versus 2160p det meste af tiden, mens det i andre er meget mindre margener.

Det mest sikre bet på hvilken der performer bedst/har en højere gennemsnitlig opløsning er at tage X-versionen, men det kan sagtens være de er identiske.

Og den højere opløsning vil være en fordel for dig også pga supersampling.
NaieraNaieraSkrevet 23/10-18 15:40 
Jeg vil selvfølgelig også gerne spille Forza Horizon 4, og det låser jo til 1080p60 på X'eren. Derudover vil jeg også gerne spille med Elite-controlleren, selvom jeg jo har en Scuf til PS4.

Hvad med black crush på Xbox One? Det har tumperne vel fixet?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
NaieraNaieraSkrevet 23/10-18 15:51 
CDON har i øvrigt 3 + 3 måneders Live for 139,-.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 23/10-18 16:15 
Naiera>
Jeg vil selvfølgelig også gerne spille Forza Horizon 4, og det låser jo til 1080p60 på X'eren. Derudover vil jeg også gerne spille med Elite-controlleren, selvom jeg jo har en Scuf til PS4.

Hvad med black crush på Xbox One? Det har tumperne vel fixet?

Jeg mindes at udviklerne selv skal kompenserer for dette idioti i alle deres udgivelser. Så tror ikke de har ændret noget, jeg tror bare det er blevet vane at man retter det når man udvikler til maskinen. Synes ikke jeg har hørt om problemet længe, og der er ikke nogen af de tidlige spil på maskinen der pludselig er blevet for lyse nu.
Spiller nu: Phantasy Star IV
NaieraNaieraSkrevet 23/10-18 17:07 
Godt. Nu har jeg jo også bestilt maskinen, Live og Fallout 69 ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
slk486slk486Skrevet 23/10-18 19:58 
Jeg har bestilt 3 x Halloween film fra USA, der alle er region A, men helt svedt ud, at min Japanske PS3 er i storage.

Nogen gode ideer til afspilning - evt. en billig regionsfri afspiller?
j/k
NaieraNaieraSkrevet 23/10-18 20:08 
Ja, hvis det er dem fra Shout Factory, så er du nok på røven. Der findes ikke umiddelbart BILLIGE regionsfrie afspillere til salg i Danmark. Jeg kan lave en regionsfri backup til dig, hvis det er ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JmogJmogSkrevet 23/10-18 21:27 
Det vil faktisk være billigere at købe en amerikansk konsol end at finde en regionsfri BD-afspiller i Danmark.
AkamisoAkamisoSkrevet 24/10-18 08:02 
Naiera>
CDON har i øvrigt 3 + 3 måneders Live for 139,-.

Tak for tippet - god pris :)
slk486slk486Skrevet 24/10-18 09:16 
Naiera>
Ja, hvis det er dem fra Shout Factory, så er du nok på røven. Der findes ikke umiddelbart BILLIGE regionsfrie afspillere til salg i Danmark. Jeg kan lave en regionsfri backup til dig, hvis det er ;)

Det er det. Kommer til at tænke på jeg har et Blu drev til min laptop. Da Arcsoft ikke længere laver deres afspiller er jeg dog lidt på bunden mht software?
Ellers ville en regionsfri backup bestemt være fedt! Det var meningen vi skulle se dem her i Halloween måneden, jo :)
j/k
slk486slk486Skrevet 24/10-18 09:17 
Jmog>
Det vil faktisk være billigere at købe en amerikansk konsol end at finde en regionsfri BD-afspiller i Danmark.

Ja, men kan ikke ikke engang nå at få den hjem.
j/k
NaieraNaieraSkrevet 24/10-18 09:25 
Hvis du har et drev, kan du så ikke selv brænde skiverne?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
slk486slk486Skrevet 24/10-18 10:12 
Desværre ikke en Blu brænder :(
j/k
NaieraNaieraSkrevet 24/10-18 12:19 
OK. Du kan bare sende mig skiverne.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Login for at besvare
Username
Password
Remember me