X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
Svar
NaieraNaieraSkrevet 15/07-18 23:18 
Jmog>
(Før nogen begynder at snakke om qled, så er det ikke relevant i den her prisklasse).

Og det er også stadig bare en slags bagbelysning til LCD.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 15/07-18 23:28 
Det er et filter der sidder over LED'erne.

QLED er slet ikke spændende før det bliver selvbelysende og dermed bedre end OLED, men der går nok desværre mange år :/
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 16/07-18 07:52 
Kan faktisk ikke finde nogle gode eksempler på IPS. Som de andre siger, minusserne er store. Det er primært en teknologi, der egner sig til udstillingslokaler, venteværelser etc. Nogle VA’er har også bedre betragtningsvinkler end andre, så prøv at opleve et i den vinkel dine gæster vil sidde. Og medmindre du har gæster hver uge... så lad være med at prioritere det.
BeanoBeanoSkrevet 16/07-18 08:12 
QLED er en salgsgimmick fra Samsung, forkortelse udelukkende opfundet til at minde om OLED. Sikkert udmærkede produkter men stadig LCD. Det næste store teknologispring ser ud til at blive MicroLED, men der går nogle år før produkterne er til at komme i nærheden af
JmogJmogSkrevet 16/07-18 09:16 
Sidste år på IFA-messen så jeg en kinesisk producent som gjorde et stort nummer ud af deres “ULED” teknologi. Ifølge dem selv endnu bedre end OLED. Bedre sort og højere opløsning sagde de.

Aha. Det var stadig 4k.
NaieraNaieraSkrevet 16/07-18 12:59 
Beano>
QLED er en salgsgimmick fra Samsung, forkortelse udelukkende opfundet til at minde om OLED.

Præcis som da man begyndte at markedsføre LED-bagbelyste LCD-tv som var det en helt ny teknologi.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
ProzelProzelSkrevet 16/07-18 22:36 
Tak for de mange gode svar. Nu har jeg et bedre udgangspunkt til at vurdere mulighederne. :) Amazon DE havde dog tilbud på Beoplay (da jeg også var på jagt en højtaler til mit værelse), så nu håber jeg det holder en måneds tid endnu.
--Skrevet 26/07-18 17:55 
Jeg har lagt mærke til at der på en del tage hvor der er brugt tagpap, er nogle trekantede lodrette forhøjninger med ca 1m mellemrum. Hvilken funktion har disse? Er det kosmetisk, eller hvordan :D?

Svar på dumme spørgsmål-tråden
Spiller nu: Animal Soccer World
BeanoBeanoSkrevet 26/07-18 18:40 
Vist for at forhindre utætheder ved samlingerne, ikke sikker.
amnesiaamnesiaSkrevet 26/07-18 22:35 
Det er udelukkende for at gøre det pænere end helt fladt tagpap.
Græsset ER grønnere på den anden side!
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/07-18 01:06 
Det ser fandeme også boss ud :O
Spiller nu: Phantasy Star IV
scavengerscavengerSkrevet 27/07-18 13:38 
Anbefales på overlapkanter.

Bygmax
Nemo me impune lacessit
SumezSumezSkrevet 27/07-18 13:44 
Mon ikke også det er af kosmetiske årsager at man anbefaler det på overlap?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 27/07-18 14:00, rettet 27/07-18 14:45 
Vandet holdes meget bedre ude fra samlingerne med de lister da pappet løftes og der kommer en kappe på :)
ProzelProzelSkrevet 28/07-18 19:24 
Hvor finder man de største og billigste powerbanks henne?
millenniummillenniumSkrevet 29/07-18 07:09 
Jeg købte ASUS ZenPower til hele familien, og de har satme virket godt i et par år (og flere ferier hvor er er langt mellem strømforsyningerne). Og så ser de også ret Apple-agtige ud. Hurtig opladning, og kan klarer en 5-6 opladninger til 100%. Powerbanken bruger dog cirka et døgn på fuld opladning, og man skal absolut ikke lade mobilerne op med dem i solen/varmen.
The medium is the message.
JmogJmogSkrevet 29/07-18 12:41 
Prozel>
Hvor finder man de største og billigste powerbanks henne?

Amazon UK.
FancyPantsFancyPantsSkrevet 29/07-18 22:32 
Jeg var heldig at fange en 10000mAh powerbank til 60-70 kroner hos OnePlus, da de kortvarigt kørte tilbud for 2-3 års tid siden.


Det hjælper selvfølgelig ingen nu, men jeg er stadig glad for, at jeg nåede at købe en. :D
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
ProzelProzelSkrevet 30/07-18 06:24 
Jeg er blevet hintet om at Harald har nogle på 20.000 mah til 170,- hvilke jeg jeg vil forsøge at få fat i :)
dchangdchangSkrevet 30/07-18 10:04 
Bare pas lidt på, nogle af de helt billige powerbanks yder ikke helt det de skal. Kan varmt anbefale Xiaomi's 20000mah powerbank, koster ca. 200 kr og kan fås på bl.a. gearbest, aliexpress, banggood osv. Lidt længere leveringstid selvfølgelig og jeg har haft fin succes med at bede dem om at sætte toldværdien ned, så den ikke bliver taget i tolden. :-)
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
ProzelProzelSkrevet 30/07-18 11:24 
De var alligevel udsolgt hos de to nærmeste Harald, oh well. Jeg skal desværre bruge til Skanderborg næste tirsdag, så jeg må lige lede et efter det næstbedste alternativ. :)
millenniummillenniumSkrevet 31/07-18 15:55 
Når man taler om kroner og øre, skal man så reelt ikke sige "ører" og ikke "øre"....?

Hvis det er en mønt (en 50-øre) så taler man om en øre. Men hvis det er et beløb, er det så ikke grammatisk korrekt at sige "ører"...? (75 ører).

Man siger jo ikke "Jeg har 100 krone" hvis jeg står med en 100kr seddel i hånden". Man siger "Jeg har 100 kroner". Så skal man vel også gøre det samme med øre ... ører.
The medium is the message.
Soren47Soren47Skrevet 31/07-18 16:40 
Umiddelbart virker det som om du bare bliver lidt forvirret over hvornår du skal bruge ental og flertal.

Øre er ental. Ører er flertal.

1 krone. 1 øre.
2 kroner. 2 ører.
Jeg har 100 kroner. Jeg har 100 ører. :)
SumezSumezSkrevet 31/07-18 16:46 
Ifølge dsn.dk hedder det "ører" i flertal jo. Men i deres eksempel skriver de så "kroner og øre", så det virker lidt selvmodsigende...

https://dsn.dk/?retskriv=øre
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
FancyPantsFancyPantsSkrevet 31/07-18 17:18 
^ Det må være fordi det står sådan på mønterne.
"2/5/10/20 Kroner", "50 Øre".

1 Krone mønten er trods alt skrevet i korrekt ental. :D
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
BeanoBeanoSkrevet 31/07-18 17:38, rettet 31/07-18 17:39 
50 øre er også det korrekte.

https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=øre&select=øre,2
Soren47Soren47Skrevet 31/07-18 18:49 
Ja, kan godt se jeg fik skrevet noget forkert :)
Det er ører i flertal, men øre ved beløbsangivelser. Jeg kan slet ikke komme på hvornår man ville sige det i flertal, men det IKKE er beløbsangivelse? :b
"Jeg har to ører (antal mønter) i lommen, som er 50 øre (beløb) i alt. "?
millenniummillenniumSkrevet 31/07-18 18:56 
Den er ikke helt ligetil, vel...? :D

Spørgsmålet er, om det er afrundingen af ører som gør, at man ikke beskriver det som andet end kroner og øre. 45 ører vil altid afrundes til nærmeste øre-mønt. Altså 50-øre.
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 31/07-18 19:09 
Nej :)
WehnerWehnerSkrevet 31/07-18 19:24 
Fra ordnet (Beanos link):

"grammatik: ubestemt form pluralis ved beløbsangivelse: øre, fx 75 øre"
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
millenniummillenniumSkrevet 31/07-18 20:40 
Min grammatik-OCD magter det ikke. Jeg må tale med min neurotiske kloge-søster....
The medium is the message.
JmogJmogSkrevet 01/08-18 01:55 
Har du en enkelt mønt, så hedder det øre. “En 50-øre” mønt. Ligesom man siger “en 10-krone mønt” og ikke en 10-kroner mønt”.Tæller du det konkrete antal ører og ikke antallet af mønter, så bruger du flertalsformen.

Jeg har aldrig set nogen skrive “kroner og øre”. Det er åbenlyst forkert.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/08-18 03:14 
Jeg har aldrig før set nogen skrive “10-krone mønt” før. Der hvor jeg kommer fra hedder det “en 10-krone” :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 01/08-18 07:09 
Iflg. nedenstående forklaring, bruger man øre når et beløb angives, og ører når det er genstanden (mønterne).

F.eks. pølsen koster 10 kroner og 95 øre. Jeg har 75 ører i lommen.

http://www.hvordan.dk/hvordan-staver-man-oere-i-flertal
millenniummillenniumSkrevet 01/08-18 07:15, rettet 01/08-18 07:16 
Men hvis man staver udtrykket “Det giver jeg ikke fem flade øre for” så tilføjer man ikke et r i flertalsform...

Link...
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 01/08-18 09:19 
Tja.... pas :)
SumezSumezSkrevet 01/08-18 10:15 
Jmog>
Jeg har aldrig set nogen skrive “kroner og øre”. Det er åbenlyst forkert.

https://dsn.dk/?retskriv=øre
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 01/08-18 15:40 
Er der nogle der har fået erfaringer med hybrid-harddiske siden jeg spurgte sidst?

Min kammerat skal ha' iMac når de nye modeller kommer om et par måneder eller tre. Det koster næsten 860,- at gå fra 1 TB hybrid til 256 GB SSD. 256 GB er godt nok lige i underkanten til harddisk i dag, er vi enige om. Jeg har selv 1 TB SSD, men da jeg købte var penge heller ikke rigtig noget jeg behøvede tænke over...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/08-18 16:33 
Den iMac jeg har prøvet med fusion disk kører temmeligt meget sløvere end min egen med SSD. Men det var også den med 1TB fusion, der kun har 32GB SSD-del. De større fusion-drives har 128GB SSD, så det gør sikkert en forskel.

Men hvorfor ikke bare gå efter 256GB ren SSD, og så tilføje en ekstern SSD ved siden af med enten USB 3 eller Thunderbolt? Det er sådan jeg selv har gjort, og det vil med sikkerhed give bedre resultater end noget fusion-alternativ.

Jeg kan næsten ikke forestille mig at han skal have så mange programmer installeret at 256GB bliver fyldt op, og det er meget ligetil at flytte sin bruger over på den eksterne SSD, så alle ens dokumenter, downloads, musik og hvad har vi automatisk havner og bliver læst derfra.

Den eneste ulempe jeg kan se er hvis han skal bruge en ret stor windows-partition med bootcamp, dén og Mac-systemet kunne nok godt fylde 256GB ret hurtigt ud.
Spiller nu: Phantasy Star IV
NaieraNaieraSkrevet 01/08-18 17:10 
Tak. Vi havde også bestemt os for ren SSD.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/08-18 17:25 
Så lidt :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
NaieraNaieraSkrevet 01/08-18 18:34 
Min iMac skriver i øvrigt med lige over 2 GB i sekundet ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/08-18 20:38 
Min skriver kun med 1,4. Lige til at smide ud :/
Spiller nu: Phantasy Star IV
NaieraNaieraSkrevet 01/08-18 21:06 
Muahahahaha!

I forhold til mine eksterne flash-enheder, som skriver med to-cifrede antal megabyte, så er det jo helt vildt. Og helt vildt nederen når man tester de der eksterne enheder...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 09/08-18 23:44 
Er det muligt at fjerne login password på Windows 10?

Jeg kører det igennem VM og har aldrig skulle bruge password for at starte det op, men efter en af de seneste Windows 10-opdateringer skal jeg hver eneste gang.

Jeg har prøvet at gøre følgende:
https://www.techadvisor.co.uk/how-to/windows/remove-password-windows-10-3637669/

Men sådan var det allerede sat op, så det virker ikke.

Goddammit hvor jeg synes Windows er noget skravl :/
Spiller nu: Phantasy Star IV
FancyPantsFancyPantsSkrevet 10/08-18 01:01 
Af ren dovenskab har jeg ikke undersøgt det på min stationære.
Efter en update for nogle måneder siden, skulle jeg atter klaske koden ind ved opstart.
Min forrige løsning var dog en lidt mere manuel indstilling, hvad jeg husker (det er 2-3 år siden jeg gjorde det), som virkede indtil førnævnte update.

Har dog lavet en 4-cifret pinkode, der er ens på både min stationære og bærbare... Det er trods alt lidt hurtigere at klaske ind, end mit password.
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/08-18 04:13, rettet 10/08-18 04:14 
Havde det været windows jeg brugte dagligt, så havde jeg også brugt password, men når det ku startes op i VM et par gange i måneden er det træls at skulle bøvle med kode. Der er ikke den store risiko for mig ved ikke at have kode på.

Jeg begriber ikke Microsofts frækhed at bestemme hvordan vi skal bruge en computer. Det er slemt nok at man ikke længere kan bestemme hvornår updates installeres :/

Jeg gad nok vide hvordan procentdelen af windows-brugere har ændret sig i forhold til Linux og Mac efter Windows 10 blev lanceret. Alm logik siger mig at folk må være flygtet derfra, men jeg tror alligevel ikke det forholder sig sådan :O

Edit: Måske mange bare har holdt sig til Windows 7?
Spiller nu: Phantasy Star IV
John DoeJohn DoeSkrevet 10/08-18 08:00 
Jeg har det lige modsat, jeg ville ønske at mit arbejde skiftede fra Windows 7 til Windows 10.

Det er klart den Windows version, som jeg har været mest tilfreds med.
I Windows 7 er der der en masse små funktioner som mangler, hvor jeg er nød til at installere diverse tilføjelses programmer.

Jeg kan godt huske at der kom en update til slog password til, jeg fik det slået fra igen, jeg kan dog ikke lige huske hvordan. Men det kan lade sige gøre.

Det var muligvis det her der hjalp:

"Windows 10 Home
Here's what worked for me:

Go to Power Options
Then 'Choose what the power button does'
Then (Administrator access require) 'Change settings that are currently unavailable'
Then you uncheck Lock in Shutdown settings.
This meant that I didn't have to put in a password for Sleep, Hibernate, or even after a Restart"
Do not let Dr. Mario touch you, he is not a real doctor!
DarkenDarkenSkrevet 10/08-18 10:57 
Altså Mac er stadig den vinderen af hvor mange gange du skal taste din kode for banale ting >_<. Og desværre kigger Microsoft Apple lidt for meget efter, så Windows bliver nok lige så restriktivt på et eller andet tidspunkt. Personligt er jeg en af dem som kører Win7 til supporten ryger.

Med hensyn til dit spørgsmål, burde du via computer administration (skriv compmgmt.msc i startmenuen: Computeradministration->Systemværktøjer->Lokale Brugere og Grupper->Brugere) blot kunne fjerne kodeordet, så hopper den selv på når den starter op. Det er ikke noget der er anbefalet til alm. arbejdsmaskiner, da manglen på kodeord (på en lokal admin konti) gør det nemmere at få malware på maskinen, men det er jo ikke tilfældet her :)
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
FancyPantsFancyPantsSkrevet 10/08-18 12:55 
Konsolkongen>
Havde det været windows jeg brugte dagligt, så havde jeg også brugt password, men når det ku startes op i VM et par gange i måneden er det træls at skulle bøvle med kode. Der er ikke den store risiko for mig ved ikke at have kode på.

Jeg anvender udelukkende password login på min bærbare, fordi jeg har den med på arbejde - hvor det er rart at kunne låse den hvis jeg f.eks. sidder hvor beboerne færdes om natten.

Min stationære kørte jeg uden kode. Det er udelukkende dovenskab at jeg ikke har fået det slået fra på den igen. Planen er alligevel at bygge ny engang i år... Måske! :D (vil gerne lige have købt mig sårn en hus først, så der bliver mere plads til nørderi)
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig