X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
Svar
BeanoBeanoSkrevet 30/05-18 16:54, rettet 30/05-18 16:55 
Np :)

Den kan måske findes billigere.
NaieraNaieraSkrevet 30/05-18 16:57, rettet 30/05-18 16:57 
Jeg kiggede hos Amazon i England, men der var ikke noget at hente. Faktisk tvært imod, når man medregner ekstra moms og forsendelse.

Heller ikke noget videre at hente ifølge Pricerunner
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
FancyPantsFancyPantsSkrevet 30/05-18 18:27 
385ish hos Amazon.de, så Bewhews vinder vist i denne omgang. :)
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
WonderboyWonderboySkrevet 30/05-18 19:04, rettet 30/05-18 19:06 
Der er også denne :-)

https://manillo.dk/laser-afstandsmaler.html?utm_source=google&utm_medium=cpc&ProductID=3344&gclid=Cj0KCQjwl7nYBRCwARIsAL7O7dGOtPt4wFoCI0kggVwuX0gOptyFZoXnJrSAOG6pFqrlo2waoENH_nsaAokUEALw_wcB

Der er også denne tst af dem

https://goerdetselv.dk/vaerktoej/maalevaerktoej/test-af-afstandsmaalere
I love monster land
NaieraNaieraSkrevet 30/05-18 19:14 
Det ligner et stykke legetøj sammenlignet med Boschen ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 01/06-18 12:25 
Varmebølgen for tiden er virkelig uudholdelig, og af en eller anden grund er vores soveværelse ulideligt varmt, faktisk nok det varmeste rum i huset (det er sydvendt, og ikke specielt stort).
Kan ikke overtale kæresten til at vi sover for åbent vindue da der kravler ind med dyr så snart det står åbent om natten, og selv hvis det ikke var tilfældet gør det ikke den store forskel i den varme vi har for tiden.

Vi har en stor, effektiv gulvventilator, men den larmer så højt at det er umuligt at sove ved siden af den selv på den laveste indstilling.

Hvad er den mest effektive måde man kan komme problemet til livs uden at spendere for mange penge? (rigtig AC ville være fantastisk, men ret urealistisk)
Hvis nogen evt. kan anbefale en rigtig god "lydløs" blæser, ville det i hvert fald blive værdsat.

Vi er så desperate nu at vi seriøst har lagt planer om at smide madrassen for sengen ud i køkkenet og sove der indtil sommeren er overstået.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 01/06-18 12:34 
Svar på dumme spørgsmål-tråden

Billigt og effektivt :)
SumezSumezSkrevet 01/06-18 12:50 
- har været forsøgt
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 01/06-18 12:53 
Ikke effektivt nok eller ubehageligt for dig?
SumezSumezSkrevet 01/06-18 12:57 
Begge dele. Det føles som en skidt lappeløsning, og har ikke lyst til at skulle sove med ørepropper i hver eneste nat resten af sommeren.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
--Skrevet 01/06-18 13:00 
Der findes sådan nogle net man kan montere på vinduer, så vinduet kan stå åbent, uden at der kan flyve / kravle diverse insekter ind. Dette kombineret med gennemtræk kan måske gøre en forskel hos jer?
Min hustru og jeg har selv et forholdsvis lille soveværelse (11 m2) og her gør det en stor forskel både om vi sover med døren åben eller lukket, samt om der er en smule gennemtræk i hytten, som frisker luften en smule op.
Spiller nu: Animal Soccer World
BeanoBeanoSkrevet 01/06-18 13:24 
Sumez>
Begge dele. Det føles som en skidt lappeløsning, og har ikke lyst til at skulle sove med ørepropper i hver eneste nat resten af sommeren.

Jo, det er en lappeløsning ;)

Hvis resten af sommeren bliver som nu, booker jeg snart 3 uger i Egypten for at køle af :P
NaieraNaieraSkrevet 01/06-18 13:32 
Det gør den ikke.

Svar på dumme spørgsmål-tråden
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 01/06-18 13:37 
m1chelsen>
Der findes sådan nogle net man kan montere på vinduer, så vinduet kan stå åbent, uden at der kan flyve / kravle diverse insekter ind. Dette kombineret med gennemtræk kan måske gøre en forskel hos jer?

Vi har snakket om det, men chefen mente at det også ville tage størstedelen af den luft der kunne komme gennem vinduet. Har du et specifikt net du evt. vil kunne anbefale?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dRxLdRxLSkrevet 01/06-18 13:40 
Jeg er også fortrøstningsfuld:

https://www.yr.no/sted/Danmark/Hovedstaden/Måløv/langtidsvarsel.html
http://www.dmi.dk/vejr/til-lands/byvejr/by/vis/DK/2760/Måløv,%20Danmark/
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
--Skrevet 01/06-18 13:44 
Hvor meget luft sådan et net "tager" aner jeg ikke, dog tænker jeg at det er forholdsvis nemt at kompensere for ved at åbne vinduerne tilsvarende, så der kommer tilpas gennemtræk / bevægelse. Hvis alternativet er et lukket vindue, vil jeg dog tro at det kun er en positiv forandring. Mit umiddelbare gæt ville dog være at det ikke bremser luften helt vildt.
Jeg kan desværre ikke rådgive vedr. valg af net, da vi blot sover med åbne vinduer og klasker en flue / myg, hvis den dukker op. Jeg oplever dog ikke at det er et problem overhovedet, men det kommer formentlig an på hvor man bor ift. natur som tiltrækker den slags.
Spiller nu: Animal Soccer World
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/06-18 15:28 
Er det ikke muligt at I kan lade gardinet være trukket for mens vinduet er åbent?

Mit vindue i soveværrelset har stået åbent i tre uger nu og jeg har ikke set andre insekter end 4-5 natsværmere der har sneget sig ind, og de var nu nemme at få fjernet igen. Man skal selvfølgelig så vidt muligt kunne mørklægge rummet når det bliver aften, ellers vælter det nok ind :)

Men det kan sagtens være en sydfyns-ting. Ved ikke hvordan I har det med dyr i københavn.

Ellers synes jeg at nettet lyder som en super idé.
Spiller nu: Phantasy Star IV
FancyPantsFancyPantsSkrevet 01/06-18 19:33 
Jeg har lært at leve med støjen fra min tårnventilator i soveværelset.

Jeg har dog natarbejde, så valget står mellem at smelte i dagtimerne, eller leve med lidt støj.
Ventilatoren støjer trods alt også mindre end alting udenfor i det tidsrum... Og så slipper folk for at høre nær så meget på min snorken, selvom jeg glædeligt deler lyden med dem. :)
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
KillerBean2KillerBean2Skrevet 02/06-18 00:09 
Hvem er det, der spiller musik så hele Århus kan høre det lige nu, og er det tilladt at skyde dem?
AV Intelligent Terminal
WehnerWehnerSkrevet 02/06-18 00:17 
Det må helt klart være Distortion.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
JmogJmogSkrevet 02/06-18 00:42 
Når du er færdig med at skyde i Århus må du gerne tage en tur til Kbh.
SumezSumezSkrevet 05/06-18 15:02 
Konsolkongen>
Men det kan sagtens være en sydfyns-ting. Ved ikke hvordan I har det med dyr i københavn.

Jeg flyttede fra København for 2½ år siden. :)
Lige når det kommer til den slags ting, så savner jeg virkelig min københavnerlejlighed :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
solid snakesolid snakeSkrevet 03/07-18 09:13 
Er der en nem måde og udskrive/printe en samtale fra messenger ud på?

Så jeg er sikker på alt kommer med, både billeder og tekst.
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
FancyPantsFancyPantsSkrevet 03/07-18 16:25, rettet 03/07-18 16:26 
https://www.zapptales.com/en/facebook-messenger/

Så kan man sidde og lege teenagetøser sammen. <3

(Tror dog du skal regne med, at det bliver nogle rimelig flade GIF animationer)
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
solid snakesolid snakeSkrevet 04/07-18 00:51 
Tak for tippet. :-D det er også mere teksten jeg skal bruge, da jeg er blevet snydt i en handel. Det er gode beviser til politiet. :-)
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
FancyPantsFancyPantsSkrevet 04/07-18 06:07 
Du kan få Facebook til at lave en ZIP fil som du kan downloade, men den indeholder vist alle dine samtaler, så det kan godt fylde en smule.
Jeg prøvede for sjov at gøre det på min egen profil. Der gik lige knap 50 minutter inden jeg kunne downloade filen, som i mit tilfælde var på lidt over 2gb (jeg giver alle .GIF filerne skylden!)

Desværre inkluderer den ikke billederne i selve HTML filen. Dem skal du selv finde i mappen med billeder.



Alternativt kan du hoppe på Messenger.com, frem for at se samtalen i det lille snottede vindue på Facebook.com - og så tage screenshots derfra... Så er du trods alt sikker på at få billederne med, for at give lidt kontekst.

Et screenshot af hele browseren er nok også lidt bedre som bevis, da det kræver lidt mere at fuske/redigere i det.
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
solid snakesolid snakeSkrevet 04/07-18 09:15 
Det har jeg gjort til og starte med, dog tager det lang tid, når samtalen har været meget meget lang. Men mange tak for dine råd. :-D Nu får svindleren en sag på nakken, han har ellers fået chancer nok, men nu er min tålmodighed opbrugt.
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
NaieraNaieraSkrevet 09/07-18 14:07 
Efter jeg har Time Machine-genoprettet min iMac (det tog kun over 40 timer) dur ESPN.com ikke i Firefox. Menuen i toppen dukker simpelthen ikke op, og andre elementer på siden fungerer heller ikke. Det gør det nær umuligt at navigere siden.

Jeg startede med at installere Flash og Java for at være sikker på, at det ikke var det der manglede. Det hjalp ikke. Jeg prøvede så at slette cookies fra siden, og det virkede i nat, men i dag er den igen gal. Jeg har prøvet at slette cookies og alt indhold fra ESPN (faktisk alle sider, ved en fejl :p), men intet hjælper. Siden kører fint i lorte-browseren Safari.

Er der nogle som har et forslag til andre ting jeg kan prøve?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JmogJmogSkrevet 09/07-18 14:10 
Reinstallere selve Firefox er oplagt, hvis det ikke er prøvet endnu.
NaieraNaieraSkrevet 09/07-18 14:11, rettet 09/07-18 14:12 
Det har jeg selvfølgelig prøvet. Jeg har også genstartet computeren ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 09/07-18 14:13, rettet 09/07-18 14:16 
Prøvede at gå ind på den side, og der er godt nok alle mulige fejl på den. Kan være der bare er nogle ting Firefox ikke kan håndtere, og det tilfældigvis skete samtidig med at du genoprettede din Mac?

Er ikke selv fan af Google, men må alligevel anbefale Chrome. Det er en langt, langt, langt, langt, langt bedre browser end Firefox...

EDIT: Prøvede med en Firefox på Mac via Browserstack, of der fungerer siden også "fint".
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 09/07-18 14:15, rettet 09/07-18 14:15 
Ja, det er selvfølgelig en mulighed at siden holdte op med at virke over det sidste par dage, men jeg fik det trods alt til at virke en enkelt gang, og det er en side jeg aldrig har haft problemer med før, så jeg tror det nu ikke.

Jeg kan ikke lide Chrome. Jeg har den kun installeret af nødvendighed.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
DunwichDunwichSkrevet 10/07-18 00:56 
Chrome kan ikke engang køre i ordentlig fullscreen og æder batteri hurtigere end en gammel stavlygte. Firefox troede jeg slet ikke nogen stadig brugte, når Safari på alle punkter er den og Chrome overlegen, med sin hastighed, batteri levetid osv.

På Macbook er Chrome immervæk ikke et kønt syn; For meget screen estate ædes af browseren, så websider føles cramped at læse. Og så æder den som sagt batteriet.
NaieraNaieraSkrevet 10/07-18 04:22 
Tak for dit fuldstændig ubrugelige indlæg, Okotta.

Jeg havde ikke fået slettet Firefox NOK. Det ser ud til at virke nu, men vi får vel at se...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
FancyPantsFancyPantsSkrevet 10/07-18 05:59 
Nej nej, du skal slette Firefox HELT, for du må ikke bruge den browser, hvis andre ikke kan li' den!

I næste uge er planen også, at jeg går ud og fortæller alle Peugeot/Citroën ejere, at de skal afskaffe deres franske biler, og købe noget tysk eller japansk i stedet.
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
HankyHankySkrevet 10/07-18 06:52 
Mon ikke de fleste er klar over det :D
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
GreaseballGreaseballSkrevet 10/07-18 13:02 
FancyPants>
I næste uge er planen også, at jeg går ud og fortæller alle Peugeot/Citroën ejere, at de skal afskaffe deres franske biler, og købe noget tysk eller japansk i stedet.

Ja jeg har da en fransk bil til salg hvis nogen er interesseret ;) (Seriøst, jeg sælger min Peugeot 206 CC)
WehnerWehnerSkrevet 11/07-18 22:45 
Ang. de 14 dages returret på varer købt i danske netbutikker.

Hvornår tæller de 14 dage fra? Købsdato? Levering på posthuset? Eller fra den dag, man rent faktisk henter pakken?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
WehnerWehnerSkrevet 11/07-18 23:12 
Fandt det selv:

"Når du handler på nettet, har du 14 dages fortrydelsesret, der løber fra leveringen."

Det må jo være leveringen til mig.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
NaieraNaieraSkrevet 11/07-18 23:13 
Ja, og så er det i øvrigt 14 hverdage.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
WehnerWehnerSkrevet 12/07-18 00:15 
Tjek.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
BeanoBeanoSkrevet 12/07-18 09:00 
"Ved køb af varer løber fortrydelsesretten fra varen bliver leveret til forbrugeren, eller fra han eller hun henter varen på posthuset."

Side 17 her:
https://www.forbrugerombudsmanden.dk/media/18319/fuld-version-af-nettjek-maj-2013.pdf

Bedre betingelser for forbrugeren end jeg vidste, troede det blot fra fra levering hos kunden eller posthus :)
Leveringsdagen tæller heller ikke med.
WehnerWehnerSkrevet 12/07-18 10:38 
Ja, det er ret gode forhold.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
ProzelProzelSkrevet 14/07-18 10:18 
Mit Panasonic P46G20 er ved at dø. Hvilke mærker er værd at holde øje med, hvis man snart skal købe nyt og gerne må være 4K? Mit budget er desværre kun omkring 4000-5000,- kr., og der er jeg med på, at det ikke bliver plasma kvalitet igen. Jeg er dog total bagud med TV teknologi, og derfor ønsker jeg bare mest bang for buck.
JmogJmogSkrevet 14/07-18 18:36 
Du finder desværre intet til de penge som kan måle sig med dit gamle tv. Der skal du op på det dobbelte.
JmogJmogSkrevet 14/07-18 18:45 
Men lad os se om ikke vi kan pejle os ind på det bedste du kan få til de penge. Først skal vi lige have nogle ting på plads:

Hvor langt væk sidder du fra det?
Er der plads til et større?
Skal det bruges til både gaming, film og tv og hvad er vigtigst/det du ser mest?
Kommer alle der bruger det til at sidde lige for eller vil nogle sidde skråt for?
ProzelProzelSkrevet 15/07-18 12:17 
Omkring to meter.
Ja, vil tro grænsen går til 55 tommer.
Film og TV er det primære formål.
Gæster vil sidde skråt.
JmogJmogSkrevet 15/07-18 22:46 
Bortse lige fra det med at gæster vil sidde skråt, så er det her et god bud til prisen:
https://www.elgiganten.dk/product/tv-billede/fladskarms-tv/U55C7006/tcl-55-4k-uhd-led-smart-tv-u55c7006

Af de to primære teknologier der findes er LCD og OLED (og LED men det er marketingsprog for LCD).
OLED har perfekte betragtningsvinkler, dvs, billedet ser ikke dårligere ud selvom du sidder i siden.
LCD/LED findes i to paneltyper:
-VA: Fint sortniveau, dårlige betragtningsvinkler.
-IPS: Dårligt sortniveau, gode betragtningsvinkler.

Ovenstående er et VA panel. Vender lige tilbage om IPS anbefalinger.

(Før nogen begynder at snakke om qled, så er det ikke relevant i den her prisklasse).
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 15/07-18 23:09 
Personligt ville jeg ikke overveje andet end et VA-panel til et fjernsyn. Sortniveauet på IPS er simpelthen for dårligt til at det vil være brugbart til film, og de slører generelt for meget til spil også.

Til PC brug (arbejde, ikke spil) vil jeg dog til enhver tid gå efter et IPS panel, pga. de bedre farver og betragtningsvinkler, jeg synes ikke sortniveau er specielt vigtigt her :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
FancyPantsFancyPantsSkrevet 15/07-18 23:13 
Prozel>
Mit Panasonic P46G20 er ved at dø. Hvilke mærker er værd at holde øje med, hvis man snart skal købe nyt og gerne må være 4K? Mit budget er desværre kun omkring 4000-5000,- kr., og der er jeg med på, at det ikke bliver plasma kvalitet igen. Jeg er dog total bagud med TV teknologi, og derfor ønsker jeg bare mest bang for buck.

Min bror købte et 55" Sony XE8505, som han har været yderst tilfreds med, som erstatning for hans Panasonic X20.

Kan ikke huske om det var 6- eller 7000 han gav først på året, men lige pt står det til 4999,- i Bilka:

https://www.bilka.dk/elektronik/tv/alle-tv/sony-55-uhd-tv-kd55xe8505/p/100282757?

Det er med VA panel, hvor 2018 serien har fået IPS.
Jeg har ikke oplevet problemer med vinklerne på hans tv, så det kommer nok an på hvor skråt gæster kommer til at sidde.
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig